Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Κουντουρά: Ζωτικής σημασίας για τον τουρ...

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Κουντουρά: Ζωτικής σημασίας για τον τουρισμό στη Δ. Ελλάδα η Πατρών- Πύργου

Κοντογεωργοπούλου Γιώτα
[email protected]

«Το 2021 είναι μία χρονιά ρευστή για τον ελληνικό τουρισμό που δεν επιτρέπει ασφαλείς προβλέψεις»

TOURISM RESTART
/

Η Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Έλενα Κουντουρά, Συντονίστρια της Πολιτικής της ομάδας στην Επιτροπή Μεταφορών & Τουρισμού TRAN του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και πρώην Υπουργός Τουρισμού, είναι ένα από τα πλέον κατάλληλα άτομα για να μετρήσουν τον «σφυγμό» του τουρισμού στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, σε μια περίοδο κατά την οποία αναζητείται δρόμος για να διέλθει η αισιοδοξία μετά το παγκόσμιο σοκ του covid-19 το οποίο οδήγησε τον τουριστικό κλάδο στην απόγνωση. Η εκτίμησή της είναι  ότι πάρα πολύ δύσκολα θα επιτευχθεί ο κυβερνητικός στόχος του 50% σε σχέση με το 2019, ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο κρίνει ότι είναι απαραίτητο να αναπτύξει η Κομισιόν ένα νέο  χάρτη όδευσης  με  καινοτόμα μέτρα για τον τουρισμό, προσαρμοσμένο στα νέα δεδομένα.

Απαριθμεί τα λάθη που έγιναν από την πλευρά της κυβέρνησης και τα οποία μας κόστισαν και το μήνα Ιούνιο, επισημαίνει ότι χωρίς «ενέσεις ρευστότητας» δεν μπορεί να επιβιώσουν οι τουριστικές επιχειρήσεις, ιδίως αυτές της μεσαίας και μικρής κλίμακας και καταλήγοντας στη Δυτική Ελλάδα, καταθέτει την πεποίθηση ότι χωρίς έργα υποδομής όπως η Πατρών- Πύργου δεν μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη στον τουρισμό όσες προοπτικές και αν διανοίγονται για την περιοχή.

Η επιδημιολογική κατάσταση παραμένει ακόμη δύσκολη, και σε συνδυασμό με την αργή πρόοδο των εμβολιασμών συντηρείται η αβεβαιότητα και καθυστερεί η πραγματική επανεκκίνηση του τουρισμού

ΤΙ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΟ ΦΕΤΙΝΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ;

«Είναι ελπίδα όλων μας να υποχωρήσει η πανδημία και να πετύχουμε γρήγορα τη συλλογική ανοσία, πρώτα από όλα για την προστασία της δημόσιας υγείας, αλλά και για να αποτραπεί κάθε ενδεχόμενο μίας πρόωρης ή βίαιης διακοπής της φετινής τουριστικής περιόδου. Μετά από μία καταστροφική χρονιά που ήταν το 2020 σε όλα τα επίπεδα,  το 2021 είναι μέχρι σήμερα μία χρονιά ρευστή  για τον ελληνικό τουρισμό που δεν επιτρέπει ασφαλείς προβλέψεις, αλλά αντιθέτως επιβάλλει διαρκή εγρήγορση. Διότι η επιδημιολογική κατάσταση παραμένει ακόμη δύσκολη, και σε συνδυασμό με την αργή πρόοδο των εμβολιασμών  συντηρείται η αβεβαιότητα και καθυστερεί η πραγματική επανεκκίνηση του τουρισμού μας.  Και δυστυχώς,  οι μεταλλάξεις ανοίγουν και κλείνουν τουριστικούς προορισμούς,  όπως η Πορτογαλία, που ενώ βρισκόταν στην πράσινη λίστα, λόγω της έξαρσης της πολύ μεταδοτικής μετάλλαξης Δέλτα, εντάχθηκε στην πορτοκαλί λίστα.

Στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητούσαμε συστηματικά από πέρυσι ευρωπαϊκό συντονισμό και κοινά πρωτόκολλα για την ασφαλή επανεκκίνηση των ταξιδίων,  ώστε να αποτραπούν λάθη της περσινής χρονιάς με το άναρχο άνοιγμα των συνόρων, όπως συνέβη στην Ελλάδα,  που κόστισαν στη δημόσια υγεία, την οικονομία και τον τουρισμό μας. Δυστυχώς, η Κομισιόν άργησε πολύ να υιοθετήσει την πρότασή μας αυτή, που είχαμε καταθέσει ήδη από  τον Ιούνιο του 2020 σε  ψηφίσματα και εκθέσεις μας. Το ψηφιακό πιστοποιητικό COVID-19 ήρθε με πολύ μεγάλη καθυστέρηση και αποτελεί ουσιαστικά την τεχνική προσέγγιση για τη διευκόλυνση των μετακινήσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Με βάση τη σημερινή επιδημιολογική εικόνα, τις υποτονικές κρατήσεις και τις ακυρώσεις  διακοπών προς τη χώρα μας μέχρι το τέλος Ιουνίου, αλλά και το γεγονός ότι αρκετά κράτη που αποτελούν παραδοσιακές τουριστικές μας αγορές παροτρύνουν τους πολίτες τους να προτιμήσουν τα ταξίδια στο εσωτερικό της χώρας τους, είναι  εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθεί ο  στόχος -που τέθηκε μάλιστα αρκετά πρόωρα από την κυβέρνηση-  για την  ανάκτηση του 50% της τουριστικής κίνησης και των εσόδων σε σχέση με το 2019.

Θέλω ωστόσο να πιστεύω ότι δεν θα υπάρξουν άλλα  πισωγυρίσματα, ότι από τον Ιούλιο ο τουρισμός μας θα ξεκινά να ανακτά τις δυνάμεις του, και το 2021 θα είναι καλύτερο από το 2020. Διότι είναι πολύ σημαντικό να διατηρηθούν οι εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας σε μία σειρά επαγγελμάτων που στηρίζονται από τον τουρισμό, να εξασφαλιστεί η επιβίωση χιλιάδων μικρομεσαίων και οικογενειακών επιχειρήσεων και να στηριχθούν οι τοπικές κοινωνίες στους πανέμορφους προορισμούς μας».

Η κυβέρνηση δεν κατάφερε να ελέγξει την πανδημία έγκαιρα πριν το άνοιγμα του τουρισμού που ανακοίνωσε για τις 15 Μαΐου

ΟΙ ΑΣΤΟΧΙΕΣ ΤΩΝ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΩΝ ΧΕΙΡΙΣΜΩΝ

«Η κυβέρνηση δεν κατάφερε να ελέγξει την πανδημία έγκαιρα πριν το άνοιγμα του τουρισμού που ανακοίνωσε για τις 15 Μαΐου και ενώ επικοινωνιακά επιχείρησε να δημιουργήσει θετικές προσδοκίες, επιχειρησιακά δεν ήταν έτοιμη να το υποστηρίξει.  Η κακή επιδημιολογική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Ελλάδα έχει ως αποτέλεσμα να μη συμπεριλαμβάνεται στην πράσινη λίστα για ταξίδια πολλών χωρών που αποτελούν βασικές μας αγορές, και επομένως όλο το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν  διαδοχικές ακυρώσεις στα προγραμματισμένα πακέτα διακοπών και πτήσεις  προς τη χώρα μας μέχρι και το τέλος Ιουνίου. Πρόκειται ουσιαστικά για μετάθεση της τουριστικής περιόδου από τον Ιούλιο και μετά, και ήδη πολλοί προορισμοί και επιχειρήσεις μετρούν τις πρώτες απώλειες εσόδων που τόσο έχουν ανάγκη.

Είναι επίσης αδιανόητο ότι τα  υγειονομικά πρωτόκολλα, τα οποία είναι απαραίτητα για την προετοιμασία των επαγγελματιών αλλά και για την ενημέρωση του ταξιδιωτικού κοινού,  ανακοινώθηκαν μόλις λίγες μέρες πριν το επίσημο άνοιγμα του τουρισμού, παρότι αφορούσαν μικρές βελτιώσεις σε σχέση με τα περσινά και παρουσιάζουν μέχρι και σήμερα ελλείψεις σε επιμέρους τομείς της τουριστικής δραστηριότητας. Ενώ και αυτές τις ημέρες καταγράφονται καθυστερήσεις και ταλαιπωρία των τουριστών με ουρές χιλιομέτρων λόγω των καθυστερήσεων στα σύνορα. Όλες αυτές οι δυσλειτουργίες θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί αν η κυβέρνηση  είχε έγκαιρα διαβουλευτεί με όλους τους φορείς, είχε αφουγκραστεί τις πραγματικές ανάγκες του κλάδου, και  είχε παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο υγειονομικής θωράκισης του τουρισμού μας, που θα ενίσχυε την εμπιστοσύνη στην χώρα μας ως ασφαλούς προορισμού».

Η έλλειψη ρευστότητας είναι το πιο επείγον ζήτημα που αντιμετωπίζει ο κλάδος για την επιβίωσή του και δυστυχώς η κυβέρνηση δεν το αντιμετώπισε με την κρισιμότητα που επιβάλλουν οι συνθήκες.

Η ΕΠΙΒΙΩΣΗ ΤΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

«Σε όλα τα ψηφίσματα και εκθέσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου από το ξέσπασμα της πανδημίας μέχρι σήμερα, έχει υιοθετηθεί η θέση που κατέθεσα καλώντας την Κομισιόν και τα κράτη μέλη να παρέχουν άμεση και επαρκή οικονομική στήριξη των εργαζομένων και των επιχειρήσεων, ειδικά τον μικρομεσαίων, σε όλο το φάσμα του τουρισμού και των μεταφορών, που παρέλυσαν από την πανδημία.  Η έλλειψη ρευστότητας είναι το πιο επείγον ζήτημα που αντιμετωπίζει ο κλάδος για την επιβίωσή του και δυστυχώς η κυβέρνηση δεν το αντιμετώπισε με την κρισιμότητα που επιβάλλουν οι συνθήκες. Διότι, μετά από μία χρονιά με συσσωρευμένες οικονομικές υποχρεώσεις και σχεδόν μηδενικά έσοδα, οι επιχειρήσεις χρειάζονται επαρκή κεφάλαια κίνησης για να μπορέσουν να επαναλειτουργήσουν, να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες της χρονιάς και για να διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας.

Τα προγράμματα ενίσχυσης του τουριστικού τομέα ανακοινώθηκαν με πολύ  μεγάλη καθυστέρηση.  Δεν καλύπτουν τις πραγματικές ανάγκες των επιχειρήσεων και λόγω αυστηρών κριτηρίων οδηγούν σε αποκλεισμό  μεγάλου αριθμού μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων που μέχρι και σήμερα αιμορραγούν. Οφείλει η κυβέρνηση έστω και τώρα να επανεξετάσει τα προγράμματα αυτά και να εξασφαλίσει ότι όλες οι κατηγορίες και ειδικά οι πιο ευάλωτες θα έχουν τη στήριξη που δικαιούνται».

ΟΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ ΓΙΑ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

«Από την αρχή της θητείας μου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και ως συντονίστρια της πολιτικής μου ομάδας στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού, TRAN, έχω πιέσει με συνεχείς παρεμβάσεις ώστε ο τουρισμός να μπει ψηλά στην ευρωπαϊκή ατζέντα. Επιβάλλεται να αναγνωριστεί έμπρακτα η αξία του, ως του τομέα που συμβάλλει πάνω από 10% στην ευρωπαϊκή οικονομία και την απασχόληση, και ως επιταχυντή της ανάπτυξης.
Για αυτό ανέλαβα την πρωτοβουλία και εισηγήθηκα στην Επιτροπή TRAN να εκπονήσει για πρώτη φορά μία έκθεση για μία «Ευρωπαϊκή Στρατηγική για το Βιώσιμο Τουρισμό». Η πρότασή μου αυτή έγινε δεκτή από όλες τις πολιτικές ομάδες, η Έκθεση εκπονήθηκε και ψηφίστηκε το Μάρτιο στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Με την έκθεση αυτή,  καλούμε τα κράτη-μέλη να εκπονήσουν εθνικά και περιφερειακά σχέδια για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, αξιοποιώντας πλήρως τους πόρους του προγράμματος Next Generation EU, που αφορά κυρίως στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. 

Με προτεραιότητα  το βιώσιμο, έξυπνο και υπεύθυνο τουρισμό, καλούμε την Κομισιόν να αναπτύξει άμεσα ένα χάρτη πορείας που θα περιλαμβάνει καινοτόμα μέτρα για τη μείωση του κλιματικού και περιβαλλοντικού αποτυπώματος του τουρισμού και των μεταφορών, και τη στήριξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, που αποτελεί την ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής τουριστικής οικονομίας για τον ψηφιακό και πράσινο μετασχηματισμό της. Μεταξύ άλλων, ζητούμε να υποστηριχθεί η ανάπτυξη του αγροτουρισμού, του οικοτουρισμού και των βιοτεχνικών δραστηριοτήτων στον τουρισμό, ο πολιτιστικός τουρισμός, ο αθλητικός, ο ποδηλατικός, ο θαλάσσιος και ο παράκτιος. Όπως επίσης και να στηριχθούν νέες επενδύσεις υποδομών και νέες συνέργειες, ώστε να αναπτυχθούν νέα τουριστικά προϊόντα, υπηρεσίες και εμπειρίες για τους επισκέπτες, που θα αποφέρουν περισσότερα οφέλη στις τοπικές κοινωνίες.

ΤΑ ΑΤΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

«Την περίοδο 2015-2019 που διατέλεσα υπουργός Τουρισμού υλοποιήσαμε με πολύ μεγάλη επιτυχία την πρώτη στην Ελλάδα εθνική στρατηγική για τουρισμό 365 ημέρες το χρόνο. Υλοποιώντας αυτή τη στρατηγική  για την Περιφέρεια της Δυτικής Ελλάδας, και με στόχο την γρήγορη και ανταγωνιστική ανάπτυξη των προορισμών της, εξασφαλίσαμε συμφωνίες στο εξωτερικό με ταξιδιωτικούς ομίλους  και αεροπορικές εταιρείες για την αύξηση των τουριστικών προγραμμάτων τους και των πτήσεων. Ξεμπλοκάραμε  έργα όπως η μαρίνα του Μεσολογγίου, και προχωρήσαμε στην αναγνώριση μεγάλου αριθμού ιαματικών πηγών που έχουν μεγάλη δυναμική τουριστικής ανάπτυξης.   Συνεργαστήκαμε στενά με την Περιφέρεια, τους Δήμους, τα Επιμελητήρια, τους αναπτυξιακούς και τουριστικούς φορείς και τον ιδιωτικό τομέα, και αναδείξαμε οργανωμένα και στοχευμένα στο εξωτερικά τα ισχυρά της τουριστικά πλεονεκτήματα, με ορισμένα μόνο από αυτά να είναι: η παγκόσμιας εμβέλειας πολιτιστική κληρονομιά, με επίκεντρο την Αρχαία Ολυμπία, το μοναδικό Καρναβάλι της Πάτρας, ο σύγχρονος πολιτισμός, με φεστιβάλ, εκδηλώσεις, ψυχαγωγία και διασκέδαση, οι ιστορικές πόλεις αλλά και οι γραφικοί οικισμοί. Ήταν μάλιστα πολύ μεγάλη η χαρά μου που η Δυτική Ελλάδα πέτυχε να διακριθεί ως Ευρωπαϊκός  Προορισμός Αριστείας για τον πολιτιστικό της τουρισμό, από το πρόγραμμα  της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «European Destinations of ExcelleNce (EDEN) την περίοδο 2016-2017.

Ταυτόχρονα προβάλλαμε τις ανεξάντλητες εμπειρίες για τουρισμό πόλεως, για  χειμερινό τουρισμό, δραστηριότητες όλο το χρόνο στην υπέροχη φύση με τις εναλλαγές τοπίων, τον αθλητικό τουρισμό, τον παράκτιο και θαλάσσιο τουρισμό, το γιώτινγκ και την κρουαζιέρα. Γιατί μην ξεχνάμε ότι το λιμάνι του Κατακόλου συγκαταλέγεται στους πιο δημοφιλείς προορισμούς κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Όπως επίσης προωθήσαμε τον θρησκευτικό και προσκυνηματικό τουρισμό, τον ιαματικό τουρισμό, τον αγροτουρισμό, τη γαστρονομία και τα τοπικά προϊόντα, αλλά και τον τουρισμό πόλεως, με αφετηρία την πόλη της Πάτρας που αποτελεί ιδανικό προορισμό όλο το χρόνο.

Θεωρώ ότι η  Δυτική Ελλάδα έχει εξαιρετικές προοπτικές ανάπτυξης του τουρισμού της τα επόμενα χρόνια. Με λύπη μου όμως διαπιστώνω την τραγική καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του ζωτικού έργου της εθνικής οδού Πατρών-Πύργου. Ένα έργο εγκεκριμένο, που είχε ξεκινήσει στη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ από τον αρμόδιο Υπουργό Χρήστο Σπίρτζη και το οποίο παρακολουθούσα και εγώ στενά ως Υπουργός Τουρισμού, και ενώ είχαν υπογραφεί οι συμβάσεις με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το  2023, η κυβέρνηση της ΝΔ το πάγωσε. Σήμερα, ως εισηγήτρια της Έκθεσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τη «Στρατηγική της ΕΕ στην Οδική Ασφάλεια έως το 2030» με στόχο μας τη μείωση κατά 50% των θανάτων στους δρόμους, θεωρώ εξαιρετικά κρίσιμο το έργο αυτό να ολοκληρωθεί, χωρίς άλλη αδικαιολόγητη καθυστέρηση, και να μη θρηνήσουμε άλλες ζωές. Η ασφαλής και γρήγορη οδική πρόσβαση θα στηρίξει σημαντικά και την ανάπτυξη του τουρισμού που μπορεί να κινητοποιήσει πολλαπλάσια αναπτυξιακά οφέλη στην Πάτρα και σε  όλη τη Δυτική Ελλάδα.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr