Back to Top
#TAGS Αιγιάλεια Κορωνοϊός 200 Χρόνια Από Την Ελληνική Επανάσταση Νάσος Νασόπουλος ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

BEST VIEW

/

O ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΡΑΦΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΣ ΝΤΟΝΤΗ ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΚΑΝΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ- ΔΕΙΤΕ ΦΩΤΟ

O ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΡΑΦΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ Ε...
Μπακοπούλου Άντυ
[email protected]

Πεδία ανάτασης και ονείρου

Μέχρι Σάββατο βράδυ θα παρέμενε στην Αγγλικανική Εκκλησία της Αγίου Ανδρέου η έκθεση «Τέσσερις εποχές» της συμπολίτισσας εικαστικού Αναστασίας Ντόντη με ονειρικά και μεταφυσικά έργα μικτής τεχνικής στο πλαίσιο του Μουσικού Μαίου του Ωδείου της Φιλαρμονικής και ο Δημήτης Παπανικολάου, πρώην υπεύθυνος της Δημοτικής Πινακοθήκης Πατρών ετοίμασε ένα κριτικό σημείωμα εντυπώσεων για το thebest.gr. Δείτε και αντιπροσωπευτικές φωτογραφίες από το εσωτερικό του ναού που μετράπηκε αρμονικά σε εκθεσιακό χώρο.

 

 

«ΑΠΟΧΡΩΣΕΙΣ ΟΝΕΙΡΟΥ»

 

Έλα τώρα χέρι μου δεξί,

κείνο που σε πονεί δαιμονικά ζωγράφισέ το,

αλλ’ από πάνω βάλ’ του

 

Το ασήμωμα της Παναγίας

πόχουν τη νύχτα οι ερημιές μες στα νερά

του βάλτου.

Οδυσσέας Ελύτης

 

Εισερχόμενοι στον υποβλητικό χώρο της Αγγλικανικής εκκλησίας, μια ξεχωριστή εικαστική γραφή, ονειρικής ωραιότητος, με χρωματικές κλίμακες και τονισμούς ιδιαίτερης αισθητικής πληρότητος και αρμονίας, αιχμαλωτίζει το βλέμμα μας και γαληνεύει την ψυχή μας. Εκεί, κοινωνεί των μυστηρίων της Τέχνης και εκθέτει τις συνθέσεις της η Αναστασία Ντόντη. Αναζητώντας μιαν οδό απροσχημάτιστης και ειλικρινούς επικοινωνίας, εκφράζει ό,τι την απασχολεί, ως άνθρωπο και δημιουργό, στου χρόνου τη ροή.

Σχήματα και χρώματα, μορφή και περιεχόμενο φανερώνονται στα έργα της, ως ενιαίο σύνολο έκφρασης και δημιουργίας και αποκαλύπτουν το ύφος και την αισθητική της οπτική. Με εγκαρτέρηση και πίστη στην ιερότητα της Τέχνης, καθοδηγεί το όραμά της σε ευφρόσυνα πεδία. Με τη ρυθμική διάταξη των χρωμάτων και τις τονικές διαβαθμίσεις δίνει σχήμα και μορφή στις συνθέσεις της, που αποπνέουν ανάταση, γαλήνη και αισθαντικότητα, ως αντανάκλαση των εσωτερικών της αναζητήσεων και διαδρομών.

Η τεχνική της δεξιότητα με το κατακτημένο ύφος, απόρροια διαρκούς προσπάθειας τιθάσσευσης των υλικών, εφαρμόζεται με γνώση των αισθητικών κανόνων, αλλά και με ελευθερία χειρισμού των στοιχείων της εικαστικής γλώσσας. Η δημιουργός, αξιοποιεί τα πρωταρχικά στοιχεία της ζωγραφικής  - το σημείο που καθορίζει, τη γραμμή που διευθύνει, το σχήμα που υποβάλλει - και με κυρίαρχο το χρώμα, εναρμονίζει τις μεικτές τεχνικές με τα μέρη της σύνθεσης, μεταμορφώνοντάς τα σε σύμβολα ενός τοπίου μνήμης και νοσταλγίας.

Το φως που αποπνέουν τα έργα της, με τις αποχρώσεις και την έκλαμψή τους, επιδρά στο βλέμμα καταλυτικά ως δυναμικό νεύμα, θέτοντας τις αισθήσεις μας σε εγρήγορση. Ό,τι καταθέτει ως δημιουργική πράξη, με έκδηλη υπαρξιακή αγωνία, αποτελεί την πεμπτουσία της κατακτημένης γνώσης, απότοκο μοναχικής πορείας στα δύσβατα μονοπάτια της ψυχικής ενδοχώρας. Έτσι, ως απελευθερωμένο εγώ  αναμετράται με την «θύελλα και ορμή» 1 των συγκινήσεών της.

Με τα έργα της έκθεσης «τέσσερες εποχές», η Αναστασία Ντόντη αποπειράται μια σπουδή πάνω στην έννοια του χρόνου και της ίδιας της δημιουργίας. Με προσήλωση στον επιδιωκόμενο σκοπό και με φιλοσοφική ενατένιση επιχειρεί, «με λογισμό και μ’ όνειρο», 2 να συλλάβει την ακίνητη στιγμή του χρόνου, μέσω της συμπύκνωσης και της εσωτερίκευσής του, μεταγγίζοντας την ενέργεια στο σώμα του έργου.  Με μαεστρία οδηγεί την αρχική ιδέα στη μετουσίωση μιας λυτρωτικής πράξης και αναδεικνύει, με την πνευματοποίηση της ύλης, τη μεταφυσική διάσταση της δημιουργίας.

Εμφαίνονται οι αφομοιωτικές επιρροές των μεγάλων δασκάλων του ρομαντισμού, του ιμπρεσσιονισμού, καθώς και των σύγχρονων εικαστικών κινημάτων, που αποτέλεσαν αφετηρία στη στοχαστική εκφραστικότητα των συνθέσεών της. Εντέλει, το αισθητικό αποτέλεσμα, «σμίγοντας θύμηση κι επιθυμία», 3 αντανακλά τον παλμό της ζωής και εκφράζει την εναγώνια αναζήτηση της ομορφιάς ως συμπυκνωμένης βίωσης του ονείρου.

Δημήτρης Παπανικολάου

 

motto: Οδυσσέας Ελύτης. Ημερολόγιο ενός αθέατου Απριλίου.

Υψιλον/Βιβλία. Αθήνα, 1984

Σημειώσεις:  1.  «Θύελλα και ορμή». «Sturm und Drang», κίνημα που μετείχε ο Γκαίτε    μεταξύ 1770-1785.  2.    Διονύσιος Σολωμός. «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι». Από το Γ΄ Σχεδίασμα.     Εξάντας. Αθήνα 1990 3.   Τ.Σ. Έλλιοτ. «Έρημη χώρα». Μετάφραση: Γιώργος Σεφέρης.  Ίκαρος. Αθήνα 1949

 

* Τελευταία διορία επίσκεψης Σάββατο 27/5 6-9 μ.μ. στην Αγγλικανική Εκκλησία

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Best View