Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΑΠΟΨΕΙΣ

/

Οι αλήθειες και τα ψέματα για το τρένο στην Πάτρα

Οι αλήθειες και τα ψέματα για το τρένο στην Πάτρα

Του Δημήτρη Αϊβαλή

Στις 13 Φεβρουαρίου  η επιστημονική επιτροπή  CODE PATRAS RAIL AND CITY/ ΣΙΔΗΡΌΔΡΟΜΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΗ  καλεί τους πολίτες στο εργαστήριο παραγωγής ιδεών. Οι διοργανωτές επισημαίνουν ότι  σε αυτή την εκδήλωση το βήμα ανήκει στους πολίτες της Πάτρας.

Θεωρώ ότι η επιστημονική δεοντολογία επιβάλει,πριν ακούσουν τις απόψεις των πολιτών που θα συμμετέχουν, να εξηγήσουν το πώς και γιατί οι τέσσερεις ομάδες των επιστημόνων μελετητών προτείνουν την  επιφανειακή  διέλευση του τρένου, στον παραλιακό αστικό ιστό της πόλης.

Είναι γεγονός ότι η οποιαδήποτε λύση, θα προκύψει από τις κατευθύνσεις που θα δώσουν οι  φορείς της υλοποίησης του έργου, ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, καθώς και η συντονιστική επιτροπή των καθηγητών προς τις επιστημονικές ομάδες που θα σχεδιάσουν τις προτάσεις τους.

Επί δώδεκα περίπου χρόνια αφού προηγουμένως είχε απορριφθεί η λύση της  παράκαμψης της πόλης ,οι ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ εμφάνισαν ως καλύτερη λύση την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής στον παραλιακό αστικό  ιστό της πόλης.

Στο χρονικό διάστημα αυτό ανατέθηκαν και πληρώθηκαν  μελέτες ( προμελέτες, μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, τεχνικές και οικονομικές μελέτες),με δεδομένη κατεύθυνση την υπόγεια διέλευση  με παραλλαγές διπλής η μονής γραμμής.

Οι μελέτες αυτές που βρίσκονται στα ντουλάπια της ΕΡΓΟΣΕ έχουν τεχνικές περιγραφές, σχέδια, προμετρήσεις αλλά έχουν κυρίως εκτίμηση κόστους.

Ενδεικτικά αναφέρονται οι μελέτες

 

Α) Στις 7 Φεβρουαρίου 2003 η ΕΡΓΑ-ΟΣΕ Α.Ε. αναθέτει μελέτη.

Μελέτη Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής Κορίνθου-Πατρών στο τμήμα Αγ. Βασίλειος-Πάτρα χλμ. 120 έως Νέο Λιμένα Πατρών και σύνδεση με υφιστάμενη Σ,Γ. προς Πύργο- Α Φάση.

Σύμβαση 294 των μελετητών με ΕΡΓΑ  ΟΣΕ Α.Ε.  1.203.228.17 Ευρώ

Μελετητές  1. «ΑΝΥΣΜΑ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Α.Ε. »

2. «Γ.ΒΑΒΙΖΟΣ-Κ.ΖΑΝΝΑΚΗ- ΜΕΛΕΤΕΣ ΕΡΕΥΝΕΣ Α.Ε.»

3. «ΓΕΝΙΚΗ ΜΕΛΕΤΩΝ Ε.Π.Ε.-ΙΣΤΡΙΑ »

4.   «ΛΙΟΝΤΟΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Ε.Π.Ε.»

Β) Μελέτη      Ολοκλήρωση μελετών υποδομής της Νέας  Σιδηροδρομικής Γραμμής Κορίνθου-Πατρών στο τμήμα από χλμ.126,4 έως χλμ. 132 (Σ.Σ. Αγ. Διονυσίου-σύνδεση με υφιστάμενη Σ.Γ. προς Πύργο).

Σύμβαση 487 των μελετητών με ΕΡΓΑ  ΟΣΕ Α.Ε. 1.700.000 Ευρώ 25-9-2006

Μελετητές  1. «ΛΙΟΝΤΟΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Ε.Π.Ε.»

2. «GUD GEOTECHNIK UND DYNAMIK CONSULT GmbH»  Berlin

Στην μελέτη περιλαμβάνονται (Γεωτεχνικές έρευνες και μελέτες ειδική εδαφοτεχνική μελέτη και στατικές μελέτες) για το Cut & Cover Πάτρας από χ.θ. 126+400 έως 128+630 .Δηλαδή  2.230 μέτρα για υπόγεια διπλή σιδηροδρομική γραμμή κανονικού πλάτους. Με βάση την Προωθημένη Προκαταρκτική Στατική Μελέτη Υπόγειου Έργου Το κόστος ανά τρέχον μέτρο μήκους της υπογειοποίησης είναι  27.154,56-  35.802,44 -  37.000,00  Ευρώ

.Δηλαδή για 2.230 χλμ Σήραγγας x 37.000 (μέγιστη τιμή).  82.510.000 Ευρώ

Οι δύο Μελέτες Α και Β ανατέθηκαν με Συμβάσεις αξίας  2.900.000 Ευρώ

Γ) Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τον  νέο Σ.Σ. Πάτρας μέχρι σύνδεση με την υφιστάμενη γραμμή προς Πύργο (χ.θ. 126+750 εως 132+049)

που υποβλήθηκε στον Δήμο Πατρέων τον Σεπτέμβριο 2011. Η μελέτη αναφέρεται σε υπογειοποιημένη διπλή σιδηροδρομική γραμμή κανονικού πλάτους στον αστικό ιστό της πόλης, Γέφυρα Διακονιάρη, επιλιμένιο Σταθμό, Γέφυρα Γλαύκου, άνω διέλευση Ακτής Δυμαίων μήκους 5.300 μέτρων

Η Σύμβαση των μελετητών με ΕΡΓΑ  ΟΣΕ Α.Ε. Ιούλιος 2008

Μελετητές  1. «ELXIS  ENGINEERING  ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Α.Ε. »

2. «ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ Ε.Π.Ε.»

3. «Ι. ΑΛΑΒΑΝΟΣ - Χ. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ Ε.Ε.»

4.   ΜΑΥΡΟΓΕΩΡΓΗ ΘΕΟΔΩΡΟΥ, Πολιτικού Μηχανικού

Η εκτίμηση του κόστους του έργου είναι  116.840.850,00  Ευρώ.

Η εκτίμηση του κόστους του CUT & COVER  82.757.900 Ευρώ.

Στην σελ.17 η μελέτη αναφέρει χαρακτηριστικά

Η αναγκαιότητα ανακατασκευής της σιδηροδρομικής γραμμής στο υπό εξέταση τμήμα, εκτός από τους λόγους που προαναφέρθηκαν επιβάλλεται προκειμένου να διασφαλιστεί η συνέχεια του πολεοδομικού ιστού, η οποία διακόπτεται από τη διέλευση της γραμμής.

Δ) Μελέτη Σκοπιμότητας και Ανάλυση Κόστους-Οφέλους της Σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνας-Πάτρας  καθώς και της Σιδηροδρομικής Πρόσβασης  στην Πόλη και στο Λιμάνι της Πάτρας. Δεκέμβριος 2013

Υπόγεια διέλευση μονής σιδηροδρομικής στον αστικό ιστό της πόλης.

Μελετητές  ΔΡΟΜΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ Ε.Π.Ε.

Βασικό κόστος κατασκευής Σιδηροδρομικής σύνδεσης χ.θ.123,450-Λιμένας Πάτρας  Λύση 3 (σταθερές τιμές 2013 προ Φ.Π.Α.)

Κόστος βάσει εκτίμησης μελετητή   85.810.000,00 Ευρώ

 

Τα παραπάνω στοιχεία είναι απο έγκυρα μελετητικά γραφεία με πλειάδα εξειδικευμένων επιστημόνων που επελέγησαν απο τους ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ.

Με τα δεδομένα αυτά το κόστος υπογειοποίησης δεν ξεπερνά το ποσόν των

86.000.000 Ευρώ.

Το κόστος των 700.000.000 Ευρω δηλαδή 800% παραπάνω από ποια οικονομοτεχνική μελέτη προκύπτει που ανακοίνωσαν οι διευθύνοντες σύμβουλοι ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ

Τέτοιο κόστος είχε η κατασκευή της Γέφυρας Ρίου-Αντίρριου !!!!

Βέβαια αυτός ο χονδροειδής τρόπος για να ακυρώσει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ τον τρόπο κατασκευής ενός σιδηροδρομικού έργου μπορεί να θεωρεί ότι είναι ‘’δικαίωμα του¨.

Δεν είναι όμως δικαίωμα του να καταστρέψει οριστικά την πρόσβαση της πόλης προς στην θάλασσα.

Η θέση αυτή για να ισχυροποιηθεί έπρεπε να ντυθεί με επιστημονικό μανδύα.

Αυτό όμως συνέβη μετά την εμπλοκή των τριών Πολυτεχνείων τα οποία ανέλαβαν να προτείνουν ως βέλτιστη λύση  την επιφανειακή διέλευση στη υφιστάμενη γραμμή.

Ίσως όλα αυτά που αναφέρω μέχρι τώρα δεν θα είχαν κανένα νόημα για την λύση που προτείνουν όταν βασικά επιχειρήματα της πρότασης τους είναι,

Τεύχος CODE PATRAS  Πρόλογος σελ,7 τρίτη παράγραφος

<< Αρχικά και μετά από δεκαετίες συζητήσεων είχε προβλεφθεί η κατασκευή μίας αστικής σήραγγας και υπόγειου σιδηροδρομικού σταθμού με σιδηροδρομική γραμμή κανονικού  εύρους για τη σύνδεση της Πάτρας με την Αθήνα. Αυτό σημαίνει οτι το μετρικό θα έπρεπε να αντικατασταθεί. Η προεκτίμηση κόστους στην τάξη των 700 εκ. Ευρώ, κατέστησε ανέφικτη τη λύση αυτή. Ωστόσο δεν είχαν διατυπωθεί άλλες εναλλακτικές λύσης.>>

Τον Πρόλογο υπογράφουν οι τρείς καθηγητές των Πολυτεχνείων.

Όσο για άλλες εναλλακτικές λύσεις

Τεύχος CODE PATRAS Τελικές προτάσεις-Κατευθυντήριο Πόρισμα της Συντονιστικής Επιτροπής σελ.20 παράγραφος 3.3

<<Λύσεις  σιδηροδρομικής παράκαμψης (περιμετρική διέλευση) πρέπει επίσης να αποκλειστούν καθώς απαιτούν κόστος της τάξης του 1 δις Ευρω>>

Το Κατευθυντήριο Πόρισμα υπογράφει εκ μέρους της Συντονιστικής Επιτροπής  ο καθ. Bernd Scholl.

Ομοειδές περίπου έργο η μονή σιδηροδρομική γραμμή Λιμάνι Ικόνιου-Θριάσιο μήκους 17 χιλιομέτρων με Σήραγγες 7.000 μέτρα ,Cut & Cover 800 μέτρα και  Γέφυρες 1,100 μέτρα ,συνολικού κόστους κατασκευής  143,000,000  Ευρώ.

Αν τα παραπάνω ποσά των 700 εκατομμυρίων και 1 δισεκατομμυρίου Ευρώ είναι  αποτέλεσμα οικονομοτεχνικής μελέτης της  Συντονιστικής Επιτροπής πρέπει να την παρουσιάσει και αιτιολογήσει την τερατώδη διαφορά με τα οικονομοτεχνικά στοιχεία των μελετητών που ανέθεσαν πλήρωσαν και παρέλαβαν ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ.

Αν όμως τα στοιχεία κόστους τα έδωσαν στους Καθηγητές των Πολυτεχνείων οι ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ τότε υπάρχει σοβαρό θέμα αξιοπιστίας υπευθυνότητας που μπορεί να ξεκαθαριστεί στην εκδήλωση του Εργαστηρίου Ιδεών.

 

Υ.Γ.  Για όσα αναφέρονται παραπάνω είναι στην διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου τα σχετικά έγγραφα.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

* Τα κείμενα που φιλοξενούνται στη στήλη «Απόψεις» του thebest.gr απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων και όχι του portal.

Απόψεις