CULTURE

/

Καθηγητής του τμήματος Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Πατρών, ο εθνικός μας εκπρόσωπος στην Μπιενάλε της Βενετίας 2014

Κοινοποίηση
Tweet

Πρόκειται για τον Γιάννη Αίσωπο που η πρόταση του επιλέχθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος

Μεγάλη τιμή για το Πανεπιστήμιο της Πάτρας αποτελεί το γεγονός ότι η πρόταση που κατέθεσε ο Καθηγητής Αρχιτεκτονικού και Αστικού Σχεδιασμού στο τμήμα αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Γιάννης Αίσωπος στην επιτροπή του υπουργείου Περιβάλλοντος επιλέχθηκε ανάμεσα σε 27 προτάσεις και θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα  στην φετινή 14η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής στην Βενετία.

Με τίτλο «Tourist Landscapes, Remaking Greece, Τοπία Τουρισμού, ξαναφτιάχνοντας την Ελλάδα» η πρόταση του Καθηγητή Γιάννη Αίσωπου επικεντρώνεται στη συμβολή του τουρισμού ως την κύρια οικονομική δραστηριότητα της χώρας που άλλαξε την κοινωνία και τη χώρα.

«Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε τα στοιχεία ενός διεθνιστικού μινιμαλιστικού λαιφστάιλ. Σήμαρα μάλιστα λόγω της κρίσης βλέπουμε να γίνεται μία στροφή προς μία νηφάλια τουριστική διαβίωση. Μία επανασύνδεση της κλίμακας σε σχέση με το περιβάλλον και το τοπίο απαλλαγμένης από κατασκευαστικές υπερβολές», δήλωσε στην εφημερίδα «Τα Νέα» ο Γιάννης Αίσωπος προσθέτοντας ότι η Ελληνική κοινωνία και η αρχιτεκτονική εξελίσσονται χάρη στην τουριστική ανάπτυξη και η διαπάλη του τοπικού και παραδοσιακού ύφους με την εισαγωγή του μοντερνισμού κορυφώθηκε τη δεκαετία του ’60.

Το γενικό θέμα της φετινής Μπιενάλε, με τίτλο «Fundamentals» («Τα ουσιώδη»), το οποίο έθεσε ο κεντρικός επιμελητής της διοργάνωσης, ο Ολλανδός αρχιτέκτονας Ρεμ Κούλχαας, έχει να κάνει με την αφομοίωση της νεωτερικότητας - της έννοιας του μοντέρνου - από το 1914 έως τις ημέρες μας.

Σύμφωνα με την ιδέα του Ρεμ Κούλχαας, οι συμμετοχές των χωρών θα πρέπει «να δείξουν τη διαδικασία απώλειας, σβησίματος, κατάργησης των εθνικών αρχιτεκτονικών χαρακτηριστικών προς χάρη της υιοθέτησης μιας παγκόσμιας αρχιτεκτονικής, ενός και μοναδικού αρχιτεκτονικού λεξιλογίου».

Η διεξαγωγή στην Αθήνα το 1933 του 4ου Διεθνούς Συνεδρίου Μοντέρνας Αρχιτεκτονικής, όπως γράφει σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα», ήταν ένας από τους λόγους που η Ελληνική αρχιτεκτονική συνδέθηκε με τον μοντερνισμό. Ήταν τότε που ο Λε Κορμπιζιέ, κατεξοχήν εκφραστής της νεωτερικότητας στην αρχιτεκτονική, έφθασε στην Αθήνα με πλοίο από τη Μασσαλία.

Λίγα χρόνια μετά την «Χάρτα των Αθηνών» του Λε Κορμπιζιέ (1943), οι Έλληνες αρχιτέκτονες επηρεασμένοι από το νεωτερικό κίνημα άρχισαν να επιδίδονται στην ανάπτυξη της τουριστικής αρχιτεκτονικής προβάλλοντας την Ελλάδα ως ιδανικό τόπο παραθερισμού.

Σε αυτήν την πρόσκληση της Μπιενάλε Βενετίας για την αναζήτηση της αρχιτεκτονικής ουσίας η Ελλάδα απαντά μέσα από την εικόνα της τουριστικής της ανάπτυξης. Ιδιαίτερα εκείνης που σημειώθηκε με το περίφημο αρχιτεκτονικό πρόγραμμα του ΕΟΤ, της κατασκευής των «Ξενία» και των πλαζ, από τις δεκαετίες του '50 και του '60. Ένα τέτοιο παράδειγμα ήταν και η ανάπτυξη της μεγάλης Ακτής της Βουλιαγμένης (κάτω φωτό).

«Ο σύγχρονος μύθος της Ελλάδας πάνω στον οποίο στηρίχθηκε ο τουρισμός της χώρας βασίζεται σε δύο άξονες, στην Ιστορία και στο τοπίο. Από τη μια έχουμε τη σύνδεση της αρχαιότητας με το σήμερα και από την άλλη το αναλλοίωτο Ελληνικό τοπίο που λειτουργεί ως όχημα συνέχειας από το παρελθόν έως το παρόν» εξήγησε στα «ΝΕΑ» ο αρχιτέκτονας Γιάννης Αίσωπος, που είναι ο εθνικός επίτροπος και επιμελητής της Ελληνικής συμμετοχής στα «Fundamentals» για το 2014!

 

Κοινοποίηση
Tweet

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Σχόλια

Culture