Το "αισχρό" ντόμινο και οι αφορισμοί της Εκκλησίας - Ποιοι ήταν οι πολέμιοι του Πατρινού Καρναβαλιού

Πατρινό Καρναβάλι 2018

Αναδρομή μέσα από το βιβλίο του Νίκου Πολίτη "Το Καρναβάλι της Πάτρας"

18/02/2018 11:50

Μοιραστείτε το άρθρο:


Διαβάστε ακόμα
Βαρύ πένθος για τον υπουργό Περιβάλλοντος Σωκράτη Φάμελλο – Έχασε τη γυναίκα του σε ηλικία 51 ετών
Οι Αντιδήμαρχοι Πολιτισμού των τελευταίων 30 ετών τοποθετούνται για την "Γιαννούλα" στο thebest.gr - Τι λένε επίσης Λαδάς, Φαφούτης, Σκιαθάς
Ο Φλωρίνης π.Αυγουστίνος Καντιώτης  στο λιμάνι της Πάτρας,σε επίσκεψη του κατά τον αντικαρναβαλικό αγώνα- Φωτό από paliapatra.gr  και Aleksandro Koskina
 

Το Πατρινό Καρναβάλι αναβίωσε το 1951, μετά την διακοπή που προκάλεσε στη διαδρομή του ο δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος. Όπως σημειώνει ο Νίκος Ε. Πολίτης στο βιβλίο του «Το Καρναβάλι της Πάτρας», μετά την επιτυχία που σημείωσε το καρναβάλι του 1951, το πρώτο της μεταπολεμικής περιόδου, κι ενώ προχωρούσαν οι προετοιμασίες για το καρναβάλι του 1952, δύο Μητροπολίτες «ξεκινούν πόλεμο».

Ο Αιτωλοακαρνανίας Ιερόθεος στο Μεσολόγγι απείλησε με αφορισμό τους πιστούς που θα πήγαιναν στην Πάτρα για το Καρναβάλι. Ο συγγραφέας σημειώνει ότι οι απειλές του Μητροπολίτη έπεσαν στον κενό και Μεσολογγίτες και Αγρινιώτες ήρθαν στην πόλη με 40 λεωφορεία και άλλα μέσα στο Καρναβάλι του 1953.

Ο δεύτερος Μητροπολίτης που έβαλε στο στόχαστρο το Πατρινό Καρναβάλι ήταν ο Πατρών Θεόκλητος, ο μετέπειτα Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος.

Ο Θεόκλητος χαρακτήρισε τις αποκριάτικες εκδηλώσεις ειδωλολατρικές και μίλησε αόριστα για «αντίποινα της Εκκλησίας κατά των καρναβαλιστών». Μάλιστα για την Κυριακή 2 Μαρτίου που θα γινόταν η καρναβαλική παρέλαση διέταξε οι εκκλησίες να ξεκινήσουν τον Εσπερινός στις 5 το απόγευμα αντί για τις 7 μ.μ. , όπως συνηθιζόταν. Κι όχι μόνο αυτό, απαγόρευσε να περάσει η καρναβαλική πομπή έξω από τον Μητροπολιτικό Ναό, όπως είχε συμβεί τον προηγούμενο χρόνο.

Χαρακτηριστικό ως προς το αντικαρναβαλικό μένος των δύο Μητροπολιτών και για την εντύπωση που αυτό προκάλεσε ήταν το χρονογράφημα του Παύλου Παλαιολόγου στο Βήμα (6 Μαρτίου 1952), στο οποίο μιλά για θλιβερό κλονισμό του γοήτρου τους, ότι έδωσαν μάχη εναντίον ανεμόμυλων, με κίνδυνο να πέσουν στο γελοίο, ενώ σημειώνει ότι ποτέ άλλοτε το Καρναβάλι στην Πάτρα δεν γιορτάστηκε με τόση ζωηρότητα και τόση συρροή, όση τώρα που οι δύο εκπρόσωποι της Εκκλησίας πήραν εχθρική απέναντί του στάση».

Καρναβάλι 1958, ο Bασιλιάς (φωτό από paliapatra.gr)

Τον επόμενο χρόνο, το 1953 ο Μητροπολίτης Πατρών εκδίδει εγκύκλιο με την οποία καλεί τους χριστιανούς να μην λάβουν μέρος στις καρναβαλικές γιορτές, τις οποίες χαρακτήριζε ειδωλολατρικές.

Στον αντικαρναβαλικό «χορό» εισέρχονται και χριστιανικά σωματεία και παρεκκλησιαστικές οργανώσεις. Το 1954 οι αντικαρναβαλιστές επαναλαμβάνουν τον αγώνα τους με μεγαλύτερη ένταση. Χριστιανικά σωματεία συστήνουν συντονιστική επιτροή που έχει στη διάθεσή της την εφημερίδα «Σάλπιγξ». Σε αυτή την εφημερίδα δημοσιεύονται άρθρα κατά των καρναβαλιστών, απειλώντας τους. Επίσης, η επιτροπή ζητά από το δημοτικό συμβούλιο να ματαιώσει το καρναβάλι. Η αίτηση ούτε καν συζητείται επί της ουσίας. Συγχρόνως η επιτροπή ζητά άδεια από τον Μητροπολίτη, για να οργανώσει λιτανεία την τελευταία Κυριακή του Καρναβαλιού, αλλά η απάντηση είναι αρνητική.

Εκτός των παραπάνω ζητά άδεια για αντικαρναβαλικό συλλαλητήριο. Η αστυνομία εκδίδει απαγορευτική διαταγή και προειδοποιεί ότι θα αντιμετωπίσει κάθε σχετική απόπειρα, σαν διασάλευση της τάξης.

Τον αντικαρναβαλικό αγώνα ωστόσο οξύνει το 1954, ο αρχιμανδρίτης Αυγουστίνος Καντιώτης και μετέπειτα Μητροπολίτης Φλωρίνης. Είχε γίνει δε γνωστός στο πανελλήινο , από ένα επεισόδιο που έγινε στην Αθήνα, τη νύχτα της εκλογής της Σταρ Ελλάς.

Τακτικά εξέδιδε ένα έντυπο, με τίτλο «Χριστιανική Σπίθα», στο οποίο περιέγραφε τις καρναβαλικές γιορτές σαν ρωμαϊκά όργια. «Οι μπουρμπουλισταί και αι μπουρμπουλίστριαι είναι οι σύγχρονοι σάτυροι και μαινάδες…Το ντόμινο αποτελεί στολή αισχρότητος, υπό την οποία διαπράττεται ό,τι αισχρόν έστι και λέγειν..Εάν διά τας αμαρτίας ημών, των οποίων χαρακτηριστικόν ανάγλυφον, είναι ο Καρνάβαλος των Πατρών, γίνη εκ νέου σεισμός, τότε χίλιοι Άγιοι Ανδρέοι να παρακαλούν τον Θεόν, εις μάτην θα παρακαλούν. Η ανοχή και η μακροθυμία Του θα έχουν εξαντληθεί. Και τότε..;»; έγραφε.

Ο Καντιώτης στα τέλη Ιανουαρίου του 1954 έρχεται στην Πάτρα. Ζητά άδεια από τον Μητροπολίτη για να μείνει είκοσι μέρες στην πόλη ώστε να οργανώσει αντικαρναβαλικό αγώνα. Η αίτηση απορρίπτεται και επιστρέφει στην Αθήνα.

Στις 3 Μαρτίου, Τετάρτη της τελευταίας εβδομάδας του Καρναβαλιού ο Καντιώτης κάνει νέα απόπειρα να έρθει στην Πάτρα. Οπαδοί του συγκεντρώνονται στον σιδηροδρομικό σταθμό, αλλά η αστυνομία τον περιμένει στο Ρίο. Τον κατεβάζει από το τρένο και τον οδηγεί με αυτοκίνητο στην Πάτρα. Τον πάει στο σπίτι αρχιμανδρίτη Γερβάσιου Παρασκευόπουλου, όπου και διανυκτέρευσε.

Την επόμενη ημέρα αναχωρεί για Μεσολόγγι, προκειμένου να επισκεφθεί τον Μητροπολίτη Ιερόθεο. Το απόγευμα της ίδιας μέρας επιστρέφει από το Μεσολόγγι, αλλά πάλι τον περιμένει η Αστυνομία, η οποία τον οδηγεί από το λιμάνι στην Ασφάλεια, της οδού Κανακάρη. Ακολουθούν ομοϊδεάτες του. Όλα αυτά προκαλούν τη διαμαρτυρία του αρχιμανδρίτη, ο οποίος αναχώρησε για Αθήνα με την νυχτερινή αμαξοστοιχία.

Η αστυνομία ωστόσο δεν περιορίστηκε μόνο στην απομάκρυνση του Καντιώτη. Φοβόταν δυναμικές αντικαρναβαλικές εκδηλώσεις και έλαβε κι άλλα προληπτικά μέτρα. Το κλίμα είχε δυναμιτιστεί . Η «Σπίθα» καλούσε τους πιστούς να σχηματίσουν οδοφράγματα με τα σώματά τους και να ξαπλώσουν μπροστά στις ρόδες των αρμάτων, προκειμένου να τα σταματήσουν. Επιπλέον, κυκλοφορούσαν φήμες έλεγαν ότι οι αντικαρναβαλιστές σχεδίαζαν κα πυρπολήσουν την αποθήκη στην οποία φυλασσόταν ο Καρνάβαλος.

Λόγω του κλίματος το Καρναβάλι του 1954 διεξήχθη με ενισχυμένη αστυνομική συνοδεία και τον Καρνάβαλο περιστοίχιζαν «γορίλλες».

Ο Φλωρίνης π.Αυγουστίνος Καντιώτης στο λιμάνι της Πάτρας,σε επίσκεψη του κατά τον αντικαρναβαλικό αγώνα- Φωτό από paliapatra.gr και Aleksandro Koskina

Η αντίδραση των αντικαρναβαλιστών το 1955 μειώθηκε και περιορίστηκε μόνο στη δημοσίευση μερικών επιστολών ή άρθρων και σε μερικά κηρύγματα σε εκκλησίες.

Ο Αυγουστίνος Καντιώτης ζήτησε άδεια να έρθει στην Πάτρα την τελευταία Κυριακή, αλλά δεν του εδόθη.

Τον επόμενο χρόνο , το 1956 οι οπαδοί του Καντιώτη προσπάθησαν να κάνουν δημοψήφισμα για την απαγόρευση του Καρναβαλιού. Είπαν ότι το αίτημα υπέγραψαν 6.000 άτομα σε μια εβδομάδα, αλλά δεν ξαναέκαναν λόγο για το θέμα. Ωστόσο διέδιδαν ότι θα «εισβάλουν» στην Πάτρα.

Το 1957 οι αντικαρναβαλιστές επαναλαμβάνουν την απειλή τους να εισβάλλουν στην πρωτεύουσα της Αχαΐας. Αλλά δεν την πραγματοποιούν. Άλλωστε η αστυνομία τους είχε διαμηνύσει ότι θα τους αντιμετώπιζε σκληρά.

Το 1959 οι αντικαρναβαλιστές επανέρχονται με άρθρα, προκηρύξεις, ομιλίες. Επίσης τους αποδίδεται η πυρκαγιά που ξέσπασε στις 27 Φεβρουαρίου στην αποθήκη των καρναβαλικών αρμάτων. Ο Καρνάβαλος και άλλα δύο άρματα παθαίνουν ζημιές , ενώ η αστυνομία ανακοινώνει ότι πρόκειται για εμπρησμό.

Το 1960 χριστιανικά σωματεία την τελευταία Κυριακή του Καρναβαλιού, οργάνωσαν απογευματινή εκδρομή στο Γηροκομειό. Μαθητές και μαθήτριες των Κατηχητικών Σχολείων παρακολούθησαν τον Εσπερινό και τους έκαναν κήρυγμα. Όλα αυτά τα κορίτσια και τα αγόρια, το βράδυ που γύρισαν στην Πάτρα έσπευσαν στην Αγίου Νικολάου για να δουν την βραδινή καρναβαλική παρέλαση μια και είχαν χάσει την απογευματινή.

Αντίθετα όμως με ότι έγινε έστω και σε περιορισμένη κλίμακα με ιερωμένους της Εκκλησίας της Ελλάδας, οι κληρικοί του Οικουμενικού Πατριαρχείου είδαν το Καρναβάλι ρεαλιστικά και ευρύτητα πνεύματος, σημειώνει ο συγγραφέας. Το 1954 η Πνευματική Διακονία του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως με εγκύκλιό της συνέστησε στις κοινότητες των ομογενών να οργανώσουν αποκριάτικες παιδικές γιορτές, για παιδαγωγικούς λόγους.

Πηγή:Νίκου Πολίτη «Το καρναβάλι της Πάτρας», δεύτερη έκδοση, Φεβρουάριος 2015, Εκδόσεις "Πικραμένος" και "Best".

Καρναβάλι 1958 φωτο από paliapatra.gr

 Ελευθερία Μακρυγένη

Το thebest.gr δεν υιοθετεί κατ' ανάγκην, τα σχόλια των αναγνωστών και σε περιπτώσεις υβριστικών, χυδαίων και ανακριβών πληροφοριών θα τα διαγράφει.

Δημοσιεύτηκε: 18/02/2018 11:50

Τυπώθηκε: 15/12/2018 16:12

Από: www.thebest.gr/news/index/viewStory/476081

thebest.gr © 2018






κλείσιμο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Αν έχετε αυτό το επίθετο είστε γόνος μιας από τις πρώτες Πατραϊκές οικογένειες! Λίστα με 150 ονόματα... Αν έχετε αυτό το επίθετο είστε γόνος μιας από τις πρώτες Πατραϊκές οικογένειες! Λίστα με 150 ονόματα...
Αυτός είναι ο «καθηγητής» ψυχολογίας που διώκεται για απάτη – Έδινε διαλέξεις και στην Πάτρα Αυτός είναι ο «καθηγητής» ψυχολογίας που διώκεται για απάτη – Έδινε διαλέξεις και στην Πάτρα
Πάτρα: Θλίψη για τον θάνατο του Ηρακλή Καραθανάση- Δε θα ακουστεί ξανά το μπαγλαμαδάκι του Πάτρα: Θλίψη για τον θάνατο του Ηρακλή Καραθανάση- Δε θα ακουστεί ξανά το μπαγλαμαδάκι του
Φρίκη! Νάρκωνε τον πατέρα και βίαζε την 13χρονη κόρη του! Ο "Γολγοθάς" της ανήλικης Φρίκη! Νάρκωνε τον πατέρα και βίαζε την 13χρονη κόρη του! Ο "Γολγοθάς" της ανήλικης
Πάτρα: Συγκίνηση για την Έφη Ροδοπούλου που έφυγε στα 73 της χρόνια Πάτρα: Συγκίνηση για την Έφη Ροδοπούλου που έφυγε στα 73 της χρόνια
Αυτό είναι το οριστικό χρονοδιάγραμμα για την υπογειοποίηση του τρένου στην Πάτρα - Πότε θα φτάσει στην Κ. Αχαΐα  Αυτό είναι το οριστικό χρονοδιάγραμμα για την υπογειοποίηση του τρένου στην Πάτρα - Πότε θα φτάσει στην Κ. Αχαΐα
Έφυγαν από τη ζωή και θα κηδευτούν την Παρασκευή 14 και το Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2018 Έφυγαν από τη ζωή και θα κηδευτούν την Παρασκευή 14 και το Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2018
Θλίψη στο τοπικό ποδόσφαιρο του Αγρινίου για το θάνατο του 28χρονου Χρήστου Σιβρήκα Θλίψη στο τοπικό ποδόσφαιρο του Αγρινίου για το θάνατο του 28χρονου Χρήστου Σιβρήκα
Πάτρα: Έφυγε από τη ζωή η κόρη της Μαρίας Μασσαρά, Θεοδώρα Πάτρα: Έφυγε από τη ζωή η κόρη της Μαρίας Μασσαρά, Θεοδώρα
Χριστούγεννα στην Πάτρα κι… αλλού –ΔΕΙΤΕ, συγκρίνετε και βγάλτε τα συμπεράσματά σας- ΦΩΤΟ Χριστούγεννα στην Πάτρα κι… αλλού –ΔΕΙΤΕ, συγκρίνετε και βγάλτε τα συμπεράσματά σας- ΦΩΤΟ