CULTURE

/

Η εισήγηση του Προέδρου του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας στη σημερινή διαβούλευση

Κοινοποίηση
Tweet

"Αυτό που θα ήταν καλό να αποφύγουμε, όλοι μας, είναι η παρελθοντολογία"

Με 42 εισηγήσεις και περισσότερους από 160 θεατές στο Δημοτικό Θέατρο Απόλλων, ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση σήμερα Σάββατο, στις 4 το απόγευμα. Έντονα προβληματισμένοι αλλά και τεκμηριωμένα αισιόδοξοι   λόγω της μεγάλης συμμετοχής και κυρίως για την ποιότητα των εισηγήσεων    ο πρόεδρος και τα μέλη του Δ.Σ. του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Πάτρας εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για το αποτέλεσμα της ημερίδας.

 

"Η νέα διοίκηση του ΔΗΠΕΘΕ είχε εξαγγείλει εξ αρχής μία Δημόσια Διαβούλευση για το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. της Πάτρας, προκειμένου να ακουστούν ιδέες και προτάσεις από τους πολίτες της Πάτρας και να προσδιοριστούν οι στόχοι και η στρατηγική" ανέφερε ο Πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας Πέτρος Ψωμάς στην εισήγησή του για το Θέατρο κατά τη διάρκεια της σημερινής διαβούλευσης.

Η εισήγηση του κ. Ψωμά έχει ως εξής:

"Η δημόσια διαβούλευση στοχεύει στο να κατατεθούν οι απόψεις όλων των πλευρών, όλων όσοι ασχολούνται με το θέατρο στην πόλη και σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με αυτό. Οι τοποθετήσεις απ’ όλες τις πλευρές, η συζήτηση σε διευρυμένη βάση και η αναζήτηση των βέλτιστων λύσεων και του κοινού μας τόπου είναι πρακτικές μόνο θετικά μπορούν να ειδωθούν.

Πόσο μάλλον που η εποχή έρχεται να επιβάλλει λογικές σύνθεσης, συνεργασιών και συνεννόησης. Πόσο μάλλον που μια ανοιχτή συζήτηση για το Θέατρο δεν έχει γίνει εδώ και χρόνια. Και ποιος αρμοδιότερος φορέας να την προκαλέσει, παρά το ΔΗΠΕΘΕ της πόλης μας.

Βέβαια, ακόμα και πρόσφατα να είχε αναληφθεί μία αντίστοιχη πρωτοβουλία, πάλι θα χρειαζόταν σήμερα να συναντιόμασταν και να συζητούσαμε, γιατί απλούστατα οι ραγδαίες εξελίξεις έχουν πια διαμορφώσει μια νέα βάση. Και γι’ αυτό είμαστε σήμερα εδώ, για να τοποθετηθούμε πάνω στα νέα διαμορφωμένα –ή έστω υπό διαμόρφωση- δεδομένα.

Γι’ αυτό και η καθυστέρηση δεν έγινε νωρίτερα. Έλλειπαν κομμάτια του συνολικού παζλ και η εικόνα ήταν μέχρι πρότινος λειψή. Δεν την αφήσαμε και για αργότερα, γιατί ο χρόνος είναι πια οριακός. Η θεατρική σεζόν ολοκληρώνεται, οι προγραμματισμένες δράσεις επίσης, ο σχεδιασμός της προσεχούς περιόδου δεν μπορεί να περιμένει και οι αποφάσεις για το πώς θα κινηθούμε στο άμεσο και απώτερο μέλλον είναι πλέον επιβεβλημένες.

Αποτελεί πεποίθηση του Διοικητικού μας Συμβουλίου πως ο θεατρικός προγραμματισμός οφείλει να βλέπει μπροστά για ένα εύλογο διάστημα, ίσο με μία τριετία τουλάχιστον. Η ρευστότητα της εποχής, όμως, η αναμονή γρήγορων εξελίξεων και στα θεατρικά πράγματα και η έλλειψη στοιχείων με βάθος χρόνου θα μας αναγκάσουν και σήμερα να μιλήσουμε για τη θεατρική σεζόν 2011-2012, χωρίς βέβαια να αποφύγουμε και τη συζήτηση της γενικότερης μελλοντικής μας προοπτικής.

Αυτό που θα ήταν καλό να αποφύγουμε, όλοι μας, είναι η παρελθοντολογία. Δεν ωφελεί σ’ αυτή τη φάση, ούτε υπάρχει η πολυτέλεια του χρόνου. Ας προκύπτει το τι απ’ τα παρελθόντα απορρίπτουμε, έμμεσα μέσα απ’ το τι για το μέλλον προτείνουμε. Λάθη, παραλείψεις, κακές πρακτικές ή ότι άλλο βαραίνει το παρελθόν του ΔΗΠΕΘΕ μας –ακόμα και το πιο πρόσφατο- έχουν αρκετά συζητηθεί και ας μη δαπανήσουμε χρόνο και φαιά ουσία να τα επαναλάβουμε. Ο γέγονε, γέγονε, ευτυχώς ή δυστυχώς.

Επίσης παροτρύνουμε τους εισηγητές κι όσους επιλέξουν να τοποθετηθούν στην Ημερίδα μας, να αποφύγουν τα ευχολόγια. Δεν ήρθαμε να πούμε τι θα μπορούσε να γίνει ή τι θα θέλαμε. Δυστυχώς τα δεδομένα της εποχής μας περιορίζουν στο να επιλέξουμε τι θα κάνουμε μέσα μόνο από τις εφικτές για την εποχή επιλογές. Το πρώτο ζητούμενο είναι το «τι δυνάμεθα να κάνουμε;» Γι’ αυτό και παρακαλούμε οι τοποθετήσεις να είναι ρεαλιστικές, σημερινές, εφικτές, εφαρμόσιμες και να απαντούν στα νέα δεδομένα.

Τα νέα αυτά δεδομένα τα έχουμε προαναγγείλει. Τα επαναλαμβάνω σύντομα, προκειμένου να προσδιοριστεί το πλαίσιο της κουβέντας μας. Τα συνοψίσαμε σε έξι σημεία, δύο αντικειμενικές πραγματικότητες για το νομικό πλαίσιο και τα οικονομικά μας (που εκπορεύονται από το Υπουργείο και τον Δήμο, αντίστοιχα), δύο ρεαλιστικά σημερινά δεδομένα που έχουν να κάνουν με τις θεατρικές μας υποδομές και τις φετινές επετείους που ίσως εμπνεύσουν ιδέες και δύο δεσμεύσεις της νέας δημοτικής αρχής, αυτονόητες, που αφορούν τους δημιουργούς του θεάτρου μας και το κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε. Τα 6 σημεία είναι:

1.      Το Υπουργείο Πολιτισμού σε πρόσφατη Ημερίδα για τα ΔΗΠΕΘΕ δεσμεύτηκε ότι εντός του 2011 θα καταθέσει νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα διέπει τη λειτουργία των ΔΗΠΕΘΕ από το 2012 και μετά. Αυτό συνεπάγεται από τη μία ασάφεια για το μέλλον του θεσμού, από την άλλη ανησυχία για το πώς ο περιφερειακός ρόλος του Θεάτρου μας θα υπηρετηθεί καλύτερα εντός του νέου πλαισίου.

 

2.      Δυσχερής οικονομική κατάσταση του Δήμου Πατρέων που καθιστά τη χρηματοδότηση του ΔΗΠΕΘΕ δύσκολη. Θυμίζουμε πως ο Δήμος επί χρόνια αποτελεί τον κύριο χρηματοδότη του Θεάτρου μας και είναι σαφές – όπως προκύπτει και από τον προϋπολογισμό του 2011 – πως η δυνατότητα χρηματοδότησης του ΔΗΠΕΘΕ με τα έως τώρα δεδομένα είναι πλέον αδύνατη. Επίσης, το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας κουβαλάει σοβαρά οικονομικά βάρη που έρχονται από το παρελθόν.

 

3.      Υποδομές: Η μόνη δεδομένη θεατρική σκηνή μας παραμένει, δυστυχώς, το Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων» με τα γνωστά προβλήματα. Επιδίωξή μας είναι η χρήση του κάθ’ολη τη διάρκεια της θεταρικής σεζόν.

Το ΔΗΠΕΘΕ συζητά με το Δήμο την παραχώρηση ενός θεάτρου στις εγκαταστάσεις Μπάρι, το οποίο στερείται βασικών θεατρικών υποδομών, μπορεί όμως να αξιοποιηθεί ως πειραματική σκηνή.

Στο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου έχει ενταχθεί και η επιδιόρθωση και αδειοδότηση του Εργοστασίου Τέχνης.

 

4.      Τη θεατρική περίοδο 2011-2012 συμπληρώνονται 140 χρόνια από την κατασκευή και την πρώτη λειτουργία του Δημοτικού Θεάτρου. Επίσης φέτος κλείνει μία 25ετία από την ίδρυση και λειτουργία του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, το 1987.

 

5.      Θυμίζουμε την πολιτική κατεύθυνση που αφορά τα ευαίσθητα κοινά της Πάτρας (παιδιά, μαθητές, νεολαία, φοιτητές, άνεργοι, άποροι, ΑΜΕΑ, θεατρόφιλοι και άλλες κοινωνικές ομάδες)

 

6.      Αναγκαιότητα της αξιοποίησης του τοπικού καλλιτεχνικού δυναμικού.

 

Επιπλέον στοιχεία που ενδεχομένως να επηρεάσουν τις εισηγήσεις σας ή μπορεί να απαντήσουν πιθανές ερωτήσεις σας είναι τα ακόλουθα:

 

  • Το ΔΗΠΕΘΕ μετατράπηκε τον περασμένο Νοέμβριο σε Κοινωφελή Δημοτική Επιχείρηση, προκειμένου να διατηρήσει την αυτονομία του ως νομικό πρόσωπο και στην εποχή εφαρμογής του Καλλικράτη.
  • Το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας λειτουργεί σήμερα με 20 άτομα μόνιμο προσωπικό.
  • Ο περυσινός προϋπολογισμός του Θεάτρου μας άγγιξε το 1,5 εκατομμύριο ευρώ, εκ των οποίων 114.000.000 μόνο από το ΥΠ.ΠΟ.Τ.
  • Τα χρέη μας σήμερα πλησιάζουν τις 500.000 ευρώ και αφορούν κυρίως παρελθούσες χρήσεις.
  • Καλοκαιρινή παραγωγή φέτος δεν θα πραγματοποιηθεί. Κάθε φορά που είχαμε θερινή περιοδεία, η οικονομική κατάσταση του θεάτρου μας επηρεαζόταν σοβαρά αρνητικά, γιατί το κόστος είναι πάντοτε πολλαπλάσιο των όποιων εσόδων.
  • Οι συμβατικές υποχρεώσεις μας απέναντι στο Υπουργείο –όπως και των υπόλοιπων ΔΗΠΕΘΕ- δεν υλοποιούνταν πάντοτε. Αυτό όμως που έχουμε καιρό να προσφέρουμε στην πόλη και τους μαθητές της είναι μια παιδική παράσταση, που πέρα από συμβατική αποτελεί και ηθική υποχρέωση και οφείλει να ενταχθεί στο μελλοντικό προγραμματισμό μας.
  • Στη χώρα λειτουργούσαν μέχρι πρότινος 16 ΔΗΠΕΘΕ. Μετά το κλείσιμο της Ρόδου τον περασμένο Δεκέμβριο συνεχίζουν 15, τα περισσότερα με σοβαρά προβλήματα οικονομικής κυρίως φύσης.
  • Μόνο δύο από τα ΔΗΠΕΘΕ της χώρας είναι πλεονασματικά. Σε καλύτερη οικονομική μοίρα βρίσκεται το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, το μόνο που λειτουργεί ως Α.Ε. ΟΤΑ, από δεκαετίας.
  • Η σύμβαση του Καλλιτεχνικού μας Διευθυντή –δεν είναι ταμπού να το θυμίσουμε- λήγει επίσημα στο τέλος Ιουνίου.
  • Το νέο εννεαμελές Δ.Σ. του ΔΗΠΕΘΕ που διοικεί το θέατρο από τις 21 Ιανουαρίου 2011 έχει ως τώρα λάβει μόνο ομόφωνες αποφάσεις και με αυτή τη λογική φιλοδοξεί να κινηθεί και στο μέλλον.
  • Οι μέχρι τώρα αποφάσεις είχαν κύριο στόχο τη μείωση των εξόδων και την αύξηση των εσόδων του θεάτρου μας, χωρίς να επηρεαστεί το παραγόμενο θεατρικό προϊόν. Αυτό έχει γίνει ήδη κατορθωτό μέσω της κατάργησης των προσκλήσεων, της ενοικίασης του θεάτρου «Απόλλων» σε φορείς, της οικονομικής αξιοποίησης μετακλήσεων από Αθήνα και της σοβαρής μείωσης δαπανών και εξόδων.
  • Οι 5 πυλώνες της στρατηγικής μας είναι:  1) Ορθολογιστική διαχείριση – Διαχείριση των οικονομικών με σύνεση, 2)Ευκαιρίες στο ανθρώπινο δυναμικό της Πάτρας και της ευρύτερης περιοχής, 3)Δράσεις με στόχευση ιδιαίτερα και ευαίσθητα κοινά: παιδιά, φοιτητές, αδύναμες κοινωνικά ομάδες του πατρινού πληθυσμού 4)Διατήρηση υψηλού καλλιτεχνικού επιπέδου στις παραγωγές και 5)Συνέργειες, συνεργασίες προς όλες τις κατευθύνσεις.
  • Ερασιτέχνες – Επαγγελματίες
  • Θέατρο «Αγορά»
  • Δραματική Σχολή
Κοινοποίηση
Tweet

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Σχόλια

Culture