Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Νάσος Νασόπουλος Αιγιάλεια Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Γιώργος Λάνθιμος Ρούλα Πισπιρίγκου Ομόφυλα Ζευγάρια
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΑΠΟΨΕΙΣ

/

Η κοκκινοσκουφίτσα και ο λύκος της ιδιωτικής εκπαίδευσης

Η κοκκινοσκουφίτσα και ο λύκος της ιδιωτ...

του Νίκου Χαλαζιά

Και πάλι, σε πρόσφατη επιφυλλίδα του στην «Καθημερινή», πνέει μένεα κατά της ιδιωτικής εκπαίδευσης ο διαπρεπής καθηγητής κ. Χρήστος Γιανναράς. Γιατί, λέει, οι πρωτιές των μαθητών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις «είναι, συχνά, θριαμβικά κατορθώματα χρυσοπληρωμένων φροντιστηρίων και ιδιωτικών μαθημάτων, που η εμπορική τους ευφυία έχει επιβάλει στην ελλαδική κοινωνία τον εκπαιδευτικό πρωτογονισμό της “απομνημόνευσης”». Και συνεχίζει παρακάτω: «Ο θεσμός των “φροντιστηρίων” στην Ελλάδα (μάλλον μοναδική περίπτωση διεθνώς), είναι ίσως η ευστοχότερη μέθοδος “γενοκτονίας”: μέθοδος για την εξαφάνιση της ιστορικής συνείδησης και της πολιτισμικής καλλιέργειας ενός λαού».

Δάσκαλέ μου, με όλο το σεβασμό που τρέφω για σας, νομίζω ότι αδικείτε ένα κλάδο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, τον φροντιστηριακό, που τόσα πολλά έχει προσφέρει στην ελληνική εκπαίδευση. Κατ’ αρχάς ας σημειωθεί ότι το φαινόμενο των φροντιστηρίων δεν είναι «μοναδική περίπτωση διεθνώς». Σε δυτικοευρωπαϊκές χώρες, στη Ρωσία, στην Ιαπωνία, στην Τουρκία και αλλού παρέχονται φροντιστηριακές υπηρεσίες και γίνονται φροντιστηριακά μαθήματα σε μαθητές και φοιτητές.

Ο λόγος είναι απλός: η διεξαγωγή εξετάσεων πάσης μορφής. Αν έλειπαν οι εξετάσεις δεν θα υπήρχε και αντικειμενική αιτία για την ύπαρξη φροντιστηρίων. Δεύτερον, σωστή μεν η καταγγελία της «απομνημόνευσης» και πιο καλά της μηχανιστικής αποστήθισης (παπαγαλίας), αλλά γι’ αυτήν δεν φταίνε τα φροντιστήρια. Αν υπάρχει κάποιος παραλήπτης της καταγγελίας, αυτός έχει όνομα: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Τα φροντιστήρια υποχρεωτικά (επί ποινή αποτυχίας) ακολουθούν τις μεθόδους που εφαρμόζει το Υπουργείο και η κρατική εκπαίδευση. Τρίτον και βασικότερον: στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης και ιδία της φροντιστηριακής, διέπρεψαν ως Δάσκαλοι μεγάλα πνευματικά αναστήματα, συνήθως αποσυνάγωγοι της εξουσίας σε χαλεπές για την πατρίδα μας περιόδους. Αναφέρω ενδεικτικά: Σαββαΐδης, Παπαχρήστου, Λιβέρης, Μανωλκίδης, Τζουγανάτος, Μπελεζίνης, Κορέλας, Παρασκευόπουλος, Πατάκης, Καργάκος.

Τώρα, πώς όλοι αυτοί «εξαφάνισαν» την ιστορική συνείδηση και την πολιτισμική καλλιέργεια του λαού μας, μου είναι αδύνατο να το κατανοήσω. Αν, επιθυμεί το Υπουργείο Παιδείας να πατάξει την στείρα απομνημόνευση, αν θέλει να βοηθήσει τα παιδιά μας να μάθουν ιστορία και να διαμορφώσουν ιστορική συνείδηση, ας τολμήσει κάτι πολύ απλό: ας σταματήσει τους πειραματισμούς, ας αποσύρει τα πανάθλια «εγχειρίδια» και ας εισαγάγει προς διδασκαλία, στις τρεις τάξεις του Λυκείου, την «Ιστορία του Ελληνικού Κόσμου και του Μείζονος Χώρου» του Δασκάλου του Γένους μας, του Σαράντου Καργάκου. Καιστις Πανελλαδικές Εξετάσεις, στο μάθημα της Ιστορίας, ας εξετάζονται (χωρίς περικοπές) σ’ αυτό το δίτομο βιβλίο οι υποψήφιοι της «Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών». Θα γίνει τότε αντιληπτό, ότι την μηχανιστική αποστήθιση δεν την επιβάλλουν τα φροντιστήρια αλλά το πνεύμα της ευκολίας και της ήσσονος προσπαθείας που έχει κυριαρχήσειστα σχολειά μας την τελευταία τεσσαρακονταετία!

Ας μην ψάχνουμε λοιπόν για τον κακό λύκο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, προκειμένου να δικαιολογήσουμε την κρίση και συνακόλουθα την απαξίωση της κρατικής εκπαίδευσης, όπου – πρέπει να τονιστεί – διδάσκουν άξιοι εκπαιδευτικοί, φωτισμένοι δάσκαλοι που αντιμάχονται τη νοοτροπία που προαναφέραμε. Απλώς, η ιδιωτική εκπαίδευση (Σχολεία, Γυμνάσια και Λύκεια, Φροντιστήρια) αποτέλεσε την απάντηση της κοινωνίας στην αποδόμηση της κρατικής εκπαίδευσης. Δάσκαλοι με πλούσια συγγραφική δραστηριότητα, αυστηρή αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, απρόσκοπτη εκπαιδευτική λειτουργία χωρίς καταλήψεις και επαναστατική γυμναστική, υπηρεσίες στήριξης και επαγγελματικού προσανατολισμού των μαθητών, όλα αυτά συνθέτουν την μεγάλη εικόνα της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Τυχαία άραγε γονείς και μαθητές εμπιστεύονται το καλό ιδιωτικό σχολείο ή το καταξιωμένο φροντιστήριο;

Ο Νίκος Χαλαζιάς διδάσκει στον Εκπαιδευτικό Οργανισμό ΘΕΜΕΛΙΟ

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

* Τα κείμενα που φιλοξενούνται στη στήλη «Απόψεις» του thebest.gr απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων και όχι του portal.

Απόψεις