Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Τέμπη
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

CULTURE

/

Τη "Μητέρα του σκύλου" του Π. Μάτεσι είχε σκεφτεί να ανεβάσει η Λ. Κονιόρδου στο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας το 2008

Τη "Μητέρα του σκύλου" του Π. ...

Ωτσόσο τελικά λόγω χρόνου δεν είχε μπορέσει να ανεβάσει το πολυβραβευμένο αυτό έργο που παίχθηκε τελικά στο Εθνικό με την Θ. Μπαζάκα το 2011

Ιδιαίτερη θλίψη και συγκίνηση στους ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών και ολόκληρη την ελληνική κοινωνία έχει προκαλέσει η είδηση του θανάτου του "φύλακα άγγελου του λόγου με την πένα" όπως τον χαρακτήρισαν, Παύλου Μάτεσι σε ηλικία 80 ετών.

Ο Μάτεσις είχε γεννηθεί το 1933 στην περιοχή μας, στο γραφικό ορεινό χωριό του, την ιστορική Δίβρη (Λάμπεια) που βρίσκεται στο νομό Ηλείας, στον δρόμο που συνδέει την Πάτρα με την Τρίπολη (τη λεγόμενη 111).

Ένα από τα έργα του αγαπητού λογοτέχνη, θεατρικού συγγραφέα, μεταφραστή και σεναριογράφου, την «Μητέρα του σκύλου» που θεωρείται από τα πιο γνωστά και δημοφιλή του, που πρωτοκυκλοφόρησε το 1990, είχε σκεφτεί να ανεβάσει στο ΔΗΠΕΘΕ της Πάτρας η Λυδία Κονιόρδου γύρω στο 2008 που ήταν καλλιτεχνική διευθύντρια του θεάτρου όπου και θα έπαιζε και τον κεντρικό ρόλο της Ραραούς, της απόμαχης ηθοποιών των μπουλουκιών.

Ο εκλιπών δημιουργός είχε μάλιστα δώσει την έγκριση του αλλά τελικά λόγω χρόνου και κάποιων άλλων εμποδίων δεν κατέστη δυνατή η τότε θεατρική μεταφορά του μυθιστορήματος του Παύλου Μάτεσι στο ΔΗΠΕΘΕ της Πάτρας, στο Δημοτικό θέατρο Απόλλων που σίγουρα θα ήταν μία παράσταση που θα συζητιόταν και θα απέβαινε επιτυχημένη.

Λίγο αργότερα την σαιζόν 2010-2011 ανέβηκε το έργο με πρωταγωνίστρια την Θέμιδα Μπαζάκα στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Νικίτα Μιλιβόγεβιτς, ωστόσο την παράσταση αυτή δεν μπόρεσε να την δει ο ίδιος ο Μάτεσις καθώς λίγο καιρό πριν, είχε υποστεί σοβαρό εγκεφαλικό επεισόδιο που είχε ως συνέπεια να επιδεινωθεί έκτοτε η υγεία του.

Το έργο «Η Μητέρα του σκύλου» είναι πολυβραβευμένο και μεταφρασμένο σε περισσότερες από 13 γλώσσες. Έχει χαρακτηριστεί ως  έντονα σαρκαστικό και αιχμηρό, τολμηρό στις θέσεις του σε σχέση με τη θρησκεία, την ιστορία, τη σύγχρονη πραγματικότητα και κυριαρχείται από τη μίξη πραγματικότητας και φαντασίας.

Όπως είχε γραφτεί στο πρόγραμμα της παράστασης του Εθνικού θεάτρου, «υπερβαίνοντας τα σύνορα εθνικότητας και θρησκείας, όπως όλοι οι σημαντικοί συγγραφείς του 20ού αιώνα, Κάφκα, Τζόυς, Μπέκετ, Μπόρχες, και επηρεασμένος από την αρχαία φιλοσοφία, και ιδιαίτερα από τον Αριστοτέλη και τους προσωκρατικούς, τον Ηράκλειτο, τον Πρωταγόρα και τον Δημόκριτο, ο Παύλος Μάτεσις συγχωνεύει στο έργο του τις θέσεις για τον άνθρωπο, τη φύση, την ψυχή και το σώμα, τον πόνο.

Μακριά από ηθικολογίες και ωφελιμισμούς, που είναι πέρα από το χώρο της αισθητικής, ο Μάτεσις προτείνει με τα μυθιστορήματά του την “έξοδο από την πραγματικότητα που του επιβάλλουν οι άλλοι”».

Σύμφωνα με το στόρι, μια γυναίκα, η Ραραού, απόμαχη ηθοποιός των μπουλουκιών, ξεδιπλώνει μπροστά μας αργά και απολαυστικά τη ζωή της και μαζί με αυτή κομμάτια από την ιστορία της νεότερης Ελλάδας από την Κατοχή και μετά. Αλήθειες και ψέματα γίνονται ένα, καθώς η Ραραού ξαναφτιάχνει την ιστορία της κάθε φορά από την αρχή ακροβατώντας ανάμεσα στο κωμικό και το τραγικό.

Ο Παύλος Μάτεσις είχε συνεργαστεί μεταξύ άλλων και με την αξέχαστη εθνική μας σταρ Αλίκη Βουγιουκλάκη, στο θέατρο και την τηλεόραση. Είχε μάλιστα επιμεληθεί το σενάριο της τηλεοπτικής σειράς «Και Εύθυμη και Χήρα» με την Αλίκη που είχε προβληθεί με επιτυχία στο κανάλι του ΑΝΤ1 το 1992.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο εκλιπών μυθιστοριογράφος δεν ξεχνούσε την ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Δίβρη, την οποία και επισκεπτόταν ενώ είχε δωρίσει πολλά βιβλία δικά του και άλλων συγγραφέων στη Βιβλιοθήκη του Πνευματικού Κέντρου της Δίβρης.

Η κηδεία του θα γίνει την Τρίτη 22/1 στις 16.00 από το Κοιμητήριο του Παπάγου.

Επιμέλεια-ΤΑΚΗΣ Γ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture