CULTURE

/

Γεμάτη η αίθουσα στα Ροίτικα όπου παίχθηκε η "Ψυχολογία Συριανού Συζύγου" με τον Δ. Βούλτσο

Κοινοποίηση
Tweet

Έπεται μία ακόμα παράσταση στην Οβρυά στις 24 Αυγούστου 2013

Πολύ καλά πήγαν από πλευράς προσέλευσης κόσμου και καλλιτεχνικής επιτυχίας οι 2 νέες παραστάσεις του εξαιρετικού, ιδιωματικού μονόλογου του Εμμανουήλ Ροίδη «Ψυχολογία Συριανού συζύγου» με τον Πατρινό ηθοποιό Διονύση Βούλτσο και τον συνθέτη και πιανίστα Γιώργο Δίπλα.

Η 1η παράσταση δόθηκε την Δευτέρα 5 Αυγούστου 2013, στην πλατεία Πίνδου, στο Ρίο και η 2η την περασμένη Τετάρτη 7 Αυγούστου 2013, στην Πατρινή παιδική εξοχή, στην Παραλία Ροϊτίκων, η αίθουσα της οποίας είχε γεμίσει ασφυκτικά ενώ το κοινό χειροκρότησε με θέρμη και ενθουσιασμό τους συντελεστές.

Η 3η προγραμματισμένη παράσταση της «Ψυχολογίας Συριανού Συζύγου» είναι για το Σάββατο 24 Αυγούστου 2013, στο Γυμνάσιο Οβρυάς, στις 9.00 μ.μ.

Η παράσταση που αγαπήθηκε και καταχειροκροτήθηκε από τους θεατρόφιλους της Πάτρας, στον εκπαιδευτικό χώρο Μπάρι, του ΔΗΠΕΘΕ, τον περασμένο Απρίλιο, επαναλαμβάνεται τον μήνα Αύγουστο μετά από πρωτοβουλία του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Πατρέων και του «Ιονίου Θεάτρου», σε συνεργασία με το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας, με γνώμονα την πολιτιστική αποκέντρωση και την στήριξη των τοπικών δημιουργών.

Η είσοδος μάλιστα για το κοινό είναι ελεύθερη στις παραστάσεις.

Τη σκηνική προσαρμογή του κειμένου και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Διονύσης Βούλτσος, ο οποίος ερμηνεύει και τον συριανό σύζυγο.

Για την μουσική διαδρομή της παράστασης, ο Πατρινός πιανίστας και συνθέτης Γιώργος Δίπλας διασκεύασε γνωστές κλασσικές μελωδίες τις οποίες και ερμηνεύει ο ίδιος επί σκηνής, με το ακορντεόν.

Τους φωτισμούς ανέλαβε ο Μιχάλης Πεφάνης και τη σκηνογραφική επιμέλεια ο Διονύσης Βούλτσος.

Ο Εμμανουήλ Ροΐδης (28 Ιουλίου 1836 – 7 Ιανουαρίου 1904) θεωρείται ένας από τους πιο πνευματώδεις συγγραφείς που παρουσιάστηκαν στα ελληνικά γράμματα, ενώ το έργο του συγκροτείται από πολλά διαφορετικά είδη, όπως μυθιστορήματα, διηγήματα, κριτικές μελέτες, κείμενα πολιτικού περιεχομένου, μεταφράσεις και χρονογραφήματα.

Ο Ροΐδης είναι ο κατ' εξοχήν στυλίστας συγγραφέας και θεωρείται ότι είναι ο πρώτος που καθιέρωσε προσωπικό ύφος στη νεοελληνική λογοτεχνία. Το βασικό χαρακτηριστικό του είναι το χιούμορ και η ειρωνεία, που επιτυγχάνεται κυρίως με την απροσδόκητη σύναψη αταίριαστων λέξεων και εννοιών. Ο ίδιος είχε παρομοιάσει το ύφος του με την μέθοδο της «κολοκυνθοπληγίας», δηλαδή του χτυπήματος στο κεφάλι του αναγνώστη με μια ξερή κολοκύθα. Αυτό ήταν, όπως εξηγούσε, ένα «ανθυπνωτικόν φάρμακον», δηλαδή ο μόνος τρόπος για να κρατάει σε ενδιαφέρον και εγρήγορση τον (απαίδευτο) Έλληνα αναγνώστη.

Στα Συριανά του διηγήματα, ο Ροΐδης επιδιώκει την αμεσότερη και πιο οικεία προσέγγιση του αναγνώστη. Η ανάγκη αυτής της προσέγγισης δεν είναι τυχαίο ότι συμπίπτει με την τελευταία δεκαετία της ζωής του, όταν οι αρρώστιες, η φτώχεια, τα γηρατειά τον απομακρύνουν ολοένα και περισσότερο από το κέντρο της κοσμικής και κοινωνικής ζωής.

Πάντα με αφετηρία τα ράφια της βιβλιοθήκης του, φαίνεται σαν να εγκαταλείπει την πρώτη μάχιμη γραμμή και αναζητά κάποια διέξοδο σε υποκειμενικότερες περιοχές.

Με το ίδιο απαράμιλλο ύφος, το ίδιο ανεπανάληπτο πνεύμα, την ίδια αμίμητη γοητεία.

Δυο λόγια του σκηνοθέτη:

Η αναμέτρησή μας επί σκηνής με το Ροΐδη είναι ένα ξέφρενο γλέντι εποχής και όχι μόνο. Πικρή σάτιρα; Ιλαροτραγωδία; Μαύρη κωμωδία; Τραγελαφικό παραλήρημα; Πώς να χαρακτηρίσει κανείς με ακρίβεια την ποιότητα του έργου όταν το ίδιο μας γεννά κάθε ημέρα επί σκηνής νέα αισθήματα και αισθήσεις…

Ο διακαής πόθος του Συριανού συζύγου για την φιλάρεσκη και «δραστήρια» σύζυγό του είναι ένας εξομολογητικός ύμνος στον έρωτα. Ο έρωτας θριαμβεύει πάνω στη ζωή του ήρωα και ανατρέπει κάθε προσδοκία για ήσυχη ενασχόληση με τας άλλας του βίου απολαύσεις…

Σαν σε τεντωμένο σκοινί, η διαδρομή του ήρωα ομοιάζει με επικίνδυνη ακροβασία, που δεν πρέπει ούτε να κλίνει προς την φλύαρη και επιδερμική αποτύπωση των αισθημάτων ούτε να βαρύνει από αυτά σε σημείο που να εξανεμιστεί η ιλαρότητα του ερωτικού πάθους.

Με ευγνωμοσύνη προς τον πατέρα Ροΐδη ακροβατούμε κάθε βράδυ και με την δική μας ψυχολογία και αναμετριόμαστε με την ακατάλυτη μέσα στο χρόνο αξία του έρωτα.

Κοινοποίηση
Tweet

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Σχόλια

Culture