Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Η Πάτρα καταδικάστηκε, λόγω συμφερόντων,...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Η Πάτρα καταδικάστηκε, λόγω συμφερόντων, σε άναρχη ανάπτυξη χωρίς σχέδιο

Κοντογεωργοπούλου Γιώτα
[email protected]

Η τομεάρχης Τουρισμού του ΣΥΡΙΖΑ μιλάει στο thebest.gr για το restart του τουρισμού

TOURISM RESTART
/

Η τομεάρχης Τουρισμού του ΣΥΡΙΖΑ δεν φαίνεται αισιόδοξη για την πορεία του ελληνικού τουρισμού στους μήνες που απομένουν μέχρι να ολοκληρωθεί αυτό που άλλα χρόνια ονομάζαμε «τουριστική σεζόν» και εσχάτως αντιμετωπίζεται  ως οικονομικός και επιδημιολογικός βραχνάς με αμφίβολη έκβαση και θύματα του εργαζόμενους και τους επιχειρηματίες του κλάδου.
Μιλώντας στο thebest.gr κάνει λόγο για παταγώδη αποτυχία της κυβέρνησης στο χειρισμό του δίπολου πανδημία- τουρισμός, εκτιμά πως αν η χώρα δεν «πρασινίσει» και αν οι εμβολιασμοί δεν «τρέξουν» δεν θα υπάρξουν εύκολα κρατήσεις, επισημαίνει ότι αυτό που προέχει είναι να επιβιώσουν οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι και σχολιάζει τις δυνατότητες της Πάτρας και της Δυτικής Ελλάδας με φόντο τις χαμένες ευκαιρίες, πολλές εκ των οποίων χρεώνει στην κυβέρνηση της Ν.Δ.

TI ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

«Παρά τους διθυράμβους προσωπικά τόσο του ίδιου του Πρωθυπουργού όσο και του Υπουργού Τουρισμού, η πραγματικότητα δεν αφήνει περιθώρια για ιδιαίτερη αισιοδοξία. Η κακή επιδημιολογική κατάσταση της χώρας, οδήγησε μεγάλες αγορές για τον τουρισμό μας, όπως για παράδειγμα η Μ. Βρετανία, οι ΗΠΑ, η Ολλανδία, να επιβάλλουν ταξιδιωτικούς περιορισμούς. Οι αποφάσεις αυτές αποτελούν μεγάλο πλήγμα για τις κρατήσεις και τα έσοδα. Με αυτή την αβεβαιότητα, κάθε εκτίμηση είναι παρακινδυνευμένη. Ωστόσο, είναι αυτονόητο πως αν η χώρα δεν «πρασινίσει» και αν οι εμβολιασμοί δεν «τρέξουν» δεν θα υπάρξουν εύκολα κρατήσεις. Δυστυχώς, η κυβέρνηση έταξε πολλά και έπραξε ελάχιστα. Ούτε στρατηγική υπάρχει ούτε σχέδιο. Η κυβέρνηση όφειλε να έχει εμβολιάσει εγκαίρως, κατά προτεραιότητα τους εργαζόμενους στον Τουρισμό. Να έχει ενισχύσει τις δομές υγείας στους ταξιδιωτικούς προορισμούς. Να έχει εργαστεί ώστε να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη στον προορισμό».

Όλοι οι κλάδοι των επιχειρήσεων που έχουν άμεση σχέση με τον τουρισμό έχουν ανάγκη από μεγάλη, άμεση ενίσχυση, με απευθείας κάλυψη του κόστους από τον προϋπολογισμό και με γρήγορες διαδικασίες και εκταμιεύσεις

ΟΙ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ COME BACK

«Τις προϋποθέσεις τις δημιουργείς όταν έχεις ένα συγκροτημένο σχέδιο και βάσει αυτού πορεύεσαι. Το «βλέποντας και κάνοντας» που ακολουθεί η κυβέρνηση- όχι μόνο στο θέμα της επανεκκίνησης του τουρισμού αλλά της διαχείρισης της πανδημίας συνολικά από την αρχή της κρίσης- δεν δημιουργεί αυτές τις προϋποθέσεις ούτε αφήνει περιθώρια ιδιαίτερης αισιοδοξίας. Στην παρούσα φάση, αυτό που έχει μεγάλη αξία είναι να επιβιώσουν οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι από τη μία, να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη στον προορισμό από την άλλη. Εκτιμήσεις δεν μπορούν να γίνουν καθώς το περιβάλλον είναι απολύτως αβέβαιο. Μπορεί να ακούγεται οξύμωρο, όμως κερδισμένοι θα είμαστε αν καταφέρουμε να ελαχιστοποιήσουμε τις απώλειες. Αυτό που απευχόμαστε όλοι, το να χάσουμε περισσότερα από όσα θα μπορούσαμε να είχαμε κερδίσει αν η επανεκκίνηση γινόταν με άλλους όρους. Θα μπορούσαμε σίγουρα να είχαμε ξεκινήσει από καλύτερη αφετηρία».

Η ΣΤΗΡΙΞΗ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΚΛΑΔΟ

O τουριστικός κλάδος παρότι συνεισφέρει το 1/5 στο ΑΕΠ και στην απασχόληση δεν στηρίχθηκε επαρκώς με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις του κλάδου να βρίσκονται αντιμέτωπες με συσσωρευμένα χρέη και λουκέτα. Για να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να επιβιώσουν χρειάζονται ρευστότητα. Τα μέτρα οικονομικής στήριξης που εφάρμοσε η κυβέρνηση είναι μη αποδοτικά και ανεπαρκή. Οι επιχειρήσεις που έχουν συσσωρεύσει τόσα χρέη δεν έχουν ανάγκη από δανεικά, αλλά από στήριξη μη επιστρεπτέα. Αυτό τονίζουμε από την πρώτη στιγμή. Εμείς ζητήσαμε ενίσχυση της ρευστότητας και μέτρα για το ιδιωτικό χρέος, στηρίζοντας με άμεσα μέτρα ρευστότητας τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καλύπτοντας παράλληλα μισθούς και ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων. Η δική μας πρόταση περιλαμβάνει ενίσχυση της ρευστότητας στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με ένα πρόγραμμα κοστολογημένο στα 5,7 δις ευρώ. Στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θεωρούμε ότι όλοι οι κλάδοι των επιχειρήσεων που έχουν άμεση σχέση με τον τουρισμό έχουν ανάγκη από μεγάλη, άμεση ενίσχυση, με απευθείας κάλυψη του κόστους από τον προϋπολογισμό και με γρήγορες διαδικασίες και εκταμιεύσεις».

ΤΑ ΛΑΘΗ ΣΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΠΑΝΔΗΜΙΑ

«Δυστυχώς, το πάθημα του περσινού καλοκαιριού δεν έγινε μάθημα. Βλέπουμε ότι ο τουρισμός και φέτος «άνοιξε» χωρίς σχέδιο, χωρίς επαρκή προετοιμασία. H κυβέρνηση διαφήμισε ένα «ανοίξαμε και σας περιμένουμε» χωρίς παράλληλα να εργαστεί για την ασφαλή και δίκαιη στρατηγική ανοίγματος για τον τουρισμό. Ο τουρισμός άνοιξε στις 14 Μαΐου, μας ανακοίνωσε το σχέδιό του ανήμερα του επίσημου ανοίγματος και πάλι δεν υπήρχαν υγειονομικά πρωτόκολλα για μια σειρά από τουριστικές δραστηριότητες! Από την άλλη, δεν υπάρχει επιχειρησιακή ετοιμότητα. Tην ημέρα που άνοιξε ο Τουρισμός, έκλεισε η Νυμφαία. Στα χερσαία σύνορά μας μέσω των οποίων εισέρχεται στην χώρα το 1/3 των ταξιδιωτών παρατηρούνται ήδη σημαντικές καθυστερήσεις καθώς δεν υπάρχει καμία ενίσχυση των απαραίτητων υποδομών αλλά και των σχετικών υπηρεσιών. Η δυνατότητα ασφαλούς αλλά και ομαλής προσέλευσης των ταξιδιωτών από τις χερσαίες πύλες της Ελλάδας είναι απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να μην γίνουμε μάρτυρες των περσινών εικόνων στα χερσαία σύνορά μας. Ένα από ακόμη σημαντικό πρόβλημα που καλούνται να αντιμετωπίσουν κυρίως οι νησιωτικές περιοχές είναι η διενέργεια  και επάρκεια των διαγνωστικών τεστ των τουριστών που θα απαιτηθούν για την επιστροφή στη χώρα τους και μοιάζει αδύνατο να καλυφθεί με τα σημερινά δεδομένα».

Στη Δυτική Ελλάδα απαιτείται μια ολιστική ανάδειξη, προβολή και διαχείριση της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς ως επώνυμου προϊόντος τουρισμού με σύνδεση με την τοπική παραγωγή και επιχειρηματικότητα.

Ο ΕΝΤΟΠΙΣΜΟΣ ΤΑΞΙΔΙΩΤΩΝ ΥΨΗΛΟΥ ΡΙΣΚΟΥ

«Η περσινή εμπειρία δεν ήταν η καλύτερη. Και αυτό αποδείχθηκε από το Β΄κύμα της πανδημίας που ακολούθησε το φθινόπωρο, αλλά και από τα τοπικά Lockdown που επιβλήθηκαν εν μέσω θέρους σε τουριστικούς προορισμούς. Όταν ζητούσαμε από πέρσι είσοδο των ταξιδιωτών στη χώρα με αρνητικό τεστ, ο κ. Θεοχάρης μας κατηγορούσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θέλει τους τουρίστες και εφάρμοσε τον αποτυχημένο- εκ του αποτελέσματος- αλγόριθμο EVA. Ένα χρόνο μετά, η κυβέρνηση ακόμη δεν έχει απαντήσει, με βάση ποια δεδομένα εφαρμόστηκε ο συγκεκριμένος αλγόριθμος στις πύλες εισόδου της χώρας και μάλιστα προκρίθηκε των υποχρεωτικών αρνητικών τεστ που είχαμε προτείνει. Αξιοποιήθηκαν τα αποτελέσματα του αλγορίθμου για την πρόβλεψη της πορείας της επιδημιολογικής επιβάρυνσης;  Αυτά είναι ερωτήματα που έπρεπε να έχουν ήδη απαντηθεί από την κυβέρνηση. Όσον αφορά στην τήρηση των προβλεπόμενων μέτρων, οι πολίτες στην πλειοψηφία τους  απέδειξαν ότι τήρησαν τα μέτρα και έκαναν μεγάλες θυσίες προκειμένου η Πολιτεία να εκμεταλλευτεί τον χρόνο αυτό και να θωρακιστεί κάτι το οποίο δεν έκανε στο βαθμό που όφειλε».

ΤΟ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

«Η πανδημία έφερε μια πρωτόγνωρη κρίση στον κλάδο του τουρισμού, που θέτει σε κίνδυνο την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων του κλάδου. Η επόμενη ημέρα δεν θα είναι η ίδια. Ωστόσο ο τουρισμός θα ανακάμψει. Όμως πρέπει να αλλάξουμε και εμείς για να αντιμετωπίσουμε με επιτυχία τις προκλήσεις που διαμορφώνονται, σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
Οι επενδύσεις για τον τουρισμό είναι εδώ και θα ενεργοποιηθούν, αμέσως μόλις ‘απελευθερωθούν’ οι μετακινήσεις. Πρέπει όμως να θωρακίσουμε, ιδιαίτερα, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ώστε να αντέξουν στις πιέσεις των ανακατατάξεων της αγοράς, να ξεπεράσουν το φάσμα των πτωχεύσεων και του αφελληνισμού της ελληνικής ξενοδοχίας».

ΟΙ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

«Η Δυτική Ελλάδα πραγματικά, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα προορισμού, που ενσωματώνει όλα εκείνα τα στοιχεία που ανταποκρίνονται στο νέο μοντέλο τουρισμού που οραματιζόμαστε. Ένα μοντέλο βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, που έχει ως στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς του ελληνικού τουριστικού κλάδου και της ικανότητάς του να αναπτύσσεται με βιώσιμο τρόπο, στοχεύοντας σε όλες εκείνες τις μορφές τουρισμού, που θα κάνουν πράξη το ‘365 μέρες το χρόνο’.
Η Δυτική Ελλάδα, βρίθει από δυνατότητες τέτοιων αναπτύξεων. Πεντακάθαρες θάλασσες, πλούσια βιοποικιλότητα, αρχαία θέατρα και κάστρα, καταπράσινα βουνά µε άγρια άλογα, κοιλάδες µε σπάνια αγριολούλουδα, λιµνοθάλασσες, υδροβιότοπους, ιαματικές πηγές, δυνατότητες ελλιμενισμού σκαφών και υποδοχής κρουαζιέρας, και φυσικά η Αρχαία Ολυμπία και η πλούσια πολιτιστική κληρονομιά. Αποτελεί δηλαδή όπως εύστοχα διατυπώνεται προορισµό-έκπληξη για όλους τους µήνες του χρόνου, παρέχοντας επαυξημένες ταξιδιωτικές εμπειρίες.
Για να πετύχει όμως την ανάπτυξη που επιθυμεί, απαιτείται μια ολιστική ανάδειξη, προβολή και διαχείριση της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς ως επώνυμου προϊόντος τουρισμού με σύνδεση με την τοπική παραγωγή και επιχειρηματικότητα.
Και ασφαλώς, το δίκτυο των μεταφορικών υποδομών της σε όλο το εύρος της περιφέρειας χρειάζεται αναβάθμιση για να μπορέσει να βάλει ακόμα πιο έντονα στον τουριστικό χάρτη την περιοχή και να εξυπηρετήσει τις νέες τουριστικές ροές».

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΣΤΗ Δ. ΕΛΛΑΔΑ

«Ασφαλώς και όλα τα παραπάνω είναι συνάρτηση των μεγάλων αναπτυξιακών έργων υποδομής. Η Δυτική Ελλάδα, είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ενός αναδυόμενου τουριστικού προορισμού για όλες τις εποχές του χρόνου, με δυναμική να συμβάλει δυναμικά στην τοπική οικονομία και ανάπτυξη. Γεγονός στο οποίο συνέβαλε τα μέγιστα η ολοκλήρωση άλλωστε των οδικών αξόνων επί της διακυβέρνησης μας, αναδεικνύοντας μεταξύ άλλων την σημασία των έργων υποδομής, αλλά και τη διαφορά της προσέγγισης και σε αυτόν τον τομέα του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ. Για εμάς τα έργα πρέπει να εξυπηρετούν τις ανάγκες των κοινωνιών, για δε την ΝΔ των εργολάβων.
Αυτός είναι ο κύριος λόγος που η ΝΔ σε αντίθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ, δεν είχε ποτέ ολοκληρωμένα σχέδια για κάθε τομέα ή για κάθε περιοχή. Κινούνταν σε αποσπασματικές πολιτικές και έργα ακριβώς για να εξυπηρετήσει συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα, αντί για την στήριξη των υγειών δυνάμεων κάθε περιοχής και κάθε κλάδου.
Ωστόσο, υπάρχουν ακόμα πολλά που πρέπει να γίνουν. Και σε αυτό το σημείο, χάνουμε μια μεγάλη ευκαιρία, το Ταμείο Ανάκαμψης.
Γιατί με την πρόταση της κυβέρνησης, το ταμείο ανάκαμψης καταλήγει να είναι μια ακόμη χαμένη ευκαιρία για την χώρα να αναπτύξει ένα ισόρροπο πλέγμα περιφερειακών υποδομών, με ιδιαίτερη στόχευση στην τουριστική ανάπτυξη.
Έργα υποδομής που έχουν την δυνατότητα να βάλουν ακόμα πιο ισχυρά στον τουριστικό χάρτη περιοχές όπως η Δυτική Ελλάδα.
Θα αναφέρω ενδεικτικά όσα είχαμε δρομολογήσει και είτε σταμάτησαν, είτε καταργήθηκαν είτε ακυρώθηκαν επί ΝΔ:

  • το δίκτυο των υδατοδρομίων: άλλαξαν τον Νόμο για να μην έχουν οι δημόσιοι φορείς τις άδειες εγκατάστασης και έκτοτε ξεχάστηκε και η αναφορά τους
  • η αναβάθμιση λιμανιών που θα συνέβαλαν στην περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το λιμάνι του Κατάκολου
  • οι σιδηροδρομικές συνδέσεις της Δυτικής Ελλάδας με τον κύριο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, είτε αφορούν το δίκτυο Κορίνθου Πατρών, είτε την επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής μετά την Πάτρα
  • οι οδικές υποδομές είτε σε κεντρικό επίπεδο είτε σε περιφερειακό
  • τα δίκτυα και οι υποδομές ύδρευσης, η αντιπλημμυρική προστασία και οι υποδομές αντιπλημμυρικής προστασίας

Δυστυχώς και στην Δυτική Ελλάδα επανήλθε η πολιτική της μιζέριας, της απομόνωσης και των κλειστών θυρών των Υπουργικών γραφείων στις τοπικές κοινωνίες και τις κοινωνικές ανάγκες».

Η Πάτρα, Εκτός από ‘βασίλισσα’ του καρναβαλιού και νεανική κυψέλη, είναι και μια πόλη με ιστορία, μνημεία, πλατείες, εκκλησίες και αρχιτεκτονικά στοιχεία, που πρέπει να ανακτήσει τον ιστορικό της ρόλο

Η ΠΑΤΡΑ ΚΑΙ Ο ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

«Η Πάτρα είναι το τρίτο μεγαλύτερο αστικό κέντρο της χώρας και το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα μιας μεγάλης παραλιακής πόλης, που οι σκουριασμένες αντιλήψεις της ΝΔ, η εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων και η άναρχη ανάπτυξη χωρίς σχέδιο και κανόνες, την οδήγησαν για δεκαετίες να είναι χωρίς παραλιακό μέτωπο, χωρίς οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις, χωρίς όραμα για την ανάπτυξη και τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει.
Η αλήθεια είναι ότι η Πάτρα, με τον λιμένα της και με τις κύριες οδικές συνδέσεις του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, διαμορφώνει τις προϋποθέσεις ώστε να καθιερωθεί η Δυτική Ελλάδα ως  κόμβος συνδυασμένων μεταφορών, νότια Δυτική Πύλη της χώρας προς την Κεντρική Μεσόγειο και την Ευρωπαϊκή Ένωση και  κεντρικός πόλος ανάπτυξης στον αναπτυξιακό άξονα Αδριατικής – Ιονίου και από την θέση που υπηρέτησα και γνωρίζω καλά στο υπέρμετρο ενδιαφέρον για την σύνδεση των παρευξείνιων χωρών με το Ιόνιο.
Αυτό όμως δεν αναιρεί τις τουριστικές προοπτικές της πόλης, που μπορούν να αναπτυχθούν είτε κύρια, είτε συμπληρωματικά με τις παραπάνω δραστηριότητες.
Οι ομορφιές της, τα μνημεία της, η υπέροχη φύση που την περιβάλλει, η απίστευτη ζωντάνια της πόλης, ο ορεινός όγκος και οι ορεινοί παραδοσιακοί οικισμοί, οι παραλίες και παράκτιες περιοχές στον Κορινθιακό και στο Ιόνιο είναι εφόδια για την προσφορά τουριστικών εμπειριών, όλο το χρόνο.
Εκτός από ‘βασίλισσα’ του καρναβαλιού και νεανική κυψέλη κατά τους μήνες του ακαδημαϊκού έτους, είναι και μια πόλη με ιστορία, μνημεία, πλατείες, εκκλησίες και αρχιτεκτονικά στοιχεία, που πρέπει να ανακτήσει τον ιστορικό της ρόλο ως παραγωγική, εμπορική, τουριστική, πολιτιστική και εκπαιδευτική πρωτεύουσα της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας».

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr