Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

CULTURE

/

Επαναλαμβάνεται απόψε στις 21.00 στο Αρχαίο Ρωμαικό Ωδείο η "Λυσιστράτη" του Εθνικού - Εναλλακτική και εντελώς αθυρόστομη Λυσιστράτη η Κιτσοπούλου

Επαναλαμβάνεται απόψε στις 21.00 στο Αρχ...

Υπήρξαν θεατές που ενοχλήθηκαν από την πολλή ελευθεριότητα στο λόγο και το έντονο γυμνό

Περίπου 600 θεατές παρακολούθησαν την παράσταση «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία του Μιχαήλ Μαρμαρινού που παρουσιάστηκε την Τρίτη 30 Αυγούστου 2016 στο Αρχαίο Ρωμαικό Ωδείο της Πάτρας, στο πλαίσιο του 35ου Φεστιβάλ Πάτρας – Θεσμός Αρχαίου Δράματος του Οργανισμού Καλλιτεχνικών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων.

Η παράσταση επαναλαμβάνεται απόψε Τετάρτη 31/8 στις 21.00 και προβλέπεται, όπως ανέφερε στο thebest.gr ο πολιτιστικός σύμβουλος και επικεφαλής του Φεστιβάλ Πάτρας Ανδρέας Α. Ανδριόπουλος, να γεμίσει σχεδόν το Αρχαίο Ωδείο.

Η δίωρη και κάτι παράσταση με τη ματιά του Μιχαήλ Μαρμαρινού και έναν 20μελή θίασο όπου οι γυναίκες ηθοποιοί (15 τον αριθμό) είχαν τον πρώτο λόγο με επικεφαλής τη Λένα Κιτσοπούλου – Λυσιστράτη, χειροκροτήθηκε από το Πατρινό κοινό (ανάμεσα του διακρίναμε τον Θόδωρο Δούρο, την Μαριάννα Σταματιάδου, τον Αλέξη Μεντζελόπουλο, κ.α.). Μάλιστα υπήρξαν και ορισμένοι ενθουσιώδεις θεατές που χειροκρότησαν και όρθιοι τους συντελεστές της «Λυσιστράτης» του Μαρμαρινού, ωστόσο υπήρξε και η άλλη πλευρά, θεατές που έφυγαν απογοητευμένοι και ίσως ενοχλημένοι. Για παράδειγμα ακούσαμε γνωστό Πατρινό γιατρό να φεύγει μόλις τέλειωσε η παράσταση και να λέει πως δεν έχει ξαναδεί τόσο χυδαία παράσταση.

Είναι γεγονός πως το στοιχείο της αθυροστομίας και ελευθεριότητας του Αριστοφάνη και του συγκεκριμένου τόσο εμβληματικού έργου του αρχαίου δράματος (ίσως το πλέον δημοφιλές) είναι έντονο και σε παλαιότερα ανεβάσματα του έργου δινόταν πάντα μεγάλη έμφαση στις τολμηρές ατάκες, στους φαλλούς και στην χαρακτηριστική σκηνή του «ηδονισμένου» Κινησία και της Μυρίνης που τον «ανάβει» αλλά τηρώντας τον όρκο που έχει δώσει μαζί με τις άλλες γυναίκες για ερωτική αποχή για να τιμωρήσουν τους άνδρες που όλο πολεμούν και τις αγνοούν, τον αφήνει τελικά στα κρύα του λουτρού.

Δυστυχώς η περίφημη αυτή σκηνή (μαζί με αυτή του όρκου είναι ίσως οι καλύτερες πάντα σε μία σκηνική παρουσίαση της Λυσιστράτης) αποδόθηκε με φαντασία μεν από τον σκηνοθέτη Μιχαήλ Μαρμαρινό βάζοντας όχι μία αλλά τουλάχιστον τρεις – τέσσερις ηθοποιούς να εναλλάσσονται ως Μυρίνη (ανάμεσα τους και η καλλίγραμμη Αθηνά Μαξίμου) με Κινησία τον σύζυγο της Μαξίμου, Αιμίλιο Χειλάκη να κρατά στο χέρι έναν φαλλό.

Ωστόσο η σκηνή αυτή δεν απογειώθηκε και δεν λειτούργησε ιδιαίτερα στο να βγάλει γέλιο, με το γέλιο συγκρατημένο στη μεγαλύτερη διάρκεια της παράστασης να έρχεται ανέλπιστα από άλλες σκηνές όπως σε μακρόσυρτα και με έντονο, αυστηρό και στα όρια της αυτοπαρωδίας ύφος, "λογίδρια" της Λυσιστράτης – Λένας Κιτσοπούλου, η οποία ως εναλλακτική Λυσιστράτη που τα λέει χύμα (γυναίκα είμαι κι εγώ νομίζετε δεν θέλω μία π…τσα») μας άρεσε. Η Λένα Κιτσοπούλου είναι αλήθεια πως και από άλλα έργα που έχει παίξει ή γράψει, έχει μία άνεση στον…ελεύθερο λόγο και αυτό λειτούργησε υπέρ της στην εδώ παράσταση.

Η παράσταση θα λέγαμε πως έπασχε και από πλευράς ρυθμού. Ο Μαρμαρινός επέλεξε ένα πιο φυσικό ρυθμό. Για παράδειγμα στη σκηνή της νύχτας έσβησε τα φώτα για τουλάχιστον πέντε λεπτά και ακούγαμε μόνο τις φωνές των ηθοποιών. Έξυπνο!

Όσο για την τόλμη να γδύσει τις 15 γυναίκες ηθοποιούς του (ειδικά η ηθοποιός που έκανε την Σπαρτιάτισσα Λαμπιτώ ήταν εξ’ αρχής θεόγυμνη με μόνο ένα καλσόν να καλύπτει τα πόδια και οριακά τα οπίσθια), οι ηθοποιοί το υποστήριξαν και ταίριαζε στο γενικότερο αισθησιακό «περίγραμμα» και ματιά της παράστασης.

Να μην παραλείψουμε τον πάντα εξαιρετικό Γιάννη Βογιατζή στα 89 του χρόνια να λέει υπέροχα τις ατάκες του και να συγκινεί στο τέλος στα λόγια της συμφιλίωσης Αθηναίων και Λακεδαιμονίων (και οι άλλοι άνδρες ηθοποιοί ήσαν καλοί, Θέμης Πάνου, Γιώργος Μπινιάρης, Χάρης Τσιτσάκης). Ξεχωριστή ήταν και η ατάκα που ακούστηκε «είναι ωραίο το σώμα να γερνά όμορφα».

Πάντως όπως και να το κάνουμε σίγουρα ξένισε το γεγονός, ένα Εθνικό Θέατρο με την παράδοση και ιστορία που έχει να ανεβάζει μία τέτοια παράσταση «ελευθεριότητας» που ξέφευγε συχνά από τα όρια.

*Μετά την Πάτρα η "Λυσιστράτη" θα παρουσιαστεί στο Κηποθέατρο Παπάγου την Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου 2016, στο πλαίσιο του 22ου Φεστιβάλ Δήμου Παπάγου - Χολαργού.

Επιμέλεια κειμένου: ΤΑΚΗΣ Γ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture