Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

/

Πάτρα: Τα έργα του... βάλτου- Παρουσιάστηκαν ως "λαγοί" και κατέληξαν "χελώνες"- Η πόλη στο σημειωτόν

Πάτρα: Τα έργα του... βάλτου- Παρουσιάστ...
Κοντογεωργοπούλου Γιώτα
[email protected]

Τι φταίει και δεν προχωρά τίποτα;

Η Δημοτική Αρχή της Πάτρας κλείνει τον ερχόμενο Μάιο οκτώ χρόνια στο τιμόνι του Δήμου της τρίτης μεγαλύτερης πόλης της χώρας. Οκτώ χρόνια είναι ένα ουδόλως ευκαταφρόνητο χρονικό διάστημα. Θα έλεγε κανείς μάλιστα ότι πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο χρονικό εύρος, κατά το οποίο θα όφειλε μια δημοτική αρχή να έχει αφήσει το αποτύπωμά της στην πόλη με ένα σεβαστό αριθμό έργων τα οποία και θα όριζαν τη φυσιογνωμία και το μέλλον της.

Όταν μιλάμε για έργα βεβαίως δεν μιλάμε ούτε για την λακκούβα του δρόμου  η οποία αντί να καλυφθεί διευρύνθηκε, ούτε για τα καμένα φώτα στις λάμπες του δρόμου, τα οποία εξακολουθούν να δημιουργούν εικόνα… μυστηρίου.

Μιλάμε για έργα πνοής (αυτή είναι και η διαφορά του τιμονιέρη από το διαχειριστή) τα οποία θα σηματοδοτήσουν την νέα εποχή για την Πάτρα, θα αναδιαμορφώσουν την κουρασμένη εικόνα της και θα αλλάξουν τη ζωή των κατοίκων.

Η παρούσα δημοτική αρχή από τις πρώτες κιόλας εκλογές (οκτώ χρόνια πριν) έχει συμπεριλάβει στο πρόγραμμά της μια σειρά έργων που κατά καιρούς αναμασώνται επικοινωνιακά ως υπενθύμιση προθέσεων που καταλήγουν στο να φωτίζουν την αποτυχία των χειρισμών και τη χρεοκοπία των χρονοδιαγραμμάτων.

Όλα τα μεγάλα έργα βρίσκονται  σε μια ουρά αναμονής είτε για εκκίνηση, είτε για απεμπλοκή, είτε για τροποποίηση ιδεών και σχεδίων, είτε  για χρηματοδότηση.

Ο κορωνοϊός και η εμπλοκή που έχει ανακύψει με  τη μεταβολή των τιμών των υλικών σε σχέση με τον χρόνο υποβολής των προσφορών από την πλευρά των εργολάβων είναι δύο ανασταλτικοί παράγοντες οι οποίοι ωστόσο από μόνοι τους δεν είναι δυνατόν να απαντήσουν στα ερωτηματικά που ανακύπτουν από την «ανάγνωση» του καταλόγου με τα στάσιμα, ο οποίος είναι μακρύς.

Τόσο μακρύς, που αναρωτιέται εύλογα κανείς αν του χρόνου, οπότε και θα έχει κλείσει η δεύτερη τετραετία και η δημοτική αρχή Πελετίδη θα έχει κλείσει έτη 9, θα είναι σε θέση να επιδείξει παραγωγή έργου ικανή να αιτιολογήσει δύο θητείες. Άνθρωποι που γνωρίζουν, διατείνονται μάλιστα ότι κινδυνεύουμε να πάμε στις κάλπες μιλώντας ξανά για το Νότιο Πάρκο και ίσως εγκαινιάζοντας το Αρσάκειο.

Ας δούμε μερικά από τα υψηλά του καταλόγου του… βάλτου.

-Η ανάπλαση της κάτω πόλης, είναι ίσως ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος για τη δημοτική αρχή και η μεγαλύτερη απογοήτευση για τους πολίτες.

Λίγες μέρες πριν την υπογραφή της σύμβασης με τον Δήμο Πατρέων η Κοινοπραξία που θα αναλάμβανε το έργο αποχώρησε θεωρώντας το ασύμφορο. Το μεγάλο στοίχημα που θα μεταμόρφωνε την πόλη, συζητήθηκε πρόσφατα ξανά στην οικονομική επιτροπή, σε μια προσπάθεια επαναδημοπράτησής του σε αναζήτηση νέου αναδόχου. Όλα δείχνουν ότι εκτός συγκλονιστικού απροόπτου οδεύει ολοταχώς προς τις καλένδες.  Για την ιστορία αναφέρεται ότι  έργο της ανάπλασης είναι εκ των έργων που  συμπεριλαμβάνονται στο φάκελο της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης του ΕΣΠΑ 2014-2020.

Έχει χωριστεί σε τρεις εργολαβίες, στην ανάπλαση της Άνω πόλης (βρίσκεται σε εξέλιξη), την ανάπλαση της Κάτω πόλης και την ανακαίνιση των τεσσάρων ιστορικών σκαλιών της Πάτρας.

Η ανάπλαση της Κάτω πόλης αφορά την πεζοδρόμηση της Μαιζώνος την πεζοδρόμηση του τμήματος της Αγίου Νικολάου μεταξύ Μαιζώνος και Κορίνθου), την πεζοδρόμηση της Αλεξάνδρου Υψηλάντου, την πεζοδρόμηση της Κανάρη και την διαμόρφωση ενός δικτύου ποδηλατοδρομίων, αλλά και πολλές άλλες παρεμβάσεις που αφορούν την βελτίωση της λειτουργικότητας της πόλης.

Το έργο σχετίζεται άμεσα με την αντιδρόμηση της Κανακάρη – Κορίνθου και τις κυκλοφοριακές αλλαγές. Για την αντιδρόμηση της Κανακάρη έχει πέσει μια μεγάλη ξαφνική σιωπή. Ακόμη και από τους κατοίκους της περιοχής που μέχρι πρόσφατα ήταν ιδιαιτέρως ενεργοί. Ίσως φταίει που το έργο δεν φαίνεται να ξεκινάει. Γιατί να διαμαρτυρηθούν; Το μόνο που μας έχει απομείνει από το σχεδιασμό και τον δημόσιο διάλογο που κάποια στιγμή ςίχε φουντώσει, είναι τα ανάποδα φανάρια

- Το παραλιακό μέτωπο έμεινε στις μακέτες που είδαμε τον περασμένο Σεπτέμβριο στην έκθεση με τις αρχιτεκτονικές μελέτες που προκρίθηκαν στον διαγωνισμό για την ανάπλασή του. Πέραν των μακετών, ουδέν για το χώρο που η Πάτρα διεκδίκησε επί δεκαετίες και ο οποίος καρά καιρούς απλώς μετατρέπεται σε ένα μεγάλο υπαίθριο πάρκινγκ. Οι πληροφορίες λένε ότι αναμένουμε τον Μάιο και μαζί με αυτόν το νέο ΕΣΠΑ για αναζήτηση χρηματοδότησης. Πάει μακριά, ίσως και πολύ μακριά αυτή η βαλίτσα.

 -Το αποτεφρωτήριο υπήρξε ένα από τα έργα στα οποία επένδυσε η δημοτική αρχή ένα σεβαστό μέρος του αφηγήματός της από την πρώτη κιόλας θητεία της. Ίσως δεν είχε εξετάσει τα δεδομένα. Tο χρέος που είχε  το ΒΙΟΠΑ που παραχώρησε το οικόπεδο στο Δήμο για αυτό το σκοπό, καθυστέρησε πολύ την πορεία του έργου, λένε στη Μαιζώνος. Το οικόπεδο πλέον έχει περάσει στα χέρια του Δήμου και αναμένεται να προκηρυχθεί από την αρχή η μελέτη. Πριν το πέρας 1,5 έτους και πλεον, δεν πρόκειται να κινηθεί φύλλο, λένε οι πληροφορίες. Ίσως και α μην κινηθούν ποτέ. Στο μεταξύ το πρώτο αποτεφρωτήριο που υποτίθεται ότι θα αποκτούσε η χώρα στην Πάτρα, έγινε στη Ριστώνα. Κανονικό εκεί, όχι μακέτα.

-Ο ποδηλατόδρομος της παραλιακής περί του οποίου πολύς ο λόγος, όπως και περί της μελλοντικής του σύνδεσης με κάθετους ποδηλατόδρομους στο πλαίσιο της δημιουργίας ενός δικτύου για το ποδήλατο στην αφιλόξενη για τους δύο τροχούς πόλη, έχει αρχίσει να μοιάζει με το γεφύρι της Άρτας. Ξεκίνησε ως λαγός και καταλήγει χελώνα. Τον βλέπουμε σχεδόν σταματημένο εδώ και καιρό, ενώ η λαβωματιά από την θεομηνία  του περασμένου Δεκεμβρίου, εξακολουθεί να βρίσκεται στη θέση της.

 -Σταματημένη υπόθεση είναι  και  βόρειο πάρκο της Πάτρας, το οποίο περιλαμβάνεται επίσης στο πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης 2014 – 2020, ως  χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ και αφορά αφενός τη διάνοιξη της οδού Καραμανλή έτσι ώστε να μετατραπεί η Ηρώων Πολυτεχνείου σε πεζόδρομο ή σε  δρόμο ήπιας κυκλοφορίας και την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου από την οδό Τερψιθέας έως την οδό Κανελλοπούλου.

Τα έργα  δεν προχώρησαν, δεν υπήρχαν ούτε μελέτες για να γίνονταν στη συνέχεια οι διαγωνισμοί τους αφού η δημοτική αρχή αποφάσισε να τα συμπεριλάβει στη συνολική ανάπλαση του παραλιακού μετώπου που  όμως ακόμα δεν έχει βρει  πρόγραμμα για να χρηματοδοτηθεί.  Πλέον είναι αργά για να γίνει κάτι αφού το πρόγραμμα που είχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για  τα έργα του βόρειου πάρκου λήγει τον Γενάρη του 2023.

 -Ιστορία για ονειροπόλους αποδεικνύεται τέλος το έργο της δημιουργίας του περίφημου -και από τη δημοτική αρχή περιλάλητου- ανατολικού πάρκου της πόλης.  Η υπόθεση έχει κολλήσει σε ανταλλαγή επιστολών με την κυβέρνηση. Και εκεί ως φαίνεται θα παραμένει. 

- Kαμία κουβέντα, ούτε καν υπενθύμιση, ούτε καν αναφορά δεν γίνεται  από την πλευρά του Δήμου (περί πίεσης ουδείς ο λόγος) για το μεγάλο έργο της ανάπλασης του Λαδόπουλου. Σαν να μην υπήρξε ποτέ σχεδιασμός. Σαν ποτέ να μην επενδύσαμε σε αυτή τη φιλόδοξη ιδέα. Σαν οι αναπλάσεις των πρώην βιομηχανικών κτιρίων και ιδίως αυτή της πρώην βιομηχανίας «Λαδόπουλου» που θα άλλαζε όλο το τοπίο στη νότια πλευρά της Πάτρας να είναι ένα θέμα δευτερευουσας σημασίας και όχι κομβικό έργο για το αύριο της πόλης και των ανθρώπων της, για τη σύνδεσή της με την ιστορία της.

Τι συμβαίνει άραγε και η πόλη όπως και τα έργα της, επιμένουν σε ένα ακατανόητο σημειωτόν; Στα πόσα χρόνια οι αιτιάσεις αρχίζουν να μοιάζουν με δικαιολογίες και  παύουν να πείθουν; Και τελικά, πόσο θα περιμένει η πόλη να ξεκολλήσουν τα έργα και μαζί με αυτά και τα.. πόδια της από την ακινησία που πλέον καταλήγει πρόκληση και πηγή ανησυχίας για το μέλλον της;

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Ειδήσεις