CULTURE

/

«Το ΔΗΠΕΘΕ μας έγινε γραφειοκρατική υπηρεσία»

Κοινοποίηση
Tweet

Ο ηθοποιός Στέλιος Σοφός σε μία αποκαλυπτική συνέντευξη στο The Best για την πορεία του θεάτρου της Πάτρας

«Η ιστορία αυτή με τα ΔΗΠΕΘΕ “πεθαίνει”, δεν υπάρχει περίπτωση να ορθοποδήσουν καθώς το Υπουργείο Πολιτισμού με τόσα οικονομικά προβλήματα στην περίοδο της κρίσης που ζούμε δεν πρόκειται να μπορεί να χρηματοδοτεί τα ΔΗΠΕΘΕ. Πιστεύω ότι τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα έκλεισαν τον κύκλο τους και η φθίνουσα πορεία τους είχε ξεκινήσει πριν φτάσει η οικονομική κρίση. Δυστυχώς και οι Δήμοι είναι υπερχρεωμένοι όπως της Πάτρας που έχει χρέος 50 εκατομμύρια ευρώ και δεν μπορούν πλέον να βοηθήσουν. Ωστόσο πάντοτε υπάρχουν τρόποι αρκεί να βάλουν πλάτη όσοι διευθύνουν το θέατρο και να μην κοιτάνε μόνο την παρέα τους και πώς να την καλοταίσουν».

 

Ο συμπολίτης ηθοποιός Στέλιος Σοφός σε συνέντευξη που έδωσε σήμερα στο ενημερωτικό portal του The Best δεν μασάει τα λόγια του και εκφράζει άφοβα τη γνώμη του για το θέατρο της Πάτρας στον απόηχο της ημερίδας-διαβούλευσης που πραγματοποιήθηκε στο Δημοτικό θέατρο «Απόλλων» το περασμένο Σάββατο 7 Μαίου στην οποία μάλιστα όπως είπε, δεν έλαβε καμία επίσημη πρόσκληση και ειδοποίηση αλλά πληροφορήθηκε τυχαία για τη διοργάνωση της όταν πέρασε από τα γραφεία του θεάτρου την περασμένη Πέμπτη.

«Πιστεύω ότι θα έπρεπε να καλεστούν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι με το θέατρο που ζουν και εργάζονται στην πόλη μας και όχι να ειδοποιούνται για παράδειγμα ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας που δεν θα ερχόταν λόγω απόστασης. Θεωρώ ότι η συνάντηση ήταν ένας αχταρμάς, τους φώναξαν όλους να πουν τη γνώμη τους, ωστόσο άλλη γνώμη και προσλαμβάνουσες έχουν οι επαγγελματίες ηθοποιοί και άλλη γνώμη οι ερασιτέχνες ή οι εκπαιδευτικοί, οι πανεπιστημιακοί και πάει λέγοντας.

Στα ΔΗΠΕΘΕ της χώρας έχει δημιουργηθεί μία δύσκολη κατάσταση. Χωρίς να θέλω να θίξω τους 20-25 εργαζόμενους που δουλεύουν στο ΔΗΠΕΘΕ στον 4ο όροφο του Μεγάρου Λόγου και Τέχνης επειδή είναι ένα θέμα λεπτό ειδικά στην εποχή της κρίσης και της ανεργίας που ζούμε, δεν είναι δυνατόν να δαπανώνται 150,000 ευρώ για μία θεατρική παραγωγή και την ίδια ώρα η μισθοδοσία και οι ανελαστικές δαπάνες του θεάτρου να ξεπερνούν το χρόνο το 1 εκατομμύριο ευρώ. Δυστυχώς το ΔΗΠΕΘΕ της Πάτρας έχει εξελιχθεί σε μία γραφειοκρατική υπηρεσία που κοντεύει να μην έχει σχέση με το θέατρο. Ακόμη και τον τελευταίο χρόνο οι παραστάσεις που έγιναν έμοιαζαν με μετακλήσεις καθώς όλες οι πρόβες και η προετοιμασία πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα ενώ στην παράσταση “Κραυγή” έπαιζαν μόνο δύο άτομα. Υπάρχει άρα ένας αριθμός εργαζομένων που δεν δραστηριοποιείται από τη στιγμή που δεν υπάρχουν παραγωγές όπως το φετινό καλοκαίρι. Ακόμη και η περσινή παράσταση της “Ορέστειας” στήθηκε στην Αθήνα και απλώς παίχθηκε εδώ και σε μετά σε κάποιες πόλεις», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Στέλιος Σοφός.

Ο κ. Σοφός με καταγωγή από τη Ζάκυνθο γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πάτρα ενώ είναι απόφοιτος της δραματικής σχολής του Εθνικού Θέατρου. Από το 1986 επέλεξε να κατέβει στην Πάτρα για να δουλέψει και γνωρίζοντας την Ευανθία Στιβανάκη συνέβαλε στο στήσιμο της «Αγοράς» όπου και έπαιξε σε σημαντικές παραστάσεις όπως ο «Άνδρας και ο Έρως» όπου υποδύθηκε τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη.

«Αν έμενα στην Αθήνα πιστεύω ότι θα μπορούσα να είχα κάνει πράγματα στο θέατρο. Όλοι από τη γενιά μου έχουν μία σπουδαία πορεία όπως ο Γρηγόρης Βαλτινός, ο Γιάννης Βούρος, η Λυδία Κονιόρδου, κ.α.», μας είπε.

Με το ΔΗΠΕΘΕ της Πάτρας συνεργάστηκε τέσσερις τουλάχιστον φορές στις παραστάσεις «Δάφνες και πικροδάφνες» και «Ο Αλχημιστής» επί Νίκου Αρμάου και στο «Παραμύθι δίχως όνομα» και στον «Ήχο του όπλου» σε σκηνοθεσία του Θοδωρή Γκόνη επί Θέμη Μουμουλίδη. Ο Στέλιος Σοφός που έχει συνεργαστεί και με τη θεατρική σκηνή της Πολιτείας στα Παλαιά Σφαγεία εκτός από την ηθοποιία ασχολείται και με την κατασκευή επίπλου, επάγγελμα που τον βοηθά σημαντικά στα βιοποριστικά του έξοδα.

Στη διάρκεια της διαβούλευσης ο Στέλιος Σοφός εξέφρασε ευθέως το παράπονο ότι κανένα τοπικό δυναμικό δεν αξιοποιήθηκε όπως θα έπρεπε από το ΔΗΠΕΘΕ της Πάτρας ωστόσο όπως είπε στο Best είναι αισιόδοξος γενικά για την πορεία του θεάτρου όχι όμως για το ΔΗΠΕΘΕ.

«Αν θέλει το θέατρο της Πάτρας να συνεχίσει να υπάρχει θα πρέπει να δικαιολογήσει το ρόλο του ως Δημοτικό και ως Περιφερειακό. Δεν είναι δυνατόν να μην έχει μία εμβέλεια στις γύρω περιοχές όπως το Αίγιο, η Αμαλιάδα, το Αγρίνιο ή τα Καλάβρυτα. Θα πρέπει επίσης ως Δημοτικό να κοιτάζει προς την πόλη και τους δημιουργούς της. Μέχρι στιγμής δυστυχώς δεν δημιουργήθηκε καμία υποδομή πλην ελάχιστων εξαιρέσεων. Θα έπρεπε αντί να εισάγει από την Αθήνα σκηνοθέτες ή ηθοποιούς να έχει δημιουργήσει και να έχει αναδείξει ηθοποιούς, σκηνοθέτες, εικαστικούς, μουσικούς, κ.α. Για παράδειγμα στο ΚΘΒΕ στη Θεσσαλονίκη οι περισσότεροι ηθοποιοί προέρχονται από το ντόπιο δυναμικό, ξέρω τουλάχιστον 10 ηθοποιούς που δουλεύουν στο ΚΘΒΕ συστηματικά που δεν τους ξέρει η υπόλοιπη χώρα. Το Θεσσαλικό θέατρο στη Λάρισα επίσης τα πρώτα χρόνια του δούλευε με σχεδόν άγνωστους ηθοποιούς και δημιουργούς που στη συνέχεια καθιερώθηκαν όπως η Βαγενά ή ο Λάκης Λαζόπουλος», υπογράμμισε ο Στέλιος Σοφός.

Τέλος αναφορικά με το θέμα των υποδομών και της δραματικής σχολής ο κ. Σοφός δήλωσε στο Best ότι δυστυχώς η Πάτρα εδώ και 140 χρόνια που χρησιμοποιεί το Δημοτικό θέατρο Απόλλων δεν έχει αξιωθεί να αποκτήσει ένα θεατρικό χώρο 200 θέσεων και πως η σχολή θεάτρου θα ήταν το τελευταίο πράγμα που θα σκεφτόταν. «Θα ήταν προτιμότερο να οργανωθούν θεατρικά σεμινάρια από το να γίνει μία σχολή, να πληρώνουμε χώρους και καθηγητές και να γεμίσουμε ανέργους και ψώνια»!

Όσο για την ανυπαρξία διασύνδεσης του ΔΗΠΕΘΕ με το Πανεπιστήμιο της Πάτρας είπε ότι θα έπρεπε το θέατρο να συνδιαλέγεται με το πανεπιστήμιο που είναι ένα ζωντανό κύτταρο με νέους ανθρώπους, φρέσκιες ιδέες και ενέργεια. Γι’ αυτό και θα έπρεπε να αναπτυχθεί μία συνεργασία ιδίως με τα τμήματα φιλοσοφίας, αρχιτεκτονικής και θεατρικών σπουδών.

Του Τάκη Γ. Μαρτάτου

Κοινοποίηση
Tweet

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Σχόλια

Culture