ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

Τα τρόφιμα της καραντίνας κατέληξαν στα σκουπίδια! Έρευνα του Πανεπιστημίου Πατρών

Κοινοποίηση
Tweet

Ποια προϊόντα όμως καταλήγουν πιο συχνά στα σκουπίδια;

Ουδείς αμφιβάλλει- ήταν κάτι το καινοφανές για την συντριπτική πλειονότητα του κόσμου: ο κορωνοϊός ξεκίνησε με δειλά βήματα την αποκρουστική του «καριέρα» στην Κίνα, στην συνέχεια άρχισε να επεκτείνεται σε ολοένα και περισσότερες χώρες παγκοσμίως, και στο τέλος, φορώντας το μανδύα της (τρομακτικής και μόνο σαν λέξης) πανδημίας ξεκίνησε τον καλπασμό του.

Το αποτέλεσμα αυτής της ξέφρενης πορείας του Covid-19 ήταν να μπει σε καραντίνα περισσότερο από το 50% του πλανήτη (4.000.000.000 άνθρωποι για την ακρίβεια), με μοναδικό στόχο να ανακοπεί η εξάπλωση του ιού και ν’ αποφορτιστεί το σύστημα υγείας κάθε πληγείσας χώρας.

Και ποιο ήταν το αποτέλεσμα του ανωτέρω… αποτελέσματος;

Μια συνήθης εικόνα, την οποία είδαμε κατά κόρον στην Ελλάδα, ιδίως το πρώτο διάστημα της καραντίνας:  κόσμος- με το…  κατοχικό του σύνδρομο ν’ αναδύεται στην επιφάνεια και να τρέχει να πάει στα σούπερ μάρκετ και ν’ αγοράζει προμήθειες και για τις επόμενες 3 (απευκταίες) πανδημίες, αδειάζοντας τα ράφια.

Ως εκ τούτου, το αποτέλεσμα, είναι μια εικόνα που δε μας τιμά καθόλου- ειδικά αν σκεφτούμε το πόσος κόσμος πεινάει εκεί έξω σ’ αυτούς τους χαλεπούς και σκοτεινούς καιρούς: ένα μεγάλο ποσοστό συμπατριωτών μας δήλωσε πως δεν κατάφερε να καταναλώσει τα τρόφιμα που πήρε για την καραντίνα και, ως εκ τούτου, πέταξε τεράστιες ποσότητες φαγητού στα σκουπίδια.

Πιο συγκεκριμένα, σε έρευνα που διεξήχθη από το Εργαστήριο Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Αγροτικού Χώρου του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων του Πανεπιστημίου της Πάτρας, ένα  ποσοστό 72,6% του δείγματος δήλωσε πως το πρόβλημα της σπατάλης των τροφίμων δεν μειώθηκε κατά τη διάρκεια της καραντίνας, ενώ μόλις 36% του δείγματος να δηλώνει πως δεν πετάει τρόφιμα.

Δεδομένου του ότι το δείγμα ήταν κάτι παραπάνω από επαρκές (2205 νοικοκυριά)- πράγμα που σημαίνει πως τα ευρήματα της έρευνας ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα σε μεγάλο βαθμό-, προκαλεί αλγεινή εντύπωση το ότι πάνω από 1 στους 2 πέταξε στα σκουπίδια τα φαγητά που δεν μπόρεσε να φάει, στην ανακύκλωση οδηγήθηκε ποσοστό 24,8%, ενώ ένα πολύ μικρότερο ποσοστό (16,9%) τα κατανάλωσε!

 

 

Όπως προκύπτει από έρευνα που διεξήχθη από το Εργαστήριο Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Αγροτικού Χώρου του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων του Παν. Πάτρας από τους Προκόπη Κ. Θεοδωρίδης, Αν. Καθηγήτη Μάρκετινγκ και Θεοφάνη Β. Ζαχαράτο, Υποψήφιο Διδάκτορα, ποσοστό 72,6% του δείγματος δήλωσε πως το πρόβλημα της σπατάλης των τροφίμων δεν μειώθηκε κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Με μόλις 36% του δείγματος να δηλώνει πως δεν πετάει τρόφιμα. Παρά το γεγονός ότι ποσοστό 52,3% των καταναλωτών ψωνίζει πάντα με λίστα αγορών και επιπλέον ποσοστό 29,1% δήλωσε ότι ψωνίζει συχνά με λίστα. Επίσης σημαντικό μέρος του δείγματος ανέφερε ότι σχεδίαζε τα γεύματα της επόμενης εβδομάδας (συχνά το 33,9% και πάντα το 16,8%). Και παρά τις προσπάθειες που κατέβαλε το 43,8% του δείγματος να μειώσει τις ποσότητες τροφίμων που αναγκάζεται να πετάει.

Ποια προϊόντα όμως καταλήγουν πιο συχνά στα σκουπίδια; Από τις απαντήσεις που έδωσαν οι συμμετέχοντες στην έρευνα (μπορούσαν να επιλέξουν τρεις απαντήσεις), προκύπτει πως τα γαλακτοκομικά σε ποσοστό 38,7%, τα φρούτα-λαχανικά σε ποσοστό 28%, τα αλλαντικά σε ποσοστό 26%, το ψωμί/είδη φούρνου (15,1%), το κρέας /ψάρι (6,9%) που είναι ευπαθή προϊόντα οδηγούνται πιο συχνά στον κάλαθο των αχρήστων. Αλλά δεν είναι μόνο αυτά στα σκουπίδια εν μέσω καραντίνας πετάχτηκαν αναψυκτικά (6,1%), ακόμη και όσπρια (4,7%), ζυμαρικά και ρύζι (3,8%), δηλαδή προϊόντα με μακρά διάρκειας ζωής.  

Και τι τα έκαναν τα ληγμένα τρόφιμα οι καταναλωτές; Πάνω από 1 στους 2 τα πέταξε στα σκουπίδια, στην ανακύκλωση οδηγήθηκε ποσοστό 24,8% ενώ ένα πολύ μικρότερο ποσοστό 16,9% τα κατανάλωσε. Ποια όμως είναι η λύση για να μειωθεί η σπατάλη τροφίμων σήμερα στις συνθήκες που ζούμε. Για 4 στους 10 καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα –το δείγμα ήταν 2205 νοικοκυριά και οι συμμετέχοντες μπορούσαν να επιλέξουν μέχρι δύο απαντήσεις- η λύση είναι η λίστα με τα απαραίτητα, για ποσοστό 36,3% του δείγματος η αποθήκευση – συντήρηση, το 35,5% απάντησε να προσέχει τις ποσότητες τροφίμων που αγοράζει και μαγειρεύει, μόλις 33,2% απάντησε ότι η λύση είναι να καταναλώνει το μαγειρεμένο φαγητό τις επόμενες ημέρες και το 30,3% να προσέχει τις ημερομηνίες λήξης των προϊόντων πριν τα αγοράσει.

Ποια όμως ήταν η συμπεριφορά των καταναλωτών στην Ελλάδα εν μέσω της πανδημίας στο σούπερ μάρκετ; Από την αρχή της κρίσης, δηλαδή από τις 24 Φεβρουαρίου έως και τις 17 Μαΐου σε διάστημα 12 εβδομάδων οι πωλήσεις 340 προϊοντικών κατηγοριών σταθερού κωδικού των σούπερ μάρκετ εκτινάχθηκαν στα 1,683 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 22,7% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν.

Όπως προκύπτει από τις μετρήσεις της IRI, τις μεγαλύτερες πωλήσεις σε αξία παρουσίασαν τα αντισηπτικά τζελ όπου ο τζίρος σημείωσε άνοδο 492,1%. Ακολουθούν τα συμπληρώματα διατροφής με αύξηση 320,1%, τα υγρά μαντιλάκια με αύξηση 269,6% και το οινόπνευμα με αύξηση 232,4%.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι συνέβη χθες Τρίτη σε Πάτρα, Αχαΐα, Δυτική Ελλάδα - ΒΙΝΤΕΟ

Καιρός: Το καλοκαίρι συνεχίζει να... αγνοείται

Ιστορίες ανθρώπων που μάχονται με τον καρκίνο για χρόνια και είναι ακόμα εδώ

Έγινε κυριολεκτικά "της κακομοίρας" το Παρασκευο-Σάββατο στην Πάτρα

 

Κοινοποίηση
Tweet

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Σχόλια

Ειδήσεις