Η αρχή θα γίνει στις 22 του Δεκέμβρη στις 9 το βράδυ με την παράσταση «Τα Χριστούγεννα του τεμπέλη καραγκιόζη»
Ο Κώστας Μακρής, ανοίγει τον Καραγκιόζη στην πόλη και τους γραφιάδες της, ξεκινώντας έναν κύκλο παραστάσεων του θεάτρου σκιών, βασισμένο σε κείμενα συγγραφέων, ποιητών, δημοσιογράφων, μουσικών και άλλων εραστών του θεάτρου των σκιών, που πιάνουν μολύβι και χαρτί, ή αν το θέλετε αλλιώς, παίρνουν θέση μπροστά στο laptop για να δώσουν σύγχρονη «ψυχή» στον καμπούρη ήρωα, που έφτασε στην Ελλάδα κάπου στα 1850 και μεγαλούργησε στα χέρια ενός Πατρινού ψάλτη, του Μίμαρου.
Στόχος είναι ο Καραγκιόζης να «περπατήσει» στην Πάτρα του σήμερα, στην Ελλάδα του Μνημονίου, στην χώρα υποδοχής των μεταναστών, την πατρίδα της κρίσης, των ανέργων και των απόρων και να γίνει όσο θέλει καταγγελτικός ή καυστικός, σε ένα θέαμα που θα αφορά και μεγάλα παιδιά, τα οποία καλούνται να κάνουν τον λαϊκό ήρωα φορέα της σκέψης, της αγανάκτησης και βεβαίως του χιούμορ και της ελπίδας τους.
Στη νέα στέγη που εγκαινίασε, στην οδό Γερμανού 56, εκεί που στεγαζόταν το παλιό χοροδιδασκαλείο της Άνω Πόλης, ο Κώστας Μακρής, θα υποδέχεται κάθε Τρίτη βράδυ τους μεγάλους φίλους του Καραγκιόζη σε ένα στοίχημα με την φθορά του χρόνου, προσφέροντας το παιχνίδι της δημιουργίας σε όσους μεγάλωσαν με τον Καραγκιόζη και θέλουν να πουν ...δυό λογάκια μαζί του αλλά και σε όσους θέλουν να τον γνωρίσουν και να τον αφήσουν να τους φλερτάρει ...ανοικτά.
Η αρχή όπως μαθαίνουμε θα γίνει στις 22 του Δεκέμβρη στις 9 το βράδυ με την παράσταση «Τα Χριστούγεννα του τεμπέλη καραγκιόζη», μια απολαυστική διασκευή του διηγήματος του Παπαδιαμάντη, δια χειρός του Πατρινού συγγραφέα Βασίλη Χριστόπουλου.
Ήδη βρίσκονται στο στάδιο της προετοιμασίας ο Κώστας Λογαράς και ο Αντώνης Παπαντωνόπουλος, ενώ ενδιαφέρον έχουν εκφράσει και δημοσιογράφοι.


Ο νέος χώρος της σκηνής του Κώστα Μακρή, με τίτλο «Ο καραγκιόζης του Μακρή, αβάντι μαέστρο» τον οποίο εμπνεύστηκε ο καραγκιοζοπαίκτης μαζί με την φίλη χορογράφο Μάρω Γαλάνη, βρίσκεται σε ένα κτίριο με ιστορία από το 1880 και ξεκίνησε να λειτουργεί πριν από δύο εβδομάδες.
Εκεί, πέρα από τις Τρίτες των Πατρινών δημιουργών, και την Σχολή καραγκιόζη η οποία απευθύνεται σε παδιά, δίνει παραστάσεις κάθε Σάββατο το απόγευμα στις 5.30 και κάθε Κυριακή πρωί στις 11.30 και απόγευμα επίσης στις 5.30.
Όπως μου λέει, ο χώρος έχει διαμορφωθεί έτσι, ώστε να φιλοξενεί το πλούσιο αρχειακό του υλικό, εκθέσεις αλλά και παρουσιάσεις βιβλίων.
Στο πλαίσιο δε της προσφοράς του στην πόλη και τα παιδιά έχει διανείμει δωρεάν πάνω από 1.200 προσκλήσεις σε παιδικούς σταθμούς.


ΤΑΝΓΚΟ ΜΕ ΤΙΣ ΦΙΓΟΥΡΕΣ ΑΠΟ ΤΑ 5 ΤΟΥ ΧΡΟΝΙΑ
O Κώστας Μακρής έπιασε για πρώτη φορά στα χέρια του φιγούρα για να παίξει, στα 5 του χρόνια. Δεν ήταν τα χρόνια της ευμάρειας, με τους μικρούς ξύλινους μπερντέδες στα πολυκαταστήματα, έτοιμους, γυαλισμένους και έγχρωμους να περιμένουν κάποιο παιδί να αγαπήσει τις σκιές. Τις σκιές ο Κώστας τις είχε μέσα του όπως και όλοι οι καραγκιοζοπαίκτες.
Και τις έκανε να ζωντανεύουν με την βοήθεια ενός σεντονιού που έπαιρνε από την κυρά Βαγγελιώ, την μάνα του.
Συνήθως το επέστρεφε με μπαλώματα από τα κεριά που χρησιμοποιούσε για να πάρουν οι φιγούρες του σχήμα. Όσο για τις ίδιες τις φιγούρες; Φτιαγμένες από αλευρόκολλα σε χαρτόνι. Oι ζωγραφιές δικές του, αλλά ποιός να τις δει;
«Η απογοήτευσή μου ήταν μεγάλη όταν τις έβγαζα στο πανί και δε φαινόταν τίποτε άλλο, παρά οι σκιές τους, ούτε το χρώμα, ούτε τα μάτια τους. Δυνατότητα για πλαστικές φιγούρες δε υπήρχε τότε, ούτε για αστείο» λέει ο ίδιος.
Σε αυτό τον κόσμο, τίποτε δεν είναι τυχαίο, πολλώ δε μάλλον η αγάπη για ένα πράγμα.
Ο Κώστας, γεννημένος το 1961, έκανε τα πρώτα του βήματα στην γειτονιά όπου γεννήθηκε ο τεράστιος Δημήτρη Σαρδούνης , ο Μίμαρος, ο πατέρας του έλληνα καραγκιόζη, ο άνθρωπος που συνέδεσε την πόλη με το θέατρο των σκιών.
Τα πρώτα του βήματα τα έκανε όταν βρέθηκε στο στενό κύκλο των μαθητών του καραγκιοζοπαίχτη Σωτήρη Ασπιώτη, αλλά η πρώτη μέρα στην ...δουλειά του καραγκιοζοπαίκτη ήταν στην πλατεία Μαρούδα στο περίφημο θέατρο Ρεκόρ.
Όταν βρέθηκε να παίζει μπροστά σε κόσμο, και να αναμετριέται με την τέχνη που έρχεται από τη μακρινή Ασία και έμελλε να αναθρέψει γενιές και γενιές Ελλήνων, κατάλαβε ότι ήταν γεννημένος για να βρίσκεται πίσω από έναν μπερντέ.
Πήρε λοιπόν την απόφαση να αφήσει τον καμπούρη ήρωα να του καθορίσει την επαγγελματική του μοίρα και κάπως έτσι βρέθηκε να μαθητεύει στο πλευρό των τελευταίων μεγάλων του Μωραΐτικου Καραγκιόζη, του Μητσάκη, του Κώσταρου και του Γιάνναρου.
Οι φιγούρες, τα σκηνικά και οι αφίσσεις του αποδεικνύουν τις επιρροές που έχει δεχθεί από τον Θεόφιλο και τον Μπόστ.
Χάρη στην ιδιαίτερη εικαστική του αισθητική, βραβεύθηκε το 1989 στην Κωνσταντινούπολη με το βραβείο «Ιπεκτσί», στα πλαίσια καλλιτεχνικού διαγωνισμού με στόχο την προβολή της ειρηνικής συνύπαρξης των δύο λαών.
Το 1990 βραβεύτηκε για το έργο του, που αφορούσε στην αδελφοποίηση του Ρεθύμνου Κρήτης με το Καστενάζο της Ιταλίας.
Εκτός από τις περιοδείες του σε όλη την Ελλάδα, έγινε ευρύτερα γνωστός από την παρουσία του στην τηλεόραση (ΕΤ2), καθώς και από την κατασκευή των φιγούρων και των σκηνικών στην τηλεοπτική μεταφορά του Αριστοφανικού «Πλούτου», που παρουσίασε ο Σταύρος Παράβας με τίτλο «Τα Κολλητήρια».
Το 1997 στο «Μύλο», στη Θεσσαλονίκη και το 1998 στο «Παλαιό Δημοτικό Νοσοκομείο» της Πάτρας παρουσίασε δυο ατομικές του εκθέσεις, ενώ παράλληλα στους ίδιους χώρους παρουσιάστηκε και ένα μικρό τμήμα από την πολύ σπάνια συλλογή του, που αφορά σε χειρόγραφα, αφίσες, φιγούρες και σκηνικά των παλαιών καραγκιοζοπαιχτών.
Εξάλλου, αυτό το μεράκι του για τη διάσωση και διάδοση του Θεάτρου Σκιών ήταν που τον ώθησε να ιδρύσει το 1994 και την αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία «Μίμαρος». Η εταιρεία, στα χρόνια ύπαρξής της, έχει να επιδείξει μια σοβαρή δραστηριότητα σε ότι αφορά στη διάσωση και διάδοση της λαϊκής τέχνης
Το 2004, το Ε.Λ.Ι.Α. (Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο) επέλεξε τον Κώστα Μακρή, να παρουσιάσει παραστάσεις του στην Αθήνα, στα πλαίσια της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας. Ταυτόχρονα, του ανατέθηκε η επιμέλεια για την έκθεση Καραγκιόζη που οργανώθηκε στο Γκάζι, καθώς και για την έκδοση λευκώματος, αφιερωμένο στο Θέατρο Σκιών. Από τότε και μέχρι σήμερα, συνεχίζεται η συνεργασία του με το Ε.Λ.Ι.Α., ως υπεύθυνου στον τομέα του Θεάτρου Σκιών.
Το 2006, ο οργανισμός Πάτρα Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2006, συνεργάστηκε με τον Κώστα Μακρή στην ενότητα των 10ήμερων εκδηλώσεων που ήταν αφιερωμένες στο Θέατρο Σκιών.
Αρκετά έργα του λαϊκού ζωγράφου - καραγκιοζοπαίχτη Μακρή, φιλοξενούνται στο Μουσείο του Ανθρώπου (Γαλλία), καθώς και σε ιδιωτικές συλλογές του εξωτερικού (Ιταλία, Η.Π.Α. και αλλού).
"Τέλειος ζωγράφος και φιγουροποιός, άριστος γνώστης ακόμα και των πιο σπάνιων έργων του δραματολογίου στο πατρινό (και όχι μόνο) Θέατρο Σκιών, πολύτιμος δάσκαλος και μάστορας του γιου του και των νεότερων καραγκιοζοπαιχτών...", λέει για τον Κ. Μακρή στο εισαγωγικό σημείωμα του βιβλίου "Έρωτας σκιών" ο συγγραφέας Θωμάς Αγραφιώτης.


Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ
"Η γέννηση Καραγκιόζη, όπως αναφέρει στη σελίδα του το Μουσείο Σπαθάρη, βασίζεται σε προφορικές παραδόσεις από τις οποίες η πιο διαδεδομένη αναφέρεται στον γνωστό θρύλο του Καραγκιόζη και του Χατζηαβάτη που ζούσαν στην Προύσα. Ο Χατζηαβάτης ήταν εργολάβος οικοδομών και είχε αναλάβει να χτίσει το σαράϊ του πασά της Προύσας.
Πήρε στο γιαπί εργάτες και αρχιμάστορα έβαλε τον Καραγκιόζη που ήταν μαραγκός, μα είχε μυαλό πρωτομάστορα.
Ο πασάς είδε ότι το σαράϊ αργούσε να τελειώσει κι εφοβέρισε τον Χατζηαβάτη πως θα τον θανατώσει. Ο Χατζηαβάτης φοβήθηκε και φανέρωσε στον πασά ότι φταίχτης ήταν ο Καραγκιόζης που έλεγε αστεία στους μαστόρους και γελούσαν.
Ο πασάς φοβέρισε και τον Καραγκιόζη αλλά εκείνος εξακολούθησε να αστειεύεται. Ετσι ο πασάς τον θανάτωσε.
Ολοι αγανάχτησαν με τον άδικο σκοτωμό του Καραγκιόζη κι ο πασάς για να ημερέψει τον λαό έχτισε ένα ωραίο μνημείο στην Προύσα κι έθαψε εκεί τον Καραγκιόζη με μεγάλες τιμές. Η αδικία όμως αυτή κόστισε πολύ στον πασά κι αρρώστησε βαριά.
Οι άλλοι αγάδες για να διασκεδάσουν τον πασά έφεραν τον Χατζηαβάτη στο σαράϊ να του λέει τα χωρατά του Καραγκιόζη.
Μια μέρα ο Χατζηαβάτης έκοψε έναν χάρτινο Καραγκιόζη, τέντωσε ένα πανί που το φώτισε κι έδωσε παράσταση Καραγκιόζη.
Ο πασάς ευχαριστήθηκε τόσο που του έδωσε άδεια να παίζει παραστάσεις όπου θέλει. Λέγεται, λοιπόν, πως έτσι δημιουργήθηκε ο Καραγκιόζης.
Υπάρχει όμως και ακόμα ένας θρύλος για τον Καραγκιόζη που αναφέρεται στην ιστορία ενός έλληνα από την Υδρα, του Γ. Μαυρομάτη και τοποθετείται χρονολογικά περίπου τον 18ο αιώνα. Ο Μαυρομάτης, λέγεται ότι ήλθε στην Τουρκία από την Κίνα με το θέατρο σκιών του. Αποφασίζοντας να εγκατασταθεί πλέον μόνιμα στην Πόλη, προσάρμοσε τόσο τη ζωή του όσο και το θέατρό του στα ήθη των τούρκων. Ετσι, ωνόμασε τον πρωταγωνιστή του Καραγκιόζ, προέκταση στα ελληνικά Καραγκιόζης, που στα τούρκικα σημαίνει μαυρομάτης. Ο Μαυρομάτης πέθανε στην Τουρκία και πληροφορίες αναφέρουν ότι είχε βοηθό του τον Γιάννη Μπράχαλη, τον πρώτο καλλιτέχνη του είδους που έφερε τον Καραγκιόζη στην Ελλάδα.
Οι πρώτες ιστορικά βεβαιωμένες πληροφορίες για το θέατρο του Καραγκιόζη εντοπίζονται στα μέσα του 17ου αιώνα και μας τον παρουσιάζουν να εκφράζει εικόνες από την ζωή των Τούρκων. Πολλοί υποστήριξαν ότι ο Καραγκιόζης μας ήταν τούρκικο θέατρο, όμως, όποιος γνωρίζει τον πνευματικό χαρακτήρα των λαών που ζούσαν μέσα στην τουρκική αυτοκρατορία, δύσκολο να φαντασθεί τούρκο, ή εβραίο ή αρμένη για δημιουργό του Καραγκιόζη και μάλιστα εμπνευσμένο από τη ζωή δυο ελλήνων: του Χατζηαβάτη και του Μαυρομάτη. Απλώς, η εντύπωση δημιουργήθηκε γιατί, μετά την εμφάνιση του Καραγκιόζη, η τουρκική κυριαρχία απλώθηκε σ'όλες τις χώρες της Βυζαντινής αυτοκρατορίας και επόμενο ήταν το θέατρο σκιών να πάρει μορφή και έκφραση σύμφωνα με τις νέες κοινωνικές συνθήκες, δηλαδή, οθωμανική.
Ηταν, επομένως, λογικό οι ακόλουθοι τέσσερεις σχεδόν αιώνες της τουρκοκρατίας να έχουν σαν αποτέλεσμα να ξεχασθεί τόσο πολύ η ελληνικότητά του, ώστε οι περισσότεροι ερευνητές να χαρακτηρίζουν τον Καραγκιόζη σαν τούρκικο θέατρο σκιών. Παρουσίαζε την τούρκικη ζωή ο Καραγκιόζης επειδή μέσα στην τουρκοκρατία διαμορφώθηκε και προς τους Τούρκους κυρίως απευθυνόταν. Ηταν ανάγκη, επομένως, να καλυφθεί με τούρκικο όνομα ο κεντρικός του ήρωας, γιατί διαφορετικά ήταν αδύνατον να ελέγχει τα φαινόμενα και τους τύπους της τούρκικης κοινωνικής ζωής."
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr










