CULTURE

/

Δώδεκα χρονών παιδάκι ήταν η Τζένη Βάνου όταν την πρωτάκουσε ο Μίμης Πλέσσας και την ξεχώρισε - Την Παρασκευή στις 11.30 το πρωί η κηδεία της

Κοινοποίηση
Tweet

Συγκινημένος και ο Κερκυραίος συνθέτης Γιώργος Κατσαρός από τον χαμό της

Η αξέχαστη Τζένη Βάνου που έφυγε από τη ζωή στις 5 Φεβρουαρίου 2014 σε ηλικία 75 ετών, ήταν για τον συνθέτη Μίμη Πλέσσα η τραγουδίστρια που τον ενέπνεε περισσότερο από όλους τους καλλιτέχνες. «Φωνή μαγική, αηδονιού που σφράγισε με τη δική της ερμηνεία όλα τα τραγούδια που είπε ώστε δύσκολα να μπορείς να τα ακούσεις από άλλες σημαντικές φωνές του σήμερα».

Αυτά είχε αναφέρει ο ίδιος ο Μίμης Πλέσσας στον Μάκη Δελαπόρτα και είναι γραμμένα στην ωραία πολυτελή έκδοση για τον Πλέσσα που είχε κυκλοφορήσει πριν από περίπου έντεκα χρόνια. Στο βιβλίο αυτό σε ένα ξεχωριστό κεφάλαιο υπάρχει εκτενής αναφορά στο ξεκίνημα της Τζένης Βάνου, την οποία στην κυριολεξία ανακάλυψε ο 90χρονος σήμερα Μίμης Πλέσσας.

Την πρωτάκουσε ο Πλέσσας, όπως γράφει ο ηθοποιός και συγγραφέας Μάκης Δελαπόρτας, όταν η Τζένη Βάνου (Ευγενία Βραχνού) ήταν μόλις 12 ετών. Ανήκε στην Παιδική Χορωδία Ελληνίδων που είχε ιδρύσει ο καθηγητής του γυμνασίου όπου φοιτούσε. Σε μία ηχογράφηση δίσκου 78 στροφών του σπουδαίου ερμηνευτή Νίκου Γούναρη έπρεπε να τραγουδήσει και η χορωδία των Ελληνίδων το κομμάτι «Θυμήσου». Ανάμεσα λοιπόν στα μέλη της χορωδίας ο Πλέσσας ξεχώρισε την Βάνου και της είπε «τραγουδάς σαν αηδόνι, να έρθεις να με βρεις να σε στείλω για εξετάσεις στην Ραδιοφωνία».

Η Τζένη Βάνου μαθήτρια ακόμα δεν ξέχασε τα ενθαρρυντικά αυτά λόγια και λίγο αργότερα πήγε στα Ταλέντα του Γιώργου Οικονομίδη στο ραδιόφωνο ενώ ο Γεράσιμος Λαβράνος ήταν ο υπεύθυνος για την αλλαγή του ονόματος της στο πιο εύηχο Βάνου! Η Τζένη Βάνου ήθελε να δώσει και εξετάσεις στο πανεπιστήμιο στο μαθηματικό τμήμα αλλά τελικά την κέρδισε το τραγούδι. Όπως σημειώνει ο Πλέσσας, την πρώιμη αυτή περίοδο η Βάνου ηχογράφησε καταπληκτικά τραγούδια με την μεγάλη ορχήστρα του ΕΙΡ (Ελληνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας) από τα οποία δυστυχώς λίγα διασώζονται σήμερα.

Το δέσιμο της με τον Μίμη Πλέσσα ήταν ανεπανάληπτο, ο ίδιος είχε μαγευτεί από την φωνή της, την λάτρευε και πίστευε ότι όμοια της δεν είχε ξαναπεράσει από την Ελλάδα.

Ο Πλέσσας της έμαθε να τραγουδά σωστά, με ορθοφωνία, να διορθώνει την έκφραση της, την όλη τεχνική και τις φωνητικές της δυνατότητες. Κομμάτια εκείνης της περιόδου που τραγούδησε ήταν η «Αγάπη μας» πάντα του Πλέσσα που ακούστηκε στο 2ο Φεστιβάλ της Ελληνικής Ραδιοφωνίας στην Αθήνα ενώ στο 3ο Φεστιβάλ Τραγουδιού είπε το «Είμαι μόνη καλαμιά» του Πλέσσα.

«Αν σ’ αρνηθώ», «Απόψε», Τι κρίμα», «Πέρασε ήλιε» αλλά και το «Τώρα» με το οποίο συμμετείχε και κέρδισε το 1ο βραβείο στο Φεστιβάλ Τραγουδιού της Θεσσαλονίκης το 1964, είναι μερικές από τις επιτυχίες της στις αρχές του '60. Την περίοδο αυτή η Βάνου είχε εμφανιστεί και στην 1η μεγάλη συναυλία του Μίμη Πλέσσα στην λίμνη της Βουλιαγμένης μαζί με τους Γιάννη Βογιατζή, Κώστα Χατζή, Αλέκο Πάντα και Γιοβάννα.

Όπως σημειώνει ο Μάκης Δελαπόρτας η Τζένη Βάνου που είχε ερμηνεύσει και το τρυφερό κομμάτι του Αττίκ «Της μιας δραχμής τα γιασεμιά» το 1960 στην ομώνυμη ταινία του Ανδρέα Λαμπρινού με τον Ορέστη Μακρή, συνεργάστηκε πολύ επιτυχημένα με τον Πλέσσα και στην 2η φάση της καριέρας της, την δεκαετία του ’70 που έκανε και στροφή σε πιο λαικότροπα κομμάτια, μία στροφή που όφειλε και στον Τόλη Βοσκόπουλο που της έγραψε το «Αγόρι μου». Από τον δίσκο αυτό του 1973 βγήκαν τεράστιες επιτυχίες όπως το «Αγόρι μου» και το «Χίλιες βραδιές» του Πλέσσα.

Το 1972 είχε προηγηθεί ο δίσκος της «Σ’ αγαπώ» με την ομώνυμη επιτυχία, ένα πολύ ωραίο ερωτικό κομμάτι όπου μάλιστα τους στίχους είχε γράψει ο Νίκος Φώσκολος. Όσο για τον Πλέσσα της χάρισε ορισμένα μοναδικά λαικά τραγούδια όπως το «Σε βλέπω στο ποτήρι μου», «Αν είναι η αγάπη αμαρτία» - κομμάτι σταθμός που συγκινεί μέχρι σήμερα και «Σταγόνα σταγόνα».

Τέλος να θυμίσουμε ότι η Ζωή Κουρούκλη και η Τζένη Βάνου ήταν οι πρώτες ανακαλύψεις του Μίμη Πλέσσα σε επίπεδο γυναικών ερμηνευτριών για να ακολουθήσουν πολλές ακόμη αξιόλογες καλλιτέχνιδες.

Ο Μίμης Πλέσσας για τον χαμό της Τζένης Βάνου δήλωσε, «όταν κάποια στιγμή ένα πολύ δυνατό φως σβήσει, για αρκετό καιρό θα πρέπει να συνηθίσουμε στο καινούριο σκοτάδι και να δοκιμάσουμε, πώς τουλάχιστον τα παιδιά και τα εγγόνια μας θα βρουν το φως. Για μένα ο απότομος τρόπος που έμαθα το χαμό της Τζένης ήταν συγκλονιστικός. Σε κάποια στιγμή έχασα τη φωνή μου καθώς είχα συγκινηθεί υπέρ του δέοντος».

Όσο για τον Κερκυραίο συνθέτη Γιώργο Κατσαρό με τον οποίο επίσης είχε συνεργαστεί (το κομμάτι του «Έρωτα μου ανεπανάληπτε» που ερμήνευσε, είναι από τα πιο τρυφερά και γεμάτο πάθος που έχει πει) δήλωσε για την Τζένη Βάνου.

«Είχε το θείο χάρισμα της φωνής της που για μένα την κάνει από τις μεγαλύτερες ερμηνεύτριες του ελληνικού ελαφρού και έντεχνου τραγουδιού. Είμαστε τυχεροί γιατί μας άφησε κληρονομιά τα τραγούδια της, τα οποία θα ακούγονται για πολλά χρόνια λόγω της φωνής της ». Το "Έρωτα μου ανεπανάληπτε" θεωρείται από τις τελευταίες κορυφαίες επιτυχίες της Βάνου που τραγούδησε σε έναν από τους τελευταίους της δίσκους», όπως θύμισε μιλώντας στο ΑΠΕ- ΜΠΕ, ο γνωστός μουσικοσυνθέτης και μαέστρος Γιώργος Κατσαρός ενώ πρόσθεσε «ήταν μια κυρία του ελληνικού τραγουδιού, οι συνεργασίες της ήταν πάντα άψογες με τους συναδέλφους της καθώς υπήρξε πολύ αγαπητή.

Ήταν πολύ αξιοπρεπής, καταπληκτική μητέρα και μια κοπέλα που αγωνίστηκε από τα πρώτα της βήματα, με σκληρή δουλειά και ξενύχτια».

Η κηδεία της Τζένης Βάνου θα τελεστεί από το κοιμητήριο Νέας Σμύρνης την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου στις 11:30.

 

Κοινοποίηση
Tweet

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Σχόλια

Culture