Ο Δημήτρης Βούρτσης και η καλλιτεχνική ανανέωση της λαϊκής μας παράδοσης
Τιμητική εκδήλωση για το Δημήτρη Βούρτση από το Πανεπιστήμιο Πατρών και το Τμήμα Διοίκησης Τουρισμού, την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος και την ΚΕΔΗΠ με θέμα "Αγιογραφίες του Θεάτρου Σκιών".
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της έκθεσης Θεάτρου Σκιών «Η Πάτρα του Καραγκιόζη», που συνδιοργανώνει το Πανεπιστήμιο Πατρών και η ΚΕΔΗΠ για το Welcome to Up 2025 festival, τη Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2025, στις 19.00, στη Βίλα Κόλλα.
Την εκδήλωση χαιρέτησαν ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών καθηγητής Χρήστος Μπούρας, η Αντιπρύτανης κυρία Λένα Αλμπάνη, ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού Παναγιώτης Μπράμος, ο Αντιπεριφερειάρχης Τουριστικής Ανάπτυξης Παναγιώτης Σακελαρόπουλος, ο Πρόεδρος της ΚΕΔΗΠ Παύλος Σκούρας και ο Πρόεδρος του Τμήματος Διοίκησης Τουρισμού Ραφαηλίδης Απόστολος.
Για το έργο του Δημήτρη Βούρτση μίλησαν οι:
Δρ. Αικατερίνη Πολυμέρου-Καμηλάκη, Ομότιμη Ερευνήτρια Ακαδημίας Αθηνών, Πρώην Διευθύντρια Κέντρου Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών με θέμα: Ο Δημήτρης Βούρτσης στην Πάτρα του Καρνάβαλου και του Καραγκιόζη. Παράδοση και νεωτερικότητα.
Διονύσης Καρατζάς, Ποιητής με θέμα: Δημήτρης Βούρτσης – Ο Συλλέκτης της Φωτιας
Σπύρος Βρεττός, Ποιητής, Συγγραφέας με θέμα: Ο Καραγκιόζης της Πάτρας και η εικαστική αποτύπωσή του από τον Δημήτρη Βούρτση
Η εκδήλωση έκλεισε με την παρουσίαση της ειδικής συλλεκτικής έκδοσης «Αγιογραφίες του Θεάτρου Σκιών» του Δημήτρη Βούρτση, που εξέδωσαν η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και το Τμήμα Διοίκησης Τουρισμού του Πανεπιστημίου Πατρών.
Την έκδοση προλογίζουν η Δρ. Μαρία Αργυροπούλου (Πολιτισμική Κοινωνιολόγος, ΕΔΙΠ Τμήματος Διοίκησης Τουρισμού Πανεπιστημίου Πατρών) και ο Ανδρέας Βούρτσης (Ιστορικός, Εξωτερικός Επιστημονικός Συνεργάτης Τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Πατρών), οι οποίοι συντόνισαν και την εκδήλωση.
Η θεματική της εκδήλωσης αφορούσε το νεότερο εικαστικό εγχείρημα του Πατρινού καλλιτέχνη Δημήτρη Βούρτση, η σειρά έργων του με τίτλο «Αγιογραφίες του Θεάτρου Σκιών», όπου οι ήρωες του Καραγκιόζη αποδίδονται με την τεχνοτροπία της βυζαντινής αγιογραφίας και όπως αναφέρεται στο εισαγωγικό σημείωμα:
«Με αυτή την έννοια, οι Αγιογραφίες του Θεάτρου Σκιών δεν είναι απλώς μια εικαστική πρωτοτυπία, αλλά μια βαθιά θεωρητική πρόταση: ότι το λαϊκό και το ιερό δεν βρίσκονται σε απόσταση, αλλά συνομιλούν και αλληλοφωτίζονται. Η σειρά Αγιογραφίες του Θεάτρου Σκιών ενώνει την ιστορική παράδοση του Μίμαρου, τον «θρησκευτικό Καραγκιόζη» των τεκέδων, τη λαϊκή ζωγραφική και την πνευματική διάσταση της δισδιάστατης εικόνας. Στο έργο του Βούρτση, ο Καραγκιόζης μεταμορφώνεται σε «εικόνα»· όχι με την έννοια της θρησκευτικής λατρείας, αλλά ως εικαστικό σύμβολο της συλλογικής μνήμης, όπου το ιερό και το λαϊκό συναντώνται δημιουργικά. Με τον τρόπο αυτό, ο Βούρτσης δεν κάνει μόνο μια αισθητική πρόταση, αλλά ανοίγει μια συζήτηση για τη θέση του λαϊκού πολιτισμού μέσα στον σύγχρονο εικαστικό λόγο. Συνάμα θυμίζει τη φράση του Φράνσις Μπέικον: «…αν βρισκόμουν στην κόλαση, πάντα θα αισθανόμουν ότι έχω την ελπίδα να δραπετεύσω. Θα ήμουν πάντα σίγουρος ότι μπορώ να δραπετεύσω» (Sylvester, 1988)».
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr