Στο πλαίσιο του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Με τους καλύτερους οιωνούς και με ένα γερό δίδυμο διασημοτήτων από τον χώρο της υποκριτικής τέχνης, τη Ζιλιέτ Μπινός και τον Ρέιφ Φάινς άρχισε το 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το οποίο αποτελεί πόλο έλξης αυτές τις μέρες στη συμπρωτεύουσα προκαλώντας το ενδιαφέρον πλήθους κινηματογραφόφιλων που γεμίζουν ασφυκτικά τις αίθουσες.
Μετά την τιμητική εκδήλωση και την απονομή του Χρυσού Αλέξανδρου στους Μπινός και Φάινς στο πλαίσιο της αξέχαστης ταινίας «ο Άγγλος ασθενής» του Άντονι Μινγκέλα που για δεύτερη φορά έπαιξαν μαζί στον κινηματογράφο, το κοινό της Θεσσαλονίκης υποδέχτηκε θερμά τους δυο λαμπερούς προσκεκλημένους στο Ολύμπιον το βράδυ του Σαββάτου 2 Νοεμβρίου, αυτή τη φορά κατά τη διάρκεια της προβολής της ολοκαίνουριας ταινίας του Ουμπέρτο Παζολίνι «Επιστροφή», που αποτελεί μια απροσδόκητη κινηματογραφική μεταφορά της τελευταίας ραψωδίας από την Οδύσσεια του Ομήρου.
Το μεσημέρι του Σαββάτου με αφορμή την προβολή της ταινίας στην αίθουσα «Σταύρος Τορνές» στην προβλήτα του λιμανιού, οι δυο διάσημοι ηθοποιοί μαζί με τον σκηνοθέτη Ουμπέρτο Παζολίνι συνοδευόμενοι από τον διευθυντή προγράμματος του φεστιβάλ Γιώργο Κρασσακόπουλο και τον συμπαραγωγό της ταινίας Κωνσταντίνο Κοντοβράκη παραχώρησαν συνέντευξη τύπου.
Όπως είπε ο Ουμπέρτο Παζολίνι χρειάστηκαν 30 χρόνια από την αρχική ιδέα για αυτή την ταινία, δηλαδή 10 παραπάνω από όσα ο Οδυσσέας πολέμησε στην Τροία, αποχώρησε, σύναψε ερωτικές σχέσεις με τις ωραιότερες γυναίκες της Μεσογείου, σκότωσε 108 μνηστήρες και ξανακέρδισε την Πηνελόπη. Η ταινία δίνει έμφαση στις εσωτερικές συγκρούσεις και στις δυσκολίες της οικογένειας, στους ανθρώπους και όχι στους μύθους.
Όπως είπε ο Ρέιφ Φάινς ήθελε πολύ να ξανασυνεργαστεί με τη Ζιλιέτ Μπινός και η ιδέα για την προτροπή στην Μπινός να πρωταγωνιστήσει στην ταινία ήταν δική του. Σχετικά με το σενάριο ο Φάινς είπε ότι παρότι ήξερε από μικρός την ιστορία, η όλη προσπάθεια επικεντρώθηκε στην κατανόηση της εκδοχής του Παζολίνι, δηλαδή το ψυχολογικό βάθος του ήρωα, ενός άνδρα πνευματικά κατακερματισμένου από το ταξίδι, ένα εσωτερικό ταξίδι που πέρασε από το τραγικό αδιέξοδο της σχέσης του με την Πηνελόπη και μέσα από την ανικανότητα ψυχικής επανασύνδεσής τους μετά τις δυσκολίες που είχαν αντιμετωπίσει.
Η Ζιλιέτ Μπινός μιλώντας για τα χαρακτηριστικά του ρόλου της Πηνελόπης είπε ότι η Πηνελόπη είναι μια εξαιρετικά μοντέρνα γυναίκα και αντιλαμβάνεται μέσα από το δικό της ταξίδι τη σημασία της πίστης και της απέραντης υπομονής, μια γυναίκα που αναδύεται από την σύγκλιση της θηλυκής και αρσενικής πλευράς της, μια γυναίκα που αποφασίζει και αυτενεργεί δυναμικά. Κατ΄ αυτό τον τρόπο η «Επιστροφή» είναι μια απόλυτα σύγχρονη ταινία που βασίζεται σε ένα κλασικό έργο. Συνεχίζοντας για τον ρόλο της υπογράμμισε ότι η Πηνελόπη είναι πολύ πιο σύνθετη προσωπικότητα από μια γυναίκα που περιμένει τον άνδρα της. Προσποιείται ότι όλα βαίνουν καλώς και προσπαθεί να ανταπεξέλθει πονηρά στο σκοτάδι της σύγχρονης ανθρωπότητας. Δεν αντιμετωπίζει τον διάβολο κατά πρόσωπο αλλά πλαγίως.
Τέλος μιλώντας τις επισκέψεις στις πραγματικές ελληνικές τοποθεσίες που έκαναν για την ταινία, η Μπινός επισήμανε ότι είναι απαραίτητες και κρίσιμες ώστε να γνωρίσει τους ανθρώπους και να εγκλιματιστεί, κάτι που τη βοήθησε στην ερμηνεία. Ο Ρέιφ Φάινς για το ίδιο θέμα είπε ότι το διπλό του ταξίδι του στην Ιθάκη, έναν τόπο με ισχυρή ενέργεια αλλά και τα ταξίδια του κυρίως στην Πελοπόννησο, στα νησιά, στις θάλασσες και στα βουνά ήταν συναρπαστικά και η ενέργεια που διαθέτουν οι τόποι αυτοί του έδειξαν ότι εκεί κατοικούν ισχυρά πνεύματα.
Για τις σημαντικές μεγάλου μήκους ταινίες που προβάλλονται στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα αναφερθούμε σε κείμενα που θα ακολουθήσουν τις επόμενες μέρες. Εδώ θα υπογραμμίσουμε την προβολή κάποιων εξαιρετικών μικρού μήκους ταινιών με τον γενικό τίτλο «Απ’ το σημείο μηδέν». Το ταξίδι μας από την αφορμή του Οδυσσέα και της Πηνελόπης περνά σε ένα άλλο ταξίδι, απόλυτα σημερινό που καθημερινά πλέον μέσα από τους δέκτες της τηλεόρασης εισβάλει στα σπίτια μας κάνοντας τις ζώνες ενημέρωσης το πιο εφιαλτικό πεδίο πολέμου και θανάτου. Στην εμπόλεμη Γάζα λοιπόν, τόπο μαρτυρίου αλλά και της πιο αδυσώπητης επίκαιρης καθημερινότητας. 22 σκηνοθέτες από τη Γάζα μας πρόσφεραν ένα συγκλονιστικό φιλμικό πανόραμα της αλήθειας των ημερών μας. 22 μικρού μήκους ταινίες με διάρκεια από 3 έως 6 λεπτά η καθεμία, με πρωταγωνιστές ανθρώπους της Γάζας που βγαίνουν μπροστά και μιλάνε για τις εμπειρίες τους ή συχνά καλύπτονται από ένα εκκωφαντικό πέπλο σιωπής. Η πραγματικότητα και τα σημερινά βιώματα των ανθρώπων γίνονται ο πυρήνας και η πρόσκληση ώστε να αποτυπωθεί με διάφορους τρόπους και σε διάφορες παραμέτρους η πολυφωνία και η συνθετότητα της ζωής στη Γάζα. Η πρωτοβουλία για το ξεχωριστό, εφιαλτικά σημερινό και πρωτότυπο πρότζεκτ ανήκει στον διακεκριμένο Παλαιστίνιο σκηνοθέτη Ρασίντ Μασαράουι, σε μια εποχή γεμάτη συγκρούσεις, με στόχο να προσφέρει μια πλατφόρμα έκφρασης και επικοινωνίας, ένα βήμα για νέους καλλιτέχνες που μπορούν να «μιλήσουν» με την τέχνη τους. Στιγμιότυπα καθημερινότητας στη Λωρίδα της Γάζας που αντανακλούν τις δυσκολίες, τα δράματα αλλά και την αντοχή των ανθρώπων που ζουν εκεί. Στην κόψη του ξυραφιού ανάμεσα σε ντοκιμαντέρ και μυθοπλασία, αλλά και με παρουσία εναλλακτικών εκφραστικών οδών όπως το animation και το πειραματικό σινεμά, τα μικρού μήκους φιλμ των σκηνοθετών από τη Γάζα απηχούν έντονα αλλά και συχνά αντίθετα συναισθήματα όπως η θλίψη, τη χαρά και την ελπίδα που σφραγίζουν τη ζωή στη Γάζα, αλλά και την αφοπλιστική δύνααμη της θέλησης των κατοίκων της.
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr