Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

Πάτρα: Γιατί πλημμυρίζει η Ακτή Δυμαίων; Σε ποιες περιοχές η διάβρωση απειλεί θεμέλια σπιτιών

Πάτρα: Γιατί πλημμυρίζει η Ακτή Δυμαίων;...
Τσίχλα Κωνσταντίνα
[email protected] , Facebook Page

Τι λέει στο thebest.gr ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Δ. Ελλάδας Βασίλης Αϊβαλής.

Με τις πρώτες επίμονες σταγόνες της βροχής και ανεξάρτητα από το αν φυσάει και βγαίνει η θάλασσα στη στεριά, όπως συνέβη πρόσφατα με τις καταστροφικές πλημμύρες, η Ακτή Δυμαίων, η οδός εισόδου και εξόδου από την Πάτρα στο νότιο τμήμα της μετατρέπεται σε ένα τεράστιο ποτάμι. Αιτία γι’ αυτό όπως εξηγεί μιλώντας στο thebest.gr o Πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, Βασίλης Αϊβαλής, είναι ο τρόπος κατασκευής της.

Πάτρα: Η Βενετία της Ακτής Δυμαίων- "Γόνδολες" τα αυτοκίνητα- ΒΙΝΤΕΟ

Η στάθμη των φρεατίων στην Ακτή Δυμαίων είναι πιο κάτω από τη στάθμη της θάλασσας με αποτέλεσμα να μη μπορεί να λειτουργήσει η ελάχιστη κλίση που πρέπει να υπάρχει στον υπόγειο αγωγό από τα φρεάτια μέχρι τη θάλασσα

«Ανεξάρτητα από η στάθμη της θάλασσας, σε περίπτωση βροχής, σε κατάσταση πλημμύρας μπαίνει η Ακτή Δυμαίων. Αυτό οφείλεται στην κατασκευή της. Η στάθμη των φρεατίων στην Ακτή Δυμαίων είναι πιο κάτω πό τη στάθμη της θάλασσας με αποτέλεσμα να μη μπορεί να λειτουργήσει η ελάχιστη κλίση που πρέπει να υπάρχει στον υπόγειο αγωγό από τα φρεάτια μέχρι τη θάλασσα για να μπορεί να τραβήξει τα νερά. Το φαινόμενο παρατηρείται πάνω από το μήκος του νέου λιμένα και τα προβλήματα σε αυτό το σημείο προέκυψαν με τη δημιουργία του. Άλλαξε η διαδικασία της απορροής των υδάτων από τα φρεάτια και συλλέγεται περιφερειακά σε μία τάφρο από το λιμένα και από εκεί διοχετεύεται στη θάλασσα. Με δεδομένο ότι το μανονμετρικό του δρόμου είναι πολύ κοντά στη στάθμη της θάλασσας δεν επαρκούν οι συγκεκριμένες κλίσεις και γι αυτό εμφανίζεται πρόβλημα στην Ακτή Δυμαίων. Γι αυτό πλημμυρίζει» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Όπως εξηγεί ο κ. Αϊβαλής, «η αντιπλημμυρική προστασία σε κάθε παραθαλάσσια πόλη και ιδιαίτερα στην Πάτρα που είναι μία μεγάλη πόλη, χρειάζεται σοβαρή αντιμετώπιση. Το δίκτυο αποχέτευσης χρειάζεται αρκετές  δαπάνες προκειμένου να υπάρχει σοβαρή αντιμετώπιση του συνόλου της αντιπλημμυρικής προστασίας. Είναι επιτακτική ανάγκη να ολοκληρωθεί ένας στρατηγικός σχεδιασμός για την αντιπλημμυρική προστασία για να λυθούν προβλήματα που δεν οφείλονται στο κομμάτι της διάβρωσης».

Για το ζήτημα της διάβρωσης θα πρέπει άμεσα στο θαλάσσιο μέτωπο της Πάτρας αλλά και βόρεια και νότια της πόλης, να υπάρξουν συγκεκριμένες διατάξεις για την αντιμετώπιση της διάβρωσης
  • Το «φάντασμα» της διάβρωσης

Πέρα από το πάνω η απειλή της διάβρωσης πολλών δρόμων της περιοχής είναι μεγάλη.

«Στην Ηρώων Πολυτεχνείου λόγω της υπερχείλισης της θάλασσας υπήρξε μεγάλο πρόβλημα στη Μαρίνα, ο δρόμος όμως ανταποκρίθηκε σχετικά καλά. Πιο δύσκολη ήταν η κατάσταση στην Ακτή Δυμαίων, ειδικά στις Ιτιές.  Στην Ηρώων Πολυτεχνείου η μεγάλη διάβρωση φάνηκε από το κολυμβητήριο και πέρα, προς την Πλαζ γιατί είναι ένα κομμάτι που βρίσκεται δίπλα στην παραλία ενώ εκτός αυτό, υπάρχει και το θέμα της διαχείρισης και της διευθέτησης στην Ακτή Δυμαίων μέχρι τον Κόκκινο Μύλο.  Για το ζήτημα της διάβρωσης θα πρέπει άμεσα στο θαλάσσιο μέτωπο της Πάτρας αλλά και βόρεια και νότια της πόλης, να υπάρξουν συγκεκριμένες διατάξεις για την αντιμετώπιση της διάβρωσης. Αντίστοιχές μελέτες για το κέντρο της πόλης, δεν υπάρχουν. Αυτές που έχουμε στη διάθεση μας μέχρι τώρα, αφορούν στη βόρεια πλευρά, από το Καζίνο του Ρίου και βορειότερα, μέχρι την οδό Παπανδρέου.

Στη νότια πλευρά, από την περιοχή του Κόκκινου Μύλου και μέχρι εκείνη του Καλαμακίου, υπάρχει μία επικαιροποίηση και έχει γίνει προσπάθεια για την ένταξη στο ΠΕΠ δυτικής Ελλάδας της περιοχής από την πλατεία Ροιτίκων μέχρι τα όρια των Καμινίων. Αυτό το κομμάτι και αυτό του Ρίου έχει σύγχρονες μελέτες και μπορεί να ενταχθεί.   Από τον Κόκκινο Μύλο μέχρι το Porto Rio, δεν υπάρχουν έτοιμες μελέτες» λέει ο κ. Αϊβαλής.

Όπως τονίζει, «το τεχνικό Επιμελητήριο από την πλευρά του εξηγεί ότι επειδή υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στην περιοχή ως προς το θέμα της διάβρωσης των Ακτών, πρέπει να προχωρήσουμε άμεσα σε ένταξη στα έργα που υπάρχουν και προείπα. Μετά μπορεί να γίνει η δημοπράτηση για να γίνει η κατασκευή και όπου αυτό δεν υπάρχει στην υπόλοιπη περιοχή, μέσα και εκτός του Δήμου Πατρέων, να δημοπρατηθούν μελέτες για τη διάβρωση των ακτών στην περιοχή της Δυτικής Ελλάδας. Αυτό γιατί η περιοχή μας είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη στα θέματα διάβρωσης σύμφωνα με γεωλογικές μελέτες που έχουν γίνει. Το ίδιο μορφολογικό έδαφος, το γεωγραφικό ανάγλυφο ης ακτογραμμής  κάνει την περιοχή ευαίσθητη. Η διάβρωση μαζί με την αύξηση της στάθμης της θάλασσας λόγω της κλιματικής αλλαγής, είναι σοβαρά προβλήματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό που συνέβη στην περιοχή των Ιτεών όπου η θάλασσα βγήκε στο δρόμο γιατί ή ακτογραμμή είναι σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με τη στάθμη της θάλασσας με αποτέλεσμα αυτή να φουσκώσει και να βγει στο δρόμο και αυτός να πλημμυρίσει. Από την άλλη, δεν μπορούσε να υπάρχει και ροή από  τα φρεάτια τα οποία ήταν καθαρισμένα όμως η απόληξη των  φρεατίων βρίσκεται στη θάλασσα. Άρα ανέβηκε η στάθμη της θάλασσας και το νερό έβγαινε ακόμα και από αυτά.

Εάν δεν αντιμετωπιστεί σύντομα το θέμα της διάβρωσης θα δούμε όλους τους παραλιακούς δρόμους να καταστρέφονται. Θα πρέπει να υπάρξει η αντίστοιχη νομοθετική ρύθμιση ώστε η Κτηματική υπηρεσία η οποία είναι υπεύθυνη ειδικά για τους δρόμους στις ακτογραμμές, να δίνει άδεια επισκευής των συγκεκριμένων υποδομών. Εκεί παρουσιάζεται πρόβλημα από το γεγονός ότι η υπηρεσία δεν επιτρέπει στους Δήμους να προβούν σε έργα αντιμετώπισης, συντήρησης και ανακατασκευής των υποδομών αυτών, με αποτέλεσμα να έχουμε άσχημα αποτελέσματα.

 Μέχρι που μπορεί να φτάσει η διάβρωση;

Το πού μπορεί να φτάσει η διάβρωση σε κάθε περίπτωση, δεν μπορούμε να το πούμε. Αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να φτάσει στον οικοδομικό ιστό της Πάτρας. Στις παραθαλάσσιες περιοχές και δρόμους όπου ο μισός έχει φαγωθεί και από πάνω βρίσκονται τα θεμέλια του σπιτιού, εκεί θα υπάρξει πρόβλημα αν δεν υπάρξει μέριμνα. Όσο η στάθμη του νερού της θάλασσας ανεβαίνει, χρειάζεται η τοποθέτηση ειδικών κατασκευών για να σταματήσει η διάβρωση. Τέτοιες κατασκευές υπάρχουν για παράδειγμα στην Ολλανδία όπου η στάθμη της θάλασσας είναι ψηλότερη από τη στάθμη της ηπειρωτικής χώρας.  Εάν δεν τοποθετούσαν αυτές τις κατασκευές, θα πλημμύριζαν. Το πρώτο βήμα είναι να περιοριστεί ο έντονος κυματισμός που τρώει το κομμάτι της ξηράς. Το μεγαλύτερο πρόβλημα δεν είναι μόνο στο Ρίο αλλά όπου υπάρχει ήπιο γεωγραφικό ανάγλυφο, ήπια ακτογραμμή. Όπου η ακτή δεν έχει βουνό δίπλα να καταλήγει, εκεί υπάρχει το μεγαλύτερο πρόβλημα. Παίζουν ρόλο και οι παρεμβάσεις που γίνονται δίπλα. Στην Ηρώων Πολυτεχνείου όπου υπάρχει κενό και δεν υπάρχουν βράχια, δημιουργείται πρόβλημα. Ο δρόμος είναι δίπλα στη θάλασσα και σαφώς υπάρχει διάβρωση. Έχει σημασία για ποιο κομμάτι της Ηρώων Πολυτεχνείου μιλάμε κάθε φορά, γιατί κάθε σημείο έχει διαφορές».

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Ειδήσεις