Back to Top

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

Όταν έπλεαν τα Πριμαρόλια και η σταφίδα ήταν για την Πάτρα ότι ο καφές για τη Βραζιλία – ΔΕΙΤΕ ΣΠΑΝΙΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

Όταν έπλεαν τα Πριμαρόλια και η σταφίδα ήταν για την Πάτρα ότι ο καφές για τη Βραζιλία – ΔΕΙΤΕ ΣΠΑΝΙΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Μακρυγένη Ελευθερία

Μια σύντομη περιήγηση στη βιομηχανική ιστορία της Πάτρας

Στο ένδοξο και πλούσιο βιομηχανικό παρελθόν της Πάτρας, το οποίο έχει αφήσει μια αναξιοποίητη δυστυχώς σε πολλές περιπτώσεις βιομηχανική κληρονομιά, αναφέρεται πολύ ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ αρχείου της ΕΡΤ.

Η βιομηχανική Πάτρα που χάθηκε και η κληρονομιά της που ακόμα χάνεται - Ο Ξενοφών Παπαευθυμίου προτείνει λύση

Πόλεις-βασίλισσες της βιομηχανίας, που τώρα πια ζουν με την ανάμνηση του μεγαλείου τους είναι το θέμα της σειράς "ΑΜΗΧΑΝΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ". Η Πάτρα, ήταν κέντρο του δυτικοευρωπαϊκού εμπορίου της χώρας και γνώρισε οικονομική άνθηση λόγω της τεράστιας παραγωγής σταφίδας. Η φόρτωση του εμπορεύματος στα πλοία αποτελούσε μια γιορτή στην οποία συμμετείχαν όλοι οι κάτοικοι. Τα βιομηχανικά καταστήματα που λειτουργούσαν έδιναν ζωή στην πόλη. Η σημαντική γεωγραφική θέση της, εκτός από την οικονομική ανάπτυξη, χάρισε στην Πάτρα και το δώρο της διάδοσης ιδεών αλλά και το καρναβάλι.

Ο μηχανολόγος μηχανικός Νίκος Σαραφόπουλος, ο συνταξιούχος γυμναστής Σπύρος Τσικλιτήρας, ο ναυτιλιακός πράκτορας Γιώργος Σωτηρόπουλος, οι συνταξιούχοι Βασίλης Μήλας και Ελένη Κόκλα, η αρχιτέκτονας Βαρβάρα Δεσποινιάδου, καθώς και ο ιστορικός Βασίλης Λάζαρης μιλούν στην κάμερα της εκπομπής για την Πάτρα. Τέλος, ο Σπύρος Μάλλιος αναφέρεται στην ΑΧΑΪΑ ΚΛΑΟΥΣ, οινοποιείο της πόλης. (COPYRIGHT ΝΕΤ 1999).

Είναι χαρακτηριστικό αυτό που λέει ο Νίκος Σαραφόπουλος πως η σταφίδα γίνεται μετά την απελευθέρωση για την Πάτρα ότι ο καφές για τη Βραζιλία. Η Πάτρα μετατρέπεται σε κύριο διαμετακομιστικό κέντρο του εμπορίου σταφίδας και  τα πρώτα βιομηχανικά καταστήματα  συνδέονται με την παραγωγή σταφίδας και παράλληλα αναπτύσσονται και άλλοι κλάδοι παράλληλα.

Ο συνταξιούχος  Σπύρος Τσικλητήρας μιλά για τις μνήμες του από το λιμάνι της Πάτρας από τότε που ήταν 8 ετών και για τα σταφιδεργοστάσια που λειτουργούσαν στην παραλιακή, η λειτουργία των οποίων όπως λέει έκαναν χαλασμό κόσμου. Στη συνέχεια αναφέρεται στην εξαγωγή της σταφίδας μέσω του λιμανιού. «Η παραλία ήταν  άμμος και την έφερναν με κάρα. Καταλαβαίνετε τι γινόταν. Κουρνιαχτός. Αλλά χαιρόσουν όλη αυτή την εμπορική κίνηση που είχε το λιμάνι».

Ο Γιώργος Σωτηρόπουλος που ήταν ναυτιλιακός πράκτορας περιγράφει την προπολεμική Πάτρα και μιλά για το Καρναβάλι της και τις δύο φυσιογνωμίες του, τη λαϊκή και την αριστοκρατική. Επίσης μιλά για το «κυνήγι» που γινόταν για το ποιος θα στείλει πρώτος το εμπόρευμα της νέας σοδειάς της σταφίδας, στην Αγγλία. Η φόρτωση δε στο  σημαιοστολισμένο πλοίο, γινόταν όπως λέει, σε κλίμα πανηγυρικό και εορταστικό και έπεφταν και κανονιές.

Ήταν τα λεγόμενα Πριμαρόλια, τα πρώτα καράβια δηλαδή που φόρτωναν τον πρώτο καρπό της σταφιδικής σεζόν για κάποιον από τους 6 ή 7 συνήθεις λιμένες προορισμού. Μάλιστα η Πατρινή συγγραφέας Αθηνά Κακούρη έχει γράψει το γνωστό μυθιστόρημα "Πριμαρόλια", εμπνεόμενη από την Πάτρα των σταφιδεμπόρωντου 1890.

«Όταν φορτώνανε και ήταν έτοιμο το καράβι να φύγει για την Αγγλία, ρίχνανε τα πριμαρόλια, φωτοβολίδες κακό, χάλαγε ο κόσμος», προσθέτει στη συνέχεια ο Σπύρος Τσικλητήρας.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ

Εικόνα από το βίντεο

Εικόνα από το βίντεο

Εικόνα από το βίντεο

Εικόνα από το βίντεο

Εικόνα από το βίντεο

Εικόνα από το βίντεο

κεντρική φωτό από primarolia.com

Σχόλια

Ειδήσεις