Ενσαρκώνει την κόρη του στο έργο του Μπρεχτ "Ο Κύριος Πούντιλα και ο δούλος του, ο Μάττι" που έκανε χθες πρεμιέρα
Ένα από τα ωραιότερα και ωριμότερα έργα του κορυφαίου δραματουργού, Μπέρτολτ Μπρεχτ, «Ο κύριος Πούντιλα και ο δούλος του ο Μάττι» έκανε χθες Παρασκευή 19/10 την πρεμιέρα του στη σκηνή του θεάτρου «Τζένη Καρέζη» στην οδό Ακαδημίας 3, σε σκηνοθεσία του Κώστα Καζάκου, ο οποίος ερμηνεύει και τον πρωταγωνιστικό ρόλο του γαιοκτήμονα Πούντιλα.
Το έργο αυτό ο Γερμανός δρματουργός Μπρεχτ (1898-1956) το έγραψε στη Δανία, φιλοξενούμενος από τη συγγραφέα Χέλλα Βουολιγιόκι όπου βρισκόταν αυτοεξορισμένος έπειτα από την προέλαση των χιτλερικών στρατευμάτων.
Μετά τη Δανία και τη Σουηδία, όπου γράφει το 1939 τη «Μάνα Κουράγιο» και τον «Καλό άνθρωπο του Σετσουάν», φτάνει το 1940 στη Φινλανδία. Εκεί τον φιλοξενεί στο κτήμα της η συγγραφέας Χέλλα Βουολιγιόκι, της οποίας πολλά αφηγήματα μιλούν για την αγροτική ζωή και τους γαιοκτήμονες της Φινλανδίας.
Από αυτά τα κείμενα αντλεί ο Μπρεχτ την έμπνευση για το έργο του «Ο αφέντης Πούντιλα και ο δούλος του ο Μάττι» και βέβαια από την επαφή του με το Φινλανδικό τοπίο, που είναι έντονο στο έργο. Ο Μπρεχτ πάνω στα πρότυπα των επεισοδίων και των παλιών λαϊκών επών, στήνει μέσα σε μια ατμόσφαιρα ποιητικού λαϊκού πανηγυριού, μια κωμωδία γεμάτη μουσική και χρώματα, προβάλλοντας τις ταξικές σχέσεις και διαφορές μιας κοινωνίας που ζει μέσα στο γαλήνιο τοπίο της παγωμένης Φινλανδικής εξοχής.
Στην παράσταση την κόρη του γαιοκτήμονα Πούντιλα, Εύα, υποδύεται η 33χρονη γοητευτική ηθοποιός Ντορέττα Παπαδημητρίου η οποία κατάγεται από το γειτονικό Αίγιο.
Η ιστορία του έργου
Ο Μπρεχτ, μας ταξιδεύει στα όμορφα δάση του Βορρά για να περιγράψει την ιστορία του γαιοκτήμονα Γιόχαν Πούντιλα, ενός «θηρίου προϊστορικού», που χρησιμοποιώντας την πονηριά και το μεθύσι του, κινείται με άνεση ανάμεσα στην αθωότητα και την ωμή χυδαιότητα. Ο Αφέντης Πούντιλα εξουσιάζει ανθρώπους, σχέσεις και καταστάσεις, αποκαλύπτοντας το μεγάλο χάσμα που χωρίζει την ιδιοκτησία από την εργατική τάξη. Αποφασισμένος να διατηρήσει τη δύναμη του, αλλά και να διαχειριστεί τη μοναξιά της ψυχής του, έρχεται αντιμέτωπος με την ανθρωπιά και την αξιοπρέπεια των ανθρώπων που δουλεύουν για αυτόν, προσπαθώντας να εξασφαλίσουν την επιβίωση τους.
Ο δούλος του ο Μάττι, είναι ένας απόλυτα ελεγχόμενος χαρακτήρας , ο ιδανικός υπηρέτης, πιστός και ειλικρινής, που όμως με τη τελική του αναχώρηση, δείχνει το δρόμο για την απελευθέρωση και την επανάσταση.
Δίπλα σε αυτόν, εργάτες, υπηρέτριες, γυναίκες του μεροκάματου και της φτώχειας, προσπαθούν να κατανοήσουν άλλοτε με χιούμορ και άλλοτε με πίκρα τα όρια της ανθρώπινης αντοχής και της θηριώδους εκμετάλλευσης. Ακόμα και η ίδια η κόρη του Πούντιλα, προικισμένη από όλα τα επηρμένα χαρακτηριστικά της αστικής τάξης, προσπαθεί να εναντιωθεί στην ηγεμονία του πατέρα της, κάνοντας τη δική της μικρή επανάσταση μέσα από τον παράφορο ενθουσιασμό της νεότητάς της. Οι καλές προθέσεις της όμως δεν καταφέρνουν να ξεπεράσουν το ταξικό της σύνορο.
Όπως σημειώνει το σάιτ της ΝΕΤ που είναι και εκ των χορηγών επικοινωνίας της παράστασης του Κώστα Καζάκου, η πρώτη ελληνική παράσταση του συγκεκριμένου έργου του Μπρεχτ δόθηκε στη Θεσσαλονίκη, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στις 9 Ιανουαρίου του 1976, σε σκηνοθεσία του αξέχαστου Μίνου Βολανάκη, με μουσική του Πάουλ Ντεσάου και σκηνικά και κοστούμια του Νίκου Πολίτη, με Πούντιλα τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ και Μάττι τον Χρήστο Τσάγκα.
Το Κ.Θ.Β.Ε. ξανανέβασε με επιτυχία τον «Κύριο Πούντιλα», το 2010, στο θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, σε σκηνοθεσία και ερμηνεία του Κώστα Καζάκου, ο οποίος οπότε κατέχει καλά και γνωρίζει το ρόλο και το ύφος του έργου.
Συντελεστές της παράστασης
Μετάφραση: Οδυσσέας Νικάκης
Σκηνοθεσία: Κώστας Καζάκος
Μουσική-Σύνθεση: Διονύσης Τσακνής
Σκηνικά-Κοστούμια: Φαίδων Πατρικαλάκης
Χορογραφία: Κατερίνα Φωτιάδη
Φωτισμοί: Θανάσης Σταυρόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη Γιάννης Γούνας
Η μουσική στο πρωτότυπο έργο είναι του Paul Dessau.
Διανομή:
Πούντιλα-Γαιοκτήμονας: Κώστας Καζάκος
Μάττι-σωφέρ του: Θοδωρής Γράμψας
Εύα-κόρη του: Ντορέττα Παπαδημητρίου
Έϊνο-Διπλωμάτης: Νίκος Μόσχοβος
Αρχιδικαστής: Παύλος Ορκόπουλος
Επίσκοπος: Σταμάτης Τζελέπης
Σερβιτόρος: Νίκος Χανιωτάκης
Λάϊνα- οικονόμος: Χριστιάνα Μαντζουράνη
Φίνα-υπηρέτρια: Μαρία Τζάνη
Έμμα-η λαθρεμπόρισσα: Γεωργία Καλλέργη
Μάντα-υπάλληλος Φαρμακείου: Ελένη Δαφνή
Σάντρα-τηλεφωνήτρια: Βερόνικα Δαβάκη
Λίζου-η γελαδάρισσα: Εύα Βάρσου
Κτηνίατρος: Γιάννης Γούνας
Οι Εργάτες:
Σούρκκαλα-ο κόκκινος: Ευθύμης Ξυπολητάς
Ψηλός: Σταμάτης Τζελέπης
Κοντός: Γιάννης Ζαραφωνίτης
Γεροδεμένος: Νίκος Μόσχοβος
Ντροπαλός: Γεράσιμος Σκαφιδάς
Τεμπέλης: Γιάννης Γούνας
Πλαδαρός: Παύλος Ορκόπουλος
και Αφηγητής-τραγουδιστής ο τραγουδοποιός Διονύσης Τσακνής.
*Η Ντορέττα Παπαδημητρίου, όπως έχει ξαναγράψει το thebest.gr, έχει σπουδάσει στο Πολιτικό Τμήμα της Νομικής σχολής του Πενπιστημίου Αθηνών. Υπήρξε πρωταθλήτρια στη Ρυθμική Γυμναστική ενώ το 2002 φοίτησε στην υποκριτική σχολή Ίασμος.
Επίσης έχει παρακολουθήσει μαθήματα υποκριτικής και ορθοφωνίας, αλλά και θεατρικά σεμινάρια. Ήταν παντρεμένη με τον επιχειρηματία Κώστα Πηδαλάκη με τον οποίο και έχει αποκτήσει δύο γιούς. Έχει παίξει μεταξύ άλλων στην ταινία του Νίκου Περάκη «Η Λίζα και όλοι οι άλλοι» μαζί με την Κατερίνα Μουτσάτσου.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr