Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

/

Σαν σήμερα: Πέθανε ο Ντελακρουά Γάλλος ζωγράφος - Ζωγράφισε το γνωστο έργο "Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου"

Σαν σήμερα: Πέθανε ο Ντελακρουά Γάλλος ζ...

Ας θυμηθούμε κάτι από την ιστορία του

Ο Ευγένιος Ντελακρουά πέθανε σαν σήμερα στις 13 Αυγούστου του 1863.  Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης (Σαίν-Μωρίς Σαραντόν 1798-Παρίσι 1863). Ανήκε στη  γαλλική ρομαντική σχολή και πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες του ευρωπαϊκού ρομαντισμού.

Γιος αντιπροσώπου της Συμβατικής και διπλωμάτη στην εποχή του Διευθυντηρίου, έλαβε επιμελημένη λογοτεχνική εκπαίδευση, που έδωσε αριστοκρατική λεπτότητα στο πνεύμα του και σε όλη την προσωπικότητά του. Στο εργαστήριο του ακαδημαϊκού δασκάλου του Γκερέν γνώρισε τον Τεοντόρ Ζερικώ και συνδέθηκε μαζί του με αδελφική φιλία. Γρήγορα όμως εγκατέλειψε το εργαστήριό του, από αντίδραση προς την κλασική τεχνοτροπία του δασκάλου του.

Ο εξαίρετος καλλιτέχνης Ζερικώ, γοήτευσε τον νεαρό Ντελακρουά και του άνοιξε το δρόμο για μια πρωτότυπη έρευνα η οποία, αντίθετα από την ακαδημαϊκή τάση προς την ψυχρή τελειότητα, απέβλεπε με την μελέτη των Βενετσιάνων ζωγράφων, του Ρούμπενς και του Βελάσκεθ, στην εκφραστικότητα που μπορεί να δώσει το ορμητικό και βίαιο χρώμα.

Η επίδραση του Ζερικώ, είναι φανερή στο πρώτο σημαντικό έργο του Ντελακρουά «Ο Δάντης και ο Βιργίλιος» (1822), όπου η ωχρή και μουντή χρωματική κλίμακα συγγενεύει πολύ με εκείνη του αριστουργήματος του Ζερικώ, της περίφημης «Σχεδίας της Μέδουσας». Μεταξύ 1827 και 1832 παρουσίασε πολλά μεγάλα έργα με ιστορικά θέματα.

 

Ο Δάντης και ο Βιργίλιος στην κόλαση, 1822, Λούβρο

Ο Δάντης και ο Βιργίλιος στην κόλαση, 1822, Λούβρο

Ο Δάντης και ο Βιργίλιος στην κόλαση, 1822, Λούβρο

Το 1825, ο Ντελακρουά ταξίδεψε στη Μεγάλη Βρετανία, τόπος ανάπτυξης της μοντέρνας τοπιογραφίας και γνώρισε προσωπικά τον Κόνσταμπλ, τον Ταίρνερ και τον Μπόνινγκτον. Με τον τελευταίο συνδέθηκε φιλικά και διδάχθηκε από αυτόν για την τεχνική της υδατογραφίας.

Φύση θερμή, πνεύμα πλατύ και φιλελεύθερο, θρεμμένος με ωραία ιδανικά, πλουτισμένος με βαθιά μόρφωση. Οι «Σφαγές της Χίου» ανοίγουν τον δρόμο για μια σειρά έργων, εμπνευσμένων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, στην οποία ο Ντελακρουά μέσα στον νεανικό θαυμασμό του για τον Μπάιρον, συμμετείχε ιδεολογικά όπως πολλοί νέοι της γενιάς του. Ιδιαίτερα με την «Ελλάδα που ξεψυχά στα ερείπια του Μεσολογγίου» (1827), ο καλλιτέχνης έλαβε μέρος στον φιλελληνικό αγώνα που ανέλαβε ο Βίκτωρ Ουγκώ.

 

Οι σφαγές της Χίου, 1824, Λούβρο

Οι σφαγές της Χίου, 1824, Λούβρο

Οι σφαγές της Χίου, 1824, Λούβρο

Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου, 1827, Μπορντώ

Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου, 18...

Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου, 1827, Μπορντώ

Το 1830 ο Ντελακρουά, οπαδός του Βοναπάρτη, έλαβε μέρος στην επανάσταση του Ιουλίου που κατέληξε στην πτώση της μοναρχίας των Βουρβόνων και αφιέρωσε στις Τρεις Ημέρες ένα έργο, «Την Ελευθερία που οδηγεί τον λαό», όπου μια ημίγυμνη γυναίκα με τον φρυγικό σκούφο υψώνει την τρίχρωμη σημαία σπρώχνοντας τον λαό πέρα από ένα οδόφραγμα.

 

«Η Ελευθερία οδηγεί το Λαό»

«Η Ελευθερία οδηγεί το Λαό»

«Η Ελευθερία οδηγεί το Λαό»

Τα ταξίδια του τον έκαναν μεστό από γνώσεις και εμπειρίες εμπνεόταν από τους ανθρώπους και ταυτόχρονα, εξέλισσε τον τρόπο ζωγραφικής του. Ήταν ένας καλλιτέχνης διαρκούς εξέλιξης, ανοιχτός στις νέες προκλίσεις.

Το 1833 ο  Ντελακρουά ταξίδεψε στη βόρεια Αφρική, πλούσιο σε καλλιτεχνικές και χρωματικές εμπνεύσεις και ακόμα ανακάλυψε μια διαφορετική πλευρά του ανθρώπου. Από τις επιμελημένες σημειώσεις που κράτησε στα ημερολόγιά του, για τις εντυπώσεις του ταξιδιού, ο Ντελακρουά αποκόμισε μια νέα αίσθηση του φωτός και του χρώματος, η οποία προμηνύει τις κατακτήσεις του ιμπρεσιονισμού, στο πρόβλημα της διαιρέσεως των χρωμάτων «Οι γυναίκες του Αλγερίου» (1834). Από τη στιγμή αυτή αρχίζει η εποχή της επιτυχίας του.

 

Ο Ντελακρουά υπήρξε και μεγάλος συγγραφέας και κριτικός τέχνης. Τα θέματά του περιλαμβάνουν κριτικές για τον Μιχαήλ-Άγγελο, τον Πουσσέν και τον Ζερικώ. Έγραψε ακόμα ένα Ημερολόγιο, που θεωρείται ένα από τα πολυτιμότερα τεκμήρια της ρομαντικής εποχής.

Πέρα όμως από την κριτική τέχνης έτρεφε πραγματικό θαυμασμό για τη μουσική. Συχνά μιλούσε για μουσικές ποιότητες στη ζωγραφική, «Μια ορισμένη εντύπωση παράγεται από μια δεδομένη διάταξη του χρώματος, του φωτός, και της σκιάς. Είναι εκείνο που θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε ως μουσική μιας εικόνας».

Το προσωπικό στυλ του ζωγράφου βασίζεται στις δυνατές αντιθέσεις φωτός και σκιάς, στις λαμπρές χρωματικές περιοχές και στη ρευστή, ενστικτώδη πινελιά. Τα τεχνικά αυτά μέσα ο Ντελακρουά τα έθεσε στη διάθεση της ρομαντικής του ψυχής, που συχνά εκφράζεται σε πίνακες με βαθιά συγκινησιακή τάση.

 

Κεφαλή γυναίκας, 1823

Κεφαλή γυναίκας, 1823

Κεφαλή γυναίκας, 1823

Στο ζωγραφικό έργο του, που αντανακλά την ρομαντική διάθεση της λογοτεχνίας της εποχής του, η ανθρώπινη αλήθεια εκφράζεται πάντοτε με έμφαση και η εξαγνιστική φωτιά της εμπνεύσεως συγχέεται με την έξαρση της φαντασίας.

Από τις φλεγόμενες χρωματικές του κλίμακες αναδύονται έργα με ασύγκριτη ποιητική πνοή, τα οποία τα κατορθώνει ο καλλιτέχνης όταν αποκαθιστά μια πραγματική επικοινωνία με τη φύση ή με το μοντέλο του.

 

Ορφανό κορίτσι στα κοιμητήρια, 1823

Ορφανό κορίτσι στα κοιμητήρια, 1823

Ορφανό κορίτσι στα κοιμητήρια, 1823

Για παράδειγμα, το κεφάλι της μικρής στο έργο «Η ορφανή στο κοιμητήριο», είναι μια σοβαρή και εύγλωττη προσωπογραφία εκφρασμένη με αντιθέσεις που χωρίς να μειώνουν τον χρωματικό πλούτο, δίνουν στο έργο ξεχωριστεί ένταση.

Επιμέλεια: Γεωργία Παπαϊωάννου

Πηγή: artmag.gr

Φωτογραφίες: el.wikipedia.org

MuseeLouvre

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Σαν Σήμερα