Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

CULTURE

/

Πάτρα - Δημήτρης Βασιλάκης: Ο «Έλληνας Θεός της Jazz» στο «Jazz+Πράξεις 2014»- ΔΕΙΤΕ ΦΩΤΟ

Πάτρα - Δημήτρης Βασιλάκης: Ο «Έλληνας Θ...

Συνέντευξη στο thebest.gr

Aπό τους σημαντικότερους μουσικούς της ελληνικής τζαζ, με θυελλώδη καριέρα στο εξωτερικό και συνεργασίες με ιερά τέρατα της διεθνούς τζαζ σκηνής (όπως AbdullahIbrahim, οι RalphPeterson, AndySheppard, MarcJohnson, AlfredoRodriguez, EdSchuller, DavidLiebman, BobbyWatson, JeffTainWatts, AdamNussbaum, RonMcClure) ο Δημήτρης Βασιλάκης ("ο ΈλληναςΘεός της Jazz" κατά το BBC) θα εμφανιστεί την Πέμπτη 29 Μαϊου και ώρα 21.00 στο Αίθριο του Παλαιού Δημοτικού Νοσοκομείου, στην πρώτη βραδιά του «Jazz+Πράξεις 2014» του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας, που διοργανώνει ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Πατρέων.

Με αφορμή αυτή την συναυλία του για το πατραϊκό κοινό παραχώρησε μια αποκαλυπτική συνέντευξη στο best.grμιλώντας για την τζαζ, τη διεθνή του πορεία, τη συνεύρεσή του με τον πρόεδρο των ΗΠΑ Μπιλ Κλίντον στην επίσημη επίσκεψή του στην Ελλάδα, για τη δισκογραφία του στη διάσημη εταιρεία Candid, για τη συνεργασία του με τα πολυτελή αυτοκίνητα Bentley και για πολλά άλλα και άκρως ενδιαφέροντα.

1.Είσαι ένας από τους πιο προβεβλημένους Έλληνες μουσικούς της τζαζ στο εξωτερικό με πλειάδα διακρίσεων, εγκωμιαστικών κριτικών, δισκογραφίας και συναυλιών. Ποια θεωρείς ότι είναι η διαφορά εντός και εκτός ελλαδικών συνόρων σε επίπεδο καλλιτεχνικό αλλά και νοοτροπίας τα τελευταία χρόνια; Θεωρείς ότι υπάρχει πρόοδος τα τελευταία χρόνια;

Στο εξωτερικό υπάρχει πολυμορφία καλλιτεχνική, παιδεία στην τζαζ και παράδοση, εδώ υπάρχει αρκετό ταλέντο αλλά όχι σωστή οργάνωση και παιδεία συνολικά. Σαν νοοτροπία τα πράγματα είναι καλύτερα τα τελευταία χρόνια μιας και άλλοι Έλληνες μουσικοί έχουν επιδιώξει και πετύχει συνεργασίες με ονόματα του διεθνούς χώρου. Μέσα από αυτή την επαφή έχει βελτιωθεί και η νοοτροπία στην σκηνή.

Η αναγνώριση από την διεθνή σκηνή είναι κάτι σημαντικό και βοηθά την εδώ καριέρα. Πιο σημαντικό όμως είναι να μπορεί να βρίσκεται κανείς και έξω να παίζει και να ζει μέσα σε πολύ δυνατές σκηνές που υπάρχουν, όχι μόνο στην Νέα Υόρκη, αλλά και σε μέρη που κανείς δεν φαντάζεται, με πάρα πολλούς δημιουργικούς μουσικούς.

2.Από την μακρόχρονη πορεία σου στο εξωτερικό θα ήθελα να επιλέξεις κάποιους σπουδαίους μουσικούς με τους οποίους συνεργάστηκες και ποιο το κέρδος σου από αυτούς;

DavidLiebman: μέντορας μου και ένας από τους σημαντικότερους σαξοφωνίστες που κουβαλάει την παράδοση του JohnColtrane και εξελίσσει την γλώσσα της τζαζ.

AbdullahIbrahim: τεράστια εμπειρία παίζοντας μαζί του στην Νότια Αφρική. Ισορροπία, αυτοσυγκέντρωση, λιτότητα, στόχευση, λυρισμός.

Jeff «Tain» Watts: δυνατή συνεργασία και μεγάλη εμπειρία παίζοντας με έναν μεγάλο master.

BenitoGonzales: σπουδαίος νέος πιανίστας. Γγνωριστήκαμε σε ιδανικές συνθήκες, δηλαδή στην Νέα Υόρκη σε jam στο ZincBar...άμεσα αποφασίσαμε να παίξουμε και να ηχογραφήσουμε μαζί και αυτό το καλοκαίρι θα κάνουμε το πρώτο recordingsession για το νέο άλμπουμ!

3.Ποιά η σχέση σου με τη διάσημη δισκογραφική εταιρεία Candid και ποια η προίκα για το προφίλ ενός Έλληνα τζάζμαν από διεθνείς βραβεύσεις και διακρίσεις;

Έχω 5 άλμπουμ στην Candid. Είναι μεγάλη τιμή για μένα και μεγάλη παρακαταθήκη η δισκογραφία μου.

Με την δισκογραφία μου στην CandidRecords άνοιξαν οι δρόμοι της διεθνούς σκηνής και έπαιξα σε Νέα Υόρκη, Λονδίνο, ευρωπαϊκές και διεθνείς περιοδείες. Birdland, Dizzy’ s Club Jazz @ the Lincoln Center, Yale, Smithsonian Festival, London Jazz Festival Ronnie Scott’ s, etc.

Το άλμπουμ «Secret Path» μπήκεστην Penguin Encyclopedia of Jazz μεπολύθερμέςκριτικές.

Με το άλμπουμ «Daedalus Project - Labyrinth» έκανα την μεγαλύτερή μου διεθνή επιτυχία. Ήταν άλμπουμ του μήνα Μαρτίου 2002 για το BBC musicmagazine και ψηφίστηκε 2o τζαζ άλμπουμ της χρονιάς 2002.

Αποτελεί αντικείμενο μελέτης και έρευνας σε πανεπιστήμια και κολέγια στην Αμερική, όπως το Columbia και το MonmouthCollege.

Το τρίτο μου άλμπουμ «ParallelLines», με εξαιρετικές κριτικές από το διάσημο περιοδικό JazzTimes, είναι αφιερωμένο στον θρυλικό σαξοφωνίστα της τζαζ SonnyRollins και είναι μια τζαζ σουίτα.

Στο «AcrossTheUniverse» είμαι τραγουδιστής / σαξοφωνίστας, ερμηνεύω κομμάτια των Beatles, DoorsNinaSimone, ChetBaker. Άρχισα άλλωστε ως τραγουδιστής / μπασίστας του newwavegroup «ArtOfParties» στις αρχές των80’s... με συλλεκτικής αξίας δισκογραφία...

Το Bentleycompilation είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας μου με τα πολυτελή αυτοκίνητα σε μεγάλα φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό, διάλεξα τα πιο cruising κομμάτια για να δείξω ότι κρατάω...καλά και στον δρόμο απ’ όπου προέρχεται η τζαζ αλλά και με το highlifegang...

4.Θα ήθελα να μου αναφέρεις μια εντύπωσή σου από τη συμμετοχή σου προς τιμή της επίσκεψης του Κλίντον στην Ελλάδα, μια και ο ίδιος παίζει σαξόφωνο, αλλά και μία από τη συνεργασία σου με τα πολυτελή αυτοκίνητα Bentley.

Για μένα το στοίχημα ήταν να παίξω μια αρχικά Αμερικάνικη μορφή τέχνης, με Ελληνικά στοιχεία για τον πρόεδρο των ΗΠΑ και να δείξω ότι η τζαζ είναι πλέον μια οικουμενική μουσική.

Μετά το τέλος της συναυλίας και του γεύματος στο προεδρικό μέγαρο, ήρθε να με συγχαρεί και τότε πήγα να του δώσω το πρώτο μου άλμπουμ...αλλά μόλις που πρόλαβα να το βγάλω από την πλαϊνή τσέπη μου και πλάκωσαν οι μπράβοι...που ευγενικά το πήραν ώστε να το δώσουν με την απαιτούμενη ασφάλεια...

Ήταν πολύ θερμός στις εκφράσεις του και λάτρης της τζαζ.

Με μεγάλη αίσθηση δικαίωσης διάβασα κάποια χρόνια μετά συνέντευξή του στον Ελληνικό τύπο σε επόμενη επίσκεψη του, όπου αναφέρει ότι από την επίσκεψη του 1999 η πιο έντονη ανάμνησή του ήταν ο σαξοφωνίστας...

Θα αναφερθώ και στην πολιτική μιας και είναι σχετική η ερώτηση.

Η τέχνη μπορεί και πρέπει να δρα αφυπνιστικά, αυτό γίνεται πολλές φορές από μόνο του με αυτόματο τρόπο καθώς ο καλλιτέχνης γίνεται φάρος, γεννήτρια, δονητής για τους γύρω του. Η πολιτικοποίηση όμως της ζωής και της πραγματικότητας στην Ελλάδα στενεύουν πολύ τους ορίζοντες των ανθρώπων και τους στερούν μεγάλο μέρος από την δημιουργικότητα και ενέργειά τους σε όποιον τομέα και αν είναι.

Όσον αφορά την εταιρεία πολυτελών αυτοκινήτων Bentley, από το 2007 που συνεργαζόμαστε μου παρείχαν αυτοκίνητο οδηγό και φωτογράφο για την προβολή της συνεργασίας μας και αργότερα προέκυψε και η συλλεκτική και αποκλειστική έκδοση του CD. Μεγαλύτερη εντύπωση μού έκανε το να οδηγούμαι στους αγαπημένους δρόμους του Λονδίνου με αυτό το αυτοκίνητο -σύμβολο και ειδικά σε ένα LondonJazzFestival, όπου πήρα τον Jeff «Tain» Watts μετά την συναυλία του με τον BranfordMarsalis και γυρίζαμε τσάρκα με την Bentley στα κακόφημα στέκια του Soho...

5.Θεωρείς ότι η κλασική τζαζ είναι θέμα ιδανικών εκτελεστών ή ότι η μουσική παιδεία είναι απλά μια προϋπόθεση ενός καλού αποτελέσματος; Το ρωτώ γιατί η δική σου σχέση και με τον πανεπιστημιακό χώρο και το εκπαιδευτικό έργο έχει άμεση συνάρτηση με το καλλιτεχνικό κομμάτι της πορείας σου; Ποια η γνώμη σου για τους νέους μουσικούς που υπάρχουν στα ωδεία και στα πανεπιστήμια;

Η Αμερικάνικη τζαζ βασίζεται στο swing και την παράδοση, την οποία εξελίσσει και εμπλουτίζει. Αποτελεί πάντα την πηγή έμπνευσης, καθώς οι μουσικοί έχουν απορροφήσει με ιδανικό τρόπο όλη την ιστορία και την παράδοση της τζαζ. Στην Ευρώπη ανθούν και άλλα ρεύματα που εντάσσουν και εθνικές μουσικές. Η τζαζ είναι παγκόσμια, δημοκρατική και οικουμενική μορφή τέχνης και δεν γνωρίζει πλέον σύνορα.
Στην Ελλάδα έχουμε αρχίσει να παράγουμε εδώ και καιρό εξαιρετικούς νέους μουσικούς, απαλλαγμένους από κόμπλεξ και έτοιμους να πειραματιστούν και να μπουν ισότιμα στην διεθνή τζαζ σκηνή, απλά χρειάζονται τα κίνητρα και τις ευκαιρίες. Τα πανεπιστήμια οφείλουν να προσφέρουν τζαζ σπουδές στο πρόγραμμα τους.

6.Θα ήθελα να μας πεις δυο λόγια για την Σάσα Παπαλάμπρου που θα μοιραστείτε τη σκηνή στο «Jazz+Πράξεις 2014» και ποια δυναμική αναπτύσσεται μέσα από τη ζωντανή συνεργασία σας;

Μια πραγματικά μαγική χημεία μεταξύ μας και μεγάλη αλληλοεκτίμηση. Με αυτές τις συνθήκες περνάμε καλά onstage και δημιουργικά! Η Σάσα έχει καταπληκτική φωνή γεμάτη χρώμα και δύναμη. Επίσης εξαιρετική γνώση της τζαζ και κυρίως την δυνατότητα να αναμιγνύει με αισθητικά όμορφο και ξεχωριστό τρόπο διάφορα είδη.

7.Τι θα μας παρουσιάσετε στην Πάτρα;

Κομμάτια από την δισκογραφία μου, αγαπημένα standards και κομμάτια από την επερχόμενη δισκογραφία της Σάσσας.

8.Τι είναι για σένα τζαζ και πως θα οριοθετούσες με λέξεις τα συνώνυμά της;

Α – Ω...or A – Z...

 

 

 

 

 

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture