Η ομιλία της επ. Καθηγήτριας στο Τμήμα Διοίκησης Τουρισμού του Πανεπιστημίου Πατρών στο TRAVEL WEST FORUM 2025
"Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα: Ευκαιρίες και προκλήσεις για τον τουρισμό" ήταν το θέμα που ανέλυσε στο TRAVEL WEST FORUM 2025 η επ. Καθηγήτρια στο Τμήμα Διοίκησης Τουρισμού του Πανεπιστημίου Πατρών Ελένη Παράσχη.
Η κυρία Παρασχη συμμετείχε στην θεματική ενότητα "Οι μεταφορές: το λιμάνι της Πάτρας και η προσβασιμότητα στον τουρισμό"
Ολόκληρη η ομιλία της κας Παράσχη
H ομιλία της κ. Παράσχη έχει ως εξής:
Με χαρά βλέπω ότι γίνεται θεσμός το Travel West Forum. Επεκτείνεται, εδραιώνεται και μας προσφέρει πάντα πολύτιμες ιδέες για το τουριστικό προϊόν της δυτικής Ελλάδας, αλλά και ολόκληρης της Ελλάδας.
Επειδή γίνεται πολύς λόγος για την κρουαζιέρα το τελευταίο διάστημα και όσον αφορά την Πάτρα που μπαίνει στο κάδρο της κρουαζιέρας.
Είναι κάτι που μας προκαλεί χαρά και λόγω της αναβάθμισης των υποδομών αλλά και επειδή είναι πλέον η κατάλληλη στιγμή για να εμπλουτίσουμε το τουριστικό προϊόν με αυτή την πολύ μεγάλη και ενδιαφέρουσα αγορά της κρουαζιέρας.
Η αγορά της κρουαζιέρας είναι μια αγορά πολύ δυναμική που αυξάνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια. Εκτός από δυναμική, όμως, είναι και resilience.
Έχει μεγάλη ανθεκτικότητα και βλέπουμε πόσο γρήγορα ανέκαμψε μετά την πτώση του κορωνοϊού. Πλέον έχει φτάσει ή έχει ξεπεράσει το 2023 τα επίπεδα του 2019, ενώ γενικά ο παγκόσμιος τουρισμός κινείται περίπου στα επίπεδα του 80 % του 2019.
Παρόλα αυτά η κρουαζιέρα έχει μια μεγαλύτερη δυναμική και αναμένεται αυτή η δυναμική να συνεχιστεί και να ενισχυθεί τα επόμενα χρόνια.
Άλλα χαρακτηριστικά της που την κάνουν πολύ ελκυστική και θα πρέπει να λάβουμε υπόψη αν θέλουμε να αναπτύξουμε ένα ενδιαφέρον προϊόν κρουαζιέρας είναι ότι αυτή έχει ξεφύγει από την παραδοσιακή της μορφή που την ήθελε να απευθύνεται σε ηλικιωμένους.
Καμία σχέση με το παρελθόν.
Τώρα πλέον ο μέσος όρος ηλικίας των ταξιδιωτών της κρουαζιέρας είναι τα 46 έτη.
Και επίσης έχει ένα άλλο χαρακτηριστικό...
Οι επιβάτες εκείνοι που έχουν γευτεί την κρουαζιέρα επαναγοράζουν το προϊόν, δηλαδή τους αρέσει και ξανά προτιμούν αυτή τη μορφή τουρισμού.
Οι διεθνείς μελέτες δείχνουν ότι όποιοι επιβάτες κρουαζιέρας έχουν επισκεφθεί έναν προορισμό και τους φαίνεται αυτός ελκυστικός από τις λίγες ώρες που παραμένουν εκεί... τείνουν να τον επισκεφθούν και σαν πλέον κύριο προορισμό τουρισμού και να μείνουν περισσότερο διάστημα.
Άρα θα πρέπει να το λάβουμε υπόψη μας και να αναπτύξουμε, μία ελκυστική προσφορά προς αυτούς.
Η παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας είναι κυρίως επικεντρωμένη στην περιοχή της Καραϊβικής. Σχεδόν η μισή αγορά είναι στην Καραϊβική.
Αυτό βέβαια έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι αγορές, οι κύριες πηγές των επιβατών της κρουαζιέρας είναι κυρίως η Βόρεια Αμερική.
Η Ισπανία έχει την πρωτοκαθεδρία εδώ πέρα, τα Κανάρια Νησιά, με όλα αυτά που προσφέρουν στους επιβάτες κρουαζιέρας ηγείται στης Μεσογειακης αγοράς.
Και μετά έρχεται η Ανατολική Μεσόγειος στην οποία δυστυχώς δεν έχουμε και την πρωτοκαθεδρία.
Ένας άλλος προορισμός που μαζεύει μεγάλη ζήτηση είναι η Μαύρη Θάλασσα και η Αδριατική.
Εστιάζοντας στην Μεσογειακή αγορά κρουαζιέρας, βλέπουμε ότι η θέση της Ελλάδας δεν είναι αυτή που θα θέλαμε να είναι.
Αυτό είναι το κακό νέο.
Το καλό νέο είναι οτι ο ρυθμός ανάπτυξης της Ανατολικής Μεσογείου είναι μεγάλος.
Σ' αυτό το ρυθμό ανάπτυξης η Ελλάδα έχει ένα ικανοποιητικό ποσοστό αύξησης, το οποίο όμως δυστυχώς το υπερβαίνει η Τουρκία.
Δεν είναι στο top 10 η Τουρκία, όμως αυξάνεται με ταχύς ρυθμούς.
Στην Μεσογειακή αγορά της κρουαζιέρας, την πρωτοκαθεδρία την έχει η Βαρκελώνη, που είναι ένα home port, ένα λιμάνι επιβίβασης με πολύ μεγάλη δυναμική και τεράστιες υποδομές, βέβαια.
Ο Πειραιάς βρίσκεται στην 6η θέση.
Τα έχει πάει αρκετά καλά τα τελευταία χρόνια και αυτή η τάση αναμένεται να αυξηθεί.
Γενικά τα τρία τελευταία χρόνια οι ενδείξεις για την ελληνική κρουαζιέρα είναι πολύ ενθαρρυντικές.
Ας δούμε μερικά στοιχεία ιστορικά για το ποσοστό που κατέχουμε στη Μεσογειακή αγορά κρουαζιέρας.
Δυστυχώς η θέση μας κυμαίνεται γύρω στο 9% δεν είναι τα ποσοστά αυτά που θα αξίζαμε να έχουμε.
Αυτό όμως μας δίνει και μία πρόκληση. Για να βελτιωθούμε περισσότερο και να προσελκύσουμε ένα τεράστιο δυναμικό για την ελληνική κρουαζιέρα.
Οι ελληνικοί λιμένες βλέπουμε ότι το 2023 -2024 -2025 κινούνται συνεχώς ανοδικά και στις αφίξεις των επιβατών κρουαζιερόπλοιων και στις προσδέσεις.
Παρόλα αυτά τα στοιχεία δεν μας κάνουν πάρα πολύ χαρούμενους.
Ήδη τα έχουμε βιώσει πριν από μία δεκαετία.
Ελπίζουμε αυτή η ανοδική τάση να συνεχιστεί στα επόμενα χρόνια παρά τις μερικές αρρυθμίες που παρατηρήθηκαν τώρα με την ηφαιστειακή δραστηριότητα στη Σαντορίνη.
Είμασταν όμως αρκετά τυχεροί για να τελειώσει αυτή η ιστορία, να σταματήσει η προβολή της πριν την έναρξη της τουριστικής σεζον.
Οι προκρατήσεις που έχουν γίνει δείχνουν ότι θα πάει πολύ καλά.
Επίσης, λόγω αυτό του γεγονότος έχει προσωρινά παγώσει και το μέτρο του Υπουργείου ΝαυτΙλίας με το τέλος κρουαζιέρας για τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων. Και αυτό πιστεύουμε θα δώσει μια ώθηση παρά το γεγονός ότι δεν θέλουμε να συγκεντρώνεται η ζήτηση μόνο σε αυτές τις πολύ φημισμένες περιοχές όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη.
Οι λιμένες αφετηρίας της Ελλάδας, εκτός από τον Πειραιά είναι η Θεσσαλονίκη, η Κέρκυρα, η Ρόδος και το Λαύριο.
Αυτό το HOME PORTING είναι ένας τομέας που έχει πολύ μεγάλη προοπτική
Γιατί είναι δύο και τρεις φορές μεγαλύτερη από τους λιμένες που είναι τρανζιτ επιβατών, επειδή εκεί θα κάνουν πολύ περισσότερα έξοδα. Θα κάνουν έξοδα διαμονής, θα μείνουν περισσότερες ώρες, θα χρησιμοποιήσουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Και είναι ένας τομέας που χρειάζεται αρκεί όμως να αναπτυχθούν οι κατάλληλες υποδομές για να υποστηρίξουν το HOME PORTING.
Η Ελλάδα διαθέτει πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα.
Δυνητικά μπορούμε να γίνουμε ένας πολύ δυνατός παίχτης στο κάδρο της αγοράς κρουαζιέρας.
Δεν θα τα επαναλάβω, τα ξέρουμε, έχουμε τέλειο καιρό, έχουμε τέλειες παραλίες, έχουμε πάρα πολλά νησιά.
Εκείνο που πρέπει να εστιάσουμε είναι να φτιάξουμε ένα καλό προϊόν κρουαζιέρας το οποίο να προσφέρει μια μοναδική εμπειρία στον επιβάτη που θα κατέβει και σε ένα πολύ συμπιεσμένο χρόνο. Θα πρέπει να αποκτήσει άποψη για τον προορισμό στον οποίο βρέθηκε.
Κομμάτι αυτού του προϊόντος θα πρέπει να είναι μερικοί παράγοντες και πολύ σημαντικό σε αυτούς είναι το θέμα της προσβασιμότητας.
Οι πελάτες πια δεν θα κατέβουν μόνο για την τέλεια κουζίνα. Ας ξέρουν οι τουρίστες ότι έχουμε τέλεια κουζίνα...
θα πρέπει όμως να έχουν και τις κατάλληλες υποδομές.
Βλέπε δημοσιες τουαλέτες, προσβασιμότητα, οργανωμένες διαδρομές.
Εγώ είμαι καινούρια στην περιοχή. Πραγματικά εντυπωσιάστηκα από τις πολλές διαφορετικές επιλογές που έχει να δώσει η περιοχή σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.
Αυτό είναι ένα αβαντάζ γιατί μέσα σε λίγες ώρες μπορούν να συνδυαστούν διαδρομές και να έχει μια ολοκληρωμένη εμπειρία και πολιτισμική, που να συνδυάζει διαφορετικές μορφές τουρισμού, φύσης, εμπειρίας αλλά έχει και όλα τα χαρακτηριστικά τα οποία είναι απαραίτητα, συστατικά του σύγχρονου πακέτου.
Στα μειονεκτήματα μας είναι η έλλειψη υποδομών,η έλλειψη θεσμικού πλαισίου και η εποχικότητα την οποία αν θέλουμε να πάρουμε θα πρέπει να φροντίσουμε να υπάρχουν υποδομές και υπηρεσίες που να εξυπηρετήσουν το χειμερινό τουρισμό.
Πρέπει να προσέξουμε τρεις πυλώνες.
Το πρώτο είναι υποδομές, το δεύτερο είναι η συνεργασία φορέων. Δεν είναι δυνατό να αναπτυχθεί κάτι, αν υπάρχει ένα τέλειο λιμάνι, όταν κατεβαίνουν οι επιβάτες δεν έχουν που να πάνε... ή δεν έχουν τι να δούνε.
Και το τρίτο, βέβαια, είναι όλα αυτό να προμοταριστεί. Να γίνει η προώθησή του, αυτού του πολύ καλού προϊόντος που έχουμε, να φτάσει στις διεθνείς αγορές ώστε να εδραιωθεί στον κλάδο της κρουαζιέρας.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr