ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

Ψυχοσάββατο: Οι ναοί της Πάτρας γέμισαν με κόλλυβα

Ψυχοσάββατο: Οι ναοί της Πάτρας γέμισαν με κόλλυβα

Είναι το καθιερωμένο πρώτο Ψυχοσάββατο πριν την Κυριακή των Απόκρεω

Ψυχοσάββατο είναι αυτό το Σάββατο 2 Μαρτίου 2019 πριν από την Κυριακή των Απόκρεω ενώ το επόμενο θα είναι των Αγ. Θεοδώρων στις 16 Μαρτίου.

Είθισται λοιπόν αυτή την μέρα, για την ακρίβεια την παραμονή την Παρασκευή το απόγευμα να πηγαίνουν οι πιστοί στους ιερούς ναούς δισκάκια με κόλλυβα που τα διαβάζουν οι ιερείς μνημονεύοντας ονόματα προσφιλών προσώπων που έχουν φύγει από τη ζωή. Μαζί με τα κόλλυβα που έχουν μέσα όλα τα γνωστά συστατικά που συμβολίζουν το καθένα από κάτι όπως το ρόδι, το στάρι, η σταφίδα αλλά και ο μαϊντανός (για τον τόπο χλοερό που ακούμε στην ιερά ακολουθία) οι πιστοί πηγαίνουν και ζυμωμένες λειτουργιές (πρόσφορα) αλλά και λάδι για τα καντίλια όσοι έχουν και μπορούν αλλά και κρασί (άναμμα).

Από τις 3 το μεσημέρι λοιπόν και μετά της Παρασκευής πλημμύρισαν οι ιεροί ναοί της Πάτρας από πιστούς που πήγαιναν ευλαβικά τα πιατάκια τους με τα κόλλυβα για να τα διαβάσουν και να μνημοσεύσουν οι ιερείς τους απελθόντες από τη ζωή ανθρώπους, τα ονόματα των οποίων γραμμένα σε χαρτάκια δίνονται στους ιερείς.

Αν και όλα τα Σάββατα του έτους είναι έτσι κι αλλιώς αφιερωμένα στις ψυχές των χριστιανών που έχουν αποβιώσει, με την ελπίδα της ανάστασής τους κατά τη Δευτέρα Παρουσία, σύμφωνα με τις Γραφές, η  Εκκλησία τιμά και ειδικά τη μνήμη τους το Ψυχοσάββατο πριν την Κυριακή των Απόκρεω και του Σαββάτου πριν από την Κυριακή της Πεντηκοστής.

Τα  δύο Ψυχοσάββατα όπως αναφέρει σε ανάρτηση του το dogma.gr, τιμώνται από τους πιστούς με μνημόσυνα στις εκκλησίες, τρισάγια στους τάφους των προσφιλών τους προσώπων, μοίρασμα κολλύβων και ελεημοσύνες στους φτωχούς («ψυχικό»), ενώ το έθιμο απαγορεύει την εργασία.

Το Ψυχοσάββατο πριν από την Κυριακή της Απόκρεω όπως είναι αυτού του Σαββάτου 2/3, έχει το εξής νόημα : Η επόμενη ημέρα είναι αφιερωμένη στη Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου, εκείνη τη φοβερή ημέρα κατά την οποία όλοι θα σταθούμε μπροστά στο θρόνο του μεγάλου Κριτή. Για το λόγο αυτό με το Μνημόσυνο των κεκοιμημένων ζητούμε από τον Κύριο να γίνει ίλεως και να δείξει τη συμπάθεια και τη μακροθυμία του, όχι μόνο σε μας αλλά και στους προαπελθόντας αδελφούς, και όλους μαζί να μας κατατάξει μεταξύ των υιών της Επουράνιας Βασιλείας Του.

Το Ψυχοσάββατο της Πεντηκοστής λέγεται και του Ρουσαλιού, επειδή έλκει την καταγωγή του από τη ρωμαϊκή γιορτή των Ρουσαλίων ή Ροζαλίων. Είναι η ημέρα, που σύμφωνα με τη λαϊκή δοξασία, οι ψυχές επιστρέφουν στον Κάτω Κόσμο, αφού κατά τη διάρκεια της πασχαλινής περιόδου κυκλοφορούσαν ελεύθερα πάνω στη γη. Τη θλίψη των ψυχών, αλλά και των οικείων τους, εκφράζει το δίστιχο:

Όλα τα Σάββατα να παν, να παν και να γυρίσουν.

Το Σάββατο του Ρουσαλιού να πάει, να μην γυρίσει.

Κατά τα δύο μεγάλα Ψυχοσάββατα η Εκκλησία μας καλεί σε μία παγκόσμια ανάμνηση «πάντων των απ’ αιώνος κοιμηθέντων ευσεβώς επ’ ελπίδι αναστάσεως ζωής αιωνίου». Μνημονεύει:

* Όλους εκείνους που υπέστησαν «άωρον θάνατον», σε ξένη γη και χώρα, σε στεριά και σε θάλασσα.

* Εκείνους που πέθαναν από λοιμική ασθένεια, σε πολέμους, σε παγετούς, σε σεισμούς και θεομηνίες.

* Όσους κάηκαν ή χάθηκαν.

* Εκείνους που ήταν φτωχοί και άποροι και δεν φρόντισε κανείς να τούς τιμήσει με τις ανάλογες ακολουθίες και τα Μνημόσυνα.

Σχόλια

Ειδήσεις