Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

WELL BEING

/

Ψυχικη Υγεία και εθισμός στο διαδίκτυο

Ψυχικη Υγεία και εθισμός στο διαδίκτυο

.

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Κατάρτιση Επαγγελματιών Ψυχικής Υγείας για το φαινόμενο του εθισμού των εφήβων στο Διαδίκτυο ,καθώς και για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν τα παιδιά και οι έφηβοι από την ανεξέλεγκτη χρήση του διαδικτύου» Πράξη «ΑΡΙΑΔΝΗ», που οργανώθηκε από το Κέντρο Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και τη Μονάδα Εφηβικής Υγείας της Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής του ΕΚΠΑ στην Πάτρα, πιστοποιήθηκαν νέοι Επαγγελματίες Ψυχικής Υγείας, μεταξύ των οποίων η κ. Κανέλλα Κοντονή, Κοινωνική λειτουργός, Υπεύθυνη Γραφείου Υποστήριξης του Πολίτη στο Γενικό Νοσοκομείο «Άγιος Ανδρέας», η οποία έδωσε, στην Πηνελόπη Φραντζή, την παρακάτω συνέντευξη.

Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την ασφαλή πλοήγηση των μαθητών στο διαδίκτυο;

Αφορμή στάθηκε το πρόγραμμα “Αριάδνη” του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών που υλοποιήθηκε στην Πάτρα, στο οποίο εκπαιδεύτηκα και στη συνέχεια θέλοντας όλη αυτή τη γνώση να τη μεταφέρω στους μικρούς μαθητές, δημιούργησα με την ομάδα μου ένα πρότζεκτ και σε συνεργασία με τη Α/θμια εκπαίδευση Αχαΐας (και συγκεκριμένα με τις υπεύθυνες της “Aγωγής Yγείας”) το υλοποιήσαμε την προηγούμενη σχολική χρονιά 2011-2012 σε αρκετά σχολεία της Πάτρας. Αυτό στάθηκε  η αφορμή αλλά δεν είναι μόνο αυτό, κυρίως είναι η αγάπη μου για τα παιδιά και η ανάγκη μου να προσφέρω…

 

Ηταν εύκολο για εσάς που προέρχεστε από έναν διαφορετικό χώρο να μπείτε στα σχολεία;

Θα έλεγα ότι στάθηκα ιδιαίτερα τυχερή γνωρίζοντας τις αγκυλώσεις της γραφειοκρατίας γιατί πραγματικά σε αυτή μου την προσπάθεια βρήκα συνοδοιπόρους που με εμπιστεύτηκαν. Ξεκινώντας από την διοίκηση και την διεύθυνση του νοσοκομείου απ΄ όπου μου δόθηκε η δυνατότητα να προχωρήσω σε συνεργασία με την Διεύθυνση της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης όπου και εκεί οι υπεύθυνοι των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας με τους οποίους συνεργάστηκα ήταν ιδιαίτερα συνεργάσιμοι. Άλλωστε οι κοινωνικοί λειτουργοί θα έπρεπε να έχουμε ρόλο στα σχολεία, άσχετα με το συγκεκριμένο εγχείρημα. Μετά δε από αυτή την εμπειρία μου είμαι πεπεισμένη πλέον και καλό θα ήταν η ίδια η πολιτεία να αφουγκραστεί το χρόνιο αίτημα των κοινωνικών λειτουργών και να τους εντάξει στα σχολεία, όπου πραγματικά υπάρχει ανάγκη ύπαρξής τους, ιδιαίτερα αυτή την κρίσιμη εποχή για όλους μας, με τα τόσο μεγάλα κοινωνικά προβλήματα που συνεχώς θα αυξάνονται.

Δεν είναι δυνατόν να τα απαιτούμε όλα από το δάσκαλο ...να γίνεται γονιός, ειρηνοποιός, κοινωνικός λειτουργός, ψυχολόγος, γιατρός, αστυνομικός, διασκεδαστής τις ώρες που το παιδί είναι στο σχολείο.

Τον καλό δάσκαλο θα τον κρίνουμε στο μέλλον και θα τον κρίνουμε όχι από το “ΖΗΝ “ των μαθητών του αλλά από το “ΕΥ ΖΗΝ”, αν θυμηθούμε τον Μέγα Αλέξανδρο.

Παρουσιάσατε πρόσφατα σε συνέδριο στην Αθήνα την εμπειρία σας από τα σχολεία και μάλιστα ως τίτλο της εισήγησης είχατε: “ Μαθαίνουμε .....μαθαίνοντας”.

Πηγαίνοντας στα σχολεία δεν πήγαμε ως οι γκουρού του διαδικτύου. Μάθαμε από τους μικρούς μας φίλους πως “σερφάρουν”  στο διαδίκτυο, μαθαίνοντάς τους  στη συνέχεια εμείς, πώς αυτό το “σερφάρισμα”,  μπορεί να γίνει ασφαλές  για να μην πελαγώσουν.

Πώς πλοηγούνται οι μαθητές λοιπόν;

Χωρίς να έχουμε ερευνητικά δεδομένα, εμπειρικά θα σας πω, ότι οι περισσότεροι μαθητές δεν έχουν κανόνες σ’ αυτή την πλοήγηση και θεωρώ αναγκαία  την ενημέρωση στα σχολεία.

Θα σας πω το πιο απλό που μου έκανε εντύπωση στην επαφή μαζί τους, ότι πολύ εύκολα έδιναν τους προσωπικούς τους κωδικούς είτε αυτοί αφορούσαν σελίδες κοινωνικής δικτύωσης είτε ηλεκτρονικό ταχυδρομείο είτε άλλη δραστηριότητά τους στο διαδίκτυο, ενώ δεν θα έδιναν εύκολα τα κλειδιά του σπιτιού τους. Το παρομοιάζω έτσι γιατί είναι ένα από τα παραδείγματα που  δίνουμε   στους μαθητές όταν αναφερόμαστε στην προστασία των προσωπικών τους δεδομένων.

 

Αρκεί μόνο αυτή η ενημέρωση που κάνετε εσείς στο σχολείο για την ασφαλή πλοήγηση των μαθητών στο διαδίκτυο;

Εάν πούμε ότι αρκεί μόνο αυτή η ενημέρωση δεν είμαστε σωστοί επαγγελματίες και θα είναι σαν να ευλογούμε τα γένια μας.

Χρειάζεται αυτό το πρώτο βήμα να μας οδηγήσει στο μονοπάτι που θα βρούμε και άλλους συνοδοιπόρους.

Αυτοί οι συνοδοιπόροι καλό θα ήταν να είναι η οικογένεια του μαθητή και οι δάσκαλοί του.

Σε ότι αφορά στους γονείς, αυτό που λέμε στους ίδιους με σκοπό να τους προτρέψουμε να πλοηγηθούν μαζί με τα παιδιά τους στα πρώτα βήματα τους στο διαδίκτυο, είναι το εξής: όπως δεν στέλνουν τα παιδιά τους όταν είναι μικρά μόνα τους σε μια παιδική χαρά να παίξουν, έτσι δεν θα πρέπει να τα αφήνουν μόνα τους να πλοηγούνται χωρίς να τους δείξουν το δρόμο.

Ακόμη και αν οι ίδιοι δεν γνωρίζουν το μέσο, απλοί καθημερινοί κανόνες οριοθέτησης είναι αρκετοί ώστε οι μικροί μαθητές να έρθουν σε επαφή με το μέσο.

Σε ότι αφορά τους δασκάλους το παράδειγμα είναι παρεμφερές: όπως δεν στέλνουν τους μικρούς μαθητές μόνους τους εκδρομή και τους συνοδεύουν, έτσι και στην πλοήγηση στο διαδίκτυο πρέπει να τους συνοδεύσουν και να τους διδάξουν.

Στους μικρούς μας φίλους αυτό που λέμε είναι ότι όπως και στον πραγματικό κόσμο μπορεί να συναντήσουν τον “κακό λύκο” έτσι και στον εικονικό κόσμο, μπορεί να υπάρχει κάπου ο “κακός λύκος” αλλά να κρύβεται, γι’ αυτό πρέπει να είναι προσεκτικοί.

Για όλους τους παραπάνω: γονείς, δασκάλους και μαθητές έχουμε συλλέξει και καταγράψει χρηστικές  συμβουλές,  τις οποίες έχουμε στο πρότζεκτ μας και όταν μας τις ζητούν τις δίνουμε.

 

Πόσα και ποια σχολεία ενημερώσατε την περσινή χρονιά;

Από το Μάρτιο έως τη λήξη της περυσινής χρονιάς ενημερώσαμε  13 Δημοτικά Σχολεία του Ν. Αχαΐας,: 1ο , 14ο , 15o , 17ο,  36ο, 42ο  45ο , 46ο , 56Ο , 65ο ΠΑΤΡΩΝ,  2ο ΟΒΡΥΑΣ, ΑΝΩ ΑΛΙΣΣΟΥ και  ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ στα πλαίσια του Προγράμματος ΑΡΙΑΔΝΗ.

Συνολικά ενημερώσαμε  473 μαθητές των τάξεων Δ και Ε του δημοτικού. Επιλέξαμε  αυτές τις δυο τάξεις για να έχουμε το χρόνο να δούμε και φέτος τους ίδιους μαθητές πριν πάνε στο γυμνάσιο, έτσι ώστε να μας δοθεί η δυνατότητα να αξιολογήσουμε  εάν και κατά πόσο ό,τι “σπείραμε “ την περυσινή χρονιά “βλάστησε” φέτος!

Να αξιολογήσουμε δηλαδή εάν οι μικροί μας φίλοι άλλαξαν, όπου χρειαζόταν, τη διαδικτυακή τους συμπεριφορά και εάν εν τέλει ευαισθητοποιήθηκαν.

 

Σκέφτεστε να συνεχίσετε την ενημέρωση και τη φετινή χρονιά;

Έχουμε ήδη σχεδιάσει το φετινό πρότζεκτ (το οποίο θα το θέσουμε για συζήτηση με την Δ/νση Α/θμιας εκπαίδευσης )που είναι διαφορετικό από το περυσινό σε αρκετά του κομμάτια γιατί το “βρέφος” έγινε “νήπιο” φέτος μιας και έχει κάνει τα πρώτα του βήματα το όλο εγχείρημά μας. Έχουμε εντάξει στο νέο μας πρότζεκτ καινούργια εργαλεία δράσης ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα στόχου. Το “βρέφος” θα πρέπει να το φτάσουμε στη ενηλικίωση αλλά αυτό χρειάζεται κόπο, χρόνο  και στόχο. Είμαστε όμως αισιόδοξοι και το πιστεύουμε αυτό το οποίο θα προτείνουμε και γι΄αυτό θα τα καταφέρουμε.

Τι είνα αυτό που εισπράτετε από τη δραστηριότητά σας αυτή;

Θα σας πω κάτι που ίσως ακούγετε φιλοσοφικό : Να αλλάξουμε μονομιάς τον όλον τον κόσμο  δεν είναι εύκολο , ας ξεκινήσουμε από το πιο εύκολο αλλάζοντας τον εαυτό μας και που ξέρετε  ίσως με το παράδειγμά μας βρούμε μιμητές και  αποτελέσουμε το πρότυπο για ταυτίσεις.

Το λέω αυτό γιατί πολλές φορές τις αλλαγές τις περιμένουμε από τους άλλους ενώ εμείς είμαστε οπαδοί του καναπέ.

Ας ξεβολευτουμε λοιπόν και στον καιρό της κρίσης που διανύουμε ας κρατήσουμε ο ένας το χέρι του άλλου σφιχτά με αγάπη και πραγματικό ενδιαφέρον γιατί αλλιώς θα πνιγούμε στη δίνη που μας έχουν ρίξει μιας και όλοι είμαστε κρίκοι της ίδιας αλυσίδας και αν πέσει ο ένας θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι .

Αγαπώ πολύ τα παιδιά και όλη αυτή τη δραστηριότητα την κάνω εθελοντικά νοηματοδοτώντας τη ζωή μου.

Κάνοντας το αυτό με έγνοια νιώθω όπως λέει και η μέντορας μου ,“ότι αξίζει η παρουσία μου και δεν πιάνω τζάμπα τόπο σ’ αυτή τη ζωή” και αισθάνομαι ότι εκπληρώνω το χρέος μου ως άνθρωπος. Βοηθώντας , ευχαριστώ τη ζωή για όλα όσα απλόχερα μου προσέφερε!!!

Θέλω να ευχαριστήσω όμως και  τους  συνεργάτες  μου τον κ. Θεοδωροπουλο και κ.  Περικλέους καθως και τις φοιτήτριες μου  τη Βασιλική , την Αναστασία και την Ευγενία που συνέβαλλαν σε αυτή την προσπάθεια της οποίας απώτερος στόχος είναι:

 

ΘΑ ΘΕΛΑΜΕ ΝΑ ΜΑΣ ΠΕΙΤΕ ΤΟ ΔΕΚΑΛΟΓΟ ΤΟΥ ΣΩΣΤΟΥ ΧΡΗΣΤΗ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ:

-        @ Μην δίνεις σε κανέναν, ακόμα και στον καλύτερο σου φίλο, τον κωδικό πρόσβασης σου είτε στο διαδίκτυο είτε στο facebook. Τα μόνα άτομα που θα πρέπει να γνωρίζουν τον κωδικό σου είναι οι γονείς σου.

-        @ Αν χρησιμοποιείς το facebook, ρύθμισε το λογαριασμό σου στο υψηλότερο επίπεδο ασφαλείας. Ρύθμισε τις φωτογραφίες σου και τα προσωπικά σου στοιχεία να τα βλέπουν μόνο οι φίλοι σου, ενώ φρόντισε να μην κάνεις δεκτά αιτήματα φιλίας από ανθρώπους που δεν είναι της ηλικίας σου και δεν γνωρίζεις καθόλου.

-        @ Μην απαντάς σε ηλεκτρονικά μηνύματα που σε κάνουν να αισθανθείς <<άβολα>>. Σε περίπτωση που λάβεις ένα τέτοιο μήνυμα, μη διστάσεις να το πεις στους γονείς σου ή σε κάποιο πρόσωπο που εμπιστεύεσαι.

-        @ Αν αισθανθείς άβολα την ώρα που συνομιλείς μέσω chat-room διέκοψε την συνομιλία αμέσως.

-        @ Απόφυγε να στείλεις τη φωτογραφία σου και τα προσωπικά στοιχεία σου μέσω διαδικτύου σε άγνωστο. Επίσης, μην δημοσιεύεις προσωπικές σου φωτογραφίες και προσωπικά σου στοιχεία. Να θυμάσαι ότι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που δεν θα το δουν με το δικό σου χιουμοριστικό μάτι.

-        @ Σκέψου πολύ καλά πριν αποφασίσεις να συναντηθείς με κάποιο άτομο που γνώρισες στο διαδίκτυο. Ζήτησε την άποψη των γονιών σου σχετικά με αυτό το θέμα.

-        @ Σε περίπτωση που αποφασίσεις να συναντηθείς με το <<διαδικτυακό σου φίλο>>, ενημέρωσε τους γονείς σου ή  κάποιο άτομο που εμπιστεύεσαι και φρόντισε αυτή η συνάντηση να γίνει σε δημόσιο χώρο.

-        @ Ανέπτυξε κριτική διάθεση σε ότι διαβάζεις στο διαδίκτυο. Μην εμπιστεύεσαι αμέσως ότι δεις στο internet.

-        @ Μίλησε στους γονείς σου για τα όσα βλέπεις και ζεις όταν <<σερφάρεις>> στο internet.

-        @ ΣΕΡΦΑΡΟΥΜΕ ΣΑ ΝΑ’  ΝΑΙ ΠΕΛΑΓΟΣ......ΜΑ, ΑΝ ΔΕΝ ΠΡΟΣΕΞΟΥΜΕ, ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΠΕΛΑΓΩΣΟΥΜΕ!!!!!!!!!!!

 

Δεν δαιμονοποιούμε το διαδίκτυο στα παιδικά μάτια, του δίνουμε τη σωστή του διάσταση και το απομυθοποιούμαι……..

 

ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΣΦΑΛΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΔΥΚΤΙΟ:

 

saferinternet.gr

safeLine.gr

Υποστηρίζω(8001180015)

ΜΟΝΑΔΑ ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΡΙΑΔΝΗ

Ελληνική Γραμμή Αναφοράς Παράνομου Περιεχομένου: www.safeline.g r

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Well Being