Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

SPOTLIGHT

/

Λένα Παπαληγούρα: Παίζει "Iφιγένεια" απόψε στο Αρχαίο Ωδείο της Πάτρας και μιλάει στο thebest.gr

Λένα Παπαληγούρα: Παίζει "Iφιγένεια...
Τσίχλα Κωνσταντίνα
[email protected] , Facebook Page

Με τον Αιμίλιο Χειλάκη και την Αθηνά Μαξίμου

Στην Πάτρα βρίσκεται η ηθοποιός Λένα Παπαληγούρα καθώς το βράδυ οι Πατρινοί θα την δουν στην παράσταση «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», στο Αρχαίο Ωδείο. Μετά την Αθήνα, η παράσταση ξεκινά σήμερα περιοδεία σε όλη την Ελλάδα

Η σκηνοθεσία της παράστασης είναι του Αιμίλιου Χειλάκη και του Μανώλη Δούνια. Με συνοδοιπόρους την -ειδικά γραμμένη για την παράσταση -πρωτότυπη μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη, την καινούρια μετάφραση του διακεκριμένου ποιητή Γιώργου Μπλάνα και υιοθετώντας το πρότυπο των τριών υποκριτών, ο Αιμίλιος Χειλάκης γίνεται Αγαμέμνονας και Αχιλλέας, η Αθηνά Μαξίμου γίνεται Κλυταιμνήστρα και Μενέλαος και η Λένα Παπαληγούρα Ιφιγένεια και Πρεσβύτης.

Λίγο πριν την παράσταση Λένα Παπαληγούρα μίλησε στο thebet.gr.

Eπιστρέφεις στην Πάτρα... με "Ιφιγένεια εν Αυλίδι". Πώς αισθάνεσαι;

Με την πόλη έχω αναπτύξει μια ιδιαίτερη σχέση και κάθε φορά έρχομαι με μεγάλη χαρά. Έχω πει πολλές φορές ότι την αγαπώ. Με το που φτάνω στην πόλη έχω αναμνήσεις και είναι πολύ ωραίο αυτό. Τελευταία φορά είχα έρθει με την «Κατερίνα». Θυμάμαι τα καλύτερα και ελπίζω το ίδιο να συμβεί και σήμερα.

Με «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» αυτή τη φορά.. Είναι περισσότερο το άγχος;

Το άγχος και η χαρά μπερδεύονται φτιάχνοντας κάτι που δε θα μπορούσα να το περιγράφω ή να του δώσω όνομα. Πάντως η αγωνία είναι μεγάλη γιατί πρόκειται για ένα τεράστιο, υπέροχο έργο. Υπερβαίνει τους ανθρώπους. Υπήρχε πριν από εμάς και θα συνεχίσει και μετά από εμάς. Για εμάς τους ηθοποιούς είναι δώρο να ερχόμαστε σε επαφή με αυτό το έργο.

Η αγωνία είναι να ανταποκριθείς, να σταθείς στο ύψος του έργου και των συνεργατών.

Δεν είναι ή πρώτη φορά που συναντάς την "Ιφιγένεια". Τι σε κεντρίζει σε αυτή;

Όντως, φαίνεται ότι η σχέση μου με το έργο είναι καρμική  γιατί το έχω συναντήσει άλλες δύο φορές. Το 2012 ήμουν στον χορό της παράστασης που είχε κάνει ο Θέμης Μουμουλίδης. Μια ωραία παράσταση. Κάποια χρόνια μετά έκανα έναν μονόλογο για την  Ιφιγένεια.  Ουσιαστικά, ήταν ένας μονόλογος βασισμένος στον μύθο της Ιφιγένειας.

Πλέον συναντιέμαι με την ίδια την ηρωίδα. Αυτές οι δύο προηγούμενες συναντήσεις με το έργο είχαν σαν αποτέλεσμα να το γνωρίζω αρκετά καλά. Από την πρώτη στιγμή, μπήκα εύκολα σε αυτό. Το ότι ήξερα το έργο δε σημαίνει ότι δε τα βρήκα... σκούρα. Παρόλα αυτά θεωρώ ότι έχουμε μια καλή «σχέση» με αυτό το κείμενο .

Πώς θα έλεγες ότι συνδέεται το έργο με το "σήμερα";

Είναι ένα αντιπολεμικό έργο που εστιάζει στους φορείς της εξουσίας που είναι «μικροί» και λίγοι» γι΄ αυτό που πρέπει να κάνουν. Είναι ανίκανοι να πάρεουν μια ευθύνη.

Εστιάζει σε ανθρώπους που μπορούν να δουν μόνο ένα μέρος της πραγματικότητας και όχι πέρα από τον εαυτό τους. Θεωρώ πως όλα αυτά είναι σημερινά.

Ο μόνος άνθρωπος που μπορεί α δει την πραγματικότητα σε αυτό το έργο, είναι αυτό το κορίτσι. Δεν είναι τυχαίο ότι είναι το πιο αθώο και ανυπεράσπιστο, και τελικά το πιο γενναίο και δυνατό πρόσωπο.

Ο χρησμός λέει: «Εάν θέλετε να πάτε στην Τροία, σφάξτε πρώτο την  Ιφιγένεια». Όλοι ασχολούνται με το δεύτερο μέρος του χρησμού. Κανείς δεν ασχολείται με το «εάν θέλετε να πάτε στην Τροία» το οποίο αν το δούμε με μια αντιπολεμική ανάγνωση σημαίνει ότι «εάν θέλεις να σφάξεις αθώο κόσμο, σφάξε πρώτα το παιδί σου».

Είναι τόσο εγκλωβισμένου στο πολίτικό τους συμφέρον και στο εγώ τους που δεν βλέπον το «εάν θέλετε να πάτε στην Τροία». Πρόκειται για ένα επεκτατικό πόλεμο.

Το ότι όλα αυτά συνδέονται με το σήμερα από την μία πλευρά με τρομάζει κι από την άλλη με συγκινεί η διαύγεια και το μεγαλείο του Ευριπίδη που έβλεπε τόσο καθαρά τα προβλήματα της ανθρώπινης ύπαρξης.

Πώς προέκυψε ή συμμετοχη σου στην παράσταση;

Γνωριστήκαμε με τον Αιμίλιο Χειλάκη και την Αθηνά Μαξίμου πέρσι, στην «Λυσιστράτη». Αναπτύξαμε μια ωραία σχέση και κάποια στιγμή ο Αιμίλιος μου είπε: «Είσαι για αυλίδα»; Στην αρχή δεν κατάλαβα τι εννοούσε.

Ξεκινήσαμε, μπήκαμε σε αυτό το «καράβι» και ταξιδεύουμε μαζί. Μια πολύ όμορφη συνεργασία. Πρόκειται για ωραίους καλλιτέχνες. Όλοι οι συντελεστές. Δημιουργήσαμε μια ομάδα που δούλεψε και «έδεσε» πολύ.

Στην παράσταση θα σε δούμε σε δύο ρόλους. Πώς είναι αυτή ή εμπειρία;

Η παράσταση βασίζεται στο πρότυπο των τριών υποκριτών όπου τρείς υποκριτές παίζουν από δύο ρόλους. Όταν παίζεις δύο ρόλους πρώτος σου σκοπός είναι να πείς στο κοινό την ιστορία. Φεύγεις από το «πώς να το παίξω αυτό;», «Είμαι καλός;».

Σε νοιάζει να μεταφερθεί η ιστορία στον κόσμο. Μου αρέσει  που παίζω τον πρεσβύτη. Δούλεψα το σώμα, τη φωνη. Είναι γαργαλιστικό για ένα ηθοποιό να κάνει δύο τόσο διαφορετικά πράγματα σε μία παράσταση. Από τη μία τον μεγαλύτερο άντρα και από την άλλη τη μικρότερη γυναίκα.

Γενικότερα, Υπήρξε κάτι που σε δυσκόλεψε ή που σε προβλημάτισε σε αυτό το εγχείρημα;

Από την μία πολλά πράγματα, από την άλλη τίποτα. Όταν έχεις μία πάρα πολύ ωραία συνεργασία υπερβαίνεις τις δυσκολίες που σίγουρα υπάρχουν με ένα τόσο μεγάλο κείμενο που θέτει τόσο μεγάλα ερωτήματα.

Ποια είναι τα πρώτα σχόλια που έχεις ακούσει για την παράσταση;

Έχω ακούσει όμορφα και συγκινητικά πράγματα. Φαίνεται ότι λειτουργεί η παράσταση και επικοινωνεί με τον κόσμο. Σήμερα είναι η πρώτη παράσταση εκτός Αθηνών και  ελπίζω να πάει καλά.

 

Κάθε σαιζόν παίζεις αρκετούς και διαφορετικούς ρόλους. Γιατί;

Έλα ντε; Το ένα φέρνει το άλλο. Εκεί που έχεις σχεδιάσει να κάνεις κάτι καινούργιο.. έρχονται οι επαναλήψεις ή κάτι που θέλεις πάρα πολύ να το κάνεις, και δε μπορείς να πεις όχι.

Είμαι χαρούμενη και ευγνώμων που μου δίνεται η ευκαιρία να δοκιμαστώ σε πολλά διαφορετικά πράγματα. Με εμπνέει και με εξελίσσει. Βέβαια, χρειάζεται βέβαια πειθαρχία για να τα καταφέρεις.

Τι είναι αυτό που αναζητάς μέσα από το θέατρο και τις δουλειές σου σε αυτό;

Τα τελευταία χρόνια, με νοιάζει πλέον η διαδικασία παρά το αποτέλεσμα. Άρα με απασχολεί το έργο και οι συνεργασίες. Να είμαι με ανθρώπους που θέλουν το «μαζί».

Ποιοι μπορεί να είναι οι "δαίμονες" με τους οποίους έχεις να "παλέψεις" μέσα σε αυτή τη δουλειά;

Η αναμέτρηση με τον εαυτό σου είναι αυτό που έχεις να αντιμετωπίσεις. Κάθε φορά που έχεις να κανείς με ένα μεγάλο έργο πρέπει για να τα καταφέρεις και η ψυχή σου να είναι μεγάλη.

Πρέπει να τη φροντίζεις. Βέβαια και σε πρακτικό επίπεδο τα πράγματα δεν είναι εύκολα. Πρέπει να είσαι και σωματικά δυνατός για να ανταπεξέλθεις σε μια περιοδεία με ένα τόσο μεγάλο έργο.

Πέρα από αυτά, τέτοια έργα θέτουν ερωτήματα και φέρνουν σκέψεις που για κανέναν άνθρωπο δεν είναι ευχάριστες.

Για την ηλικία σου, έχεις καταφέρει αρκετά και σημαντικά πράγματα στο χώρο σου. Ποιο ήταν το τίμημα;

Επειδή σε αυτό το έργο έχουμε να κάνουμε με μια θυσία αντιμετωπίζω αυτή τη λέξη πιο σοβαρά πλέον. Δε νομίζω ότι υπάρχει τίμημα. Η πολλή δουλειά είναι κάτι ευεργετικό. Χαίρομαι και είμαι ευγνώμων που μπορώ να ζω από τη δουλειά που επέλεξα σε μια εποχή που αυτό δεν είναι αυτονόητο.

Τι ονειρεύεσαι για τη συνέχεια;

Να είμαι καλά εγώ και η οικογένεια μου, να πάω διακοπές , να πάει καλά η περιοδεία, να συνεχίσω να έρχομαι σε επαφή με ωραίους ανθρώπους και να επισκέπτομαι ωραίες πόλεις σαν την Πάτρα.

Τι υπάρχει στα άμεσα μελλοντικά σου σχέδια;

Θα συνεχιστεί ο¨Μικρός πρίγκιπας» για 10 παραστάσεις στο Δημοτικό θέατρο Πειραιά». Από τον Νοέμβριο θα είμαι  στην παράσταση «Ο γάμος της Μαρίας Μπράουν» του Φασμπίντερ στην «Οδό Κυκλάδων» από τον Γιώργο Σκεύα.

Λίγα λόγια για την παράσταση

Μαζί με τους ηθοποιού,  ένας 9μελής γυναικείος χορός που με ζωντανή μουσική μας αφηγούνται την τραγική ιστορία της Ιφιγένειας και κυρίως τις συνθήκες που οδήγησαν στη θυσία της. Γιατί το πραγματικό διακύβευμα της τραγωδίας δεν είναι η άδικη σφαγή μιας αθώας κοπέλας, αλλά η διαφθορά αυτών που κατέχουν την εξουσία. Προσπαθώντας να κατακτήσουν ακόμα μεγαλύτερη δύναμη και επιρροή, θυσιάζουν τα πάντα, χωρίς όμως ποτέ να αναλαμβάνουν την ευθύνη των πράξεων τους. Για τους Έλληνες  η αρπαγή της Ωραίας Ελένης ήταν απλά ένα πρόσχημα για να εκστρατεύσουν κατά της Τροίας και να επιστρέψουν με τα λάφυρα των νικητών. Και φυσικά ούτε η «θυσία» μιας αθώας κοπέλας θα μπορούσε να σταθεί εμπόδιο στα σχέδιά τους.

Όταν ο Αγαμέμνονας σκοτώνει το ιερό ελάφι της θεάς Άρτεμις, εκείνη για να τον εκδικηθεί, προκαλεί άπνοια καθηλώνοντας έτσι τον ελληνικό στόλο στην Αυλίδα. Ο μόνος τρόπος για να εξευμενίσει ο Αγαμέμνονας την θεά και να ξεκινήσει ο ελληνικός στρατός για τον Τρωικό πόλεμο είναι να θυσιάσει την κόρη του, Ιφιγένεια. Με το φόβο του στρατού που είναι έτοιμος να εξεγερθεί, ο Αγαμέμνονας καλεί την Ιφιγένεια να έρθει στην Αυλίδα με το πρόσχημα ότι θα την παντρέψει με τον Αχιλλέα.

Όταν εκείνη καταφτάνει στο στρατόπεδο μαζί με την μητέρα της Κλυταιμήστρα συνειδητοποιεί ότι τίποτα δεν πρόκειται να σταματήσει τους Έλληνες από το να εκδικηθούν για την αρπαγή της Ωραίας Ελένης και να λεηλατήσουν την Τροία – ούτε καν ο άσκοπος θάνατος ενός παιδιού που δεν έφταιξε σε τίποτα.

Πρόκειται για παραγωγή των αδελφών Τάγαρη.

Ώρα  έναρξης : 21.30.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Spotlight