Η ομιλία του Αντιπεριφερειάρχη Τουριστικής Ανάπτυξης της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας
«Είναι μεγάλη μου χαρά να βρίσκομαι σήμερα εδώ για να μιλήσουμε για την τουριστική ανάπτυξη της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, μιας περιοχής με τεράστιες δυνατότητες, πλούσια φυσική ομορφιά και σημαντική ιστορική κληρονομιά.
Ο τουρισμός αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους πυλώνες ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και για την Περιφέρειά μας προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για πρόοδο, δημιουργία θέσεων εργασίας και ενίσχυση της τοπικής επιχειρηματικότητας.
Η Δυναμική του Τουρισμού στη Δυτική Ελλάδα
Η Περιφέρειά μας είναι προικισμένη με μοναδικά τοπία:
Οι ακτές της Αχαΐας, της Ηλείας και της Αιτωλοακαρνανίας προσφέρουν ατέλειωτες επιλογές για θαλάσσιο τουρισμό.
Τα ορεινά τοπία της Ναυπακτίας, της Ορεινής Αχαΐας και της Ορεινής Τριχωνίδας ενδείκνυνται για εναλλακτικό τουρισμό.
Η Αρχαία Ολυμπία, λίκνο των Ολυμπιακών Αγώνων, αποτελεί παγκόσμιο σύμβολο πολιτισμού.
Οι λιμνοθάλασσες του Μεσολογγίου και του Αιτωλικού αποτελούν οικολογικούς θησαυρούς για τον φυσιολατρικό τουρισμό.
Η Πάτρα, ως η μεγαλύτερη πόλη της Περιφέρειας, έχει σημαντικές προοπτικές στον πολιτιστικό και συνεδριακό τουρισμό.
Όμως, για να αξιοποιήσουμε πλήρως αυτόν τον πλούτο, δημιουργήσαμε τη νέα ταυτότητα εξωστρέφειας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, το «Olympian Land» που δεν ήταν απλά μία υπόσχεση που ως Περιφερειακή Αρχή κάναμε πράξη, αλλά μία στρατηγική επιλογή ανάπτυξης- Αναγέννησις της ΠΔΕ στον Τουριστικό χάρτη για την οποία αισθανόμαστε δικαιωμένοι , με στόχο να αποκτήσει ο τόπος μας ένα ισχυρό και διακριτό brand, να ενισχύσει την αναγνωρισιμότητά του και να έλξει επισκέπτες. Ήταν ακριβώς αυτό που έπρεπε να κάνουμε για τη γη που επί 3.000 περίπου χρόνια διηγείται την ιστορία του ελληνισμού, έχοντας μάλιστα στην επικράτειά της ένα μοναδικό παγκόσμιο σύμβολο, την Αρχαία Ολυμπία» τη γενέτειρα των Ολυμπιακών Αγώνων, συνοψίζοντας τον τρόπο που η Ολυμπιακή Γη μπορεί και ενώνει τον τουρισμό, τον αθλητισμό, τον πολιτισμό, αλλά και την αγροδιατροφή.
Το πολύ αδύναμο στίγμα που είχε τα προηγούμενα χρόνια η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας εντός και εκτός Ελλάδας, ανατράπηκε με μία ισχυρή τοπική ταυτότητα, που συνδυάστηκε με την αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας, με αποτέλεσμα να ενισχυθεί η εξωστρέφεια και να έρθει η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας πιο κοντά στη σύγχρονη τουριστική βιομηχανία.
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας ως τουριστικό προϊόν αναβαθμίστηκε και διαφοροποιήθηκε μέσα από:
1ον: Τη συνέχεια και επέκταση της προβολής της μοναδικής φυσιογνωμίας και πολιτιστικής ταυτότητας OLYMPIANLAND και της καμπάνιας EPICLAND σε νέες σύγχρονες εφαρμογές, οργανωμένες δράσεις και κανάλια επικοινωνίας. Το αυθεντικό πρόσωπο της Αιτωλοακαρνανίας, της Αχαΐας, και της Ηλείας θα συνεχίσει να ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο, στην Ελλάδα και το εξωτερικό με μετρήσιμα αποτελέσματα.
2ον:Την επένδυση σε νέες και υφιστάμενες τουριστικές υποδομές και εξυπηρετήσεις και την ενίσχυση των επιχειρήσεων του κλάδου.
3ον : Την περαιτέρω στήριξη των επιχειρήσεων του δημιουργικού τομέα με έμφαση στις οπτικοακουστικές παραγωγές.
4ον: Την ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος κάθε Περιφερειακής Ενότητας με βάση τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει, πέρα από την κύρια μορφή του «ήλιου και θάλασσας». Ειδικότερα, ισόρροπη ανάπτυξη της Αιτωλοακαρνανίας στις εναλλακτικές/ θεματικές μορφές τουρισμού, της Αχαΐας στο CityBreak και συνεδριακό, πολιτιστικό και θρησκευτικό Τουρισμό και της Ηλείας στην κρουαζιέρα και στον πολιτιστικό και θρησκευτικό Τουρισμό.
5ον: Την προώθηση της εξωστρέφειας της Περιφέρειας μέσω της ενίσχυσης της προβολής της γαστρονομικής ταυτότητας, των τοπικών προϊόντων και των τόπων και μύθων της περιοχής (π.χ. Ολυμπιακό Πρωινό).
6ον: Την επένδυση σε σύγχρονες εφαρμογές και κανάλια επικοινωνίας για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών στο πρότυπο της επιτυχημένης εφαρμογής visitolympia.gr
7ον: Την ήπια τουριστική ανάπτυξη μέσω ειδικών μορφών τουρισμού (περιπατητικός, θρησκευτικός, κ.α.) και την ενίσχυση πολιτιστικών δράσεων, παραδοσιακών και σύγχρονων, στον ορεινό όγκο της Περιφέρειας και τα μικρά χωριά με στόχο τη συγκράτηση αλλά και οικονομική ενίσχυση του τοπικού πληθυσμού.
8ον: Την ευθεία διασύνδεση του πολιτισμού με τους υπόλοιπους παραγωγικούς τομείς (παραγωγή, μεταποίηση, τουρισμός, λοιπές υπηρεσίες, κ.λπ.) μέσω της υλοποίησης ολοκληρωμένου σχεδίου για τη συμπληρωματικότητα των δραστηριοτήτων, την ανάπτυξη συνεργειών και την ολοκληρωμένη προβολή και δικτύωση.
9ον: Την ενίσχυση των υποδομών για την γρήγορη ασφαλή διασύνδεση των σημείων τουριστικού ενδιαφέροντος (μικρές ενδοπεριφερειακές και μεγάλες διαπεριφερειακές διαδρομές).
10ον: Επιτυχημένη παρουσία σε στρατηγικές εκθέσεις και εκδηλώσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό..
11ον: Αναβάθμιση, βελτίωση και εκσυγχρονισμού των εγκαταστάσεων του Χιονοδρομικού Κέντρου Καλαβρύτων,
το χιονοδρομικό κέντρο Καλαβρύτων στον Χελμό με εντυπωσιακές αναβαθμίσεις στις υποδομές του, το πιο σύγχρονο της Ελλάδας και ένα από τα κορυφαία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, για επίτευξη του στόχου «Τουρισμός 360 ημερών».
12ον: Ολοκληρωμένη επένδυση στις πολιτιστικές υποδομές με έργα άνω των 60 εκ. ευρώ και στόχο να διατηρήσουμε και να αναδείξουμε την ιστορία και τις παραδόσεις μας, τα ήθη και έθιμα του τόπου μας.
Συνεχίζοντας την προσπάθεια για την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που θα καταστήσουν την Δυτική Ελλάδα πρωταγωνίστρια σε επιλογές τουριστικού ενδιαφέροντος, έχουμε εκπονήσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική που θέτει στον πυρήνα της την ενίσχυση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας ως αυτοτελούς προορισμού με δυνατότητες πολυτροπικής πρόσβασης και με σημείο αναφοράς την ανάδειξη του πολυσυλλεκτικού, δυναμικού Τουριστικού προϊόντος που συνδυάζει παραδοσιακές και εναλλακτικές μορφές Τουρισμού για όλες τις εποχές του χρόνου, με:
1ον: Στρατηγικοί πυλώνες ανάδειξης των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της ΠΔΕ- Ολυμπιακής Γης.
α. Η Στρατηγική τεσσάρων εποχών:
Η ανάδειξη και προώθηση εμπειριών και προορισμών κατά τις τέσσερις εποχές του χρόνου.
β. Landmark Strategy:
Η στρατηγική ανάδειξης μοναδικών προορισμών συμβόλων για τη Δυτική Ελλάδα.
γ. Οι παραγωγοί και τα τοπικά προϊόντα με αξιοποίηση και ένταξη των τοπικών προϊόντων και της γαστρονομίας των προορισμών στην προσφερόμενη τουριστική εμπειρία.
δ. Αξιοποίηση αγνότητας & ποικιλομορφίας προορισμών , αναδεικνύοντας τη μοναδικότητα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του εκάστοτε προορισμού μέσω εξειδικευμένων εμπειριών.
Τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα, το πολυσυλλεκτικό, δυναμικό, παραδοσιακό τουριστικό προϊόν, με την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού για όλες τις εποχές του χρόνου, με προμετωπίδα το Olympian Land, τα οποία μπορούν να τοποθετήσουν την ΠΔΕ στον Παγκόσμιο Τουριστικό Χάρτη και να την μετατρέψουν σε πρωταγωνιστή τουριστικού προορισμού για όλες τις εποχές του χρόνου.

Κυρίες και κύριοι,
Ο τουριστικός κλάδος αποτελεί βασικό πυλώνα της περιφερειακής οικονομίας και είναι ζωτικής σημασίας να αναλύσουμε τους οικονομικούς δείκτες, τα υπάρχοντα δεδομένα, τις προκλήσεις αλλά και τις προοπτικές που ανοίγονται μπροστά μας.
1. Οικονομικοί Δείκτες και Δεδομένα
Ας ξεκινήσουμε με μια σύντομη επισκόπηση της οικονομικής εικόνας του τουρισμού στη Δυτική Ελλάδα:
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας υποδέχεται περισσότερους από 1 εκατομμύριο επισκέπτες ετησίως.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, ο τουριστικός τομέας συμβάλλει σημαντικά στο ΑΕΠ της περιοχής, ενισχύοντας την τοπική οικονομία.
Ο τομέας της φιλοξενίας και της εστίασης απασχολεί χιλιάδες εργαζόμενους, παρέχοντας σημαντικές ευκαιρίες απασχόλησης.
Η Δυτική Ελλάδα διαθέτει μοναδικά πλεονεκτήματα, όπως την Αρχαία Ολυμπία, τις φυσικές ομορφιές της Ηλείας, της Αχαΐας και της Αιτωλοακαρνανίας, καθώς και τον θρησκευτικό και αγροτουριστικό πλούτο της περιοχής.
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του INSETE που δημοσιεύτηκε αυτό το μήνα με τίτλο «Η φήμη της Ελλάδας και της κάθε Περιφέρειας στα κοινωνικά δίκτυα και στις ιστοσελίδες ταξιδίων», η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας μεγαλώνει τη φήμη της διεθνώς και αρχίζει να αποκτάει ένα ισχυρό αποτύπωμα εκτίμησης στους επισκέπτες της.
Ειδικότερα, για την περίοδο 1η Ιουλίου έως 30 Σεπτεμβρίου το επίπεδο ικανοποίησης των επισκεπτών (δηλαδή της ικανότητας της περιοχής μας να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των επισκεπτών, ακόμη και κατά την αιχμή της τουριστικής περιόδου) για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας εμφανίζεται υψηλότερο (9,3/10) τόσο από την Ελλάδα (9,1) όσο και από την Ευρώπη (8,8). Είναι η πρώτη φορά που καταγράφονται τέτοιες σημαντικές επιτυχίες ως προς το διαμορφούμενο τουριστικό προϊόν της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, αφού για παράδειγμα η περιφέρεια μας προηγείται (μαζί με τη Δυτική Μακεδονία) στις αξιολογήσεις ως προς την σχέση ποιότητας- τιμής.
Ως προς το πολιτιστικό της προϊόν η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας είχε υψηλότερη βαθμολογία από την Ελλάδα (9,4 έναντι 9,3) και μία από τις υψηλότερες μεταξύ των περιφερειών, ενώ ως προς την γαστρονομία επίσης είχε 9,1 έναντι 9 σε εθνικό επίπεδο, καταλαμβάνοντας την 2η θέση μεταξύ των περιφερειών. Τέλος, σε ένα πολύ σημαντικό στοιχείο, αυτό της ποιότητας του προσωπικού που εξυπηρετεί τους επισκέπτες μας, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας λαμβάνει εξαιρετικά υψηλή βαθμολογία (9,3/10) δείχνοντας τις προοπτικές αλλά και την επαγγελματική προσέγγιση των επιχειρήσεων μας στο διαμορφούμενο τουριστικό προϊόν.
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας ξεπέρασε τις προσδοκίες για τον τουρισμό τους πρώτους εννέα μήνες του 2024
Δημοσιεύτηκαν πρόσφατα τα στοιχεία του ταξιδιωτικού ισοζυγίου ανά Περιφέρεια και ανά χώρα προέλευσης των επισκεπτών που ανακοινώνει η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ) δείχνοντας ότι οι επιδόσεις της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας κινούνται πολύ πιο πάνω από τον εθνικό μέσο όρο, αλλά και ξεπερνώντας σημαντικά άλλες περιφέρειες με παρόμοια χαρακτηριστικά.
Τα στοιχεία που θα παραθέσουμε παρακάτω δεν αναιρούν τις σημαντικές επιφυλάξεις μας ως προς την αξιοπιστία τους, κυρίως ως προς τον τρόπο συλλογής τους, αφού όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν σε αυτά, όσον μας αφορά, ΔΕΝ λαμβάνονται υπόψη και δεν συμπεριλαμβάνεται ο Διεθνής Αερολιμένας Αράξου παρά την αύξηση που έχει επιδείξει τα τελευταία χρόνια και οι οποίοι τροφοδοτούν κυρίως την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας σε επίπεδο charter και απευθείας πτήσεις γραμμής. Επίσης, στην επεξεργασία των στοιχείων βασική αγορά της Δυτικής Ελλάδος είναι η Αλβανία διαχρονικά.
Τα στοιχεία για τους πρώτους εννέα μήνες του 2024 έχουν ως εξής:
Επισκέψεις Ιανουάριος- Σεπτέμβριος 2024
· 10η Περιφέρεια σε επισκεψιμότητα (494,8 χιλ. επισκέψεις στην υπο αναφορά περίοδο έναντι 452,6 χιλ. επισκέψεις το 2023 (Ιαν- Σεπ) και 461,6 χιλ. επισκέψεις το 2022 (Ιαν- Σεπ)).
· Αύξηση των επισκέψεων την περίοδο Ιαν- Σεπ 2024 κατά 9,32% έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου. Την ίδια στιγμή η αντίστοιχη αύξηση σε επίπεδο χώρας ήταν 7,89%.
· Οι αντίστοιχες αυξήσεις σε Περιφέρειες με παρόμοιες με τα δικά μας χαρακτηριστικά ήταν:
o Θεσσαλία 9,45%
o Στερεά Ελλάδα 5,43%
o Ήπειρος 19,81%
o Πελοπόννησος 1,90%
· Η καλύτερη χρονιά από πλευράς επισκεψιμότητας στην μετά COVID εποχή (2020 έως τώρα).
Διανυκτερεύσεις Ιανουάριος Σεπτέμβριος 2024
· 11η Περιφέρεια σε διανυκτερεύσεις (2.398,4 εκ. διανυκτερεύσεις στην υπό αναφορά περίοδο ένταντι 2273,8 εκ. την αντίστοιχη περίοδο του 2023).
· Αύξηση των διανυκτερεύσεων την περίοδο Ιαν- Σεπ 2024 κατά 5,48% έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου. Την ίδια στιγμή η αντίστοιχη αύξηση σε επίπεδο χώρας ήταν 0,17%.
· Οι αντίστοιχες επιδόσεις σε Περιφέρειες με παρόμοιες με τα δικά μας χαρακτηριστικά ήταν:
o Θεσσαλία -2,90%
o Στερεά Ελλάδα -8,53%
o Ήπειρος 26,36%
o Πελοπόννησος -4,08%
Εισπράξεις Ιανουάριος Σεπτέμβριος 2024
· Η καλύτερη επίδοση της ΠΔΕ για όσο καιρό δημοσιεύονται αντίστοιχα στοιχεία από την ΤτΕ (222,1 εκ. ευρώ έναντι 179,8 την αντίστοιχη περίοδο του 2023 και 219,8 εκ. ευρώ το 2019)
· 9η Περιφέρεια σε εισπράξεις στο σύνολο της χώρας
· Αύξηση των εισπράξεων την περίοδο Ιαν- Σεπ 2024 κατά 23,52% έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου. Την ίδια στιγμή η αντίστοιχη αύξηση σε επίπεδο χώρας ήταν 1,27%.
· Οι αντίστοιχες επιδόσεις σε Περιφέρειες με παρόμοιες με τα δικά μας χαρακτηριστικά ήταν:
o Θεσσαλία -9,07%
o Στερεά Ελλάδα 33,95%
o Ήπειρος 22,01%
o Πελοπόννησος -6,18%

Νέες αεροπορικές συνδέσεις στον Άραξο
Διαρκείς οι προσπάθειες της Περιφερειακής Αρχής για την αναβάθμιση και περαιτέρω ενίσχυση του αεροδρομίου Αράξου, παρότι δεν ανήκει στον πυρήνα των αρμοδιοτήτων μας και τρόποι τόνωσης του εισερχόμενου τουρισμού στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, μέσω της ανάπτυξης αεροπορικών συνδέσεων με το αεροδρόμιο Αράξου.
Το αεροδρόμιο Αράξου, αναβαθμίζεται, αλλά όχι με τον ρυθμό και τον τρόπο που θα επιθυμούσαμε ώστε να καταστεί ανταγωνιστικό σε γειτονικά αεροδρόμια.
Στο 15.3% σταθεροποιήθηκε τελικά η αύξηση κινητικότητας στο αεροδρόμιο του Αράξου για την καλοκαιρινή περίοδο 2024, σηματοδοτώντας την ολοένα και ανοδική πορεία του αεροδρόμιου της Δυτικής Αχαΐας τα τελευταία χρόνια.
Οι επιβάτες που μετακινήθηκαν (αφίξεις και αναχωρήσεις) ανήλθαν στις 160.000.
Το καλοκαίρι του 2023 το αεροδρόμιο του Αράξου είχε εξυπηρετήσει περίπου 142.000 τουρίστες, ενώ φέτος, αναμένεται ο αριθμός αυτός να ξεπεράσει τις 162.000, που είναι και ο μεγαλύτερος αριθμός επιβατών που έχουν καταγραφεί από το 2020 μέχρι σήμερα.
Νέες αεροπορικές αφίξεις
Η αεροπορική εταιρεία Volotea ξεκινά την σύνδεση του Αράξου με δύο πόλεις της Γαλλίας (Ισπανία-Ιταλία-Γαλλία)
Α. Με την πόλη της Λιλ, οι πτήσεις θα ξεκινήσουν στις 9 Απριλίου έως τις 22 Οκτωβρίου του 2025, με μια πτήση/εβδομάδα κάθε Τετάρτη.
Β. Με την πόλη της Ναντ, οι πτήσεις θα ξεκινήσουν στις 3 Ιουνίου έως 7 Οκτωβρίου του 2025, με μία πτήση/ εβδομάδα κάθε Τρίτη.
Επίσης, εκτός της Volotea και η Ryanair ξεκινά την σύνδεση Μπάρι (Ιταλία) -Άραξος με 2 πτήσεις/ Εβδομάδα, Τρίτη και Σάββατο από 3 Μαΐου έως 25 Οκτωβρίου 2025.
Άκτιο – Βόνιτσα
406.000 επιβάτες
Χιονοδρομικό Κέντρο Καλαβρύτων
Ρεκόρ με πάνω από 200.000 κόσμο.
Διπλάσια εισιτήρια ακόμα και από τον Παρνασσό
Προοπτικές 12μηνης λειτουργίας
Με την πρόσφατη νομοθετική πρωτοβουλία της Υπουργού Τουρισμού κ. Όλγας Κεφαλογιάννη, με το νόμο που ψηφίστηκε πριν λίγες μέρες για την μετατροπή των χιονοδρομικών κέντρων σε τουριστικές υποδομές δωδεκάμηνης λειτουργίας το χιονοδρομικό κέντρο Καλαβρύτων σε συνδυασμό με τις εντυπωσιακές αναβαθμίσεις στις υποδομές, βελτίωση και εκσυγχρονισμού των εγκαταστάσεών του από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας ύψους 40εκ.€ το κάνουν το πιο σύγχρονο της Ελλάδας και ένα από τα κορυφαία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη έχει όλες τις προϋποθέσεις να γίνει ένα πολυθεματικό πάρκο με πληθώρα δραστηριοτήτων και ανάδειξης εναλλακτικών μορφών τουρισμού για όλες τις εποχές του χρόνου που είναι και ο στόχος μας.
Λιμάνι Κρουαζιέρας στο Κατάκολο
Τι λιμάνι του Κατακόλου, αποτελεί πόλο έλξης για κρουαζιερόπλοια και είναι το σημαντικότερο λιμάνι κρουαζιέρας στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, προσφέροντας σημαντικά έσοδα στην περιοχή και με την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Πατρών- Πύργου, θα αναβαθμιστεί ακόμη περισσότερο.
Κρουαζιέρα Κατάκολο
Κρουαζιέρα: Σημαντική αύξηση αφίξεων στο Κατάκολο, με το συνολικό αριθμό των επιβατών, για το 2024 να υπολογίζεται στους 400.322,00 επιβάτες.
Η καλύτερη χρονιά της δεκαπενταετίας.
Οι προγραμματισμένες αφίξεις για το 2025, είναι πολύ περισσότερες σε σχέση με το 2024, με αύξηση 20%.
Τα παραπάνω στοιχεία δίνουν λοιπόν την ελπίδα στο επίνειο του Πύργου, που μετά από αρκετά χρόνια, αναζητά την χαμένη του αίγλη και στοχεύει φυσικά να ανέβει στις πρώτες θέσεις των λιμένων κρουαζιέρας πανελλαδικά, όπως στο παρελθόν, συναγωνιζόμενο μεγαλύτερα λιμάνια, σαν του Πειραιά, της Σαντορίνης κ.α.
Καρναβάλι Πάτρας
Υψηλή δυναμική του τουρισμού πόλης, μέσω της δεσπόζουσας θέσης του θεσμού «Πατρινό Καρναβάλι»:
Το Πατρινό Καρναβάλι, αποτελεί σημαντικό πολιτιστικό γεγονός για την περιοχή και κάθε χρόνο προσελκύει πληθώρα επισκεπτών.
Αποτελεί θεσμό σύμβολο για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και συμβάλλει στην ανάπτυξη της περιοχής, ενώ αποτελεί βασικό πόλο για την ανάπτυξη τουρισμού πόλης.
Ωστόσο, για να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε πλήρως τις δυνατότητες της περιοχής μας, υπάρχουν προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσουμε για να διασφαλίσουμε μια βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.
Βασικές Προκλήσεις
1. Υποδομές και Προσβασιμότητα
o Οι οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις πρέπει να βελτιωθούν, ώστε να διευκολύνουμε τη μετακίνηση των επισκεπτών.
o Το αεροδρόμιο του Αράξου πρέπει να αναβαθμιστεί και να αξιοποιηθεί περαιτέρω για τη στήριξη του τουριστικού ρεύματος.
o Οι λιμενικές υποδομές, ειδικά στο Κατάκολο, μπορούν να μετατραπούν σε ακόμα ισχυρότερους κόμβους κρουαζιέρας.
2. Εποχικότητα του Τουρισμού
o Η Δυτική Ελλάδα παραμένει τουριστικός προορισμός κυρίως το καλοκαίρι. Χρειάζεται στρατηγική για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, προωθώντας τον πολιτιστικό, αγροτουριστικό και αθλητικό τουρισμό.
3. Προβολή και Μάρκετινγκ
o Πρέπει να αξιοποιήσουμε τη δύναμη των ψηφιακών μέσων και των κοινωνικών δικτύων για να προωθήσουμε την περιοχή μας.
o Στοχευμένες τουριστικές καμπάνιες σε αγορές του εξωτερικού μπορούν να προσελκύσουν περισσότερους επισκέπτες.
4. Προστασία Περιβάλλοντος και Βιώσιμη Ανάπτυξη
o Ο σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον είναι απαραίτητος για τη διατήρηση της αυθεντικότητας του τουριστικού μας προϊόντος.
o Χρειάζονται μέτρα για τη διαχείριση των απορριμμάτων, την προστασία των ακτών και την προώθηση του οικοτουρισμού.
5. Ανάδειξη Τοπικών Προϊόντων και Γαστρονομίας
o Η γαστρονομία μας είναι μοναδική. Πρέπει να ενισχύσουμε τη σύνδεση μεταξύ τουρισμού και τοπικής παραγωγής.
o Δημιουργία δικτύων μεταξύ παραγωγών και τουριστικών επιχειρήσεων για την προώθηση προϊόντων όπως το ελαιόλαδο, το κρασί, το μέλι και τα τυροκομικά.
Προτάσεις για το Μέλλον
Συνεργασία Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα για επενδύσεις σε υποδομές και καινοτόμες τουριστικές δράσεις.
Δημιουργία εναλλακτικών τουριστικών διαδρομών που να συνδυάζουν πολιτισμό, φύση και γαστρονομία.
Εκπαίδευση και κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού στον τουριστικό κλάδο για παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών.
1. Υποδομές και προσβασιμότητα
o Παρά τη στρατηγική της θέση, η Δυτική Ελλάδα δεν διαθέτει διεθνές αεροδρόμιο υψηλής δυναμικότητας, γεγονός που περιορίζει την προσέλευση τουριστών.
o Οι οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις πρέπει να βελτιωθούν για να ενισχυθεί η διασύνδεση των τουριστικών προορισμών.
2. Εποχικότητα του Τουρισμού
o Ο τουρισμός στην περιοχή εξακολουθεί να είναι έντονα εποχικός, με αιχμή τους θερινούς μήνες, γεγονός που επηρεάζει τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και τη σταθερότητα της απασχόλησης.
3. Ανάγκη για διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος
o Η περιοχή διαθέτει πολιτιστικό, φυσιολατρικό και θρησκευτικό τουρισμό, αλλά η ανάπτυξή τους παραμένει σε αρχικά στάδια.
4. Έλλειψη ισχυρής τουριστικής ταυτότητας και προβολής
o Χρειάζεται μια ενιαία τουριστική στρατηγική και branding για να αναδειχθεί η περιοχή ως μοναδικός και διαφοροποιημένος προορισμός.
3. Προοπτικές και Ευκαιρίες
Παρά τις προκλήσεις, η Δυτική Ελλάδα διαθέτει τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης στον τουρισμό. Τι μπορούμε να κάνουμε;
Α. Ανάπτυξη Ειδικών Μορφών Τουρισμού
Πολιτιστικός Τουρισμός: Η Αρχαία Ολυμπία μπορεί να γίνει σημείο αναφοράς παγκοσμίως.
Αγροτουρισμός: Εκμετάλλευση του πλούσιου φυσικού και αγροτικού τοπίου της περιοχής.
Θρησκευτικός Τουρισμός: Ανάδειξη προσκυνηματικών διαδρομών σε συνδυασμό με την τοπική ιστορία.
Τουρισμός Υγείας και Ευεξίας: Αξιοποίηση των ιαματικών πηγών και φυσικών πόρων.
Β. Βελτίωση Υποδομών και Ψηφιακού Μετασχηματισμού
Επέκταση και αναβάθμιση των οδικών και αεροπορικών υποδομών.
Δημιουργία έξυπνων τουριστικών υπηρεσιών με χρήση τεχνητής νοημοσύνης, όπως ο Olympian Land AI Travel Guide.
Γ. Ενίσχυση του Μάρκετινγκ και της Προβολής
Δημιουργία ενός ισχυρού τουριστικού brand που θα αναδεικνύει τη Δυτική Ελλάδα ως έναν "Επικό Τουριστικό Προορισμό".
Στόχευση σε διεθνείς αγορές, με εκστρατείες προώθησης σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία.
Συνεργασία με διεθνείς πλατφόρμες και τουριστικούς φορείς για την προσέλκυση επισκεπτών υψηλού επιπέδου.
Κυρίες και κύριοι,
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, έχει αναδείξει την τουριστική αξία της περιοχής, δημιουργώντας το brand, “Olympian Land”.
Προκειμένου να ενισχυθεί περαιτέρω το νέο brand, κρίνεται απαραίτητο ένα νέο πρόγραμμα τουριστικής προβολής με ταυτόχρονη δημιουργία Οργανισμού Διαχείρισης Προορισμού και ένα νέο πρόγραμμα πολιτισμού :
«Δράσεις Τουριστικής προβολής & σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία προώθησης τουριστικών προορισμών στην ΠΔΕ με Κωδικό ΟΠΣ 6016540 στο Πρόγραμμα «Δυτική Ελλάδα 2021-2027» και στην Προτεραιότητα «Ενίσχυση υποδομών στο πλαίσιο κοινωνικής συνοχής στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας».
«Δράσεις Τουριστικής προβολής & σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία προώθησης τουριστικών προορισμών στην ΠΔΕ»
Ψηφιακές Εφαρμογές (DMS)
Δημιουργία Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού (DMO)
Στρατηγική Προβολής του Προορισμού της ΠΔΕ μέσω εξειδικευμένων εργαλείων
Στρατηγικός σχεδιασμός marketing βιώσιμης ανάπτυξης για την ΠΔΕ
Μεθοδολογία Τουριστικής Εμπειρίας και Προβολής της ΠΔΕ
Μελέτη διάγνωσης αναγκών για τον εκσυγχρονισμό βασικών υποδομών που συμβάλλουν στην τουριστική ανάπτυξη
Εμπειρογνωμοσύνη για την αρχική καταγραφή των μορφών θεματικού τουρισμού
Δημιουργία τοπικών σημάτων ποιότητας
Προσδιορισμός δεικτών παρακολούθησης της τουριστικής ανάπτυξης της ΠΔΕ
Δημιουργία Μοντέλου Βιώσιμου Τουρισμού στην ΠΔΕ
Το Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο
Σε ό,τι αφορά στον τουρισμό, το Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο (ΠΧΠ) της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας (ΠΔΕ), στοχεύει στην :
Στόχος μας,
Η αναβάθμιση της Χωρικής ένταξης της Περιφέρειας στο εθνικό, Ευρωπαϊκό και Διεθνή χώρο, ως διεθνή πολιτιστικό προορισμό με επίκεντρο την Αρχαία Ολυμπία- Αρχαία Ήλιδα- Επικούρειο Απόλλωνα και σε δεύτερο βαθμό, το τρίπολο Ιερά Πόλη Μεσολογγίου- Θέρμο-Ναύπακτος, Βόνιτσα, Καλάβρυτα, Πάτρα, Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, σε δικτύωση με άλλους διεθνούς σημασίας πολιτιστικούς -τουριστικούς προορισμούς (Επίδαυρος, Μυκήνες, Δελφοί, Δωδώνη κ.α) της Δυτικής – Κεντρικής Ελλάδας.
Αναπτυξιακή αναδιάρθρωση και βελτίωση ανταγωνιστικότητας – εξωστρέφειας της ΠΔΕ μέσω της ανάπτυξης του ποιοτικού, υψηλού επιπέδου τουρισμού στα παράλια της ΠΔΕ, καθώς και ειδικών και ήπιων μορφών τουρισμού σε συνδυασμένα πολιτιστικά- περιβαλλοντικά δίκτυα (τουρισμός κρουαζιέρας, ορεινός, οικολογικός, πολιτισμικός, ιαματικός, θρησκευτικός, θαλάσσιος τουρισμός, πεζοπορικός και ποδηλατικός τουρισμός κ.α) ιδίως στην ορεινή ενδοχώρα.
Η ΠΔΕ είναι γη στην οποία γεννηθήκαμε.
Ένας τόπος πλούσιος σε ομορφιά, ιστορία και παράδοση, με σπουδαίους ανθρώπους, που έχουν σταθεί πρωταγωνιστές σε όλη την πορεία της Πατρίδας μας, με εξαιρετικό γαστρονομικό πλούτο, θρησκευτικούς θησαυρούς, με περιοχές ανώτερου φυσικού κάλλους αλλά κ με ένα ισχυρό και μοναδικό BRAND NAME, αυτό της ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ ΓΗΣ.
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, είναι "έργο τέχνης"
Σε κάθε γωνιά της, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας είναι γεμάτη αντιθέσεις:
●«γεμάτη» κλασικό και σύγχρονο,
●«γεμάτη» αρχαία θαύματα και νέα τεχνολογικά επιτεύγματα,
●«γεμάτη» παράδοση και μοντέρνο,
●«γεμάτη» άγρια φύση και γαλήνια τοπία,
●«γεμάτη» θάλασσα και βουνό,
●«γεμάτη» ήλιο και σκιά,
● «γεμάτη» χειμώνα και καλοκαίρι,
αντίθετα που έλκουν και ορίζουν το «κάλλος».
H φύση αυτού του «κάλλους» δεν είναι μόνο αισθητική.
Αυτό το κάλλος, θέλουμε να αναδείξουμε!
Είναι κυρίως η αίσθηση της αλλαγής, της μετάβασης.
Μιας αίσθησης τόσο απαραίτητης για την ζωή μας.
Αυτή η εναλλαγή λοιπόν αντιθέσεων είναι ο ρυθμός της ζωής στη Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, μιας περιοχής που υπόσχεται στον επισκέπτη της να τον κρατήσει μακριά από τη μονοτονία.
Όραμά μας να αναδείξουμε κ να αξιοποιήσουμε αυτά τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα , να κινητοποιήσουμε τις δημιουργικές δυνάμεις του τόπου μας ,ώστε η ΠΔΕ να είναι μια Περιφέρεια θελκτική, πρότυπο σε όλα.
Στην εξωστρέφεια στην προσέλκυση επενδύσεων, την προστασία του περιβάλλοντος και την ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Αλλά και τις σύγχρονες υποδομές της, τις ψηφιακές της υπηρεσίες για τη εξυπηρέτηση του πολίτη, αλλά και το κοινωνικό της πρόσωπο , ώστε κανείς να μη μένει κανείς πίσω και αβοήθητος.
Οι προκλήσεις είναι μεγάλες.
Το ίδιο όμως και οι ευκαιρίες.
Η Περιφέρειά μας, πρέπει να είναι παρούσα στο κέντρο των εξελίξεων, να διεκδικεί, να διαπραγματεύεται, να συνεργάζεται, να κερδίζει.
H Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας -ή Ολυμπιακή Γη με δυναμισμό διεκδικεί το μερίδιο που της αξίζει στον τουριστικό χάρτη και αξιοποιεί τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα που διαθέτει και μάλιστα σε υπερθετικό βαθμό!
Με επίκεντρο το παγκόσμιο σύμβολο της Αρχαίας Ολυμπίας θα αναδεικνύουμε κάθε περιοχή και κάθε δυνατότητα που υπάρχει. Η Δυτική Ελλάδα θα συνεχίσει να αφηγείται τη δική της μοναδική και συναρπαστική ιστορία σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης.
Έγιναν πολλά τα τελευταία χρόνια, αλλά ξέρουμε πως ακόμα δεν έχουμε φτάσει εκεί που αξίζει τον τόπο μας.
Η προσπάθεια για εξωστρέφεια και αξιοποίηση των σχέσεων που καλλιεργούνται σε όλα τα επίπεδα, θα συνεχιστεί.
Όπως και η δουλεία που όλοι μαζί οι τοπικοί φορείς, με ενότητα και χωρίς μεμψιμοιρίες, πρέπει να κάνουμε για να βγάλουμε προς τα έξω τον καλύτερο εαυτό μας.
Βλέπουμε λοιπόν, συνεχώς ότι η Δυτική Ελλάδα, κάνει βήματα προς τα μπροστά.
Βλέπουμε ότι σταδιακά αλλάζει ο χάρτης, ωστόσο κανένας δεν θα πει ότι φτάσαμε εκεί που θέλουμε, κανένας δεν μπορεί να υποστηρίξει πως η δουλεία τελείωσε.
Χρειάζεται πάρα πολλή αμείωτη και πιο έντονη δουλειά.
Το λέω ξεκάθαρα, η Δυτική Ελλάδα, έχει πολύ δρόμο μπροστά της για να μετατρέψει τον τουρισμό σε ισχυρό πυλώνα ανάπτυξης.
Συμπέρασμα
Η Δυτική Ελλάδα διαθέτει μοναδικά πλεονεκτήματα, αλλά απαιτείται στοχευμένη στρατηγική, επενδύσεις και καινοτομία για να αξιοποιηθεί πλήρως το τουριστικό της δυναμικό.
Ο δρόμος προς την τουριστική ανάπτυξη περνάει μέσα από τη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων φορέων – τοπικών αρχών, επιχειρηματιών, πολιτών – και την εφαρμογή σύγχρονων πρακτικών.
Αν επενδύσουμε στις σωστές κατευθύνσεις, μπορούμε να μετατρέψουμε τη Δυτική Ελλάδα σε παγκόσμιο τουριστικό προορισμό, προσφέροντας βιώσιμη ανάπτυξη και ευημερία στις τοπικές κοινωνίες».

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr