Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

SPOTLIGHT

/

Ο περιπετειώδης... "βίος" του ιστορικού ΙΝΤΕΑΛ της Αγ. Νικολάου και η επιθυμία να ξεκινήσουν και πάλι οι προβολές-ΦΩΤΟ

Ο περιπετειώδης... "βίος" του ...

Μια αναδρομή στην μακραίωνη ιστορία του κινηματογράφου

Οι βαλκανικοί πόλεμοι μόλις έχουν λήξει. όμως ο ευρωπαικός πόλεμος που έχει ανάψει έχει φθάσει και στην Ελλάδα. Βασιλιάς Κωνσταντίνος και Βενιζέλος διαφωνούν για τη στάση που θα κρατήσουν και ακολουθεί ο εθνικός διχασμός. Μέσα σε αυτό το εξαιρετικά δυσάρεστο για τη χώρα κλίμα και ενώ η πλειοψηφία των Πατρινών βρίσκεται στο μέτωπο, η είδηση ίδρυσης ενός νέου κινηματογράφου στην Πάτρα προκαλεί έκπληξη. Πρόκειται για τον ιστορικό κινηματογράφο ΙΝΤΕΑΛ που στεκεται στην Αγίου Νικολάου και λειτουργούσε συνεχώς επί σχεδόν 100 χρόνια.

Στην αρχική λειτουργία του φιλοξενούσε πολύ θέατρο. Τα πρώτα χρόνια ο κινηματογράφος βρισκόταν στο πίσω μέρος ενώ μπροστά του υπηρχαν κάποια εμπορικά καταστήματα.

Η 9η Νοεμβρίου 1914, ημέρα της έναρξης των εργασιών του ΙΝΤΕΑΛ είναι ιστορική για την Πάτρα, γράφει στο βιβλίο του "100 χρόνια Κινηματογράφος στην Πάτρα" ο Γιάννης Μουγκολιάς.

Την επομένη ο Νεολόγος γράφει "Χθες εις στο ΙDEAL ουδέ δια βελόνην δεν υπήρε θέσις. Πολλοί ανεχώρουν μετα λύπης των διότι δεν εύρισκον θέσεις..."

 

 

 

Από το 1919 και μέχρι το Μάιο του 1920 η Πάτρα βρίσκεται με μοναδικό χειμερινό κινηματογράφο το ΙΝΤΕΑΛ και με εισιτήριο (μαζί με το φόρο) 2,40 δραχμές.

 

Ιντεάλ. Στην Αγίου Νικολάου. Ο εξώστης και η οθόνη

Ιντεάλ. Στην Αγίου Νικολάου. Ο εξώστης και η οθόνη

Ιντεάλ. Στην Αγίου Νικολάου. Ο εξώστης και η οθόνη

Στην Αγίου Νικολάου. Το εσωτερικό

Στην Αγίου Νικολάου. Το εσωτερικό

Στην Αγίου Νικολάου. Το εσωτερικό

To 1920 Ο βωβός κινηματογράφος γνωρίζει συνεχή βελτίωση.Στην Πάτρα οι σινεφίλ προτιμούν τις ταινίες γερμανικής και γαλλικής παραγωγής, καθώς και τις ταινίες του αξεπέραστου σκηνοθέτη και ηθοποιού Τσάρλι Τσάπλιν. Το ΙΝΤΕΑΛ εξασφαλίζει για τους Πατρινούς μεγάλες επιτυχίες και σπάνιες ταινίες από το παγκόσμιο κινηματογραφικό στερέωμα. Παραχωρεί επίσης την αίθουσα την Αποκριά για χώρους με μεγάλη επιτυχία και για εκδηλώσεις με ονομαστές ορχήστρες.

Τη δεκαετία του ’30 και με την επέλαση του «ομιλούντος» κινηματογράφου οι προβολές του ΙΝΤΕΑΛ αποτελούν σημαντικό κοσμικό γεγονός. Πρεμιέρες πραγματοποιούνταν κάθε Δευτέρα και συγκέντρωναν την «αριστοκρατία» της πόλης.

1931 Το ΙΝΤΕΑΛ εξοπλίζεται με μηχανήματα «ομιλούντος» κινηματογράφου της Western Electric. Για την συντήρησή τους ερχόταν τεχνικός της εταιρίας από το Κάιρο.

Στην αρχική λειτουργία του φιλοξενούσε πολύ θέατρο ενώ το 1932 καταστρέφεται από πυρκαγιά ο χώρος της μηχανής προβολής και εκτεταμμένο τμήμα της αίθουσας χωρίς να πάψουν όμως οι προβολές.

Το 1939 ανακατασκευάζεται νέος κινηματογράφος ΙΝΤΕΑΛ βασισμένος στα σχέδια του Αρμένη Αρχιτέκτονα Νουπάρ. Η νέα αρχιτεκτονική του ΙΝΤΕΑΛ είναι επηρεασμένη από το μοντέρνο κίνημα στο σχεδιασμό των κινηματογράφων που ήταν κυρίαρχο στη Γερμανία.

Πρόκειται για τη σημερινή όψη του κτιρίου στον αριθμό 6 της Αγίου Νικολάου.

Το ΙΝΤΕΑΛ στην εποχή της ανακατασκευής του από τον Νουμπαρ και μετέπειτα ήταν ο μεγαλύτερος κινηματογράφος σε χωρητικότητα αλλά και ο παλαιότερος και πιο πολυτελής κινηματογράφος στην Ελληνική επαρχία.

Η περιπέτεια της πυρκαγιάς δεν ήταν η μοναδική για το ΙΝΤΕΑΛ αφού και στη διάρκεια της Κατοχής προκλήθηκε φωτιά στην καμπίνα προβολής από τις εύφλεκτες την εποχή εκείνη ταινίες.

Η δεκαετία 1940 ξεκινάει με την ανησυχία του κόσμου για τα γεγονότα στην Ευρώπη καθώς ο πόλεμος που έχει ανάψει πλησιάζει και την Ελλάδα.

Δευτέρα 28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940. Η προγραμματισμένη προβολή του ΙΝΤΕΑΛ «Ρόμπερτ Κοχ» δεν πραγματοποιείται.

1941 – 1944 Λειτουργεί και πάλι το ΙΝΤΕΑΛ. Απαγορεύονται οι προβολές αμερικάνικων και αγγλικών ταινιών ενώ οι υπόλοιπες παίζονται μόνο με άδεια. Ανάμεσα στις προβολές παίζονται γερμανικά επίκαιρα και προπαγανδιστικά ζουρνάλ για πλύση εγκεφάλου των θεατών. Η αίθουσα επιτάσσεται και λειτουργεί για το κοινό εώς τις 6.00μμ και μετά για το γερμανικό στρατό.

Το 1945 παίζονται ταινίες που πλέον εγκρίνονται από την αγγλική λογοκρισία. Η πόλη προσπαθεί σιγά σιγά να βρει τον καλό προπολεμικό ρυθμό.

1950 Η εισβολή της πανοραμικής οθόνης και του σινεμασκόπ αποτελούν κορυφαία γεγονότα στο χώρο του κινηματογράφου. Τέσσερα χρόνια μετά  το ΙΝΤΕΑΛ αποκτά τα πρώτα μηχανήματα πανοραμικής οθόνης και τον επόμενο χρόνο μηχανήματα σινεμασκόπ με ταυτόχρονη χρήση στερεοφωνικού ήχου.

Στις εφημερίδες ανακοινώνεται: «… η επιχείρηση … φέρει μετ’ ευχαριστήσεως εις γνώσιν της αξιότιμους πελατείας ότι εντός των άμεσων προσεχών ημερών εγκαθιστά τα τελειότερα μηχανήματα ΠΑΝΟΡΑΜΙΚΗΣ ΟΘΟΝΗΣ δια πρώτη φοράν χρησιμοποιούμενα εν Ελλάδι».

Το 1960 Σε μια εποχή που ο παγκόσμιος κινηματογράφος δημιουργούσε αριστουργήματα, οι Έλληνες σινεφίλ “δε δικαιούνται, ούτε πρέπει να δουν” τα πιο πολλά από αυτά.

Στις αρχές της δεκαετίας η Ελληνική Πολιτεία, επηρεασμένη από το διεθνές κλίμα του “ψυχρού πολέμου” και όχι μόνο, επιβάλλει προληπτική λογοκρισία στο γύρισμα των ελληνικών ταινιών.

 

Ο Νίκος Μόρφης και ο Νίκος Χριστάρας ως μηχανικοί προβολής στο Ιντεάλ, με τη μηχανή προβολής Ουέστερν Ελέκτρικ, 1954

Ο Νίκος Μόρφης και ο Νίκος Χριστάρας ως ...

Ο Νίκος Μόρφης και ο Νίκος Χριστάρας ως μηχανικοί προβολής στο Ιντεάλ, με τη μηχανή προβολής Ουέστερν Ελέκτρικ, 1954

Ο Νίκος Μόρφης και ο Νίκος Χριστάρας ως μηχανικοί προβολής στο Ιντεάλ, με τη μηχανή προβολής Ουέστερν Ελέκτρικ, 1954

Ο Νίκος Μόρφης και ο Νίκος Χριστάρας ως ...

Ο Νίκος Μόρφης και ο Νίκος Χριστάρας ως μηχανικοί προβολής στο Ιντεάλ, με τη μηχανή προβολής Ουέστερν Ελέκτρικ, 1954

Με το απριλιανό πραξικόπημα του 1967 οι περιορισμοί που αμέσως επιβλήθηκαν στην ελευθερία εκδήλωσης και έκφρασης, χτυπήσαν τον τύπο και τον κινηματογράφο σε βαθμό που θύμισαν κατοχικές μέρες.

Τότε ο κινηματογράφος ως μέσο διαφυγής του δυσάρεστου κλίματος της εποχής συνέχιζε να συγκεντρώνει κόσμο παρά το χαμηλό επίπεδο των ταινιών και την δυναμική παρουσία της τηλεόρασης.

Το κλίμα αυτό επικρατεί και το 1970

Το 1972 καταγράφεται ένα μοναδικό φαινόμενο  για την Πάτρα. 16 χειμερινοί και 34 θερινοί κινηματογράφοι είναι σε λειτουργία αυτή τη χρονιά. Υπάρχει ανησυχία για την υπέρμετρη αύξηση τους σε συνδυασμό με την κακή ποιότητα ταινιών και τις αναγκαστικές επαναλήψεις των σεναρίων που απομακρύνει σιγά σιγά το κοινό και με τον παράγοντα τηλεόραση αναμένεται σύντομα κρίση.

Το 1973 Πατρινοί φοιτητές της Αθήνας παίρνουν πρωτοβουλία για την παρουσίαση ταινιών ποιότητας στο ΙΝΤΕΑΛ ενώ από το 1975 επιστρέφουν ελεύθερα αξιόλογες ταινίες στην μεγάλη οθόνη.

 

Στην Αγίου Νικολάου. Μετά το τέλος προβολής

Στην Αγίου Νικολάου. Μετά το τέλος προβολής

Στην Αγίου Νικολάου. Μετά το τέλος προβολής

1980 Έχει αρχίσει εντυπωσιακά η μείωση του αριθμού των λειτουργούντων κινηματογράφων και ιδιαίτερα των θερινών.

Οικονομική κρίση μαστίζει τις κινηματογραφικές αίθουσες. Λειτουργούν πια με παθητικό και απολύονται πολλοί μηχανικοί και άλλοι υπάλληλοι σε μία εποχή που η πόλη δείχνει ανάπτυξη σε όλους τους τομείς.Άλλοι κλείνουν, άλλοι με αισιοδοξία ανακαινίζονται και άλλοι γκρεμίζονται χωρίς λύπηση για να εκμεταλλευτούν αλλιώς τα οικόπεδα.

Το 1990 οι κινηματογράφοι στην Πάτρα έχουν μειωθεί τραγικά. Λειτουργούν μόλις 4 χειμερινοί και 7 θερινοί στο κέντρο και τις συνοικίες. Το χειμώνα του 1994 το ΙΝΤΕΑΛ παρέμεινε κλειστό. Οι σινεφίλ της πόλης έχουν ανησυχήσει και καταβάλουν μεγάλες προσπάθειες να μην κλείσει ο ιστορικός κινηματογράφος αλλά να εξερευνηθεί τρόπος αξιοποίησης από το δήμο. Στα τέλη της δεκαετίας ο κινηματογράφος καταφέρνει να ξανακερδίσει φίλους στην Πάτρα.

Από το 1996 το κτίριο του ΙΝΤΕΑΛ έχει χαρακτηριστεί ιστορικό, διατηρητέο μνημείο με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού .

Ο επόμενος αιώνας θα φέρει την εισβολή των πολυκινηματογράφων που ισοπεδώνει την κινηματογραφική παράδοση της πόλης.

Βάσει Υπουργικών αποφάσεων του 2004, 2013 και 2017, η πιο πρόσφατη έχει ημερομηνία 6 Απριλίου) ο επάνω όροφος του κτιρίου (το ισόγειο έχει ενοικιαστεί σε πολυεθνική ένδυσης) οφείλει να λειτουργεί ως χώρος κινηματογράφου, πολιτιστικών και συνεδριακών εκδηλώσεων και συναφών χρήσεων. Η αίθουσα έχει ανακαινιστεί και εξοπλιστεί με 120 καθίσματα, αλλά και ηχητικές εγκαταστάσεις.

Ωστόσο εκφράζονται πολλές διαμαρτυρίες για την απόφαση της πολυεθνικής που στεγάζεται πλέον στο ισόγειο να αποκλείσει ουσιαστικά με τις κατασκευές που έχουν γίνει στην πρόσοψη τις δυο πλαϊνές εισόδους στον πάνω όροφο που βρισκεται η κινηματογραφική αίθουσα με αποτέλεσμα να μην μπορεί ουσιαστικά να λειτουργήσει ως τέτοια.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Spotlight