ART

/

H Ρώμη υποκλίνεται στη μεγαλοφυία του Ραφαήλ με τη μεγαλύτερη έκθεση ever

Μπακοπούλου Άντυ
andy_bak@hotmail.com
Κοινοποίηση
Tweet

Τα πιο σημαντικά έργα του αξεπέραστου αναγεννησιακού ζωγράφου συγκεντρώθηκαν 500 χρόνια από το θάνατό του

«Raffaello, 1483-1520» τιτλοφορείται η έκθεση στο Scuderie del Quirinale της Ρώμης όπου με τη συνεργασία κορυφαίων μουσείων του κόσμου (Ουφίτσι Φλωρεντίας, Galleria Borghese, Μουσεία Βατικανού, Εθνικές Πινακοθήκες Ρώμης και Λονδίνου, Πράδο Μαδρίτης, Λούβρο Παρισιού κ.α.) ξεδιπλώνεται η αθάνατη εικαστική κληρονομιά του Ραφαήλ και το πώς επηρέασε την τέχνη του δυτικού πολιτισμού. Εάν τολμήσετε να ταξιδέψετε στην αιώνια πόλη-παρά την επίφοβη περίοδο λόγω πανδημίας- μπορείτε να θαυμάσετε, έως τα τέλη Αυγούστου, 120 έργα του μεγάλου αναγεννησιακού δασκάλου.  

Πρόκειται άλλωστε για τη μεγαλύτερη έκθεση που διοργανώθηκε ποτέ με αφορμή τα 500 χρόνια από το θάνατο του ζωγράφου, η οποία είχε κλείσει και ξανάνοιξε για τους απανταχού φιλότεχνους. Αντίστοιχα αφιερώματα είχαν προγραμματίσει και άλλες μεγάλες πόλεις αλλά δεν προχώρησαν δεδομένων των συνθηκών.

Ο Raffaello Sanzio da Urbino πέθανε 37 ετών και η καριέρα του διήρκεσε δυο δεκαετίες. Ζωγράφος, αρχιτέκτονας, αρχαιολόγος και ποιητής σφράγισε ανεξίτηλα με τις ιδεαλιστικές του μορφές και την αφηγηματική του χάρη τον ευρωπαικό και παγκόσμιο χρωστήρα.

Ο Ραφαήλ γεννήθηκε στο Ουρμπίνο το 1483 και πέθανε το 1520 στη Ρώμη, την πόλη όπου έδρευε και μεγαλούργησε καλλιτεχνικά. Οι συνθήκες του θανάτου του παραμένουν άγνωστες μέχρι σήμερα. Πέθανε από υψηλό πυρετό ή από κάποια σεξουαλικώς μεταδιδόμενη ασθένεια, αλλά πρόλαβε να εξομολογηθεί, να κοινωνήσει και να τακτοποιήσει τις υποθέσεις του. Υπαγόρευσε τη διαθήκη του, με την οποία άφησε αρκετά χρήματα για την φροντίδα της ερωμένης του.

Κατακτητής της απεικόνισης του νεοπλατωνικού ιδεώδους και του ανθρώπινου μεγαλείου, ο Ραφαήλ, ορφανός από 11 ετών, με ταλέντο στη ζωγραφική, έγινε πολύ νωρίς μαθητής του Περουτζίνο. Ήταν μόλις 17 ετών όταν πήρε, το 1500, τον τίτλο του Δάσκαλου. Δούλευε αδιάκοπα σε διάφορα κέντρα της βόρειας Ιταλίας, αλλά πέρασε πολύ καιρό στη Φλωρεντία, αφομοιώνοντας την επιρροή της φλωρεντινής τέχνης κι εξελίσσοντας παράλληλα το δικό του προσωπικό ύφος. Από νωρίς, όπως μπορεί να δει κάποιος σε τοιχογραφίες στην Περούτζια η ποιότητα απεικόνισης των μορφών του είναι μνημειώδης. Όμως αυτός που τον επηρέασε καταλυτικά ήταν ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι.

Ως ευνοούμενος δυο Παπών της Ρώμης και με μεγάλο εργαστήριο μαθητών άφησε πίσω του αριστουργήματα. Ακόμα και σήμερα, στα έργα του, που βρίσκονται σε καλή κατάσταση διακρίνεται η ευφυΐα του στον λεπτομερή χειρισμό του χρώματος. Ζωγράφισε πολλά σε βάση ξύλου, αλλά χρησιμοποίησε επίσης καμβά και λάδια ξήρανσης όπως λινέλαιο ή έλαια καρυδιάς. Η παλέτα του ήταν πλούσια και χρησιμοποιούσε σχεδόν όλες τις τότε διαθέσιμες χρωστικές ουσίες. Επιπλέον σχεδίαζε για να τελειοποιήσει τις πόζες και τις συνθέσεις του πολύ περισσότερο από κάθε άλλο ζωγράφο της εποχής του.  

 

Κοινοποίηση
Tweet

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Σχόλια

Best View