Τα βράδια, αντί να βλέπει τηλεόραση, κατεβαίνει στο εργαστήριό του
Η σχέση του με τους υπολογιστές και τα μαγικά τους είναι γνωστή και αδιαμφισβήτητα επιτυχής. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που τους προτιμά ακόμη και για ...χαλάρωση, καθώς τα ανήσυχα μυαλά αρέσκονται στο να βάζουν προβλήματα και να τα απαντούν, ονομάζοντας τη σπαζοκεφαλιά, ...ξεκούραση.
Τα βράδια, αντί να βλέπει τηλεόραση, κατεβαίνει στο εργαστήριό του, όπου περνάει ατελείωτες ώρες προγραμματισμού στον υπολογιστή, υπογραμμίζοντας ότι είναι αφάνταστα πιο απολαυστικές από το να βλέπεις για παράδειγμα ειδήσεις ή ...Βουλή.
Η πληροφορία έρχεται από την οθόνη του pc. Ακολούθως, αρχίζουν τα χέρια να διεκδικούν το μερίδιό τους στην χαρά της δημιουργίας, αποδεικνύοντας ότι ο άνθρωπος όσο βαθιά και αν διεισδύσει στον κόσμο της επιστήμης και του κυβερνοχώρου, πάντα θα είναι ένας χειρόνακτας που θα απολαμβάνει δια της αφής, το αποτέλεσμα της δουλειάς του.
Θα τον βρεις ανάμεσα σε καλώδια, μπαταρίες, φελιζόλ και ...αυτόματους πιλότους, να επισκευάζει το ιπτάμενο ρομπότ που κατασκεύασε μόνος του και να κάνει ...προθέρμανση για ένα ιπτάμενο αεροπλάνο μεγάλων αποστάσεων, το οποίο θα απογειώσει, μετά το απίθανο ελικοπτεράκι-φωτογράφο, το οποίο του κόστισε λιγότερο από 200 ευρώ, όταν στην αγορά θα το βρεις σε τιμές πολλών χιλιάδων ευρώ και με περιορισμένες δυνατότητες σε σχέση με την εξυπηρέτηση εξειδικευμένων στόχων ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε χρήστη.
Δεν πρόκειται απλά για ένα χόμπι, αν και ενέχεται η διάσταση της απόλαυσης και της δημιουργίας στην όλη διαδικασία, αλλά για και ένα εργαλείο δουλειάς, καθώς το τετρακόπτερο του συγκοινωνιολόγου- γεωπληροφορικού και μέλους του Παρατηρητηρίου Οδικών Αξόνων Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου, Δημήτρη Σαρδελιάνου, εισβάλει και στο επαγγελματικό του πεδίο, με φωτογραφήσεις ακριβείας και στοχευμένες πτήσεις που τον βοηθάνε στην δημιουργία χαρτών.
Η κατασκευή αυτή, δεν είναι μια απλή ιστορία. Απαιτούνται εξειδικευμένες γνώσεις υπολογιστών, ενώ πρέπει να πιάνουν τα χέρια σου και στις μηχανικές κατασκευές και στα ηλεκτρονικά και βεβαίως να είσαι έτοιμος για διαδικτυακή αναζήτηση και μελέτη.
Ο Δημήτρης Σαρδελιάνος, παίζει με άνεση και στα τρία πεδία, έχοντας τις γνώσεις αλλά και το ταλέντο που απαιτείται για να κάνεις το ρομπότ σου να ...πετάει και να είναι τα ...μάτια σου.
Επειδή όμως η χαρά του παιχνιδιού κρύβεται πάντα μέσα σε κάθε χειροποίητη δημιουργία, αυτό τον καιρό, κατασκευάζει ένα μικρό υδροπλάνο ιδανικό για ακροβατικά χωρίς ηλεκτρονικά, για προπονηθεί στις πτήσεις.
Άλλωστε όλα από την πρόκληση για ένα παιχνίδι που θα ιντριγκάρει το μυαλό δεν ξεκινάνε;
Ας δούμε όμως τι λέει ο ίδιος για το νέα του ενασχόληση, από το οποίο θα προκύψει και ένα ενδιαφέρον site, το πρώτο στα ελληνικά με οδηγίες για όσους δεν αγαπούν την tv, δεν έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν ένα τετρακόπτερο του εμπορίου, ή απλώς απολαμβάνουν και αυτοί να ... ξεκουράζονται λύνοντας γρίφους.
ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΔΟΥΛΕΙΑΣ
«Η βάση είναι τα Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών αλλά και η χαρτογραφία αντικείμενο που ασχολούμαι επαγγελματικά εδώ και περίπου 30 χρόνια. Οι αεροφωτογραφίες αλλά και οι δορυφορικές εικόνες ήταν και είναι ένα από τα βασικά στοιχεία για συλλογή δεδομένων για αυτό το αντικείμενο. Τα Drones σου δίνουν την δυνατότητα αυτά τα δεδομένα να τα παίρνεις μόνος σου και πολύ πιο φτηνά και γρήγορα» μου λέει ο Δημήτρης.
«ΟΤΑΝ ΚΑΤΙ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ, ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΘΑ ΠΕΣΕΙ»
«Ο εύκολος δρόμος είναι να πάρει κανείς κάτι έτοιμο, μία εργοστασιακή κατασκευή δηλαδή και να κάνει την δουλειά του. Ότι κάνουν οι φωτογράφοι αλλά και οι χομπίστες. Όμως αυτό έχει σοβαρούς περιορισμούς. Οι δυνατότητες είναι προδιαγεγραμμένες και περιορισμένες και ταυτόχρονα το κόστος είναι αρκετά υψηλό όταν οι ανάγκες φεύγουν από την απλή βιντεοσκόπηση και οι απαιτήσεις ακρίβειας φωτογράφησης αλλά και της απόστασης και του χρόνου πτήσης αρχίζουν να αυξάνουν.
Ο παράγοντας όμως που γίνεται ιδιαίτερα περιοριστικός και αποτέλεσε τον καθοριστικό λόγο να ασχοληθώ με την κατασκευή είναι κάτι που μου είπε ένας φίλος ο οποίος ασχολείται με αποτυπώσεις. “Όταν κάτι βρίσκεται στον αέρα σίγουρα κάποια στιγμή θα πέσει. Το θέμα είναι τι κάνεις τότε. Διότι στα έτοιμα δεν έχεις τις γνώσεις για να το επισκευάσεις. Ίσως ούτε και τα χρήματα.” Διότι τα πράγματα ίσως αντιμετωπίζονται όταν μιλάμε για κάτι που κοστίζει 1000 ή 1500 Ευρώ. Όταν όμως κοστίζει 10.000 Ευρώ και παραπάνω τα πράγματα μπορεί να είναι και καταστροφικά».
ΤΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ ΠΟΥ ΠΗΡΕ Ο ΑΕΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΤΗΣΕ Ο ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ
«Γέλαγα δύο μέρες όταν ο φίλος μου είπε ότι σε μία δουλειά χαρτογράφησης στην Αφρική το ένα αεροπλάνο το έχασε διότι κατά την διάρκεια της πτήσης του το πήρε ένας αετός και το Quad στην προσγείωση το πάτησε ελέφαντας. Έτσι λοιπόν ξεκίνησε η ενασχόληση μου. Ένα ενδιαφέρον αντικείμενο που μάλιστα δεν υπήρχε εκείνη την στιγμή ένα συγκεκριμένο πιεστικό project που θα χρειαζόταν να το χρησιμοποιήσω άμεσα. Ευκαιρία να είμαι έτοιμος για το μέλλον.
Επένδυση γνώσης. Ταυτόχρονα το κόστος κατασκευής ήταν 10 ή και 20 φορές μικρότερο από το έτοιμο εργοστασιακό με τις αντίστοιχες δυνατότητες. Άσε τις επισκευές. Εκεί το κόστος είναι αστείο. Έχω σπάσει φτερά αεροπλάνου ουκ ολίγα. Ένα κομμάτι φελιζολ 1 Ευρώ και έτοιμα τα φτερά.”
ΓΙΑΤΙ ΚΑΙ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΑ ΚΑΙ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ;
«Διότι καλύπτουν διαφορετικές απαιτήσεις. Όταν θέλεις να κάνεις αποτύπωση ενός λατομείου για παράδειγμα ή ενός αρχαιολογικού χώρου ή την επιθεώρηση μιας γέφυρας τότε θα χρησιμοποιήσεις ελικόπτερο. Όταν όμως θέλεις να δημιουργήσεις χάρτες για περιοχές εκατοντάδων στρεμμάτων τότε το αεροπλάνο είναι μονόδρομος».
ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΜΟΝΤΕΛΙΣΜΟ;
«Ο μοντελισμός είναι άλλο πράγμα. Εκεί κατασκευάζεις υπό κλίμακα μοντέλα αεροσκαφών ή ελικοπτέρου ή σκάφους. Η έμφαση είναι στην πιστή απομίμηση του προτύπου. Η σημασία στην εμφάνιση και στην λεπτομέρεια. Ακόμα και στην χρήση υπάρχει διαφορά. Στον μοντελισμό οι πιλότοι αυτών των μοντέλων απαιτείται να έχουν υψηλές δεξιότητες. Είναι σαν τους πιλότους μαχητικών ή ακροβατικών αεροσκαφών. Μετράνε ώρες πτήσης. Έχω δει πιλότο ελικοπτέρου να κουρεύει γκαζόν με την έλικα. Εγώ τέτοιο σκάφος ούτε να το απογειώσω δεν μπορώ.
Όμως οι βασικές αρχές κατασκευής στηρίζονται στον μοντελισμό. Όταν έχεις προβλήματα στον τομέα της κατασκευής από τους μοντελιστές μαθαίνεις τις λύσεις. Αλλά δεν με ενδιαφέρει να βάψω το φελιζόλ για παράδειγμα για φινίρισμα. Ας φαίνονται τα καλώδια. Είναι ο φορέας που μεταφέρει με σταθερότητα και ασφάλεια τον εξοπλισμό. Στις δυνατότητες του φορέα είναι η έμφαση όχι στην εμφάνιση. Το επιπλέον σε σχέση με τον μοντελισμό είναι τα ηλεκτρονικά. Με τον υπολογιστή δίνω της οδηγίες πτήσης και μπορούν τα πάντα να γίνουν αυτόματα. Μιλάμε για ιπτάμενα Ρομπότ.»
Η ΜΑΓΕΙΑ ΤΗΣ ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΗΣ ΠΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΥΔΡΟΠΛΑΝΟ
«Όμως όταν ασχοληθείς με αυτό βλέπεις ότι και η χειροκίνητη πτήση έχει την μαγεία της. Τελευταία αρχίζω να αποκτώ τις δεξιότητες. Πάντα χρειάζονται αυτές οι δεξιότητες διότι θα τις χρησιμοποιήσεις τις δύσκολες στιγμές. Να αποφύγεις τον ελέφαντα όπως λέγαμε και προηγουμένως. Γι' αυτό κατασκευάζω τώρα ένα μικρό υδροπλάνο ιδανικό για ακροβατικά χωρίς ηλεκτρονικά που περισσότερο είναι παιχνίδι και θα το χρησιμοποιήσω το καλοκαίρι για εκπαίδευση. Για το τετρακόπτερο έμαθα τις βασικές αρχές πτήσης με ένα κινέζικο παιχνίδι των 15 Ευρώ»
ΧΡΟΝΟΣ, ΧΡΗΜΑ Ή ΔΥΣΚΟΛΙΑ;
«Ο χρόνος είναι το βασικό. Έχω να ανοίξω τηλεόραση μήνες. Τα βράδια αντί να χαζεύω στην τηλεόραση κατεβαίνω στο εργαστήριο διαβάζω και φτιάχνω. Και πολλές ώρες προγραμματισμού στον υπολογιστή και ρυθμίσεων. Ώρες ατελείωτες αλλά πιο δημιουργικές από το να βλέπεις ειδήσεις και Βουλή. Έχω καλυφθεί σε αυτό τον τομέα.
Το χρήμα είναι σχετικό. Το ακριβότερο είναι οι μπαταρίες και τα ηλεκτρονικά. Αλλά από τότε που το ETH της Ζυρίχης έδωσε ελεύθερα (Open Source) τον σχεδιασμό των αυτόματων πιλότων, το κόστος έχει κατέβει δραματικά. Για παράδειγμα ο αυτόματος πιλότος που έχω στο quad μου που έχει εξαιρετικές δυνατότητες κοστίζει περίπου 40 Ευρώ. Το τετρακόπτερο συνολικά μου έχει κοστίσει κάτω από 200 Ευρώ. Το αεροπλάνο πολύ φτηνότερα. Καλύτερα μην σου πω πόσο κοστίζουν τα εργοστασιακά με τις αντίστοιχες δυνατότητες. Τα προγράμματα επίσης όλα είναι ελεύθερο λογισμικό».
ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΚΟΛΟ;
«Η απάντηση είναι απόλυτη. Πολύ δύσκολο αλλά εξαιρετικά ενδιαφέρον. Είναι δύσκολο διότι πρέπει να πιάνουν κατ' αρχήν τα χέρια σου και στις μηχανικές κατασκευές και στα ηλεκτρονικά. Ταυτόχρονα η σχέση σου με τους υπολογιστές απαιτείται να είναι εξαιρετικά καλή. Επίσης οι λεπτομέρειες είναι άπειρες. Τα χρήματα που γλυτώνεις τα πληρώνεις σε χρόνο. Πολύ δημιουργικό όμως. Σε κάθε σημείο βρίσκεσαι αντιμέτωπος με ένα πρόβλημα που δεν μπορούσες να φανταστείς ότι υπάρχει. Ευτυχώς υπάρχει το Internet και έχεις καθοδήγηση.
ΤΟ SITE ME THN OΡΓΑΝΩΜΕΝΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ
«Δεν υπάρχουν πληροφορίες στα Ελληνικά. Ελάχιστες έως καθόλου. Επειδή κρατάω συστηματικά σημειώσεις έχω σχεδόν ολοκληρώσει και την κατασκευή ενός site που μάλλον θα είναι το πρώτο στα Ελληνικά που να περιέχει οργανωμένα αυτήν την πληροφορία. Όταν θα έχω χρόνο θα ασχοληθώ για να το ολοκληρώσω και θα το βγάλω στον αέρα. Να υπάρξει και ένας χώρος ανταλλαγής τέτοιων πληροφοριών».
ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΒΗΜΑ;
«Το επόμενο βήμα είναι η κατασκευή ενός αεροπλάνου μεγάλων αποστάσεων, δηλαδή να μπορεί να κάνει διαδρομές της τάξης των 20 χιλιομέτρων και ταυτόχρονα εκτός από την κανονική κάμερα να μπορεί να πάρει και πολυφασματική κάμερα ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε εφαρμογές γεωργίας ακριβείας.»
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr