Η Πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού μιλά στο TheBestGr για την τουριστική ταυτότητα της περιοχής και τις προοπτικές της
Η Πρόεδρος του ΕΟΤ, Άντζελα Γκερέκου μιλά για τον τουρισμό στο TheBestGr και υπογραμμίζει τη σημασία της ολιστικής προσέγγισης, που συνδέει τον τουρισμό με τον πολιτισμό, την πρωτογενή παραγωγή και την τοπική ταυτότητα, καθιστώντας την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας υπόδειγμα βιώσιμης ανάπτυξης.
"Μέσα από τη στρατηγική ανάδειξης του brand “The Olympian Land”, επιδιώκεται η εδραίωση μιας ενιαίας ταυτότητας που συνδυάζει την αυθεντικότητα με τις σύγχρονες απαιτήσεις της διεθνούς αγοράς" επισημαίνει στο άρθρο της η κα Γκερέκου και αναφέρεται στο όραμα που "περιλαμβάνει τη δημιουργία προσβάσιμων υποδομών και θεματικών διαδρομών, ενισχύοντας τη συνολική εμπειρία του επισκέπτη και δίνοντας ώθηση στην παγκόσμια αναγνωρισιμότητα της περιοχής".

Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας: διαμορφώνοντας την τουριστική ταυτότητα ενός ανερχόμενου προορισμού
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας αποτελεί μια ιδιάζουσα περίπτωση στον τουριστικό χάρτη της χώρας. Ενώ διαθέτει όλες τις προϋποθέσεις να εξελιχθεί σε διεθνή τουριστικό προορισμό, αυτή η πληροφορία δεν έφτανε μέχρι πρότινος στον ταξιδιώτη.
Εξετάζοντας κανείς τους εν δυνάμει τουριστικούς πόρους της περιοχής, θα διαπιστώσει ότι διαθέτει ένα πλήθος συγκριτικών πλεονεκτημάτων: θάλασσες εξαιρετικής καθαρότητας, ορεινούς όγκους, μοναδικής γεωμορφολογίας, υδάτινους πόρους που φιλοξενούν σπάνια οικοσυστήματα, πλήθος ιαματικών πηγών, τεράστιο πολιτιστικό απόθεμα υλικό και άυλο, με προεξάρχουσα την εμβληματική Αρχαία Ολυμπία, τοπικά προϊόντα κορυφαίας ποιότητας, πολλά από τα οποία είναι προϊόντα ΠΟΠ-ΠΓΕ.
Εάν σε αυτό το πλέγμα των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, συνυπολογιστούν η γεωστρατηγική θέση της περιοχής, με το λιμάνι της Πάτρας να αποτελεί πύλη για τη Δύση, τις δυνατότητες της Πάτρας αλλά και τις Ναύπακτου να αναδειχθούν σε διπλό προορισμό city break και τέλος την οικονομία της κρουαζιέρας, με επίκεντρο το Κατάκολο, τότε πραγματικά μοιάζει τουλάχιστον παράδοξο το γεγονός ότι η Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας παρέμενε στην αθέατη πλευρά του τουριστικού γίγνεσθαι.
Στα πλαίσια μιας κλασσικής SWOT ανάλυσης για την περιοχή, όλα τα παραπάνω θα αποτελούσαν τα δυνατά της σημεία. Αντίστοιχα αν έπρεπε κανείς να εντοπίσει τα πεδία που παρατηρούνται οι μεγαλύτερες αδυναμίες θα έπρεπε να αναφερθεί πρωτίστως στις ελλιπείς υποδομές μεταφορών και πρόσβασης καθώς και στην αποσπασματική τουριστική στρατηγική που εφαρμοζόταν κατά το παρελθόν, δίχως ενιαίο σχεδιασμό τουριστικής ανάπτυξης σε επίπεδο περιφέρειας. Και βέβαια στην απουσία αποτελεσματικού τουριστικού marketing, που θα έδινε ένα ξεκάθαρο positioning για τον προορισμό, αναδεικνύοντας την Περιφέρεια σε local brand διεθνούς εμβέλειας.
Όμως το παραπάνω τοπίο αλλάζει σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Η Περιφέρεια, οι τοπικοί φορείς και οι τοπικές κοινωνίες, είναι απόλυτα συνειδητοποιημένοι για την τουριστική δυναμική που μπορεί να αναπτύξει ο τόπος. Κατά την τελευταία μου επίσκεψη τον προηγούμενο Μάιο, με αφορμή το Regional Growth Conference, είδα και πάλι την Περιφερειακή Αρχή, τους Δήμους, το Πανεπιστήμιο, όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του τουριστικού επιχειρείν αλλά και τους εκπροσώπους των τοπικών Μέσων Ενημέρωσης, όπως το έγκριτο thebest.gr, να προχωρούν με συνέργειες, σύμπνοια και συντονισμό για τη δυναμική τουριστική αναγέννηση της περιοχής. Βλέπετε ο συνολικός σχεδιασμός δράσεων με διαπεριφερειακή εμβέλεια είναι η ικανή και αναγκαία συνθήκη ανάπτυξης. Μεμονωμένες πρωτοβουλίες σε τοπικό επίπεδο, με τοπικιστικό πνεύμα, χωρίς συνοχή μεταξύ Περιφέρειας, δήμων, επαγγελματικών και ακαδημαϊκών φορέων είναι καταδικασμένες εκ προοιμίου.
Σε αυτή τη νέα εποχή για την τουριστική οικονομία στην εν λόγω Περιφέρεια καταγράφεται σημαντική πρόοδος σε έργα υποδομών και συνδεσιμότητας. Ο εκσυγχρονισμός του οδικού δικτύου: η Ιόνια και Ολυμπία Οδός, διευκολύνουν περαιτέρω την έλευση Ελλήνων και ξένων επισκεπτών. Όμως έχουμε ακόμη δρόμο… καθώς κάποιες πιο απομακρυσμένες περιοχές παραμένουν ακόμη δύσκολα προσβάσιμες.
Επίσης η απουσία αυτή τη στιγμή σιδηροδρομικών συνδέσεων υψηλής ταχύτητας, π.χ. Πάτρα–Αθήνα, επηρεάζει την προσβασιμότητα, ενώ το αεροδρόμιο του Αράξου έχει προς το παρόν περιορισμένες διεθνείς πτήσεις και εποχική λειτουργία. Η δε προσεχής λειτουργία των υδατοδρομίων, όπου είχα την τιμή να είμαι από την αρχή σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια, θα πολλαπλασιάσει θεαματικά τις δυνατότητες διασύνδεσης.
Στα χρόνια της ενασχόλησης μου με τον δημόσιο βίο, πίστευα και πιστεύω ότι η σύνδεση της Οικονομίας της Φιλοξενίας με τον Πρωτογενή και Δευτερογενή τομέα παραγωγής είναι η αναγκαία συνθήκη για μια βιώσιμη όχι μόνο τουριστική αλλά συνολική ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών. Γιαυτό και είναι ιδιαίτερα σημαντική η προσπάθεια, που είχε ξεκινήσει από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας με τα υπουργεία Αγροτικής Ανάπτυξης και Παιδείας, το Πανεπιστήμιο Πατρών, τον οργανισμό ΕΛΓΟ - ΔΗΜΗΤΡΑ, την Αμερικανική Γεωργική Σχολή και το ίδρυμα Κωνσταντακόπουλου για τη δημιουργία νέων εκπαιδευτικών δομών στην περιοχή, προσανατολισμένων πάνω στη σύγχρονη αγροτική παραγωγή.
Μιλώντας για πρωτογενή και δευτερογενή τομέα αξίζει μια ιδιαίτερη αναφορά στην πλούσια οινική παράδοση της περιοχής με την ιστορική ACHAIA CLAUSS να αποτελεί ικανή αιτία ταξιδιού, για όσους θέλουν να απολαύσουν αυθεντικές εμπειρίες οινικού τουρισμού.
Επίσης είναι αδιαμφισβήτητο ότι ο Πολιτισμός-υλικός και άυλος- πρέπει να συμβαδίζει χέρι- χέρι με την τουριστική οικονομία. Γιαυτό είναι πολύ σημαντική η δημιουργία πολιτιστικών διαδρομών που θα τρέχουν διαπεριφερειακά, συμβάλλοντας στη δημιουργία μια ισχυρής, ενιαίας πολιτιστικής ταυτότητας, ενός ισχυρού πολιτιστικού προορισμού. Επί παραδείγματι μια διαδρομή στα εμβληματικά κάστρα της Ηλείας, της Αχαΐας και της Αιτωλοακαρνανίας.
Τέτοιες δράσεις με εμβέλεια σε όλη την Περιφέρεια μπορούν να έχουν ποικίλους θεματικούς άξονες: αρχαιολογικούς χώρους, θρησκευτικό τουρισμό, αγροτουρισμό, γαστρονομία, ιαματικό τουρισμό, καθώς υπάρχει πλήθος ιαματικών πηγών σε διάφορα σημεία, με σημαντικότερα τα λουτρά του Καϊάφα.
Στα πλαίσια πάντα των διαπεριφερειακών δράσεων, το φετινό πρόγραμμα προβολής της Περιφέρειας, στο οποίο ο ΕΟΤ έδωσε τη σύμφωνη γνώμη, στοχεύει στην εδραίωση του μηνύματος ‘’Τhe Olympian Land’’ , ενισχύοντας περαιτέρω τον αθλητικό τουρισμό, πέραν της περιοχής της Ολυμπίας.
Η συγκεκριμένη στρατηγική είναι βέβαιο ότι θα λειτουργήσει ως πολλαπλασιαστής της διεθνούς απήχησης του μηνύματος ‘’ΤΗΕ OLYMPIAN LAND’’, ενδυναμώνοντας την ταυτότητα και των επιμέρους προορισμών.
Tέλος υπάρχει ένα ακόμη στοιχείο στο μείγμα μάρκετινγκ για ένα ισχυρό Local Βrand κι αυτό δεν είναι άλλο από τον προσβάσιμο τουρισμό. Μην ξεχνάμε ότι το sea track, η μπάρα θαλάσσης για Α.Μ.Ε.Α, ήταν μια παγκόσμια πρωτοπορία της ακαδημαϊκής κοινότητας της Πάτρας. Προσβασιμότητα όμως όχι μόνο στις παραλίες αλλά σε όλες τις υποδομές. Μια ολόκληρη Περιφέρεια που θα πιστοποιηθεί πρώτη, επίσημα ως προσβάσιμη, σε κάθε εμπειρία που προσφέρει. Αυτό αποτέλεσε μια πρότασή μου στο TRAVEL WEST FORUM 2024 και με μεγάλη μου χαρά είδα ότι υιοθετήθηκε από την Περιφέρεια.
Συνοψίζοντας θα έλεγα ότι με συνέργειες, συντονισμό, συνέπεια είναι βέβαιο ότι θα δώσουμε στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας τη θέση που της αξίζει στο διεθνή τουριστικό χάρτη. Συνεχίζουμε…
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr