ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

Πάτρα: Στενάζουν από την κρίση και τα μπουζούκια...

Μαρίνος Ζώης
Κοινοποίηση
Tweet

Μια από τις χειρότερες σαιζόν η φετινή, λένε επιχειρηματίες του χώρου

Ως μια από τις χειρότερες, αν όχι την χειρότερη, σαιζόν της τελευταίας εικοσαετίας χαρακτηρίζουν αυτή που σε λίγες εβδομάδες εκπνέει οι ιδιοκτήτες κέντρων διασκέδασης της Πάτρας, σύμφωνα με ρεπορτάζ του περιοδικού "Ατζέντα της Πάτρας". Τα άλλοτε ασφυκτικά γεμάτα κλαμπ, τα εστιατόρια στα οποία με δυσκολία έβρισκες τραπέζι και οι ρυθμικά παλλόμενες «μεγάλες πίστες», μοιάζουν με εικόνες που ξεθωριάζουν, ενώ οι «ουρές» των πελατών που περίμεναν υπομονετικά να μπουν σε ένα κέντρο διασκέδασης ή ένα κλαμπ απλώς θυμίζουν κάποιες, όχι μακρινές, εποχές όπου ο κόσμος θεωρούσε την διασκέδαση περίπου είδος πρώτης ανάγκης και πηγή «οξυγόνου».

Ορισμένοι καταστηματάρχες του χώρου λένε ότι φέτος, όλη την σαιζόν, η κάμψη στην Πάτρα ξεπέρασε το 30% συγκριτικά με πέρυσι παρά το γεγονός ότι πολλά κέντρα διασκέδασης, κλαμπ και εστιατόρια, είτε συγκράτησαν, είτε και ακόμη μείωσαν τις τιμές τους. «Ουσιαστικά, δουλεύουμε για δύο μέρες την εβδομάδα. Σάββατο και λιγότερο την Παρασκευή», λένε οι ιδιοκτήτες των κλαμπ. Μάλιστα, ένας εξ αυτών έχει αποφασίσει από την νέα σαιζόν, από τον Οκτώβριο, να λειτουργεί το κατάστημα του μόνο τέσσερις μέρες την εβδομάδα, από Πέμπτη έως Κυριακή.

Τα κλαμπ, πάντως, κυρίως εκείνα που απευθύνονται στη νεολαία, φαίνεται ν’ αντέχουν κάπως καλύτερα συγκριτικά με τις λεγόμενες «μεγάλες πίστες», δηλαδή τα κέντρα διασκέδασης με ζωντανή μουσική, που απευθύνονται κατά κανόνα στις μεγαλύτερες ηλικίες. Η εικόνα της γεμάτης πίστας που ραίνεται από γαρίφαλα, τα ζεϊμπέκικα που συνοδεύονται από τον κρότο μιας σαμπάνιας που ανοίγει και ο «λουλουδοπόλεμος» μεταξύ των τραπεζιών των θαμώνων εξακολουθούν να υπάρχουν, όμως, με όλο και μικρότερη ένταση. «Ο κόσμος είναι πιο μετρημένος. Το βλέπεις... Σκέφτεται πόσα και πως θα χαλάσει. Ακόμα και τα πουρμπουάρ τείνουν να... εξαφανιστούν. Και η εικόνα αυτή γίνεται όλο και πιο έντονη από τις γιορτές των Χριστουγέννων και μετά», λέει ο Γιώργος Π., σερβιτόρος σε κέντρο διασκέδασης της Πάτρας, στην Ακτή Δυμαίων.

Βαθιά είναι και η κρίση που φέτος «χτύπησε» τα εστιατόρια της Πάτρας, όπως άλλωστε και όλης της χώρας. Έρευνα που έγινε σε ολόκληρη την Ελλάδα από την εταιρεία Nielsen έδειξε ότι το 67% των Ελλήνων αποφάσισε να περιορίσει δραστικά τα εκτός οικίας γεύματα εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και της ανασφάλειας που μοιραία γεννά στο μέσο νοικοκυριό. Το 83% όσων απάντησαν στην έρευνα περιόρισε σημαντικά το σύνολο των δαπανών διασκέδασης (καφέ, κλαμπ, μεγάλες πίστες κ.λπ.), ενώ στην συντριπτική τους πλειοψηφία οι ερωτηθέντες είπαν ότι προτίθενται ν’ ακολουθήσουν αυτή την συγκρατημένη καταναλωτική συμπεριφορά ακόμη και όταν θα έχει περάσει η οικονομική κρίση.

Με εξαίρεση το τελευταίο τριήμερο, η κρίση στους χώρους διασκέδασης στην Πάτρα αποτυπώθηκε εύγλωττα και την περίοδο του Καρναβαλιού. Μόνιμο «μότο» των καταστηματαρχών: «δεν είχαμε τον κόσμο που περιμέναμε». Ενώ φέτος, αναλογικά με προηγούμενες χρονιές, διοργανώθηκαν και πολύ λιγότεροι καρναβαλικοί χοροί. Πάντως, κλαμπ και κέντρα διασκέδασης κατέβαλαν φιλότιμες προσπάθειες να προσελκύσουν πελατεία, ακόμα και μέσω των τόπων κοινωνικής δικτύωσης, όπως το facebook.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας για τον επιμερισμό του οικογενειακού εισοδήματος, κάθε νοικοκυριό στην Πάτρα δαπανά κάθε χρόνο, κατά μέσο όρο, 934 ευρώ σε εστιατόρια, κλαμπ και καφέ και περίπου 70 ευρώ σε κέντρα διασκέδασης με ζωντανή μουσική. Σύνολο 1.004 ευρώ τον χρόνο σε δαπάνες διασκέδασης. Όσο για τις ευκαιρίες διασκέδασης που προσφέρει η πόλη, το 53% των πατρινών θεωρεί ότι η Πάτρα διαθέτει μεγάλη ποικιλία επιλογών στον χώρο της ψυχαγωγίας, σύμφωνα με έρευνα που είχε κάνει προ διετίας η εταιρεία «Public Issue».

Οι απαισιόδοξοι προβλέπουν ότι η κακή φετινή σαιζόν δεν είναι το τέλος αλλά η αρχή μιας μακράς περιόδου κρίσης στον τομέα της διασκέδασης. Μιας περιόδου που θα φέρει ανακατατάξεις και θα οδηγήσει σε «βροχή λουκέτων» στον χώρο εστίασης και αναψυχής. Από την άλλη, οι πιο αισιόδοξοι ανατρέχουν στο παρελθόν για να τεκμηριώσουν τον ισχυρισμό ότι σε περιόδους που ο «λαός βαρυγκωμά» βρίσκει διέξοδο στην διασκέδαση ώστε να αντλήσει δυνάμεις, να «ξεσκάσει» και ν’ απαντήσει στην ζοφερή πραγματικότητα. Και ίσως να μην έχουν άδικο.

Όπως προκύπτει από την έρευνα της Nielsen για την συμπεριφορά των καταναλωτών απέναντι στην οικονομική κρίση, οι Έλληνες όχι μόνο περιόρισαν τη διασκέδαση αλλά και τις αγορές ρούχων, όπως επίσης τις διακοπές και τα ακριβά τρόφιμα.

Οι καταναλωτές σταμάτησαν τη διασκέδαση εκτός σπιτιού, όπως απάντησε το 83% των ερωτηθέντων. Aμέσως μετά περιέκοψαν, σύμφωνα με το 79%, λιγότερα χρήματα για νέα ρούχα. Σε ποσοστό 67% τα ελληνικά νοικοκυριά απάντησαν πως έκοψαν ή περιόρισαν σημαντικά τα εκτός οικίας γεύματα.

Tέλος και για τις διακοπές των ελληνικών νοικοκυριών, όπως είπε το 63% των ερωτηθέντων. Συντόμευσαν, επίσης τις τηλεφωνικές συνομιλίες τους. Tο 55% απάντησε πως έκοψε τις δαπάνες για τα τηλεφωνήματα.

Oι οικογένειες στην προσπάθειά τους να αμυνθούν στην κρίση ανέβαλαν τις αγορές προϊόντων τεχνολογίας προκειμένου να ανανεώσουν τις παλιές συσκευές. Έτσι, όπως λέει το 53%, κόπηκαν οι δαπάνες για ηλεκτρονικούς υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα κ.λπ. Tο ίδιο έπραξαν και για την αντικατάσταση βασικού εξοπλισμού στα έπιπλα, σύμφωνα με το 52%.

Tο 40% λέει ότι προχώρησε σε εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας και κατανάλωσης φυσικού αερίου, ενώ το 38% δηλώνει ότι χρησιμοποιεί λιγότερο συχνά το αυτοκίνητο.

H συμπεριφορά των καταναλωτών κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης παγιώνεται, όμως, και την εποχή της βελτίωσης των συνθηκών.

Έτσι, το 38% απάντησε ότι θα συνεχίσει να κόβει τα γεύματα εκτός οικίας, το 36% τις τηλεφωνικές δαπάνες, ενώ το 15% σημειώνει πως θα επιλέγει πια καλύτερους όρους και συμβάσεις στα δάνεια, τις ασφάλειες και τις πιστωτικές κάρτες.

 

 

Κοινοποίηση
Tweet

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Σχόλια

Ειδήσεις