Πρωταγωνιστεί ο Χένρι Φόντα
Μπορεί στην Πάτρα το φετινό καλοκαίρι να μην έχει μέχρι στιγμής καμία από τις κινηματογραφικές ταινίες που βγαίνουν σε επανέκδοση, ωστόσο αξίζει η αναφορά σε αυτές ενώ δεν αποκλείεται η Κινηματογραφική Λέσχη της Πάτρας τη νέα περίοδο να συμπεριλάβει ορισμένα από αυτά τα φιλμ στο πρόγραμμα προβολών της.
Από σήμερα 22 Αυγούστου 2013 κυκλοφορεί στην Αθήνα από την εταιρεία διανομής New Star ένα συγκλονιστικό δικαστικό δράμα του Αμερικανού σκηνοθέτη Σίντνεϊ Λιούμετ, με τίτλο «Οι Δώδεκα Ένορκοι», μία από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών, σε επανέκδοση, αποκλειστικά στον θερινό κινηματογράφο ΑΘΗΝΑΙΑ με καινούρια κόπια 35mm.
Το πολυβραβευμένο αυτό έργο με πρωταγωνιστή τον αξέχαστο Χένρι Φόντα, ψηφίστηκε από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου ως η δεύτερη καλύτερη δικαστική ταινία όλων των εποχών.
«Μια καθηλωτική δικαστική – αστυνομική ιστορία, μια κοινωνική αλληγορία για την εφαρμογή της δημοκρατίας στην κοινωνία». «Ένα αληθινό έργο τέχνης, ένα αγνό αριστούργημα». «Μια ταινία που παρακολουθείται με κομμένη την ανάσα από το πρώτο ως και το τελευταίο της πλάνο». «Έχοντας στα χέρια του ένα ευφυέστατο σενάριο, ο Λιούμετ εμπλέκει και τον θεατή στην ιστορία, κάνοντάς τον να συμμετέχει νοητικά σε αυτήν, παίρνοντας κι ο ίδιος θέση και δίνοντας απαντήσεις», ήταν ορισμένες από τις κριτικές για την ταινία ενώ ο ίδιος ο Χένρι Φόντα είχε δηλώσει ότι ήταν «μία από τις τρεις καλύτερες ταινίες που έκανα ποτέ».
Η ταινία ξεκινάει στην αίθουσα ενός δικαστηρίου όπου ένα 18χρόνο αγόρι από την Ισπανία καταδικάζεται με θανατική ποινή σε ηλεκτρική καρέκλα για την δολοφονία του πατέρα του. Ο δικαστής καλεί τους δώδεκα ένορκους να αποσυρθούν για να βγάλουν την ετυμηγορία τους.
Για να "εκτελεστεί" ο 18χρονος κατηγορούμενος θα πρέπει να συναινέσουν και οι 12. Μέσα σε ένα ψυχρό, αλλά αποπνικτικό δωμάτιο με ένα μεγάλο τραπέζι και δώδεκα καρέκλες διαδραματίζεται όλη υπόθεση της ταινίας. Στην αρχή της συνεδρίας δείχνουν ότι οι ένορκοι είναι πεπεισμένοι πως ο νεαρός είναι ένοχος. Καλούνται να ψηφίσουν.
Όλοι ψηφίζουν ότι είναι ένοχος εκτός από τον 8ο ένορκο (Χένρι Φόντα), ο οποίος διατηρεί αμφιβολίες για την ενοχή του νεαρού και προσπαθεί να πείσει τους υπόλοιπους έντεκα ενόρκους ότι τα στοιχεία δεν είναι τόσο ξεκάθαρα όσο φαίνονται.
Μέσα από διάφορες συζητήσεις μεταξύ τον ενόρκων ξεδιπλώνονται μπροστά μας δώδεκα διαφορετικές προσωπικότητες και η ταινία καταλήγει σε μια αποκάλυψη των αδυναμιών, των προκαταλήψεων και των προβλημάτων του κάθε ενόρκου. Πόσο εύκολα μπορείς να αποφασίσεις να στείλεις στο θάνατο έναν άνθρωπο; Πόσο αδιάσειστες μπορούν να είναι κάποιες μαρτυρίες; Πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η υποκειμενικότητα, οι προκαταλήψεις ακόμη και η ανευθυνότητα του καθενός από τους δώδεκα;
Μαθήματα σκηνοθεσίας
Καθηλωτικό δικαστικό και αστυνομικό δράμα δωματίου, που μπορεί να ειδωθεί και ως μια κοινωνική αλληγορία για την εφαρμογή της δημοκρατίας στην κοινωνία. Αποτελεί την 1η κινηματογραφική δουλειά του Sidney Lumet (Σκυλίσια Μέρα), ο οποίος (έχοντας προϋπηρεσία στο θέατρο και την τηλεόραση) παραδίδει μαθήματα σκηνοθεσίας, επιτυγχάνοντας να κρατήσει τον θεατή προσηλωμένο για ενενήντα λεπτά, χωρίς να πλατειάσει ούτε στιγμή.
Το υποδειγματικό θεατρικό σενάριο του Reginald Rose, ταυτίζοντας τον κινηματογραφικό με τον πραγματικό χρόνο, ξεδιπλώνει αποκλειστικά μέσα από ένα διαλογικό «πινγκ-πονγκ» μια δικαστική υπόθεση που είναι λιγότερο απλή απ` όσο φαίνεται και εξελίσσεται ως μια εκπληκτικά ενδιαφέρουσα ιστορία μυστηρίου, με αποτέλεσμα να παρακολουθείται με κομμένη την ανάσα από το πρώτο ως το τελευταίο της πλάνο.
Παράλληλα, σκιαγραφούνται οι δώδεκα χαρακτήρες του τίτλου, καθένας από τους οποίους διαθέτει τη δική του προσωπικότητα και βασίζει τις απόψεις του σε διαφορετικά κριτήρια, με αποτέλεσμα να δίνεται η δυνατότητα στο θεατή να διαμορφώσει μια ξεχωριστή εικόνα για τον καθένα, να συμπαθήσει κάποιους και να μισήσει άλλους.
Με αυτήν την πολυμορφία των τοποθετήσεων των ενόρκων απέναντι στην υπόθεση να ενισχύει την έντονα κοινωνική διάσταση του έργου και έχοντας στα χέρια του ένα ευφυέστατο σενάριο, ο Λουμέτ εμπλέκει και τον θεατή στην ιστορία του, κάνοντάς τον να συμμετέχει διαρκώς νοητικά σε αυτήν, παίρνοντας κι ο ίδιος θέση, δίνοντας απαντήσεις, επιχειρηματολογώντας, συμφωνώντας ή διαφωνώντας.
Συνολικά, πρόκειται για ένα εξαιρετικά καλογραμμένο και ευφυές φιλμ, ενώ από το καστ ξεχωρίζει ο Lee J. Cobb και ο Μάρτιν Μπάλσαμ.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr