BEST VIEW

/

ΚΛΕΟΜΕΝΗΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: ΕΚΘΕΤΕΙ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ, ΥΠΟΣΧΕΤΑΙ ΑΝΑΠΑΝΤΕΧΟ RE-CULTURE ΓΙΑ ΤΟ 2016

Μπακοπούλου Άντυ
andy_bak@hotmail.com
Κοινοποίηση
Tweet

"Δεν μετάνιωσα που έμεινα και παλεύω"

Οσοι γνωρίζουν από κοντά τον εμπνευστή του εικαστικού φεστιβάλ Re-Culture, "ψυχή" της πολιτιστικής εταιρείας Art in Progress και σημαντικό ζωγράφο της νέας γενιάς Κλεομένη Κωστόπουλο τον χαρακτηρίζουν πρωτίστως επίμονο. Γιατί όταν πρωτοανήγγειλε τί σχεδιάζει στην ... "δύσπεπτη μορφοπλαστικά" Πάτρα, δύσκολα γινόταν πιστευτός. Τελικά όσα είπε τα έκανε, παρά τα εμπόδια, παρά το άτεχνο mood των ιθυνόντων της πόλης. Με το νέο έτος μάλιστα θα παρουσιάσει στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα του από τα τελευταία είκοσι χρόνια, που συγκεντρωσε με μεγάλο μεράκι, ενώ θα πρωτοστατήσει και στο επόμενο Re-Culture, που προμηνύεται άκρως πρωτοποριακό. Κι  αυτά συγκαταλέγονται βέβαια στο συνεπές όραμά του να "ζήσουμε σε μία κοινωνία που η αισθητική θα είναι η βάση και το μέτρο όλων των ενεργειών μας".


*20 χρόνια καλλιτεχνικής αναζήτησης και έρευνας στην Αθήνα και το εξωτερικό. Ποιούς θεωρείς τους πιο σημαντικούς σταθμούς αυτής της διαδρομής, η οποία κατέληξε πίσω στην Πάτρα;
Η έντονη φοιτητική ζωή μου στην Αθήνα. Κατόπιν η αφετηρία της Γερμανίας, η εξερεύνηση και η πνευματική μου σκευή από τις επισκέψεις σε όλα τα μουσεία και τις μεγάλες εικαστικές διοργανώσεις της Ευρώπης, η σαγηνευτική γοητεία του κοσμοπολιτισμού στο Βερολίνο και τελευταίος σταθμός η σκληρή αλλά συνάμα δημιουργική όσο ποτέ - σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο - συμμετοχή μου στην ανοικοδόμηση των εικαστικών στην Πάτρα.
Γύρισα για προσωπικούς και οικογενειακούς λόγους και  με κράτησε εδώ η επιθυμία να συνεισφέρω στην πόλη που γεννήθηκα την γνώση μου γύρω από τις δομές πολιτισμού στα εικαστικά προσδοκώντας μια μικρή τοπική αναγέννηση. Έχω την πεποίθηση ότι οι καλλιτέχνες, ιδιαίτερα σήμερα, είναι ανάγκη να δρουν μέσα στην κοινωνία και όχι να εγκλωβίζονται σε χρυσά κλουβιά. Είχα προτάσεις μέσα στην κρίση να φύγω για το εξωτερικό με πολύ καλές προοπτικές. Η απόφασή μου ήταν να μείνω και να το παλέψω εδώ. Δεν το έχω μετανιώσει ακόμη.

*Τί θα δούμε στην αναδρομική σου έκθεση και γιατί τιτλοφορείται «Εγώ ένας άλλος | I is another»  ;
Θα παρουσιάσω έργα μου από το 1994 μέχρι και το 2015 και το «Εγώ ένας άλλος» είναι μία έκφραση του Αρθούρου Ρεμπώ που με συγκινεί και με αντιπροσωπεύει απόλυτα σε αυτή την περίοδο της ζωής μου. Το «άλλος» από αντικείμενο μετατρέπεται σε υποκείμενο,για μένα σημαίνει πολλά αυτό…
Εχω πάντως αγωνία καθώς ξυπνούν πολλές μνήμες. Θα παρουσιαστούν έργα μου από το εξωτερικό αλλά και από πολλές ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, τα οποία έχω χρόνια να τα δω. Θα είναι η πρώτη φορά για μένα και για το κοινό που θα υπάρχει όλη αυτή η ζωγραφική πορεία συγκεντρωμένη σε έναν χώρο.

Εδώ θέλω να ευχαριστήσω ιδιαίτερα την Προϊσταμένη της Εφορίας Αρχαιοτήτων Αχαΐας, κ. Κουμούση για την πρόταση που μου έκανε. Πιστεύω ότι η νέα διοίκηση της Εφορίας Αρχαιοτήτων Αχαΐας δείχνει να έχει ανθρώπους με όραμα που πραγματικά ενδιαφέρονται να γίνουν ανοιχτόμυαλα εικαστικά δρώμενα στην πόλη  και νομίζω πως η συνεργασία μας αυτή θα δώσει εξαιρετικούς καρπούς και στο μέλλον.

*Πώς ήρθε η απόφαση της επαγγελματικής ενασχόλησης με τη ζωγραφική;
Όταν προετοιμαζόμουν για τις πανελλήνιες εξετάσεις της αρχιτεκτονικής σχολής έκανα γραμμικό και ελεύθερο σχέδιο. Εκεί με ενθάρρυναν να πάω στην Σχολή Καλών Τεχνών κάτι για το οποίο δεν με είχαν ενημερώσει ποτέ στο σχολείο.Τότε πολλοί, όπως κι εγώ, δεν γνωρίζαμε καν τι είναι η Σχολή Καλών Τεχνών...Πάντως οι δικοί μου άνθρωποι δεν με εμπόδισαν, αντιθέτως με υποστήριξαν και αυτό πιστεύω ήταν πολύ καθοριστικό για την πορεία μου.

*Γιατί αφοσιώθηκες στην ανθρωποκεντρική ζωγραφική;
Ανθρωποκεντρική, κατά την γνώμη μου, είναι ολόκληρη η ιστορία της ζωγραφικής και εν γένει της τέχνης. Αν το έργο τέχνης - από την πιο αφηρημένη ή εννοιολογική του μορφή μέχρι την πιο παραστατική του διάσταση - δεν συνομιλεί με τον άνθρωπο νομίζω πως δεν έχει λόγο ύπαρξης. Στο έργο μου νομίζω αποτυπώνεται έντονα ο προβληματισμός μου για τον άνθρωπο σε διαφορετικές εκφάνσεις.
Με τα χρόνια πιστεύω πως με ιντριγκάρει περισσότερο η συνειρμική μου σχέση με το ανθρώπινο και λιγότερο με τον άνθρωπο ως μέσω παρατήρησης.

*Στην τελευταία σου έκθεση στην Αθήνα έκανε πάντως εντύπωση το σύνθετο, πολυγλωσσικό σου ύφος.
Η τελευταία μου δουλειά  σπάει το ταμπού του ενός, συγκεκριμένου ύφους πλαστικής έκφρασης  και βλέπουμε ένα σύμπλεγμα διαφορετικών τεχνοτροπιών, που αποφέρουν όμως ενιαίο αποτέλεσμα. Συνδυάζονται δηλαδή κόμικς, street art, αναπαράσταση, αφηρημένος εξπρεσιονισμός, σχέδιο ακόμα και αγιογραφία».


*Πού χωλαίνει τελικά το θέμα πολιτισμός στην Πάτρα;
Το μόνο βέβαιο είναι ότι τα προβλήματα δυσπλασίας και υπανάπτυξης του πολιτισμού στην χώρα ξεκινούν από τους πολιτικούς καθώς αυτοί διαχειρίζονται τεράστια κονδύλια των φορολογουμένων συμπολιτών μας. Η απουσία γνώσης, οράματος, σχεδίου, πνεύματος συνεργασίας και ενδιαφέροντος από τους πολίτες αποτελούν τέλεια υλικά στη συνταγή της αποτυχίας… Αυτό έπρεπε κανονικά να μας προβληματίζει και να κάνουμε κάτι για να σταματήσουμε το παραλήρημα άμεσα. Η περίοδος της κρίσης τόσο για την Πάτρα όσο και για την υπόλοιπη χώρα πολλαπλασιάζει τα προβλήματα και οι συνέπειες της παρακμής θα είναι πολύ μεγαλύτερες και αμεσότερες.

Όμως ό,τι πιο νοσηρό έχω αντιμετωπίσει ως τώρα είναι οι πολιτικοί εκπρόσωποι του πολιτισμού στην πόλη και την περιφέρεια (το υπουργείο είναι από μόνο του ειδική κατηγορία). Τους συναντάς πρώτη φορά, σου ζητούν βοήθεια δηλώνοντας ευθαρσώς ότι δεν γνωρίζουν το αντικείμενο του πολιτισμού και σε έξι μήνες έρχονται να σου πουν πως τα ‘μαθαν όλα... Πιστεύω ότι η αλαζονεία, η αμάθεια, η ιδιοτέλεια (ατομική, κομματική ή πελατειακή), το ρίξιμο της μπάλας στην κερκίδα από τα ΜΜΕ είναι κακοί σύμβουλοι στην πολιτική ζωή και στην κοινωνία.

*Οι Ελληνες και οι Πατρινοί αγαπούν την τέχνη;
Στην Ελλάδα το κοινό δεν είναι εξοικειωμένο με τις εικαστικές τέχνες και ιδιαίτερα στις σύγχρονες μορφές τους. Στην Πάτρα νομίζω ότι η δημιουργία της Art in Progress και του RE-culture έχουν κάνει τα πρώτα βήματα στην εκπαίδευση και στην εξοικείωση των πολιτών με το αντικείμενο. Είμαι αισιόδοξος πως τα πράγματα θα γίνουν ακόμα μεγαλύτερα στο μέλλον.

*Ποιός είναι ο μέχρι τώρα απολογισμός του Re-culture στην Πάτρα και τί μας επιφυλάσσει για το 2016;
Το Re-culture απέδειξε πως είναι κεφάλαιο για την πόλη. Σαν καλλιτέχνης εισέπραξα πολλά μέσα από τον εικαστικό διάλογο καλλιτεχνών, σε επίπεδο που και στο εξωτερικό θα ευδοκιμούσε, ενώ σαν ενεργός πολίτης νιώθω περήφανος απο την πρόσβαση της διοργάνωσης στην κοινωνία και την παθιασμένη στήριξη τόσων νέων ανθρώπων. Με χιλιάδες επισκέπτες και τη συγκέντρωση 35 σχολείων στις εκθέσεις μας, ο θεσμός εδραιώθηκε και «πέρασε» ειδικά στους νέους ανθρώπους. Για το 2016 το Re- Culture σε Αγορά Αργύρη, Σκαγιοπούλειο, Αρχαιολογικό Μουσείο, Παλαιά Λουτρά και υπαίθριους ιστορικούς χώρους προμηνύεται πολύ πρωτοποριακό, και για επίπεδο Μπιενάλε. Θα  περιλαμβάνει ακόμα και σοκαριστικά έργα.Το ιστορικό παρελθόν σε αντιπαράθεση και διάλογο με το σήμερα θα είναι το κεντρικό θέμα του φεστιβάλ.Ανέλαβε καλλιτεχνικός διευθυντής ο σύγχρονος ιιστορικός τέχνης και καθηγητής Θανάσης Μουτσόπουλος, αφού ήταν αναγκαία η θεωρητική υποστήριξη του προγράμματος.Στοχεύουμε σε αυτό που λέμε εξωστρέφεια και όχι στην ενδοσκόπηση. Δουλεύουμε με γνώμονα την πολιτισμική εκπαίδευση, την ένταξη ευάλωτων κοινωνικά ομάδων, την κινητοποίηση των νέων.

*Ο πατρινός ζωγράφος Κλεομένης Κωστόπουλος είναι αριστούχος της Α.Σ.Κ.Τ. Αθηνών με μεταπτυχιακές σπουδές στην Στουτγάρδη και το Βερολίνο. Υπήρξε υπότροφος του Ι.Κ.Υ., της Robert Bosch Stiftung, της DAAD και της ΑΣΚΤ Αθηνών.Έργα του υπάρχουν σε πολλά μουσεία, ελληνικές και ξένες ιδιωτικές συλλογές. Έχει στο ενεργητικό του  ατομικές και ομαδικές εκθέσεις εντός κι εκτός συνόρων.

Κοινοποίηση
Tweet

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Σχόλια

Best View