Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

SPOTLIGHT

/

Γιάννης Παπαδόπουλος: Ο Πατρινός εικαστικός που ήταν υποψήφιος για το βραβείο ΔΕΣΤΕ μιλάει στο thebest.gr

Γιάννης Παπαδόπουλος: Ο Πατρινός εικαστι...

Συνέντευξη στην Κωνσταντίνα Τσίχλα

Ο εικαστικός Γιάννης Παπαδόπουλος ξεκινώντας από την Πάτρα έφτασε ως την Αθήνα, την Ολλανδία και το Βέλγιο ακολουθώντας το ένστικτό του, τα όνειρα του και την τέχνη του.

Φέτος ήταν υποψήφιος για το βραβείο ΔΕΣΤΕ ενώ μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου το έργο του «Εξάντληση» θα φιλοξενείται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Το thebest.gr τον συνάντησε σε ένα διάλλειμα του και μίλησε μαζί του για όλα.

Η φωτογραφία είναι του Δημήτρη Χριστοδουλόπουλου

Η φωτογραφία είναι του Δημήτρη Χριστοδουλόπουλου

Η φωτογραφία είναι του Δημήτρη Χριστοδουλόπουλου

Σε συναντάω στην γενέτειρα σου την Πάτρα σε ένα διάλλειμα από τις υποχρεώσεις που έχεις στο Βέλγιο. Τι σε φέρνει στην Ελλάδα;

Βρίσκομαι τους τελευταίους μήνες στην Ελλάδα για να φτιάξω το έργο στην έκθεση του βραβείου ΔΕΣΤΕ  2015 που στεγάζεται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Λίγα λόγια για το βραβείο ΔΕΣΤΕ…

Το βραβείο δίνεται από το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ που ανήκει στον συλλέκτη Δάκη Ιωάννου. Είναι ένας από τους μεγαλύτερους συλλέκτες στον κόσμο αυτή τη στιγμή. Το βραβείο δίνεται κάθε δυο χρόνια σε Έλληνα η Κύπριο καλλιτέχνη που ζει στην Ελλάδα η το εξωτερικό. Αυτή είναι η ένατη φορά που δίνεται (η πρώτη ήταν το 1999).

Από το Μαίo μέχρι και σήμερα τα έργα των υποψηφίων εκτίθενται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και πριν μια εβδομάδα η επιτροπή ανακήρυξε τον νικητή. Ήμασταν έξι υποψήφιοι και  το βραβείο το κέρδισε ο Άγγελος Πλέσσας.

Η φωτογραφία είναι του Δημήτρη Χριστοδουλόπουλου

Η φωτογραφία είναι του Δημήτρη Χριστοδουλόπουλου

Η φωτογραφία είναι του Δημήτρη Χριστοδουλόπουλου

Εικαστικός. Τι υπάρχει στο φάσμα των καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων σου;

Παίρνοντας τα πράγματα από την αρχή … έχω σπουδάσει στο Μαθηματικό τμήμα του πανεπιστημίου της Πάτρας . Μετά βρέθηκα στην Ανωτάτη σχολή καλών τεχνών στην Αθήνα και στην συνέχεια στην Ολλανδία σπούδασα εικαστικά.  Η ζωγραφική υπάρχει ανάμεσα στα μέσα που χρησιμοποιώ, άλλα όχι πάντα.

Για παράδειγμα το έργο που υπάρχει τώρα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης  είναι μια εγκατάσταση που καταλαμβάνει όλο τον χώρο. Είχα να διαχειριστώ ένα ολόκληρο δωμάτιο το οποίο το αντιμετώπισα σαν μια ολική συνθήκη. Το έργο είναι βασισμένο στην λέξη «εξάντληση».

Η φωτογραφία είναι του Δημήτρη Χριστοδουλόπουλου

Η φωτογραφία είναι του Δημήτρη Χριστοδουλόπουλου

Η φωτογραφία είναι του Δημήτρη Χριστοδουλόπουλου

Πώς προέκυψε αυτή η ιδέα;

Προέκυψε από μια μέθοδο των μαθηματικών μέτρησης εμβαδών. Όμως με ενδιαφέρει η λέξη αυτή από όλες τις πλευρές της. Είναι μια λέξη που μπορεί να πάρει πάρα πολλά νοήματα. Ο ορισμός της λέξης είναι η μέχρι τέλους εξάντληση κάποιων αποθεμάτων από ένα δοχείο.  Εγώ αυτό στο πλαίσιο του έργου το βλέπω πιο ανοιχτά και ο στόχος μου είναι ο θεατής έχοντας αυτή την λέξη και κάποια αντικείμενα να σκεφτεί γύρω από αυτό.

Η επιλογή της λέξης πόσο τυχαία είναι;

Καθόλου. Ειδικά γι’ αυτή την περίοδο.

Τι χαρακτηρίζει  τα έργα σου;

Θα έλεγα ότι με ενδιαφέρει πολύ η διαδικασία αυτή όπου ο θεατής διαβάζει το έργο και θέτει ερωτήματα στον εαυτό του. Αυτό που κάνω μέσα από τα έργα μου είναι «να ρωτάω». Δεν δίνω κάποια απάντηση. Έτσι πιστεύω ότι λειτουργεί η τέχνη. Ρωτάει. Δεν απαντάει.

 

 

Η φωτογραφία είναι του Γιώργου Σφακιανάκη

Η φωτογραφία είναι του Γιώργου Σφακιανάκη

Η φωτογραφία είναι του Γιώργου Σφακιανάκη

Η φωτογραφία είναι του Γιώργου Σφακιανάκη

Η φωτογραφία είναι του Γιώργου Σφακιανάκη

Η φωτογραφία είναι του Γιώργου Σφακιανάκη

Υπάρχει κάτι κοινό σε ότι φτιάχνεις;

Ναι. Το κατάλαβα όταν άλλοι έγραψαν για τα έργα μου. Κατά κάποιον τρόπο διυλίζω την γνώση.  Χρησιμοποιώ την έγκυρη γνώση για να θέσω ένα ερώτημα με ποιητικό τρόπο. Με ενδιαφέρει η διύλιση γνώσης με ποιητικές προσδοκίες. Αρκετές φορές το λεξιλόγιο που χρησιμοποιώ στα έργα μου προέρχεται από τα μαθηματικά. Κυρίως στα «παλιά» μαθηματικά χρησιμοποιούνται λέξεις που είναι πολύ δυνατές.

Γιατί επέλεξες να μείνεις στο εξωτερικό;

Σπούδασα στην Ολλανδία αλλά μένω στο Βέλγιο το οποίο με ενδιαφέρει περισσότερο σαν κοινωνία. Είσαι στο κέντρο έχοντας κοντά σου και όλα τα άλλα κέντρα του πολιτισμού, Υπάρχει έντονη πολιτιστική δραστηριότητα. Έχει μια ιδιαιτερότητα που μου ταιριάζει και αισθάνομαι ότι είναι ωφέλιμη για εμένα.

 

Η φωτογραφία είναι του Παρι Ταβιτιάν

Η φωτογραφία είναι του Παρι Ταβιτιάν

Η φωτογραφία είναι του Παρι Ταβιτιάν

Πώς πιστεύεις ότι είναι σήμερα τα πράγματα στην Ελλάδα για έναν εικαστικό;

Όταν βρέθηκα στην Αθήνα είδα μια κατάσταση αρκετά διαφορετική από αυτή που θυμόμουν. Η Αθήνα σήμερα είναι ενδιαφέρουσα καλλιτεχνικά. Είναι ένα «καζάνι που βράζει». Μάλιστα το 2017 έρχεται και μια μεγάλη έκθεση στην Αθήνα. Η «Documenta» είναι πό τις πιο έγκυρες εκθέσεις στον κόσμο και αυτή την φορά μοιράζεται την έδρα της με μια άλλη πόλη, την Αθήνα.

Εξαιτίας τέτοιων γεγονότων έχουν έρθει να μείνουν στην Ελλάδα πολλοί καλλιτέχνες. Βλέπουμε ότι δημιουργείται μια πρωτόγνωρη και ιδιαίτερη κατάσταση. Υπάρχει λόγος που γίνονται αυτά.

Πώς βλέπεις να επηρεάζει η πολιτικο- οικονομική κατάσταση της Ελλάδας την τέχνη της;

Την τροφοδοτεί άμεσα. Κι αν σκεφτούμε ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει καμία χρηματοδότηση καταλαβαίνουμε ότι  γίνεται είναι από τα «σπλάχνα» των καλλιτεχνών. Υπάρχουν πρωτοβουλίες . Δεν υπάρχει εύφορο περιβάλλον για όλα αυτα.

Σκέφτεσαι να επιστρέφεις στην Ελλάδα;

Ναι. Υπάρχει στο μυαλό μου αυτή η σκέψη. Πάντα πίστευα ότι θα γυρίσω αλλά ειδικά τώρα  ήρθα σε επαφή με ανθρώπους είδα τα πράγματα από κοντά και με ενδιαφέρει πολύ. Το προσπαθώ να έχω τουλάχιστον και μια δραστηριότητα εδώ.

Η φωτογραφία είναι του Γιώργου Σφακιανάκη

Η φωτογραφία είναι του Γιώργου Σφακιανάκη

Η φωτογραφία είναι του Γιώργου Σφακιανάκη

Η λέξη… «μονιμότητα» τι σκέψεις σου προκαλεί;

Το λιμάνι σου προσφέρει ασφάλεια. Όμως και η ανοιχτή θάλασσα έχει τις χάρες της . «Διαλέγεις και παίρνεις».

Πότε και που μπορούμε να δούμε έργα σου;

Στην Άμφισσα στις 10 Οκτωβρίου σε μια ομαδική έκθεση. Θέλω να τονίσω το πόσο ενδιαφέρον είναι σε μια μικρή επαρχιακή πόλη να συναντάς τέτοιους θεσμούς όπως αυτή η έκθεση που πραγματοποιείται για έκτη. Τέτοιες προσπάθειες θέλω να δω και στην Πάτρα.

Υπάρχουν οι άνθρωποι που θα τις στηρίξουν;

Ναι. Μπορούμε να κοιτάξουμε ανοιχτά και μπροστά . Θέλω να υπάρξει περισσότερη αυτοπεποίθηση.

Διαβάστε επίσης:

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Spotlight