Back to Top

CULTURE

/

Πάτρα:Ο Πετρο-Λούκας Χαλκιάς αύριο στο Διεθνές Φεστιβάλ- Η μουσική της Ηπείρου διασταυρώνεται με το rock, τη jazz, το blues και άλλες ethnic μουσικές

Πάτρα:Ο Πετρο-Λούκας Χαλκιάς αύριο στο Διεθνές Φεστιβάλ- Η μουσική της Ηπείρου διασταυρώνεται με το rock, τη jazz, το blues  και άλλες ethnic μουσικές

«Τα αηδόνια της Ηπείρου»

Mε μία   ξεχωριστή συναυλία των Πετρο-Λούκα Χαλκιά και Αντώνη Κυρίτση με τίτλο «Τα αηδόνια της Ηπείρου», συνεχίζονται  αύριο (Τρίτη) στις 9.30 το βράδυ στο Αρχαίο Ωδείο,  οι εκδηλώσεις του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας. Σε μια εκδήλωση την  οποία πλαισιώσουν το Χορευτικό Τμήμα του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Πατρέων και το Πολυφωνικό – χορευτικό σχήμα του Πανηπειρωτικού Συλλόγου Πατρών , ο κορυφαίος μουσικός – αυτοσχεδιαστής Πετρο – Λούκας Χαλκιάς, θα βάλει τη δική του «υπογραφή» στο θεσμό του Φεστιβάλ, απογειώνοντας το κοινό.

Η πεντατονική ηπειρώτικη μουσική  είναι αυτή που υπηρετεί πιστά ο Πετρολούκας Χαλκιάς, ο κλαρινίστας από το Δελβινάκι που έχει συμβάλει στη διάδοση της ελληνικής μουσικής παράδοσης, εντός και εκτός της χώρας. Παράλληλα  με καλλιτεχνική δεξιοτεχνία και ευρηματικότητα που ξεπερνά οποιοδήποτε τοπικό μουσικό είδος καθώς  δεν δίστασε να ανοίξει τους ορίζοντές του και να συμπράξει με διακεκριμένους μουσικούς απ’ όλον τον κόσμο, επεκτείνοντας τα όριά του όσο λίγοι. Έτσι, μέσα από την τέχνη του, η Ήπειρος διασταυρώθηκε με το rock, τη jazz, το blues, αλλά και άλλες ethnic μουσικές, πάντα με συναρπαστικά και γοητευτικά αποτελέσματα.

Αυτό το πάντρεμα είναι που κάνει τον Πετρολούκα Χαλκιά να ξεχωρίζει, και να μην είναι απλός άλλος ένας δεξιοτέχνης του κλαρίνου, αλλά μια μεγάλης εμβέλειας μουσική προσωπικότητα, που χαρίζει στην τέχνη του διαχρονικότητα, αφού αποπειράται να την αναμιγνύει αυτοσχεδιαστικά με άλλες, φαινομενικά εντελώς διαφορετικές, μουσικές παραδόσεις.

ΠΕΤΡΟΛΟΥΚΑΣ ΧΑΛΚΙΑΣ

Ο Πέτρος (Πετρολούκας) Χαλκιάς είναι ένας εκ των ζωντανών μύθων της ελληνικής μουσικής κληρονομιάς. Μαγεύει με το κλαρίνο του, δημιουργεί, μας ταξιδεύει στις ιδιαίτερες πατρίδες, διώχνει όλες τις λύπες.

Ο Πέτρος (Πετρολούκας) Χαλκιάς είναι μουσικός, μέλος μιας οικογένειας γνωστής για τη συνεισφορά της στην ελληνική παραδοσιακή μουσική. Γεννήθηκε στο Δελβινάκι της Ηπείρου το 1934, κι ασχολήθηκε με την τέχνη του κλαρίνου που ήταν παράδοση στην οικογένειά του. Το όνομά του είναι Πέτρος Χαλκιάς όμως εξαιτίας ενός τυπογραφικού λάθος στον πρώτο του δίσκο (όπου είχε γραφτεί Τ. Χαλκιάς αντί Π. Χαλκιάς) ο Πέτρος αποφάσισε να ονομάζεται Πέτρο-Λούκας από το όνομα του παππού του Λουκά Χαρισιάδη.

Ο Πετρολούκας Χαλκιάς άρχισε την ενασχόλησή του με το κλαρίνο στην ηλικία των 11 ετών, σε πείσμα της άρνησης του πατέρα του (δεν ήθελε να γίνει κλαρινίστας) ο οποίος ήταν επίσης μουσικός, και μαθήτευσε δίπλα στον Φίλιππα Ρούντα  με την βοήθεια του οποίου έκανε και την πρώτη του δημόσια εμφάνιση στην ηλικία αυτή. Λίγο αργότερα, πηγαίνει στην Αθήνα οπού παίζει μαζί με τον πατέρα του και κάνει και την πρώτη του ραδιοφωνική εκπομπή.

Το 1960 μεταναστεύει στην Αμερική όπου παραμένει επί μακρόν και διαδίδει την παραδοσιακή μουσική της Ελλάδας. Στην Αμερική αναγνωρίστηκε και έπαιξε για πολλά χρόνια, αποδεικνύοντας πόσο όμορφη και περίτεχνη είναι η παραδοσιακή  μουσική και πετυχαίνοντας να διαφυλάξει και να κάνει πιο γνωστή την παραδοσιακή  μουσική.

Το 1979 επιστρέφει στην Ελλάδα και εγκαθίσταται στην Αθήνα. Παίζει σε Ήπειρο, Θεσσαλία,  Μακεδονία, Θράκη, Πελοπόννησο και σε νησιά όπου υπάρχουν Ηπειρώτες, επίσης εργάζεται σε γνωστά μουσικά κέντρα, δίνει συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, εμφανίζεται σε ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές καθώς και σε κινηματογραφικές ταινίες, ενώ συμμετέχει και σε ηχογραφήσεις και δίσκους με γνωστούς καλλιτέχνες, όπως  ο Αντώνης Κυρίτσης, ο Κώστας Τζίμας, η Παγώνα Χαλκιά, ο Σάββας Σιάτρας, ο Νίκος Δάσκαλος, ο Δημήτρης Βάγιας, ο Γιώργος Κούρτης, ο Ηλίας Κόντης, ο Γιάννης Λίτσιος, ο Κώστας Καλόγερος, ο Θωμάς Ζήσης, ο Βαγγέλης Τσιάτης, ο Στέλιος Μπέλλος, η Ανθούλα Νούση, η Γιούλα Κοτρώτσου, η Σοφία Κολλητήρι, η Γιώτα Γρίβα, ο Παναγιώτης Λάλιζας, η Βάσω Χαρακίδα κι ο Γιάννης Κωνσταντίνου. Επίσης, και με σπουδαίους τραγουδιστές όπως η Χάρις Αλεξίου, ο Πασχάλης Τερζής, η Ελευθερία Αρβανιτάκη, ο Φίλιππος Πλιάτσικας, η Ελεονόρα Ζουγανέλη κι ο Ρος Ντέιλι  (ζητάμε συγνώμη αν ξεχάσαμε και κάποιους). Μία από τις πρόσφατες και σημαντικές συνεργασίες του είναι η σειρά δίσκων και συναυλιών με διακεκριμένους Ινδούς μουσικούς, με Σενεγαλέζους, Άραβες, Τούρκους και Αρμένιους μουσικούς.

Στις 31 Μαΐου 2009 οργανώθηκε εργαστήριο-αφιέρωμα στο έργο του, από το τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Επίσης συμμετείχε σε συναυλίες στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής (Νέα Υόρκη, Σικάγο, Φλόριντα, Νιού Τζέρσεϊ, Καλιφόρνια, Μασσαχουσέτη, Φιλαδέλφεια, Τέξας και Νέο Μεξικό) και σε άλλες χώρες του κόσμου όπως: Αγγλία, Γερμανία, Σουηδία, Γαλλία, Αλβανία, Βέλγιο, Ολλανδία, Αυστραλία και Νότια Αφρική.

Έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία από διάφορους οργανισμούς με κυριότερο αυτό από τον τότε Πρόεδρο της Αμερικής Ρόναλντ Ρήγκαν, στο Λευκό Οίκο, και αξίζει αναφοράς ένα περιστατικό με τον μεταγενέστερο Πρόεδρο της Αμερικής, Μπιλ Κλίντον, κατά την επίσκεψη του στην Ελλάδα. Ο Αμερικανός Πρόεδρος έλαβε ως δώρο από τον τότε Πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή μερικά μουσικά cd, ανάμεσα σε αυτά και ένα του Πετρολούκα που του είχε δώσει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας (τον οποίο και συνδέει στενή φιλία με τον Πετρολούκα). Του είπε λοιπόν  ο Καραμανλής του Μπιλ Κλίντον: «μια που έχεις γνώση από μουσική και παίζεις σαξόφωνο, πάρε να ακούσεις έναν από τους καλύτερους μουσικούς που έχουμε στην Ελλάδα». Ο Πρόεδρος της Αμερικής, αφού άκουσε το cd, ζήτησε πληροφορίες για τον Πετρολούκα κι έμαθε πως είχε ζήσει στην Αμερική για αρκετό καιρό. Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε κατόπιν με τον Καραμανλή, του είπε χαριτολογώντας «αυτός είναι και δικός μας και δικός σας πολίτης, μάλλον πρέπει να είναι πολίτης όλου του κόσμου για την προσφορά στη μουσική και τη δεξιοτεχνία του».

ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΥΡΙΤΣΗΣ

Ο Αντώνης Κυρίτσης γεννήθηκε και μεγάλωσε στο χωριό Κοσκινάς  του νομού Καρδίτσας, όπου μαζί με τα δύο του αδέρφια, Κώστα και Νίκο, αποτελούσαν τα μέλη μιας αγροτικής οικογένειας.  Ο πατέρας του Θωμάς ήταν δάσκαλος και ψάλτης και από εκείνον πήρε τα πρώτα ακούσματα βυζαντινής μουσικής.

Από παιδί γνώρισε τα δημοτικά τραγούδια και συχνά άκουγε τη μητέρα του, Φωτεινή, στο σπίτι να τραγουδάει. Στο Δημοτικό σχολείο, με την προτροπή των δασκάλων και των συγχωριανών του άρχισε να τραγουδάει. Aφού τελείωσε το Γυμνάσιο ο διακαής του πόθος ήταν να γίνει δάσκαλος αλλά με τον ερχομό του στην Αθήνα το 1964 τον κέρδισε το τραγούδι κι έτσι σπούδασε Βυζαντινή Μουσική και Ορθοφωνία.

Τις πρώτες του εμφανίσεις ο Αντώνης Κυρίτσης τις έκανε με το τοπικό συγκρότημα του συγχωριανού του Θανάση Κορομπούλα με τον οποίο πήγαινε σε γάμους και πανηγύρια της περιοχής. Αργότερα στο στρατό, έχοντας το μπουζούκι του μεγάλου του αδερφού άρχισε να τραγουδάει Ηπειρώτικα τραγούδια, τα οποία του άρεσαν πολύ και με αυτά διασκέδαζε τους άλλους φαντάρους. Τελειώνοντας την στρατιωτική του θητεία εγκαταστάθηκε στην Αθήνα το 1970.

Ένα βράδυ του ίδιου χρόνου πήγε να διασκεδάσει στο κέντρο ΄΄Σούλι΄΄ στην πλατεία Βάθης όπου τραγουδούσε η Ελπίδα Μπραχοπούλου και έπαιζε κλαρίνο ο σύζυγος της, Γιώργος Μπραχόπουλος. Ήταν τόσο έκδηλος ο ενθουσιασμός του, που οι φίλοι του τον παρότρυναν να ανέβει στο πάλκο και να πει ένα τραγούδι. Έτσι κι έγινε… Στο άκουσμα της φωνής του, ο κόσμος τον χειροκρότησε και ο ιδιοκτήτης του μαγαζιού του πρότεινε να συνεργαστούν.

 

Για τα επόμενα τρία χρόνια τραγούδησε στο ΄΄Σούλι΄΄ και τα καλοκαίρια πήγαινε σε πανηγύρια και γάμους στην Ήπειρο δίπλα στην Ελπίδα Μπραχοπούλου.  Ακολούθησαν εμφανίσεις στα κέντρα διασκεδάσεως ΄΄Τζαβέλαινα΄΄, ΄΄Ελληνικό Χωριό΄΄, ΄΄Σκάρος΄΄, ΄΄Ήπειρος Αγάπη μου΄΄, ΄΄Αηδόνια΄΄ και τα τελευταία χρόνια στο ΄΄Χαλκιάς Παλλάς΄΄.

Ο Αντώνης Κυρίτσης είχε την τύχη να συνεργαστεί με καταξιωμένους Ηπειρώτες καλλιτέχνες όπως τον αείμνηστο Γιώργο Μπραχόπουλο και τους Βασίλη Δήμου, Ναπολέων Ζούμπα, Γιώργο Χαλιγιάννη, Γρηγόρη Καψάλη, Γιώργο Κωτσίνη, Σταύρο Καψάλη, Νίκο Ράρα, Θανάση Χαλιλόπουλο και Αρίστο Ζαγόρα. Επίσης τα τελευταία 30 χρόνια συνεργάζεται με τον Πετρολούκα Χαλκιά.

Το 1976 έκανε την πρώτη δισκογραφική δουλειά του με τον αείμνηστο συνθέτη και στιχουργό Αποστολο Τσαμπούρη με τίτλο «Τα Συγχαρίκια» και έπειτα το «Ήπειρος και Θεσσαλία». Ακολούθησαν και άλλες δισκογραφικές δουλειές: «Βουνοσπαρμένη Ήπειρος», «Τα Θεσσαλικά», «Το Κάστανο θέλει κρασί», «Ηπειρώτικα 1&2», «Τα Μωραίτικα 1&2», «Τα Σαρακατσάνικα» και «’Οταν ακούω Ήπειρο». Για τα «Ηπειρώτικα 1» και «Τα Μωραίτικα 1» του απονεμήθηκαν χρυσοί δίσκοί από την εταιρεία GENERALMUSIC. Ακολούθησαν δισκογραφικές δουλειές όπως «Τα Ρουμελιώτικα 1 & 2», «Δύο Πατρίδες» και «Ζαγόρι μου Περήφανο».

Μια από τις πιο σημαντικές συνεργασίες του Αντώνη Κυρίτση ήταν με Ινδούς και Αφρικανούς μουσικούς και τον Ρος Ντέιλι, τον Ιρλανδό δεξιοτέχνη της λύρας, όπου κατάφεραν να παντρέψουν την Ηπειρώτικη με την Ινδική και Αφρικανική μουσική! Οι παραστάσεις που έγιναν στον Λυκαβηττό και στο Θέατρο Πέτρας σημείωσαν τεράστια επιτυχία και έδωσαν μια άλλη διάσταση στο Ηπειρώτικο τραγούδι.

Ο Αντώνης Κυρίτσης έχει συνεργαστεί με καταξιωμένους συνθέτες και στιχουργούς όπως τον Χρήστο Νικολόπουλο, τον Δημήτρη Ρήττα, τον Κώστα Βίρβο και τον Γιάννη Μαρκόπουλο στις δισκογραφικές δουλειές «Παράδοση και Λαογραφία» και τα «Ανθοτράγουδα».

Ο Αντώνης Κυρίτσης κατοικεί στην Αθήνα, είναι παντρεμένος, πατέρας δύο παιδιών και έχει δύο εγγόνια.

 

 

Δισκογραφία

Μοιρολόγια και γυρίσματα

Χοροί και τραγούδια της Ηπείρου

Σκοποί και τραγούδια της Ηπείρου

Με κέντημα δικό του

Δρόμοι της ψυχής

Πέτρο-Λούκας Χαλκιάς και Κομπανία

Αναμνήσεις της Ηπείρου

Αυτή είναι η Ήπειρος

*Στις 31 Μαΐου 2009 έγινε εργαστήριο-αφιέρωμα στον Πετρολούκα Χαλκιά από το τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

 

ΧΟΡΕΥΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΥ ΠΑΤΡΕΩΝ

Το χορευτικό τμήμα του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Πάτρας ιδρύθηκε στις 9 Οκτώβρη του 1976 σαν ένα από τα τμήματα του Καλλιτεχνικού Εργαστηριού κλείνοντας φέτος 40 χρόνια προσφοράς στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης μας και όχι μόνο στα πλαίσια του λαϊκού μας χορού και γενικότερα του λαϊκού μας πολιτισμού.

Η ζωντάνια όλων των ανθρώπων στο χορευτικό, η πίστη στα ιδεώδη του ερασιτεχνισμού, η εκτίμηση του λαϊκού πολιτισμού, δημιούργησαν ένα ιδιαίτερο χαρακτήρα που έδωσε την δυνατότητα να παρουσιαστούν αξιόλογες δουλειές που το έκαναν να ξεχωρίσει για την ποιότητα που προσέγγισε τον λαϊκό μας χορό όλα αυτά τα χρόνια. Μερικές απ' αυτές είναι: «ΝΗΣΙΩΤΙΚΟ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ», «ΚΙΛΕΛΕΡ», «ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΑ», «ΕΙΝΑΙ Ο ΤΟΠΟΣ ΜΟΥ», «ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ», «ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΟΥ ΤΣΑΛΑΠΕΤΕΙΝΟΥ», «ΧΟΡΕΥΟΝΤΑΣ», «ΣΤΗΝ ΚΟΨΗ ΤΟΥ ΞΥΡΑΦΙΟΥ», «ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ», «ΟΡΧΗΣΙΣ ΕΠΩΝ ΚΑΙ ΕΠΟΧΩΝ» και άλλα πολλά.

Μέσα από παρακολούθηση όσο το δυνατόν περισσότερων σημαντικών σεμιναρίων σε όλη την Ελλάδα, συμμετοχή και διοργάνωση φεστιβάλ, επιτόπιες έρευνες, αναζητήσεις μέσω γραπτών και ζωντανών ανθρώπινων πηγών ερχόμαστε σε επαφή με τους πραγματικούς φορείς του λαϊκού μας πολιτισμού. Προσπάθειά μας όλα αυτά τα χρόνια, είναι η έρευνα, η μελέτη και η παρουσίαση των ευρημάτων του στη σημερινή πραγματικότητα.

Μακριά από τα βέλη του εθνικισμού προσεγγίζουμε τον λαϊκό μας χορό επιδιώκοντας να αντλήσουμε απ΄ αυτόν τις πανανθρώπινες αξίες που σε κάθε βήμα του κουβαλάει, σφυρηλατημένες έτσι όπως μόνο η λαϊκή ψυχή ξέρει να κάνει. Αξίες, που τόσο πολύ έχουμε ανάγκη σήμερα, μέσα σε μία κοινωνία στείρας αμφισβήτησης, αλλοτρίωσης, αποχαύνωσης και εμπορευματοποίησης των πάντων.

Κάτω απ' αυτό το πρίσμα τα μέλη του χορευτικού προσφέρουν χωρίς υλική αμοιβή όλο τον ελεύθερο χρόνο τους (κι' αυτό είναι το σπουδαίο) πιστοί στα ιδανικά της ερασιτεχνικής δημιουργίας, χρησιμοποιώντας τον λαϊκό μας χορό ως ασπίδα αντίστασης σε κάθε μορφή υποκουλτούρας απ' όπου κι αν αυτή προέρχεται.

Στο χορευτικό τμήμα δεν πληρώνει και δεν πληρώνεται κανείς. Όλοι όσοι υπήρξαν και υπάρχουν (δάσκαλοι και μέλη) πρόσφεραν και προσφέρουν στην υπόθεση λαϊκός πολιτισμός με μόνο συμφέρον μία στάση ζωής απαλλαγμένη όσο αυτό είναι δυνατόν από την μιζέρια που προκαλεί η αδιαφορία του ωχαδερφισμού, ο άκρατος καταναλωτισμός, η ολοκληρωτική εμπορευματοποίηση των πάντων, με μόνο γνώμονα το ατομικό συμφέρον.

Αυτή είναι και η συνεισφορά του Χορευτικού του Δήμου Πάτρας στην υπόθεση πολιτισμός, ότι εδώ δεν ισχύουν οι αξίες του χρήματος αλλά οι αξίες της προσφοράς. Μέσα σ΄ αυτό το κλίμα διαπαιδαγωγούνται όλοι μικροί και μεγάλοι δάσκαλοι και μαθητές.

Σήμερα, το χορευτικό έχει πάνω από 1400 ενήλικες στα εντατικά και ψυχαγωγικά του τμήματα και περισσότερα από 700 παιδιά στα παιδικά και εφηβικά τμήματα, ενώ κάθε χρόνο ξεπερνά τις 60 παραστάσεις συμμετέχοντας σε εκδηλώσεις φορέων της Πάτρας, μα και σε ολόκληρη την Ελλάδα Στα 39 χρόνια λειτουργίας το χορευτικό έχει ξεπεράσει τις 1000 παραστάσεις και έχουν περάσει μέσα απ' αυτό δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι που ήλθαν σ' επαφή με το λαϊκό πολιτισμό. Δεν θα ήταν καθόλου υπερβολή αν λέγαμε ότι έχουν παρακολουθήσει τις παραστάσεις μας πάνω από ένα εκατομμύριο θεατές.

Το χορευτικό έχει συμμετάσχει σε πολλά φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με μεγάλη επιτυχία και πολλές διακρίσεις όπως στην Ιταλία , Τουρκία, Σερβία, Σλοβακία, Ουκρανία, Νιγηρία, Γερμανία, Αυστρία, Γαλλία, Κύπρο, Μαυροβούνιο, Γκούτσα Σερβίας, Κροατία κλπ. Όπου κι αν ταξίδευσε απέσπασε κολακευτικές κριτικές ενθουσιάζοντας το κοινό από τις εντυπωσιακές παρουσιάσεις των Ελληνικών λαϊκών χορών.

Σε συμμετοχή μας σε διεθνή διαγωνιστικά φεστιβάλ βραβευτήκαμε στην Κωνσταντινούπολη το 2006 και πήραμε την πρώτη θέση στην Κροατία το 2012.

Έχει συμμετάσχει τέσσερις φορές στην έναρξη του καρναβαλιού με χορογραφίες του Χρήστου Γιαννόπουλου και η παρουσία του κατά κοινή ομολογία ήταν ιδιαίτερα πετυχημένη.

Σήμερα διδάσκουν στα παιδικά και ενήλικα τμήματα 25 δάσκαλοι προερχόμενοι από το σπλάχνα του χορευτικού και έχουν διακριθεί για την χορευτική τους αρτιότητα, την θέλησή τους για εκπαίδευση στα ζητήματα λαϊκού πολιτισμού, μα και την ηθική τους υπόσταση.

Για να μπορέσει κάποιος να διδάξει στο χορευτικό περνάει από την διαδικασία του δόκιμου δίπλα σε κάποιον έμπειρο δάσκαλο και αφού έχει όλα τα προσόντα και την ωριμότητα προτείνεται από τον δάσκαλό του για να αναλάβει κάποιο τμήμα. Οι δάσκαλοι που διδάσκουν τώρα είναι οι εξής: ΒΑΓΕΝΑ ΒΑΣΩ, ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ, ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, ΖΑΡΝΑΒΑΛΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ, ΖΑΦΕΙΡΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ, ΖΙΑΚΟΥ ΙΩΑΝΝΑ, ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ, ΚΟΡΙΤΖΕΛΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, ΚΟΣΜΑΤΟΥ ΚΩΣΤΑΤΖΑ, ΚΟΣΣΙΩΡΗ ΑΝΔΡΙΑΝΑ, ΛΥΡΙΝΤΖΗ ΦΕΝΙΑ, ΜΑΓΙΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΜΑΡΙΝΗ ΕΛΕΝΗ, ΜΑΥΡΟΓΙΑΝΝΗ ΡΕΑ, ΜΠΑΡΙΑΜΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΜΠΑΡΚΟΥΛΑΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ, ΝΤΑΝΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, ΣΔΡΟΥΛΙΑ ΜΑΡΙΑΝΝΑ, ΣΕΡΒΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ, ΤΑΝΤΗΣ ΝΙΚΟΛΑΣ, ΤΖΟΑΝΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΛΕΝΑ, ΤΟΠΑΛΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ, ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΣ ΔΙΟΝΥΣΗΣ, ΦΕΚΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ, ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ ΣΕΜΙΝΑ.

Στα πλαίσια του Χορευτικού λειτουργεί ορχήστρα παραδοσιακής και έντεχνης λαϊκής μουσικής με μαέστρο τη κ. Δήμητρα Αψώμοτου.

Διαθέτει φορεσιές αντίγραφα των παραδοσιακών κατασκευασμένες στο εργαστήριο της «Δώρας Στράτου» καθώς και φορεσιές για την παρουσίαση λαϊκών χορών και χορογραφιών με υπεύθυνο ιματιοθήκης τον κ. Δημήτρη Πολυγένη.

Επίσης λειτουργούν και οι ομάδες:

 

Α) ομάδα ηλεκτρονικής υποστήριξης, αρχειοθέτησης και έρευνας με υπεύθυνο το Νικόλα Ταντή.

Β) ομάδα επαφής και επικοινωνίας με υπεύθυνη την Ιωάννα Ζιάκου..

Υπεύθυνος των παιδικών-εφηβικών τμημάτων (παιδικό χορευτικό) είναι κ. Σταυρούλα Ζαρνάβαλου.

Υπεύθυνος όλου του τμήματος είναι ο κ. Χρήστος Γιαννόπουλος.

Έτσι σήμερα το χορευτικό τμήμα του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Πάτρας μέσα από την συνεχή προσπάθεια των μελών του συμβάλει με το δικό του ξεχωριστό τρόπο στην διατήρηση του λαϊκού μας πολιτισμού και στην διάδοση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Συμμετέχει ενεργά στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης μας, με παρεμβάσεις και προτάσεις προσπαθεί και βάζει το δικό του λιθαράκι στην πολιτιστική ανάπτυξη της Πάτρας μας.

ΠΑΝΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΑΤΡΩΝ

Ο Πανηπειρωτικός Σύλλογος Πατρών συμμετέχει στη εκδήλωση «Τα αηδόνια της Ηπείρου» του διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας, πλαισιώνοντας τους διεθνούς φήμης καλλιτέχνες Πετρολούκα Χαλκιά και Αντώνη Κυρίτση, με το πολυφωνικό και χορευτικό του σχήμα.

“Το «Ηπειρώτικο Πολυφωνικό Τραγούδι», είδος παλαιότατης καταγωγής, αποτελεί ζώσα παράδοση και στοιχείο ταυτότητας της πολιτισμικής ιδιοπροσωπίας των πληθυσμών της παραμεθόριας Ηπείρου και της ελληνικής μειονότητας της Αλβανίας, συνιστώντας παράλληλα ένα πολιτιστικό «διαβατήριο» ανάμεσα στα σύνορα και στους γειτνιάζοντες λαούς. Ταυτόχρονα αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα δείγματα στο ρεπερτόριο της παγκόσμιας πολυφωνίας, μαρτυρώντας την αξία της συλλογικής πειθαρχίας αλλά και τη σημασία του αυτοσχεδιασμού, όπως τα στοιχεία αυτά προβάλλονται μέσα από τη δόμηση και το ύφος της ερμηνείας του, τον επιμερισμό και την αλληλεγγύη των διαφορετικών ρόλων του.”

Με αυτά τα λόγια περιγράφεται το Ηπειρώτικο Πολυφωνικό Τραγούδι στο Δελτίο Στοιχείου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς μετά την πρόσφατη εγγραφή του στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού.

Σήμερα το Σύνολο Ηπειρώτικου Πολυφωνικού Τραγουδιού του Πανηπειρωτικού Συλλόγου Πατρών παρουσιάζει τα τραγούδια: “Χαριτωμένη Συντροφιά” και “Τι κακό έκαμα ο καημένος”.

Παράλληλα, το χορευτικό τμήμα του Πανηπειρωτικού Συλλόγου Πατρών, θα παρουσιάσει τους ακόλουθους τέσσερις χορούς-τραγούδια:

Ξύπνα περδικομάτα μου: πατινάδα που αποδίδεται και με διάφορα χορευτικά μοτίβα. Εδώ θα αποδοθεί ως 6σημο ιδιότυπο τσάμικο Θεσπρωτίας.

Φράσια με γυρίσματα: το πρώτο μέρος είναι οργανικό ζαγορίσιο σε 4σημο ρυθμό, τα λόγια του οποίου δεν έχουν διασωθεί.

Μαρίκα: τραγούδι της αγάπης που σχεδόν τα λόγια του είχαν ξεχαστεί.

Γάτιτα μονή-Ζαραβίνα, οργανικός σκοπός Πωγωνίου που, όμως, τελευταία προστέθηκαν και λόγια. Χορεύεται με αργό, στρωτό και χαρακτηριστικό βήμα.

Η επιλογή των συγκεκριμένων τραγουδιών έγινε με βάση την ιδιαιτερότητα της ιστορίας τους που μόλις αναφέρθηκε, καθώς και του ότι σπάνια παρουσιάζονται εκτός Ηπείρου. Το γυναικείο σύνολο του Πανηπειρωτικού Συλλόγου, θα αποδώσει χορευτικά τα εν λόγω τραγούδια-χορούς με λιτό και δωρικό τρόπο, δύο γνωρίσματα που χαρακτηρίζουν την ηπειρώτισσα γυναίκα ανά τους αιώνες.

 

Διδασκαλία παραδοσιακών χορών: Αλέξανδρος Χάιδας

Διδασκαλία πολυφωνικών τραγουδιών: Αρετή Μίγγου

Ενδυματολογική Επιμέλεια : Γεωργία Χατζηγιάννη

Πρόεδρος Πανηπειρωτικού Συλλόγου Πατρών: Κωνσταντίνος Τσίρης

Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος 10.00€

Ανέργων – φοιτητών 7.00€

Προπώληση Εισιτηρίων

 

Τα σημεία προπώλησης είναι:

 

 

 

Σημεία Προπώλησης      Ημέρες - Ώρες προπώλησης

Διεύθυνση          Τηλέφωνα Επικοινωνίας

 

ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ

 

Ταμείο Δημοτικού Θεάτρου "Απόλλων"  Τρίτη – Κυριακή 10.00 - 13.00   &   18.00 - 21.00

Πλατεία Γεωργίου 2610 273.613

Music Station     (ώρες καταστημάτων)       Ρήγα Φεραίου   34    2610 222.411

Οπτικά Καραμούζης       (ώρες καταστημάτων)  Μαιζώνος 92      2610 221.989

Βιβλιοπωλείο Discover  (ώρες καταστημάτων) Πατρέως 30    2610 624.916

Culture