Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Νεκτάριος Φαρμάκης: Η Δυτική Ελλάδα ως ι...

Νεκτάριος Φαρμάκης: Η Δυτική Ελλάδα ως ισχυρό τουριστικό brand

Η ομιλία του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας στο Travel West Forum

TRAVEL WEST FORUM
/

Στην τουριστική ανάπτυξη της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας αλλά και στο σχεδιασμό για να πετύχει σε βάθος χρόνου, με βήματα σταθερά, αναφέρθηκε ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριος Φαρμάκης, στην έναρξη του Travel West Forum που πραγματοποιήθηκε στην Πάτρα.

Επεσήμανε τα στοιχεία εκείνα που βοηθούν τη αναβάθμιση της περιοχής ως τουριστικό προϊόν, δηλαδή την εξασφάλιση οικονομικών πόρων μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ και την δημιουργία ενός ισχυρού brand «που θα δίνει το στίγμα της Δυτικής Ελλάδας με τον πιο απλό και τον πιο άμεσο και ηχηρό τρόπο σε όλο τον κόσμο. Η Δυτική Ελλάδα ως Ολυμπιακή Γη».

Ολόκληρη η ομιλία του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριου Φαρμάκη

Κυρίες και κύριοι, είναι πραγματικά μεγάλη μου χαρά, να βρίσκομαι εδώ κοντά σας, στην έναρξη του Travel West Forum, μιας νέας προσπάθειας που εκτιμώ ότι μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα, διαλόγου και να μας φέρει όλους λίγο πιο κοντά σε αυτό το πραγματικά, σύνθετο κεφάλαιο που λέγεται τουρισμός, το οποίο μόνο εάν το αντιμετωπίσουμε με σοβαρότητα και υπευθυνότητα μπορούμε να ελπίζουμε ότι θα γίνει σημαντικό και για τον τόπο μας, τη Δυτική Ελλάδα.

Η μονοδιάστατη οικονομική ανάπτυξη μέσω του τουρισμού, χωρίς σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον, που δεν λαμβάνει υπόψη τις αντοχές και τις ιδιαιτερότητες κάθε τόπου είναι μάλλον ο ασφαλέστερος δρόμος, προς μια πρόσκαιρη επιτυχία, που σε βάθος χρόνου όμως θα εξελιχθεί σε τεράστια αποτυχία και αυτό το έχει δείξει η εμπειρία και η ιστορία.
Με άλλα λόγια, σημασία δεν έχει μόνο η ποσότητα όταν χτίζεις, αλλά κυρίως η ποιότητα και πρέπει να το κάνεις αυτό από την αρχή.
Και αυτό είναι κάτι που το διαπιστώσαμε έντονα στις υπερκορεσμένες τουριστικές περιοχές, όπου τα προβλήματα που δημιουργούνται είναι περισσότερα από τα οφέλη.
Ας έρθουμε όμως εδώ στον δικό μας τόπο, τη Δυτική Ελλάδα.
Κατ’ αρχήν, όλοι ξέρουμε πως η Δυτική Ελλάδα ήταν μια περιοχή που επί πολλά χρόνια παρουσίαζε μια οικονομική και κοινωνική κάμψη, αλλά και ένα σοβαρό έλλειμμα στρατηγικής ανάπτυξης σε όλους τους τομείς.
Από αυτό, δεν θα μπορούσε να είναι απ’ έξω ο τουρισμός, καθώς η Δυτική Ελλάδα, ποτέ δεν ήταν ένας τόπος τουριστικής αιχμής, όπως είναι τα ελληνικά νησιά, για παράδειγμα, ενώ ήταν μια περιοχή όπου είχε καταστεί απομονωμένη από σύγχρονα μεταφορικά δίκτυα.
Έχουν αλλάξει τα πράγματα από τότε και αυτό δεν αφορά προφανώς μόνο την περιφερειακή αρχή, έχει να κάνει και με την συλλογική προσπάθεια πάρα πολλών, από τους ιδιώτες μέχρι τη δημόσια διοίκηση.

Το 2019 λοιπόν, βάλαμε μπροστά ένα σχέδιο με στόχο την ολική επανεκκίνηση της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας και αυτό το κάναμε και στον τουρισμό με αλλαγή φιλοσοφίας.
Η χρόνια αδυναμία αύξησης του τοπικού τουριστικού προϊόντος απαντήθηκε με μια νέα στρατηγική που δεν επενδύει σε μια ισχυρή αλλά πρόσκαιρη ποσοτική αύξηση, αλλά σε μια σύγχρονη και ποιοτική αύξηση που θα αντέξει. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι σε βάθος χρόνου, δεν θα γίνει σε βάρος άλλων οικονομικών κλάδων και του φυσικού περιβάλλοντος.
Για να το πούμε σχηματικά απλά εμείς δεν βλέπουμε τον τουρισμό και νομίζω κανείς δεν βλέπει τον τουρισμό ως μια ξαπλώστρα στην αμμουδιά, αλλά σε μια συνολική εμπειρία που πρέπει να αναδεικνύει την κουλτούρα του τόπου, τα προϊόντα του δίνοντας ώθηση σε όλες τις μορφές τουρισμού και όχι μόνο στο θερινό.
Ξέραμε ότι η αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος απαιτεί δυο ακόμα στοιχεία. Πρώτον, οικονομικούς πόρους και δεύτερον ένα ισχυρό brand που θα δίνει το στίγμα της Δυτικής Ελλάδας με τον πιο απλό και τον πιο άμεσο και ηχηρό τρόπο σε όλο τον κόσμο.

Γι’ αυτό και εξασφαλίσαμε πολύ σημαντικούς πόρους από το ΕΣΠΑ της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου για την προβολή της Δυτικής Ελλάδας, ενώ παράλληλα δημιουργήσαμε μια νέα με παγκόσμια απήχηση τουριστική ταυτότητα. Έτσι γεννήθηκε brand η Ολυμπιακή Γη.
Η Δυτική Ελλάδα που μέχρι χθες σαν όνομα, σαν είδηση, σαν άκουσμα δεν σήμαινε τίποτα στην αγορά του τουρισμού, συστήνεται πλέον ως Ολυμπιακή παντού. Γιατί μιλώ σε ανθρώπους του αντικειμένου να αναλύσω τα πλεονεκτήματα αυτής της επιλογής, καθώς κατά την άποψή μου ήταν άκρως παράλογο να έχουμε στον τόπο μας σημεία παγκόσμιας εμβέλειας, αλλά εμείς οι ίδιοι να τα έχουμε ως ένα κομμάτι του τουριστικού μας προϊόντος. Η Ολυμπία άξιζε και έπρεπε να γίνει ταυτότητά μας και με αυτό τον τρόπο κερδίζει όλη η περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, από τη Βόνιτσα μέχρι και το Γιαννιτσοχώρι. Η Ολυμπία λοιπόν το έκανε αυτό και το κάναμε, στοιχίζοντας πίσω από την Αρχαία Ολυμπία, όλους τους προορισμούς, όλους τους φυσικούς θησαυρούς, όλες τις ομορφιές και στο σύνολο μιας μεγάλης πολιτισμικής κληρονομιάς της Δυτικής Ελλάδας.

Δεν μείναμε μόνο στις παραλίες, δείξαμε τα βουνά μας, τις λίμνες μας, τα ποτάμια μας, αναδείξαμε με πολύ ισχυρό τρόπο την τοπική γαστρονομία, τα τοπικά ποιοτικά αγροδιατροφικά προϊόντα, για πρώτη φορά δείξαμε την παράδοση, την ιστορία, τους θρησκευτικούς και πολιτικούς θησαυρούς μας. Αλλά και για πρώτη φορά αναδείξαμε τη Δυτική Ελλάδα ως σημερινό και σύγχρονο τόπο φιλικό και εύκολα προσβάσιμο σε όλους. Όλα αυτά συνθέτουν το τουριστικό προϊόν της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας σήμερα και είναι ένα προϊόν που απευθύνεται σε ταξιδιώτες που αναζητούν την αυθεντικότητα και την προσωπική σχέση με τον τόπο που επισκέπτονται, σε ταξιδιώτες που επιζητούν την ποιότητα της εμπειρίας.

Στη μεγάλη προσπάθεια που ξεκινήσαμε, πραγματικά συναντήσαμε πολλά προβλήματα και πρώτα απ’ όλα την πανδημία, γιατί είναι ξέρετε ακόμα πιο δύσκολο με το που ξεκινάς να αλλάξεις ρότα. Να έρχεται ένα τεράστιο πρόβλημα, την ώρα που εμείς ξεκινούσαμε την αντεπίθεση, ο πλανήτης ακινητοποιήθηκε λόγω του covid, κάτι που προφανώς έφερε πολύ πιο πίσω τον τουριστικό κόσμο, πολύ περισσότερο στη δική μας περιοχή που δεν ανήκε ούτως ή άλλως στους ισχυρούς τουριστικούς προορισμούς.

Μετά ήρθαν κι άλλα, η οικονομική ύφεση, o πόλεμος της Ρωσίας με την Ουκρανία που αφαίρεσε ένα πλήθος επισκεπτών από την περιοχή μας, ο πληθωρισμός και άλλα πολλά. Προσέξτε, μιλάμε για χώρες στις οποίες βασιζόμασταν, ως τουριστικές αγορές. Όμως δεν σηκώσαμε τα χέρια ψηλά, επιμείναμε αναλαμβάνοντας ακόμα περισσότερες πρωτοβουλίες. Συμμετείχαμε σε περισσότερες από 40 αποστολές στο εξωτερικό, δημιουργήσαμε εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας, συναντηθήκαμε με πάνω από 400 διεθνείς φορείς του τουρισμού και οργανώσαμε εκδηλώσεις με 250 δημοσιογράφους και influencers. Δημιουργήσαμε το πρωινό της Δυτικής Ελλάδας σε συνεργασία με ξενοδοχεία και καταστήματα εστίασης της περιοχής, αλλά και μια μόνιμη διαδραστική σχέση με τους επαγγελματίες τουρισμού.

Μέσω της πρωτοποριακής εκπαιδευτικής εμπειρίας και πολλά άλλα που δεν αναφέρω για λόγους συντομίας, όλα αυτά που κάναμε λοιπόν με πίστη και επιμονή στο σχέδιό μας, μπορώ να πω ότι άρχισαν να πιάνουν τόπο, και να έχουμε τα πρώτα θετικά αποτελέσματα. Αν διαβάσει κανείς μπορεί να τα δει. Θα αναφερθώ σε τρία ποιοτικά, και επιμένω σε αυτή τη λέξη, στοιχεία που δείχνουν ότι κάτι νέο γεννιέται στο τουριστικό τοπίο της Δυτικής Ελλάδας. Είναι κάτι το οποίο πρέπει να χτίσουμε όλοι, δημόσια διοίκηση και ιδιώτες.
Το πρώτο είναι η αύξηση της απασχόλησης και του τζίρου, στον κλάδο του τουρισμού, στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, που σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το 2023, συνολικά 21.200 συμπολίτες μας απασχολήθηκαν σε δραστηριότητες υπηρεσιών παροχής καταλύματος και εστίασης, ενώ το 2019, ήταν 18.301, αύξηση της τάξης του 15%.
Δεύτερο στοιχείο, είναι ότι παρά τις πληθωριστικές τάσεις και την ακρίβεια λόγω ενεργειακού κόστους, στις βασικές αγορές, το 2023, η δαπάνη ανά επίσκεψη ήταν 372,90€, οι διανυκτερεύσεις στα 76,6€, ενώ το 2019 ήταν μόλις 315€ και 56,8€ αντίστοιχα. Η ίδια ανοδική πορεία παρατηρείται και στις υπόλοιπες υπηρεσίες, όπως στην εστίαση του τόπου μας, όπου ο κύκλος εργασιών το 2023, ήταν 315 εκατομμύρια έναντι 281 εκατομμύρια την προηγούμενη χρονιά.

Σύμφωνα πάλι με την ΕΛΣΤΑΤ, δηλαδή, μέσα σε ένα χρόνο μόνο, είχαμε 34 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον, στην οικονομία της Δυτικής Ελλάδας, από τον κλάδο του τουρισμού. Στοιχείο που δείχνει ότι η περιοχή μας, αρχίζει να πατάει πιο γερά στον τουριστικό χάρτη, είναι η σημαντική αύξηση του ενδιαφέροντος για επενδύσεις ξενοδοχείων 5 αστέρων και στις τρεις Περιφερειακές Ενότητες.

Μετά από αρκετά χρόνια, έχουμε μια αναθέρμανση επενδύσεων για πολυτελείς μονάδες φιλοξενίας και ακριβώς αυτό το στοιχείο εκπορεύεται απευθείας από τον τουριστική αγορά και δείχνει αυτό που ανέφερα νωρίτερα ότι οι ποσοτικοί δείκτες πρέπει να συνοδεύονται από ποιοτικούς.

Βλέπουμε λοιπόν, συνεχώς ότι η Δυτική Ελλάδα κάνει βήματα προς τα μπροστά. Βλέπουμε ότι σταδιακά αλλάζει ο χάρτης, ωστόσο κανένας δεν θα πει ότι φτάσαμε εκεί που θέλουμε, κανένας δεν μπορεί να υποστηρίξει πως η δουλειά τελείωσε. Χρειάζεται πάρα πολλή αμείωτη και πιο έντονη δουλειά. Το λέω ξεκάθαρα, η Δυτική Ελλάδα έχει πολύ δρόμο μπροστά της, για να μετατρέψει τον τουρισμό σε ισχυρό πυλώνα ανάπτυξης.

Εγώ θέλω να κλείσω απαντώντας στο κρίσιμο ερώτημα τι πρέπει να γίνει; Η στρατηγική μπήκε σε ράγες. Η Δυτική Ελλάδα έχει όλα αυτά που χρειάζεται, και πλέον και τους πόρους για προβολή για να μπορέσουν να γίνουν ιδιωτικές επενδύσεις στον τουρισμό ακόμα περισσότερες.
Αυτό χρειάζεται, γιατί αυτό που θα φέρει τουριστική ανάπτυξη, δεν θα  το φέρει κανένας δημόσιος τομέας, θα το φέρει ο ιδιώτης που επενδύει στον τόπο του χρήματα. Δεν μπορεί να γίνει αλλιώς.

Ένα παράδειγμα θα σας πω: προσπαθούμε να φέρουμε μεγάλες διοργανώσεις. Ξέρετε τι λένε όλοι; Και πού θα κοιμηθούν όλοι αυτοί; Ποιος θα χτίσει τα ξενοδοχεία; Ποιος θα φτιάξει ξενοδοχειακές μονάδες; Ο ιδιώτης; Καλούμε λοιπόν και από αυτό το βήμα, τους ιδιώτες που  μας ακούν, να καταλάβουν ότι Δυτική Ελλάδα είναι πλέον value for money.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr