Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

CULTURE

/

Η Μαρία Φαραντούρη στο thebest.gr-«Ο Θάνος Μικρούτσικος είναι αφιερωμένος στην τέχνη του, συγκινεί τις καρδιές των ανθρώπων και το νου»

Η Μαρία Φαραντούρη στο thebest.gr-«Ο Θάν...
Μαρτάτος Tάκης

Η σπουδαία ερμηνεύτρια, πρέσβειρα της ελληνικής μουσικής στο εξωτερικό μίλησε με αφορμή την επικείμενη συναυλία της στο Αρχαίο Ωδείο

Ξεχωριστή πραγματικά προβλέπεται η μουσική συνάντηση της εκλεκτής ερμηνεύτριας Μαρίας Φαραντούρη με τον Πατρινό συνθέτη Θάνο Μικρούτσικο που σηματοδοτεί μάλιστα την πρώτη φορά που οι δύο αυτοί σημαντικοί καλλιτέχνες με παράλληλες πορείες, συνεργάζονται τόσο εκτενώς.

Η συναυλία τους στην οποία συμμετέχει και ο τραγουδιστής Γιάννης Κούτρας καθώς και οι Θύμιος Παπαδόπουλος-πνευστά και Θοδωρής Οικονόμου-πιάνο, δεν θα δοθεί τελικά την Τετάρτη 18 Ιουλίου στο Αρχαίο Ωδείο της Πάτρας στις 21.30 λόγω των έκτακτων συνθηκών της μεγάλης πυρκαγιάς στο Καστρίτσι αλλά μετατέθηκε χρονικά για την Τετάρτη 22 Αυγούστου στο πλαίσιο πάντα του Διεθνούς Φεστιβάλ του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Πατρέων.

Η Μαρία Φαραντούρη που σημειωτέον ότι από την πλευρά του πατέρας της Γεράσιμου, έλκει την καταγωγή της από την  Κεφαλονιά, μίλησε στο thebest.gr για τη συνεργασία της με το Θάνο Μικρούτσικο, για την τύχη και ευτυχία να ζήσει μία εξαιρετικά δημιουργική περίοδο με δύο τόσο χαρισματικά πλάσματα όπως ο Μίκης Θεοδωράκης και ο Μάνος Χατζιδάκις, για το δίσκο της με τον Αμερικανό συνθέτη των blues Charles Lloyd και τις προγραμματισμένες συναυλίες τους αλλά και για τον αγαπημένο γιο της, Στέφανο που έχει αποκτήσει με τον σύζυγο της Τηλέμαχο Χυτήρη ο οποίος σπουδάζει τζαζ στην Αμερική.

 

-Να σας ρωτήσω κατ’ αρχή τι θα περιλαμβάνει το πρόγραμμα της συναυλίας.

«Θα είναι μία μουσική συνάντηση με τον Θάνο Μικρούτσικο. Εγώ έλεγα πάντα τραγούδια του, όπως την “Ελένη” και τη “Θεσσαλονίκη” σε διάφορα προγράμματα μου αλλά για πρώτη φορά θα τραγουδήσω αποσπάσματα από τον Νίκο Καββαδία, θα πω το “Θέλω τη μέρα που θα φύγεις” σε στίχους Οδυσσέα Ιωάννου, τον “Άμλετ της σελήνης” αλλά και το “A bord de l’aspasia” που ο Θάνος Μικρούτσικος έβαλε στις “Γραμμές των οριζόντων” τη δεύτερη φορά όταν ηχογράφησε πάλι τα τραγούδια του Καββαδία. Είναι ένα πολύ ωραίο κομμάτι. Θα πω επίσης Μάνο Χατζιδάκι, τον “Κεμάλ”, Μίκη Θεδωράκη όπως το “Δρόμοι παλιοί” και “Ποιος στη ζωη μου” και “Κάποτε θα’ ρθουν να σου πουν”  που είχε πρωτοπει ο Παύλος Σιδηρόπουλος. Επίσης στη συναυλία μαζί μας θα είναι ο Γιάννης Κούτρας που είναι στενός συνεργάτης του Θάνου Μικρούτσικου και ο τραγουδιστής του “Σταυρού του Νότου”. Θα είναι ένα ωραίο κονσέρτο και μην ξεχάσω ο ίδιος ο Θάνος θα πει και δύο τραγούδια που λέει πάντα με το δικό του εκφραστικό και θεατρικό τρόπο. Είναι ένα πλούσιο ρεπερτόριο με διάφορα όμορφα τραγούδια».

 

-Με τον Θάνο Μικρούτσικο συνεργάζεστε για πρώτη φορά τόσο εκτενώς. Γιατί καθυστέρησε μία τέτοια καλλιτεχνική συνεργασία που έχει ήδη προκαλέσει το ενδιαφέρον του κοινού και ευμενή σχόλια.

 

«Πράγματι είναι παράλληλες οι πορείες μας, είμαστε καλλιτέχνες της ίδια γενιάς και έχουμε βιώσει τα ίδια πράγματα ιστορικά, αισθητικά και καλλιτεχνικά παρότι ήταν διαφορετικοί οι δρόμοι μας. Θυμάμαι στο ξεκίνημα της καριέρας μου ο Θάνος Μικρούτσικος είχε συνοδέψει ως πιανίστας τις συναυλίες που κάναμε με τα “Νέγρικα” του Μάνου Λοίζου.  Ήμουν εγώ και ο Διονύσης Σαββόπουλος που πρωτοείπαμε τα “Νέγρικα” σε συναυλία ενώ αργότερα τα έκανα μόνη μου σε δίσκο, την περίοδο της μεταπολίτευσης. Ο Μάνος Λοίζος μου τα είχε δώσει γύρω στο ‘65-‘66, λίγο πριν τη δικτατορία και κάναμε μία συναυλία στον Πειραιά όπου είχε συμμετάσχει και ο Θάνος Μικρούτσικος. Ήταν άγνωστος ακόμη, μόλις είχε έρθει από την Πάτρα, θα συνόδευε στο πιάνο ενώ ακόμη δεν είχε φανεί και διακριθεί ως συνθέτης. Θυμάμαι επίσης ότι συνεργαστήκαμε μετά στις Πρέσπες το ’92, κάναμε τότε μαζί μία συναυλία και με συνόδευσε σε τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη και είχα πει 2-3 δικά του.

Επίσης βρεθήκαμε σε διάφορες μαζικές συναυλίες με πολλούς καλλιτέχνες, καθώς και στην Κύπρο και όλο λέγαμε ότι κάποτε θα γίνει μία εξ’ ολοκλήρου συνεργασία αλλά εκείνος έχει αυστηρά το δικό του γκρουπ και τους δικούς του τραγουδιστές και από την άλλη εγώ είχα τη δική μου ορχήστρα και επειδή ταξιδεύω πολύ συχνά στο εξωτερικό από τα χρόνια της δικτατορίας που ήμασταν έξω δεν δόθηκε η ευκαιρία.

Από εκείνη την περίοδο της δικτατορίας έγινε γνωστό το έργο του Θεοδωράκη στο εξωτερικό και κρατάει η παράδοση και από τότε παίζουμε συχνά όπως το “Κάντο Χενεράλ” και με ξένες ορχήστρες και χορωδίες, απευθυνόμενοι στον ξένο κόσμο όπως Γερμανοί, Ολλανδοί, κ.α. Ήταν δύσκολο να συναντηθούμε  με τον Θάνο Μικρούτσικο ενώ το θέλαμε, έπρεπε να βρεθεί μία ευκαιρία και δεν ξέρω την περίοδο αυτή της κρίσης και των ανατροπών στην κοινωνία, μοιάζει τελικά σαν να ήρθε μόνο του, σαν να επιτεύχθηκε αυτή η συνεργασία με ένα μαγικό τρόπο.

Ο Θάνος ενδιαφέρθηκε να κάνει την “Κατάσταση πολιορκίας” του Μίκη Θεοδωράκη που θα ενορχηστρώσει με το δικό του τρόπο και θα το παρουσιάσουμε στις 29 Αυγούστου στο Ηρώδειο ενώ στο β’ μέρος  της συναυλίας θα πούμε από τα δικά του τραγούδια. Θα πρόκειται για πανελλήνια πρώτη παρουσίαση του έργου αυτού μετά από πολλά χρόνια. Είναι ένα από τα εξαιρετικά, συγκλονιστικά θα έλεγα έργα του Μίκη Θεοδωράκη που ήθελε τη ματιά ενός μουσικού όπως ο Θάνος Μικρούτσικος που να καταλαβαίνει και το μήνυμα και τη μουσική και να προσδώσει ένα καινούριο, φρέσκο υλικό, πιο σύγχρονο. Η “Κατάσταση Πολιορκίας” γράφτηκε σε ποίηση Ρένας Χατζιδάκη μέσα στις φυλακές Αβέρωφ που ήταν κρατούμενη όπου βρέθηκε ως κρατούμενος και ο Μίκης, του το έδωσε και το μελοποίησε».

 

- Κυρία Φαραντούρη ξεκινήσατε το τραγούδι σε πολύ νεαρή ηλικία και ο Μίκης Θοεδωράκης όταν σας πρωτάκουσε είπε «το ξέρεις ότι έχεις γεννηθεί να τραγουδάς τα τραγούδια μου». Τι συμβολίζει ο Μίκης Θεοδωράκης για σας. Είδαμε και το πρόσφατο ξέσπασμα του για την Τρόικα και τα όσα συμβαίνουν τα τελευταία 2 χρόνια στην Ελλάδα, στην συνέντευξη Τύπου για το «Κάντο Χενεράλ» που παρουσιάζετε τη Τρίτη 17 Ιουλίου στο Ηρώδειο μαζί και με τον Πέτρο Πανδή.

 

«Ο Μίκης Θεοδωράκης είναι ένας καλλιτέχνης που όλη του η έμπνευση στηρίχθηκε στην Ελλάδα, στην πνευματική Ελλάδα. Η μεγάλη του προσφορά είναι ότι μελοποίησε όλους τους μεγάλους ποιητές, δεν έχει αφήσει κανέναν, αν δείτε την εργογραφία του, είναι όλη η ελληνική ποίηση. Λοιπόν είναι δυνατόν αυτός ο άνθρωπος να παραμένει απαθής σε ότι συμβαίνει. Υποφέρει και καταλαβαίνει τη δυσκολία ότι εδώ είναι ένας παγκόσμιος πόλεμος. Είπε επίσης τελευταία ότι πρέπει να μείνουμε στην Ευρώπη και δεν πρέπει να φύγουμε, αλλά εμείς εδώ πρέπει να βρούμε το αίσθημα του δικαίου, της δικαιοσύνης ως πολιτεία, ως κυβέρνηση γιατί την πληρώνει πάντα ο αθώος κόσμος που δεν φταίει για τα λάθη που γίνανε, γιατί λάθη διαχρονικά γίνανε από τους πολιτικούς. Στο μεταξύ σε όλη αυτή την κατάσταση προστέθηκε και η παγκόσμια κρίση. Πρέπει λοιπόν να κοιτάξουν να ισορροπήσουν το πράγμα, με μεταρρυθμίσεις, κ.α. ώστε γρήγορα να απαλλαγούμε από τον εφιάλτη που ζούμε».

 

- Δισκογραφική συνεργασία με τραγούδια του Θάνου Μικρούτσικου γραμμένα για τη φωνή σας υπάρχει στο πρόγραμμα για το μέλλον.

 

«Είναι ακόμη νωρίς για κάτι τέτοιο, σκέφτεται πάντως ο Θάνος να κάνουμε και το χειμώνα συναυλίες με ειδικά προγράμματα σε κλειστές αίθουσες. Στη συναυλία της Πάτρας να προσθέσω θα έχουμε και Λούτσιο Ντάλλα. Ήμουν η πρώτη που συνεργάστηκα, έγραψα το τραγούδι του εδώ και κάλεσα τον Διονύση Σαββόπουλο και είπαμε εδώ το «Caruso». Πήγα μαζί του και στην Ιταλία και κάναμε και συναυλία. Όταν πέθανε δεν το περίμεναν στην Ιταλία ότι θα ένιωθαν έτσι, όταν έφυγε αισθάνθηκαν το τεράστιο κενό του γιατί ο Λούτσιο Ντάλλα ήταν και πνευματικός άνθρωπος, ένας σπουδαίος μουσικός, δύσκολα υπάρχουν τέτοιοι άνθρωποι σήμερα, είναι σαν να λέμε καφές εσπρέσο, αλά Ιταλία, τόσο αλληλένδετος με τον Ιταλικό πολιτισμό».

 

-Εκτός από τους κύκλους τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκη (Μπαλάντα του Μαουτχάουζεν, Κάντο Χενεράλ, Romancero Gitano, κ.α.) ερμηνεύσατε και Μάνο Χατζιδάκι (Η Εποχή της Μελισσάνθης). Ισορροπήσατε με την στιβαρή, εκφραστική φωνή σας ανάμεσα σε δύο τόσο σπουδαίους αλλά διαφορετικής ιδιοσυγκρασίας δημιουργούς.

«Ο Μίκης και ο Μάνος Χατζιδάκις ξέρετε είχαν μεγάλη αγάπη ο ένας για τον άλλο, οι διάφορες καταστάσεις των λόμπυ της εποχής τους χώριζαν λίγο ως Παναθηναικό- Ολυμπιακό. Ο ένας σεβόταν το ταλέντο του άλλου και νομίζω πως μάλλον οι αυλικοί του ενός ή του άλλου ήταν σε κατάσταση εμπόλεμη και κόντρα παρά οι ίδιοι. Διότι και στα υπαρξιακά και συναισθηματικά τους θέματα ήταν κολλητοί, ο ένας βοήθαγε τον άλλο. Έχω ζήσει πολλά πράγματα κοντά τους, μπορεί να εξοργιζόταν κάποιος από τους δύο και να έλεγε κάτι παραπάνω σε μία συνέντευξη κι ο άλλος να απαντούσε αλλά στο τέλος γέλαγαν σαν παιδιά,.

Το ξέρετε ότι όταν πήγαιναν στο ωδείο και ήταν 18-19 χρονών ο Μάνος έκρυβε τον Μίκη Θεοδωράκη. Έμπαιναν μαζί στην συγκοινωνία και ονειρεύονταν ότι μία μέρα θα γίνουν συμφωνικοί δημιουργοί. Νιώθω τυχερή που συνεργάστηκα δημιουργικά μαζί τους και πότε ήμουν με το Μίκη σε συναυλίες ενώ όταν γύριζα από τις περιοδείες μου ερχόταν ο Μάνος Χατζιδάκις (θυμάμαι είχε έρθει και στο Παρίσι) και μου έλεγε θέλω να τραγουδήσεις τη “Μελισσάνθη”, Πίστευε τη φωνή μου, το ‘76 γράψαμε τα “Παράλογα”, την Περσεφόνη και τα άλλα τραγούδια. Πάντα ονειρευόταν να τραγουδήσω την “Αμοργό” αλλά δεν την τελείωνε ποτέ, στο τέλος δεν πρόλαβε και την ολοκλήρωσε ο Νίκος Κυπουργός ο πιο στενός του συνεργάτης. Αργότερα το ηχογραφήσαμε το τεράστιο αυτό έργο σε ποίηση Νίκου Γκάτσου live. Επίσης με τον Μάνο Χατζιδάκι έκανε τη “Ρωμαική αγορά”, τη “Σκοτεινή μητέρα”. O Mάνος ξέρετε είχε ανακαλύψει τη Φλέρη Νταντωνάκη αλλά παράλληλα είχε κι μένα. Το έργο “H Εποχή της Μελισσάνθης” πίστευε ότι είναι το “Άξιον εστί” του και ήθελε μία δωρική ερμηνεύτρια και έτσι πήρε εμένα.

Η μεγάλη μου πραγματικά τύχη είναι που έζησα αυτή τη δημιουργική περίοδο με δύο τόσο χαρισματικά πλάσματα, τον Μίκη Θεοδωράκη και τον Μάνο Χατζιδάκι, Ο συνεχιστής αυτών των δύο είναι ο Θάνος Μικρούτσικος και η άλλη του πλευρά ο Διονύσης Σαββόπουλος, είναι οι εκπρόσωποι της νεότερης γενιάς και οι συνεχιστές των δύο μεγάλων Θεοδωράκη και Χατζιδάκι. Ο Θάνος έχει δική του σχολή και τρόπο έκφρασης, όταν μπαίνεις μέσα στο τραγούδι του χρειάζεται απόλυτη προσοχή γιατί ο τρόπος που τονίζει τις λέξεις απαιτεί ιδιαίτερη εσωτερικότητα. Έχει τη δική του σχολή δεν είναι κάτι το περαστικό, είναι ένας μουσικός δημιουργός που η δημιουργία του μένει. Είναι άνθρωπος της τέχνης, αφιερωμένος και δεμένος με την τέχνη».

 

-Πόσο δύσκολο όλα αυτά τα χρόνια ήταν να συνδυάσετε τις επαγγελματικές μουσικές σας υποχρεώσεις με την οικογένεια.

 

«Ο γιος  μου Στέφανος σπουδάζει, είναι μουσικός πάει στο πανεπιστήμιο, κάνει μαθήματα πάνω στην τζαζ μουσική, θέλει να δημιουργήσει. Στην αρχή ήταν δύσκολα τα πράγματα, είχα μία γυναίκα και έπαιρνα μαζί το παιδί μου μέχρι που πήγε σχολείο, οπότε άρχισα κι εγώ να περιορίζομαι. Αργότερα μπήκα για 3 χρόνια στο κοινοβούλιο ως βουλευτής επικρατείας, ήμουν την περίοδο της πόλωσης ‘89-’93 ενώ κατόπιν έφυγα να κάνω την δική μου ορχήστρα να συνεχίσω την παράδοση μας στο εξωτερικό.

Από στις συνεργασίες μου ξεχωρίζω αυτή με τον Τσαρλς Λόιντ με τον οποίο εμφανιστήκαμε στο Ηρώδειο, δουλέψαμε πάνω σε ένα υλικό που του άρεσε πολύ όπως τα κομμάτια του Θεοδωράκη αλλά και η μουσική μας παράδοση της Θράκης και της Ηπείρου. Κάναμε μία επιλογή σε συνεργασία και με τον Τάκη Φαραζή και τον Σινόπουλο στην πολίτικη λύρα και κάναμε την “Ελληνική σουίτα-δέκα εξαιρετικές στιγμές της ελληνικής μουσικής παράδοσης - ταξίδι στο χώρο και το χρόνο”, ένα δίσκο που βγήκε από την μεγάλη εταιρεία του εξωτερικού ECM.

To cd πηγαίνει πολύ καλά και στην Αμερική, αποτελεί μία σημαντική στιγμή στην καριέρα μου. Ήμασταν με τον Τσαρλς Λόιντ στην Καλιφόρνια μαζί και με το καταπληκτικό κουιντέτο του και προγραμματίζουμε να πάμε Βαρσοβία τον ερχόμενο Νοέμβριο και στις 15 Μαρτίου στη Νέα Υόρκη στο Αμερικάνικο Μουσείο στην αίθουσα δίπλα στα βυζαντινά και Αιγυπτιακά εκθέματα ενώ μετά θα πάμε στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον και στη Γερμανία».

 

-Να ρωτήσω τέλος για τη σχέση σας με την Πάτρα και την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας. Ο πατέρας σας Γεράσιμος ήταν από την Κεφαλονιά.

«Έχω ισχυρούς δεσμούς και συγγενείς στην Κεφαλονιά αν και δεν πηγαίνω πολύ συχνά, πήγαινα μέχρι πριν 5 χρόνια. Όσο για την Πάτρα είχα εμφανιστεί πιο τελευταία στο Αρχαίο ωδείο το 2006 με τον πιανίστα Γιάννη Βακαρέλλη. Εύχομαι να έχουμε επιτυχία με τη συναυλία με τον Θάνο Μικρούτσικο που είναι ένας δημιουργός που μιλά και συγκινεί τις καρδιές των ανθρώπων αλλά που συνάμα μιλά και στο νου».

 

 

Χορηγός επικοινωνίας της συναυλίας της Μαρίας Φαραντούρη και του Θάνου Μικρούτσικου στην Πάτρα είναι το thebest.gr.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture