Του Νίκου Χαλαζιά
Στη μάχη των Πανελλαδικών Εξετάσεων ρίχνονται από τη Δευτέρα οι μαθητές οι τελειόφοιτοι του Γενικού Λυκείου καθώς και οι απόφοιτοι προηγούμενων ετών. Μετά την σχεδόν τρίμηνη καραντίνα, όσοι μαθητές επανέκαμψαν στις φροντιστηριακές αίθουσες, δίνουν από πλεονεκτική θέση τη μάχη, έναντι εκείνων που συνεχίζουν την εξ αποστάσεως διδασκαλία. Γιατί, είναι σαφές πως η δεύτερη υπαγορεύεται από έκτακτες περιστάσεις, ενώ η παρουσία καθηγητή και μαθητών στην αίθουσα, δεν «ζεσταίνει» μόνο την ατμόσφαιρα. Δημιουργεί, επιπλέον, και τους όρους μιας διαφορετικής εκπαιδευτικής σχέσης, όπου ο μεν δάσκαλος ελέγχει, αντιλαμβάνεται δυσκολίες ή απορίες των παιδιών, εμπνέει ο ίδιος με τη στάση του, ο δε μαθητής ελέγχεται αλλά και ενθαρρύνεται, αποκτά την αίσθηση της άμιλλας, βιώνει το κλίμα της κοινωνικότητας και το πνεύμα της συνεργασίας που αποτελούν τα χαρακτηριστικά της υγιούς εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Όπως, πάντα, πρώτο εξεταζόμενο μάθημα, η Έκθεση ή επί το… επισημότερον η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία. Η μητέρα των μαχών, όπως θεωρείται, καθώς είναι το μάθημα που αφορά όλες τις ομάδες προσανατολισμού και σε μεγάλο βαθμό κρίνει την είσοδο του υποψηφίου στις υψηλόβαθμες σχολές. Μόνο που εφέτος στην εξέταση του μαθήματος έχουν επέλθει ορισμένες όχι ασήμαντες αλλαγές. Συγκεκριμένα, εκτός από την προσθήκη της Λογοτεχνίας (με ποσοστό 15% επί του συνολικού βαθμού), άλλαξε και ο βαθμολογικός συσχετισμός μεταξύ των ζητημάτων που αφορούν την περίληψη, τις γλωσσικές ασκήσεις και τις ερωτήσεις κατανόησης του κειμένου αφενός, του ζητήματος που απαιτεί την ανάπτυξη θέματος αφετέρου. Έτσι, η μεν περίληψη δίνει φέτος το 15% του συνολικού βαθμού (από 25% πέρυσι), οι ασκήσεις το 40% (από 35% πέρυσί) και η ανάπτυξη θέματος το 30% (από 40% πέρυσι). Είναι προφανές, ότι οι ασκήσεις, που φέτος διαφοροποιούνται ως προς τη δομή και τη θεματική τους θα έχουν βασικό μερίδιο στην διαμόρφωση του τελικού βαθμού.
Ωστόσο, η παιδευτική υποδομή του μαθητή, η σωστή προετοιμασία στο μάθημα της Έκθεσης (και όχι μόνο την τελευταία χρονιά, αλλά τουλάχιστον από την Α΄ Λυκείου) θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην σωστή και κατά το δυνατόν πληρέστερη κατανόηση των κειμένων, που θα δοθούν, στην προσέγγιση και στην ανάπτυξη των ερωτημάτων και του θέματος που θα τεθούν. Σε μια εποχή που η κυριαρχία της εικόνας εκτοπίζει το γραπτό λόγο από τα ενδιαφέροντά μας και δημιουργεί ένα περιβάλλον εχθρικό για την εφημερίδα και το καλό βιβλίο, η Έκθεση αποδεικνύεται δύσκολο εγχείρημα για διδάσκοντες και διδασκομένους. Καθώς, μάλιστα, η ανάπτυξη κειμένου περιορίζεται στις 400 λέξεις, καθίσταται σαφές ότι η περιεκτική γραφή είναι το πρώτο ζητούμενο για το μαθητή. Το ερώτημα είναι πόσοι προσέρχονται σωστά προετοιμασμένοι για να κερδίσουν όχι μόνο τις εντυπώσεις αλλά και την ουσία κατά την πρώτη ημέρα των Πανελλαδικών; Οι στατιστικές των προηγούμενων ετών δεν είναι ενθαρρυντικές: χρόνια τώρα, μόνο το 1% των υποψηφίων γράφει πάνω από 18 στο μάθημα της Έκθεσης…
Οι φετινοί υποψήφιοι, «αντιμέτωποι» με τον κορωνοϊό και την ανάγκη της ατομικής και συλλογικής ευθύνης, με την τεχνολογική υπεροχή και… απειλή της εποχής μας, με τα καυτά ζητήματα που αφορούν την παιδεία, την οικολογία, το ρατσισμό, τις διανθρώπινες σχέσεις και τα προβλήματα της γενιάς τους, θα μπορέσουν άραγε να διαψεύσουν τις στατιστικές και να κάνουν την έκπληξη στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας; Τους το ευχόμαστε από καρδιάς!
Ο Νίκος Χαλαζιάς είναι φιλόλογος, Διευθυντής των Φροντιστηρίων ΟΡΑΜΑ / 18 PLUS
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr