#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον

WELL BEING

Μελέτη: Ανακαλύφθηκε νέο γονίδιο που σχετίζεται με τον καρκίνο του μαστού

Μελέτη: Ανακαλύφθηκε νέο γονίδιο που σχε...

Ερευνητές στη Βρετανία ανακάλυψαν ένα νέο γονίδιο που αυξάνει τον κίνδυνο για επιθετικό καρκίνο του μαστού. Πρόκειται για το BCL11A, το οποίο είναι ενεργό στους δύσκολα θεραπεύσιμους «τριπλά αρνητικούς» καρκίνους. Η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε τόσο σε ανθρώπινα κύτταρα, όσο και σε ποντίκια, ανοίγει νέους δρόμους για τη διάγνωση και τη θεραπεία ορισμένων επικίνδυνων μορφών της ασθένειας.

Υπάρχουν πολλοί τύποι καρκίνων του μαστού, οι οποίοι αντιδρούν διαφορετικά στις θεραπείες και έχουν διαφορετική πρόγνωση μεταξύ τους. Περίπου μία στις πέντε ασθενείς εμφανίζει τον λεγόμενο «τριπλά αρνητικό» καρκίνο του μαστού. Στις περιπτώσεις αυτές, ο καρκίνος δεν διαθέτει τρεις πρωτεΐνες-υποδοχείς, που ανταποκρίνονται στις ορμονικές θεραπείες, με συνέπεια η πρόγνωση της καρκινοπαθούς να είναι χειρότερη.

Μέχρι σήμερα είχαν βρεθεί λίγες γενετικές μεταλλάξεις που συνδέονται με την ανάπτυξη του τριπλά-αρνητικού καρκίνου του μαστού. Η νέα μελέτη ανέλυσε δείγματα καρκίνου από σχεδόν 3.000 ασθενείς και βρήκε το γονίδιο BCL11A, το οποίο είναι ιδιαίτερα ενεργό στις οκτώ από τις δέκα ασθενείς με επιθετικό καρκίνο του μαστού. Στις περιπτώσεις μάλιστα που η ασθενής διαθέτει στο DNA της πρόσθετα αντίγραφα του εν λόγω γονιδίου, τότε οι πιθανότητες επιβίωσής της είναι πολύ μικρές.

Οι ερευνητές του γενετικού Ινστιτούτου Wellcome Trust Sanger και του Πανεπιστημίου Κέμπριτζ, με επικεφαλής τους Πεντάο Λίου και Ουαλίντ Χαλέντ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature Communications», διαπίστωσαν στα πειράματά τους ότι η προσθήκη ενός ενεργού ανθρώπινου γονιδίου BCL11A σε κύτταρα από μαστό ανθρώπων ή ποντικιών τα έκανε να συμπεριφέρονται σαν καρκινικά.

Όταν, εξάλλου, μέσω γενετικής τροποποίησης, το συγκεκριμένο γονίδιο απενεργοποιήθηκε στα πειραματόζωα, κανένα από τα ποντίκια δεν ανέπτυξε καρκίνο του μαστού. Μετά από τη νέα ανακάλυψη, οι επιστήμονες σκοπεύουν να αναζητήσουν μια θεραπεία για το εν λόγω γονίδιο.

Well Being