ΑΠΟΨΕΙΣ

/

Υπάρχει λύση για την «Ολυμπία Οδό»;

Κοινοποίηση
Tweet

Από Σωματείο Εργαζομένων "Η Γαλαρία"

Πέρασε ένας χρόνος από τις πρώτες απολύσεις που έγιναν στην πολύπαθη Ολυμπία Οδό και μάλλον θα περάσουν κι άλλοι  μέχρι να  ξεμπλοκάρει το έργο. Χιλιάδες εργαζόμενοι είναι στο δρόμο και πουθενά δεν φαίνεται φως στον ορίζοντα.

Ας κάνουμε όμως μια αναδρομή στα περασμένα γιατί έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε πως φτάσαμε ως εδώ.

Στις 12/11/2009 στην επίκαιρη ερώτηση του κ. Παπαδημούλη με θέμα: «κόστος δημόσιων έργων στην Ελλάδα» ο βουλευτής του Σύριζα έλεγε τα εξής:
«Υπάρχει ένα κοινοτικό έγγραφο το οποίο λέει ότι ένα χιλιόμετρο Εθνικής Οδού στην Ελλάδα κοστίζει όσο επτά χιλιόμετρα Εθνικής Οδού στην Ισπανία και στην Πορτογαλία. Στις αρχές της δεκαετίας αυτής ήταν 1 προς 3.

Το ένα χιλιόμετρο της Εθνικής Οδού στην Ελλάδα κόστιζε τρεις φορές και στο τέλος της δεκαετίας πήγαμε στις επτά φορές.
Αυτό το έγγραφο η ελληνική πλευρά μπορεί να το αμφισβητήσει και να πει ότι είναι λάθος, αλλά δεν το έχει κάνει, ούτε με την προηγούμενη Κυβέρνηση και ήλπιζα να το κάνει με τη δική σας. Δεν το κάνει.
Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι έχουμε ένα κύκλωμα σχεδιασμού, παραγωγής, ελέγχου και παραλαβής των δημοσίων έργων στην Ελλάδα που χρηματοδοτείται από δημόσιους πόρους, κοινοτικούς και εθνικούς, που είναι μήτρα σπατάλης δημόσιου χρήματος και μήτρα παραγωγής σκανδαλωδών συμβάσεων, αρχικών και συμπληρωματικών.»

Η σύμβαση της «Ολυμπίας Οδού» σχεδιάστηκε επί υπουργίας Σουφλιά και ψηφίστηκε κι από την σημερινή κυβέρνηση. Ο γ.γ. του υπουργείου Δ. Κατσιγιάννης είναι στέλεχος σήμερα της Ολυμπίας Οδού. Η σύμβαση προέβλεπε πως μέσα σε ένα χρόνο θα έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις, κάτι που ήταν ανέφικτο εξ αρχής και άνοιγε την πόρτα σε αποζημιώσεις των εργολάβων από την πρώτη στιγμή. Το κόστος κατασκευής του έργου ανέρχονταν σε 2 δις 177.000.000 ευρώ κι από αυτά η συμβολή της Κοινοπραξίας είναι στο 7%, το 32% από τις εισπράξεις διοδίων, 20% από την επιδότηση του Ελληνικού Κράτους και Ε.Ε και το υπόλοιπο 41% από Τραπεζικά δάνεια. Η σύμβαση του 2007 ομολογεί ότι ο αυτοκινητόδρομος θα έχει ουσιαστικά αποσβεστεί ως το 2022 και επί 15 χρόνια το Δημόσιο- εν γνώσει του- τον παραχωρεί στους ιδιώτες, οι οποίοι θα έχουν την ευθύνη της συντήρησης και θα καταθέτουν στα κρατικά ταμεία έως και το 93% των εσόδων από τα διόδια.
Στις 18/07/2011  ο υφυπουργός  Γιάννης Μαγκριωτης, στην ερώτηση των βουλευτών Σταύρου Καλογιάννη, Δημήτρη Τσουμάνη και Κων/νου Παπασιώζου σχετικά με την αναθεώρηση συμβάσεων παραχώρησης, λέει χαρακτηριστικά:
«Η σημερινή Κυβέρνηση ψήφισε αυτές τις συμβάσεις που ήταν ένα άρθρο η καθεμία, ως αντιπολίτευση, γιατί ήθελε τα έργα. Ωστόσο, οι συμβάσεις αυτές είχαν προβλήματα τα οποία επισημάνθηκαν ήδη από την ψήφισή τους. Προβλήματα στο σχεδιασμό, στη μελέτη και στο μίγμα χρηματοδότησης.»

Αν όχι το μεγαλύτερο, ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα που υπάρχουν στην κατασκευή του έργου είναι ο «Ανεξάρτητος» Μηχανικός.
Ο υπουργός κ. Μαγκριώτης, όταν ρωτήθηκε στην Βουλή από τον Παναγιώτη Λαφαζάνη για θέματα που αφορούσαν την υγιεινή και την ασφάλεια των εργαζομένων, παρέπεμψε στον «ανεξάρτητο» μηχανικό που ασκεί καθήκοντα επίβλεψης.
Ποιος όμως είναι ο «ανεξάρτητος» μηχανικός, από ποιόν επιβλέπεται και σε ποιόν λογοδοτεί?
Η VINCI, όταν ανέλαβε το έργο, επέβαλε και την SETEK TPI με την οποία έκανε δουλειές στην Γαλλία. Η εταιρεία αυτή έφερε την Salfo και Συνεργάτες ΕΠΕ.
Αυτές οι εταιρείες, λοιπόν, πληρώνονται από τους εργολάβους για να τους ελέγχουν(!!!!)
Τον έλεγχο, λοιπόν, τον κάνει κάποια ιδιωτική εταιρεία που πληρώνεται από τον ελεγχόμενο (τους εργολάβους), δεν δίνει λογαριασμό σε κανέναν και δεν ελέγχεται από το υπουργείο.
Και τις πιστοποιήσεις για χρήματα, ποιος τις κάνει? Ποιος πιστοποιεί το μέγεθος των εργασιών και εκταμιεύονται χρήματα? Μα ο «Ανεξάρτητος» Μηχανικός.
Στην περιβόητη σύσκεψη στο Υπουργείο Υποδομών για την πορεία (?) του έργου «Ολυμπία Οδός» που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 2 Αυγούστου 2011 στην Αθήνα μάθαμε πως ακόμα και σήμερα ο Υπουργός δεν έχει στην διάθεση του προσαρτήματα της σύμβασης, που αποτελούν νόμο του κράτους και κυρίως δεν έχει αυτό του μοντέλου χρηματοδότησης….
Στις 18/07/2011 σε ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή ο Αχαιός Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Νικολόπουλος, όσον αφορά τα οικονομικά αποτελέσματα της Ολυμπίας Οδού, ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Πόσα χρήματα έχει εισπράξει μέχρι τώρα η κοινοπραξία; Αναφορικά με τα οικονομικά στοιχεία του έργου, σημειώνεται ότι μέχρι τον Ιούλιο του 2010 ο Παραχωρησιούχος του εν λόγω οδικού άξονα έχει εισπράξει 150.000.000 Ευρώ. Σχετικά σημειώνεται ότι η δαπάνη των εργασιών που είχαν εκτελεστεί μέχρι τον Ιούλιο του 2010 είναι της τάξης του 16% του συνόλου του έργου. Με βάση όμως τη Σύμβαση Παραχώρησης, το ποσό των διοδίων που θα εισπράξει ο παραχωρησιούχος μέχρι το τέλος της περιόδου των μελετών – κατασκευών είναι 686.609.000 Ευρώ τηρουμένου του χρονοδιαγράμματος του έργου. Ωστόσο, το ποσοστό 16%, βάσει της Σύμβασης, είναι 109.857.000 Ευρώ από διόδια μέχρι τον Ιούλιο του 2010. Επομένως, ο παραχωρησιούχος κατ’ αναλογία του Υπουργείου έχει ήδη εισπράξει παραπάνω περίπου 50% από διόδια χωρίς να τηρεί το χρονοδιάγραμμα κατασκευής.»

Στην ίδια σύσκεψη επιβεβαιώθηκε πλήρως από τον κ. Μαγκριώτη δημοσίευμα απογευματινής εφημερίδας αλλά και ανακοίνωσης της Ομοσπονδίας Εργαζομένων στο τέως υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ (ΠΟΣΥΠΕΧΩΔΕ) που καταγγέλλει πως «με την παραχώρηση των εθνικών δρόμων στους εργολάβους το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου, για το οποίο το Δημόσιο είχε διαθέσει πάνω από 12 εκατ. ευρώ, καταργήθηκε με επιχείρημα ότι οι σταθμοί διοδίων αυξήθηκαν, ενώ θα μπορούσε να επεκταθεί.» και πως «από την άνοιξη του 2008, όταν τα διόδια παραχωρήθηκαν στους κατασκευαστές, οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 50-180%, ενώ οι σταθμοί έχουν σχεδόν διπλασιαστεί και φτάνουν πλέον τους 34. Υπολογίζεται ότι τα ετήσια έσοδα αγγίζουν τα 450-500 εκατ. ευρώ, ακόμα και με μείωση της κυκλοφορίας κατά 10% το χρόνο, όπως υπολογίζουν οι εργολάβοι.»
Μάθαμε ακόμη από τον υφυπουργό ότι υπάρχει όρος στη σύμβαση που προβλέπει πως «αν κάθε χρόνο, εξετάζοντας το έργο, διαπιστωθεί πως δεν είναι βιώσιμο, υπάρχει το δικαίωμα της διακοπής του από τους εργολάβους.»

Ρωτούσαμε τότε σε ανακοίνωσή μας:
«Είναι σκάνδαλο και αν ναι, υπάρχουν ποινικές ευθύνες για όσους κατήργησαν τον δημόσιο έλεγχο στην είσπραξη των διοδίων άρα και τον έλεγχο στην κυκλοφορία των οχημάτων με συνέπεια οι εργολάβοι να ισχυρίζονται αυθαίρετα και ψευδώς μείωση της κυκλοφορίας και μείωση των εσόδων τους?
Είναι σκάνδαλο και αν ναι, υπάρχουν ποινικές ευθύνες για όσους σχεδίασαν και ψήφισαν τον όρο που προβλέπει διακοπή του έργου σε περίπτωση που κριθεί επισφαλές και μη βιώσιμο? Και με βάση ποια στοιχεία? Τα στοιχεία που δίνουν στην δημοσιότητα οι εργολάβοι ανεξέλεγκτα?» Ακόμη περιμένουμε απάντηση…

MEGAλο ενδιαφέρον έχει να θυμηθούμε δημοσιογραφικές πληροφορίες αλλά και υπουργικές τοποθετήσεις που «ξεμπλόκαραν» το έργο άπειρες φορές.
10/ΙΟΥΝΙΟΥ/2011
Δημοσιεύματα αναφέρουν:
«Προς επανεκκίνηση βαίνουν τα έργα των πέντε μεγάλων αυτοκινητοδρόμων παραχώρησης, μετά την θετική κατάληξη στις διαπραγματεύσεις του υπουργείου Υποδομών με τις κοινοπραξίες που τα κατασκευάζουν την Παρασκευή. Σύμφωνα με τον Δ.Ρέππα, στις διαπραγματεύσεις συμμετείχαν και οι εκπρόσωποι των τραπεζών και όποιοι αναμένεται να δώσουν το πράσινο φως για την περαιτέρω χρηματοδότηση του προγράμματος. Ο υπουργός Υποδομών σημείωσε ότι κατόπιν αυτών, θα εφαρμοστεί η μείωση των διοδίων στα τέλη καλοκαιριού.»
14/ΙΟΥΛΙΟΥ/2011
Στο νυχτερινό δελτίο ειδήσεων του MEGA ο υπουργός κ. Χρυσοχοΐδης δηλώνει:
«Ξεμπλοκάρουμε και επανακινούμε τα μεγάλα έργα ύψους 12 δις Ευρώ.»
15/ΙΟΥΛΙΟΥ/2011
Δημοσιεύεται στο «ΕΘΝΟΣ η είδηση για επανεκκίνηση των 5 οδικών αξόνων.
16/ΙΟΥΛΙΟΥ/2011
Αναπαραγωγή της είδησης σε πολλά blog και sites.
28/ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ/2011
Δημοσιεύματα στον τύπο μιλάνε για εξεύρεση λύσης με παρέμβαση του Υπουργού κ. Βενιζέλου και συμφωνία με τράπεζες και εργολάβους.
29/ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ/2011
Αναπαραγωγή της είδησης σε πολλά blog και sites.
25/Γενάρη/2012
7000 ΑΠΟΛΥΜΕΝΟΙ, ΤΑ ΕΡΓΑ ΣΤΑΜΑΤΗΜΕΝΑ, ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΦΩΝΙΑ,
ΚΑΜΙΑ ΕΠΑΝΕΝΑΡΞΗ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ.

Ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχει να δούμε τι έλεγαν το Εργατικό Κέντρο Πάτρας και το Περιφερειακό Συμβούλιο με ψηφίσματα τους:
Το Εργατικό Κέντρο Πάτρας με ψήφισμα του στις 30/03/2011 με αριθμό πρωτοκόλλου 5627 «ανακάλυπτε» το λόγο του παγώματος του έργου. Χαρακτηριστικά αναφέρει:
«Από την αρχή της κατασκευής υπήρξαν προβλήματα που έχουν να κάνουν με τις απαλλοτριώσεις των ιδιοκτήτων, που αποδείκνυε τον ελλιπή και πρόχειρο σχεδιασμό της Περιφέρεις με το κράτος και την Κυβέρνηση»
Ο μόνος λόγος για τον οποίο έχει την μικρότερη ευθύνη η Κυβέρνηση του ΓΑΠ  αναδεικνύεται ως η βασική αιτία για το πάγωμα του έργου. Πουθενά η σκανδαλώδης σύμβαση, πουθενά οι εργολάβοι απατεώνες, πουθενά ο τρόπος κατασκευής των δημόσιων έργων…
Το καλύτερο όμως είναι στο τέλος της ανακοίνωσης:
«Όμως πληροφορίες θέλουν τον Πρωθυπουργό να έδωσε το «πράσινο φως» στην διυπουργική!! (τα 2 θαυμαστικά είναι στην ανακοίνωση) για την απεμπλοκή των 5 μεγάλων αυτοκινητόδρομων από διαδικασίες που καθυστερούν την ολοκλήρωση τους.»
Τελικά αν έχεις πληροφορίες από μέσα δεν πέφτεις ποτέ έξω…
Ακόμη πιο διασκεδαστικές ήταν οι τοποθετήσεις του Περιφερειάρχη Δ. Ελλάδας. Ο κ. Κατσιφάρας, (Αποστόλης για τους φίλους), δήλωνε με σπουδή πως δε θα επιτρέψει με τίποτα το κλείσιμο των εργοταξίων και τη μείωση του φυσικού αντικειμένου (σταμάτημα του έργου στην Πάτρα). Τελικά, μια χαρά τα δέχτηκε όλα. Μόνο να κλείσει μια μέρα την Περιφέρεια δε δέχτηκε, σε ένδειξη διαμαρτυρίας, για την ανεργία της περιοχής, όπως του ζητήσαμε επανειλημμένα.

Διασκεδαστικότερο δε όλων το ψήφισμα της 4ης Συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Ελλάδας όπου στην παράγραφο 8 αναφέρεται η παρακάτω απόφαση:
«Συγκρότηση επιτροπής-παρατηρητηρίου από μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου για την συστηματική παρακολούθηση της πορείας των εργασιών, των συναφών έργων και της λειτουργίας της Ολυμπίας Οδού, το οποίο θα ενημερώνει σε τακτά διαστήματα το Περιφερειακό Συμβούλιο.»
Παστρικές δουλειές ο κ. Κατσιφάρας (Αποστόλης για τους φίλους),…έκανε την επιτροπή-παρατηρητήριο και καθάρισε!

Στην Εισαγγελία Πατρών στις 16/12/2011 κατατέθηκε από το Σωματείο μας καταγγελία με αριθμό πρωτοκόλλου 9886 που αφορούσε την έλλειψη άδειας από την πλευρά της Γαλλικής εταιρείας VINCI για τις παρεμβάσεις στην Εθνική Οδό.
Στην Εισαγγελία Πατρών στις 23/12/2011 κατατέθηκε από το Σωματείο μας καταγγελία με αριθμό πρωτοκόλλου 10095 που αφορούσε ελλείψεις και παρανομίες από την πλευρά των εργολάβων αλλά και ελλείψεις στο έργο της Τροχαίας που έκανε τα στραβά μάτια σε όσα καταγγέλλαμε.
Την υπόθεση ανέλαβε Εισαγγελέας.

Για το ίδιο θέμα κατατέθηκε ερώτηση στη Βουλή από τον βουλευτή του Σύριζα Π. Λαφαζάνη προς τους αρμόδιους υπουργούς.

 

 

Κοινοποίηση
Tweet

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

* Τα κείμενα που φιλοξενούνται στη στήλη «Απόψεις» του thebest.gr απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων και όχι του portal.

Σχόλια

Απόψεις