ΠΟΛΙΤΙΚΗ

/

«Ριζικές αλλαγές στη λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης. Έλεγχος και απόδοση ευθυνών»

Κοινοποίηση
Tweet

Παρέμβαση της Μ. Κυριακοπούλου στη συζήτηση στη Βουλή για το ν/σ για την Ηλεκτρονική διακυβέρνηση

 

Η Βουλευτής  Αχαΐας του ΠΑΣΟΚ Μαρία Κυριακοπούλου  σε παρέμβαση που έκανε στην Ολομέλεια  της Βουλής την Τετάρτη 18 Μαΐου 2011 στην συζήτηση επί της αρχής του νομοσχεδίου για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι πρόκειται για μια σοβαρή προσπάθεια που στοχεύει στην αναβάθμιση της λειτουργίας του δημοσίου τομέα, καθώς ενισχύει την διαφάνεια και την λογοδοσία και περιορίζει την κακοδιοίκηση και τη διαφθορά.
Στην  ομιλία της η κα Κυριακοπούλου, ανέφερε  τα ακόλουθα:
«Το σημερινό νομοσχέδιο είναι απόρροια της ριζικής αλλαγής στην προσέγγιση και αντιμετώπιση του πολίτη και των ζητημάτων που τον απασχολούν. Πρόκειται για μία προσπάθεια εξάλειψης της περιττής γραφειοκρατίας στις δημόσιες υπηρεσίες και δημιουργίας μιας αποδοτικής και ευέλικτης Δημόσιας Διοίκησης, με στόχο την ταχεία εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων.
Παράλληλα εντάσσεται στο πλαίσιο  των μέτρων που προωθεί η Κυβέρνησή μας για διαφάνεια στη λειτουργία του Δημόσιου Τομέα και πάταξη της διαφθοράς, ελαχιστοποιώντας την ανάγκη αυτοπρόσωπης εμφάνισης των πολιτών στις δημόσιες υπηρεσίες και αυτοπρόσωπης συναλλαγής.
Στη χώρα μας μέχρι σήμερα έχουν γίνει μικρά βήματα προς την κατεύθυνση της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Το 2010 καταλάβαμε την τελευταία θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη, αναφορικά με τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες στους πολίτες. Μόνο το 48% των βασικών υπηρεσιών είναι προσβάσιμες μέσω Διαδικτύου στη χώρα μας, ενώ ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι 82%.
Παρόμοια  αποτελέσματα προκύπτουν και από  άλλες έρευνες, όπως του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, σύμφωνα με την οποία  βρισκόμαστε στην τεσσαρακοστή πρώτη (41η) θέση στο δείκτη ανάπτυξης ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και στην τεσσαρακοστή όγδοη (48η) θέση στο δείκτη ηλεκτρονικής συμμετοχής, επίπεδο χαμηλό για ευρωπαϊκή χώρα.
Με τις  εισαγόμενες ρυθμίσεις, κάθε φορέας του δημοσίου τομέα υποχρεούται  να δημιουργήσει και να λειτουργεί δικτυακό τόπο, προσβάσιμο στο κοινό καθ’ όλο το εικοσιτετράωρο, όπου θα δημοσιοποιεί και θα καθιστά προσιτές πληροφορίες και έγγραφα που διαθέτει, με την ευθύνη για την εγκυρότητα και επικαιροποίηση των πληροφοριών αυτών.
Μέσω  του δικτυακού αυτού τόπου, θα είναι δυνατή η αναζήτηση εγγράφων, η ηλεκτρονική τους διακίνηση μεταξύ των δημοσίων υπηρεσιών και η έκδοση ηλεκτρονικών διοικητικών πράξεων. Ορίζεται ότι τα ηλεκτρονικά έγγραφα έχουν νομική και αποδεικτική ισχύ ισοδύναμη με τα έγγραφα που φέρουν ιδιόχειρη υπογραφή και σφραγίδα, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν προηγμένη ηλεκτρονική υπογραφή και χαρτοσήμανση.
Επίσης, θα είναι δυνατή η ηλεκτρονική  υποβολή αιτήσεων, δηλώσεων και δικαιολογητικών, η ηλεκτρονική υποβολή προσφορών  για συμμετοχή σε δημόσιους διαγωνισμούς και η ηλεκτρονική παρακολούθηση  φακέλων.
Είναι αδιαμφισβήτητο ότι  κατ’ αυτόν  τον  τρόπο θα μειωθεί στο ελάχιστο η ταλαιπωρία των πολιτών, θα αυξηθεί η ποιότητα και η ταχύτητα των παρεχομένων υπηρεσιών. Κυρίως, όμως, θα ενισχυθεί η διαφάνεια και η λογοδοσία, και θα περιοριστεί η κακοδιοίκηση και η διαφθορά. Αυτό θα επιτευχθεί κατά πρώτο λόγο με την ελάττωση της άμεσης επαφής των πολιτών με τις δημόσιες υπηρεσίες και ιδίως με την ελάττωση της άμεσης  οικονομικής συναλλαγής.
Επιπλέον, με την ηλεκτρονική  διακυβέρνηση ενισχύεται η δυνατότητα ελέγχου  και απόδοσης ευθυνών, αφού καθίσταται δυνατή  η ιχνηλάτηση των σταδίων που ακολουθήθηκαν για τη λήψη μιας απόφασης της Διοίκησης, και είναι ευκολότερο να εντοπιστεί η όποια παρανομία και αυθαιρεσία.
Δεν πρόκειται απλώς  για μηχανοποιημένη ροή των εργασιών, αλλά για την αρχή μιας ευρείας διοικητικής  μεταρρύθμισης. Μιας μεταρρύθμισης που θα συμβάλει στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο, στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας των δημοσίων υπαλλήλων, στην καταπολέμηση της κακοδιοίκησης και της διαφθοράς, αλλά και στην τόνωση της εθνικής οικονομίας, τόσο μέσω της αύξησης της παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητας των δημοσίων υπηρεσιών,  όσο και μέσω της μείωσης του διοικητικού φόρτου και του περιορισμού αντίστοιχα των διοικητικών δαπανών».
Όσον  αφορά στις λοιπές διατάξεις του νομοσχεδίου, όπως και τις κατατεθείσες υπουργικές τροπολογίες που ρυθμίζουν κυρίως θέματα οργανωτικά και λειτουργικά, η Μαρία Κυριακοπούλου επιφυλάχθηκε να διατυπώσει τις απόψεις της κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου επί των άρθρων. Αναφέρθηκε ωστόσο στη διάταξη του άρθρου 46 για το Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων που συμπληρώνει και βελτιώνει τον ήδη ψηφισθέντα νόμο 3839/2010, τονίζοντας ότι τέτοιες ρυθμίσεις έχουν ιδιαίτερη σημασία για την αναδιοργάνωση και αναβάθμιση του δημοσίου τομέα και πως «Αν θέλουμε ένα κράτος αποτελεσματικό, στην υπηρεσία του των πολιτών, πρέπει να αναπτύξουμε ένα αξιοκρατικό σύστημα προαγωγών, αλλά πρώτα απ’ όλα, ένα ακόμη πιο αξιοκρατικό σύστημα προσλήψεων. Ευελπιστώ, λοιπόν, το επόμενο μεγάλο βήμα να είναι η καθιέρωση των γραπτών εξετάσεων για όλους όσους επιθυμούν να διοριστούν στο Δημόσιο, ώστε να στελεχώνονται οι δημόσιες υπηρεσίες με άτομα ικανά, όχι μόνο με γνώσεις, αλλά και κρίση και ικανότητες αποτελεσματικής διαχείρισης των θεμάτων που ανακύπτουν κατά την τέλεση της εργασίας τους».

Η Βουλευτής Αχαΐας του ΠΑΣΟΚ Μαρία Κυριακοπούλου σε παρέμβαση που έκανε στην Ολομέλεια της Βουλής την Τετάρτη 18 Μαΐου 2011 στην συζήτηση επί της αρχής του νομοσχεδίου για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι πρόκειται για μια σοβαρή προσπάθεια που στοχεύει στην αναβάθμιση της λειτουργίας του δημοσίου τομέα, καθώς ενισχύει την διαφάνεια και την λογοδοσία και περιορίζει την κακοδιοίκηση και τη διαφθορά.

Στην ομιλία της η κα Κυριακοπούλου, ανέφερε τα ακόλουθα:

«Το σημερινό νομοσχέδιο είναι απόρροια της ριζικής αλλαγής στην προσέγγιση και αντιμετώπιση του πολίτη και των ζητημάτων που τον απασχολούν. Πρόκειται για μία προσπάθεια εξάλειψης της περιττής γραφειοκρατίας στις δημόσιες υπηρεσίες και δημιουργίας μιας αποδοτικής και ευέλικτης Δημόσιας Διοίκησης, με στόχο την ταχεία εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων.

Παράλληλα εντάσσεται στο πλαίσιο των μέτρων που προωθεί η Κυβέρνησή μας για διαφάνεια στη λειτουργία του Δημόσιου Τομέα και πάταξη της διαφθοράς, ελαχιστοποιώντας την ανάγκη αυτοπρόσωπης εμφάνισης των πολιτών στις δημόσιες υπηρεσίες και αυτοπρόσωπης συναλλαγής.

Στη χώρα μας μέχρι σήμερα έχουν γίνει μικρά βήματα προς την κατεύθυνση της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Το 2010 καταλάβαμε την τελευταία θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη, αναφορικά με τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες στους πολίτες. Μόνο το 48% των βασικών υπηρεσιών είναι προσβάσιμες μέσω Διαδικτύου στη χώρα μας, ενώ ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι 82%.

Παρόμοια αποτελέσματα προκύπτουν και από άλλες έρευνες, όπως του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, σύμφωνα με την οποία βρισκόμαστε στην τεσσαρακοστή πρώτη (41η) θέση στο δείκτη ανάπτυξης ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και στην τεσσαρακοστή όγδοη (48η) θέση στο δείκτη ηλεκτρονικής συμμετοχής, επίπεδο χαμηλό για ευρωπαϊκή χώρα.

Με τις εισαγόμενες ρυθμίσεις, κάθε φορέας του δημοσίου τομέα υποχρεούται να δημιουργήσει και να λειτουργεί δικτυακό τόπο, προσβάσιμο στο κοινό καθ’ όλο το εικοσιτετράωρο, όπου θα δημοσιοποιεί και θα καθιστά προσιτές πληροφορίες και έγγραφα που διαθέτει, με την ευθύνη για την εγκυρότητα και επικαιροποίηση των πληροφοριών αυτών.

Μέσω του δικτυακού αυτού τόπου, θα είναι δυνατή η αναζήτηση εγγράφων, η ηλεκτρονική τους διακίνηση μεταξύ των δημοσίων υπηρεσιών και η έκδοση ηλεκτρονικών διοικητικών πράξεων. Ορίζεται ότι τα ηλεκτρονικά έγγραφα έχουν νομική και αποδεικτική ισχύ ισοδύναμη με τα έγγραφα που φέρουν ιδιόχειρη υπογραφή και σφραγίδα, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν προηγμένη ηλεκτρονική υπογραφή και χαρτοσήμανση.

Επίσης, θα είναι δυνατή η ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων, δηλώσεων και δικαιολογητικών, η ηλεκτρονική υποβολή προσφορών για συμμετοχή σε δημόσιους διαγωνισμούς και η ηλεκτρονική παρακολούθηση φακέλων.

Είναι αδιαμφισβήτητο ότι  κατ’ αυτόν  τον  τρόπο θα μειωθεί στο ελάχιστο η ταλαιπωρία των πολιτών, θα αυξηθεί η ποιότητα και η ταχύτητα των παρεχομένων υπηρεσιών. Κυρίως, όμως, θα ενισχυθεί η διαφάνεια και η λογοδοσία, και θα περιοριστεί η κακοδιοίκηση και η διαφθορά. Αυτό θα επιτευχθεί κατά πρώτο λόγο με την ελάττωση της άμεσης επαφής των πολιτών με τις δημόσιες υπηρεσίες και ιδίως με την ελάττωση της άμεσης  οικονομικής συναλλαγής.

Επιπλέον, με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση ενισχύεται η δυνατότητα ελέγχου  και απόδοσης ευθυνών, αφού καθίσταται δυνατή  η ιχνηλάτηση των σταδίων που ακολουθήθηκαν για τη λήψη μιας απόφασης της Διοίκησης, και είναι ευκολότερο να εντοπιστεί η όποια παρανομία και αυθαιρεσία.

Δεν πρόκειται απλώς για μηχανοποιημένη ροή των εργασιών, αλλά για την αρχή μιας ευρείας διοικητικής μεταρρύθμισης. Μιας μεταρρύθμισης που θα συμβάλει στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο, στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας των δημοσίων υπαλλήλων, στην καταπολέμηση της κακοδιοίκησης και της διαφθοράς, αλλά και στην τόνωση της εθνικής οικονομίας, τόσο μέσω της αύξησης της παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητας των δημοσίων υπηρεσιών,  όσο και μέσω της μείωσης του διοικητικού φόρτου και του περιορισμού αντίστοιχα των διοικητικών δαπανών».

Όσον αφορά στις λοιπές διατάξεις του νομοσχεδίου, όπως και τις κατατεθείσες υπουργικές τροπολογίες που ρυθμίζουν κυρίως θέματα οργανωτικά και λειτουργικά, η Μαρία Κυριακοπούλου επιφυλάχθηκε να διατυπώσει τις απόψεις της κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου επί των άρθρων. Αναφέρθηκε ωστόσο στη διάταξη του άρθρου 46 για το Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων που συμπληρώνει και βελτιώνει τον ήδη ψηφισθέντα νόμο 3839/2010, τονίζοντας ότι τέτοιες ρυθμίσεις έχουν ιδιαίτερη σημασία για την αναδιοργάνωση και αναβάθμιση του δημοσίου τομέα και πως «Αν θέλουμε ένα κράτος αποτελεσματικό, στην υπηρεσία του των πολιτών, πρέπει να αναπτύξουμε ένα αξιοκρατικό σύστημα προαγωγών, αλλά πρώτα απ’ όλα, ένα ακόμη πιο αξιοκρατικό σύστημα προσλήψεων. Ευελπιστώ, λοιπόν, το επόμενο μεγάλο βήμα να είναι η καθιέρωση των γραπτών εξετάσεων για όλους όσους επιθυμούν να διοριστούν στο Δημόσιο, ώστε να στελεχώνονται οι δημόσιες υπηρεσίες με άτομα ικανά, όχι μόνο με γνώσεις, αλλά και κρίση και ικανότητες αποτελεσματικής διαχείρισης των θεμάτων που ανακύπτουν κατά την τέλεση της εργασίας τους».

 

Κοινοποίηση
Tweet

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Σχόλια

Ειδήσεις