Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

Πρωτοφανής μανία κατά των κοινόχρηστων ποδηλάτων της Πάτρας - Πότε θα τα ξαναδούμε στους δρόμους της πόλης – ΔΕΙΤΕ ΦΩΤΟ

Πρωτοφανής μανία κατά των κοινόχρηστων π...
Βγενόπουλος Φάνης

Το 70% του συστήματος έχει δεχθεί επίθεση

Πανελλαδική, αρνητική, πρωτιά καταγράφεται στο Σύστημα Κοινόχρηστων Ποδηλάτων της Πάτρας.  Πάνω από το 70% των ποδηλάτων και των σταθμών στάθμευσής τους, έχει δεχθεί επίθεση, όταν σε όλη την Ελλάδα το ποσοστό αυτό κυμαίνεται στο 3-4%!

Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης, που εκθέτει την πόλη, είναι τα κοινόχρηστα ποδήλατα να έχουν εξαφανιστεί από τους δρόμους και ένα εγχείρημα που υιοθετήθηκε από την τοπική κοινωνία να ακυρώνεται στην πράξη.

Αποδοχή στην αρχή

Το Μάιο του 2016 παραδόθηκε σε χρήση το Σύστημα Κοινόχρηστων Ποδηλάτων στην πόλη της Πάτρα, αποτέλεσμα της συνεργασίας του Δήμου Πατρέων και της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας. Έντεκα σταθμοί με 70 ποδήλατα, τοποθετήθηκαν σε διάφορα σημεία του κέντρου της πόλης, με σκοπό να τα χρησιμοποιούν εντελώς δωρεάν οι Πατρινοί στις μετακινήσεις τους  εντός της πόλης.

Η πρωτοβουλία «αγκαλιάστηκε» από τους πολίτες, που αποζητούσαν περισσότερη ποιότητα στην καθημερινότητα της πόλης. Μέσα σε λίγες ημέρες πάνω από 1300 άτομα έσπευσαν να υποβάλλουν αίτηση και να πάρουν την ονομαστική κάρτα με την οποία θα μπορούσαν να μετακινηθούν με το ποδήλατο. Σύμφωνα με τα τότε στοιχεία, στις πρώτες 120 ημέρες λειτουργίας του συστήματος, κατά μέσο όρο 72 δημότες χρησιμοποιούσαν σε καθημερινή βάση τα ποδήλατα, αριθμός εντυπωσιακός εάν αναλογιστεί κανείς ότι αφενός, η Πάτρα δεν διαθέτει ποδηλατόδρομους στο κεντρικό πολεοδομικό ιστό της, αφετέρου δεν έχει καλλιεργηθεί από το σύνολο των οδηγών οχημάτων η κουλτούρα σεβασμού του ποδήλατου.

Ζημιές δεκάδων χιλιάδων ευρώ

Δυστυχώς όμως, με τη λειτουργία του συστήματος, ξεκίνησαν και οι πρώτοι βανδαλισμοί. Στην αρχή «αναγνωριστικοί» μιας και, τόσο οι σταθμοί των ποδηλάτων, όσο και τα ίδια τα ποδήλατα, είχαν κατασκευαστεί με δικλείδες ασφαλείας, τέτοιες που απότρεπαν τους επίδοξους κλέφτες και βάνδαλους.

Όσο όμως περνούσε ο χρόνος, οι βανδαλισμοί και οι επιθέσεις ήταν καθημερινό φαινόμενο. Στην αρχή άρχισαν να λείπουν οι σέλες, τα κουδούνια, τα καλάθια από τα ποδήλατα, κτλ. Στη συνέχεια μπήκαν στο στόχαστρο οι σταθμοί φύλαξης των ποδηλάτων, με βανδαλισμούς στις κλειδαριές και στους ηλεκτρονικούς πίνακες ελέγχου των σταθμών. Στόχος φυσικά τα ίδια τα ποδήλατα, τα οποία μπορούν να αποφέρουν μεγάλο κέρδος στους κλέφτες και στους κλεπταποδόχους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν στο Δήμο της Πάτρας από τον διαχειριστή του συστήματος, από τα 80 ποδήλατα του Δήμου (τα υπόλοιπα ανήκουν στην Περιφέρεια), έχουν κλαπεί και έχουν υποστεί σημαντικές ζημιές τα 17, ενώ μικρότερες φθορές έχουν υποστεί άλλα 20! Παράλληλα, 52 κλειδαριές των σταθμών φύλαξης έχουν καταστραφεί, ενώ σχεδόν όλοι οι σταθμοί έχουν υποστεί ζημιές.

Όπως ανέφεραν από το Δήμο Πατρέων στο thebest.gr, το 70% του συστήματος (σταθμοί και ποδήλατα), έχουν υποστεί ζημιές, όταν ο μέσος όρος σε αντίστοιχα συστήματα σε άλλες πόλεις της χώρας είναι 3-4%...

Οι δράστες

Αποτελεί κοινό μυστικό ότι οι  κλοπές ποδηλάτων, όχι μόνο των κοινόχρηστων, αποτελούν μια ιδιαίτερα προσοδοφόρα «επιχείρηση», τόσο από την παράνομη πώληση των ποδηλάτων, όσο και από τη διάθεση των ανταλλακτικών τους. Κάποιοι από τους δράστες της Πάτρας έχουν συλληφθεί από την Αστυνομία. Πρόκειται για νεαρούς Ρομά οι οποίοι θα βρεθούν ενώπιων της Δικαιοσύνης. Μάλιστα, κάποια από τα κλαπέντα ποδήλατα έχουν βρεθεί και έχουν επιστραφεί.

Που βρίσκονται τα ποδήλατα

Όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς στους σταθμούς των ποδηλάτων, υπάρχουν πλέον ελάχιστα ποδήλατα και μάλιστα σε κακή κατάσταση. Όπως πληροφορείται το thebest.gr, τα ποδήλατα, τόσο αυτά που κυκλοφορούσαν, όσο και άλλα καινούργια, βρίσκονται σε αποθήκες του Δήμου, ώστε να προστατευθούν και να μην υπάρξουν νέες κλοπές.

Χιλιάδες ευρώ η ζημιά

Εκτιμάται ότι η συνολική ζημιά στα ποδήλατα, ανέρχεται σε 30 χιλιάδες ευρώ, ενώ για να επαναλειτουργήσει το σύστημα απαιτούνται χιλιάδες ευρώ.

Ήδη στο Δήμο, έχουν προβλέψει στη δέσμευση των ανάλογων πιστώσεων στον προϋπολογισμό του 2018, οι οποίες θα χρησιμοποιηθούν για να ξαναδοθούν τα ποδήλατα σε χρήση.

Βέβαια, υπάρχουν δυο ακανθώδη ζητήματα στα οποία οι αρμόδιοι θα πρέπει να δώσουν λύσεις. Το πρώτο και σημαντικότερο αφορά τη φύλαξη του συστήματος των κοινόχρηστων ποδηλάτων, ώστε να μην επαναληφθούν οι βανδαλισμοί και οι κλοπές, που εκθέτουν την πόλη. Το δεύτερο έχει να κάνει με τη διάταξη των 11 σταθμών στάθμευσης, οι οποίοι εκτιμάται ότι θα πρέπει να αναδιοργανωθούν, ώστε να διασφαλίζεται καλύτερα η φύλαξή τους.

Ο ρόλος της ΑΔΕΠ

Να σημειωθεί ότι στελέχη της δημοτικής Αρχής, απαντώντας στο ερώτημα του thebest.gr, εάν η κατάσταση των κοινόχρηστων ποδηλάτων έχει να κάνει με την κατάργηση της αναπτυξιακής εταιρείας του Δήμου Πατρέων (ΑΔΕΠ), η οποία είχε αναλάβει την υλοποίηση του ευρωπαϊκού προγράμματος, έλεγαν ότι εάν η ΑΔΕΠ παρέμενε τότε δεν θα μπορούσαν να βρεθούν κονδύλια για να χρηματοδοτήσουν την συνέχιση του προγράμματος.

Αυτό θα γίνει μέσω των δημοτικών υπηρεσιών της Πάτρας, με τη χρησιμοποίηση άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Ειδήσεις