Η ερευνητική ομάδα Σχεδιασμού/Προσομοίωσης Βιοδραστικών Μορίων Φαρμακευτικής Σημασίας στο Patras IQ 2017

Η ερευνητική ομάδα Σχεδιασμού/Προσομοίωσ...

Μελετά τη δομή και τη δυναμική συμπεριφορά βιομορίων

Η ανάγκη για μελέτη πολύπλοκων βιολογικών συστημάτων έχει στρέψει το ερευνητικό ενδιαφέρον των βιοεπιστημόνων στη μελέτη της δομής και της δυναμικής πρωτεϊνών οι οποίες έχουν βασικό ρόλο σε διάφορα βιολογικά μονοπάτια.

Η ερευνητική ομάδα Σχεδιασμού/Προσομοίωσης Βιοδραστικών Μορίων Φαρμακευτικής Σημασίας του Τμήματος Φαρμακευτικής, του Πανεπιστημίου Πατρών, μελετά τη δομή και τη δυναμική συμπεριφορά βιομορίων όπως είναι οι πρωτεΐνες, τα πεπτίδια, το RNA, το DNA και τα σύμπλοκά τους μέσω φασματοσκοπίας NMR (Πυρηνικός Μαγνητικός Συντονισμός).  Η φασματοσκοπία NMR αποτελεί αξιόπιστη μέθοδο μελέτης της διαμόρφωσης, της ευελιξίας/κινητικότητας και αλληλεπίδρασης βιοπολυμερών με υψηλή ατομική ανάλυση χάρη στην ιδιότητά της να αποδίδει με ποσοτικό τρόπο τη σχετική θέση ατόμων στο χώρο, καθώς και της κινητικότητας τους.

Το συγκεκριμένο είδος φασματοσκοπίας αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο αναλυτικής τεχνολογίας το οποίο καλύπτει ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών από την ιατρική και τη δομική βιολογία έως τη βιομηχανία υλικών, πολυμερών και τροφίμων. Η μη επεμβατικότητά της, την καθιστά ιδιαίτερα προτιμητέα τεχνική στον τομέα της ανάλυσης. Η ερευνητική ομάδα του τμήματος Φαρμακευτικής  εφαρμόζει τη φασματοσκοπία NMR για την κατανόηση της δομής και της δυναμικής των πρωτεϊνών τόσο σε ελεύθερη μορφή όσο και σε σύμπλοκο με άλλα βιομόρια.

Η ικανότητα της φασματοσκοπίας NMR να ανιχνεύει ακόμα και τις πιο ασθενείς αλληλεπιδράσεις μεταξύ βιομορίων, καθιστώντας την ένα ισχυρό εργαλείο για το σχεδιασμό και την αξιολόγηση φαρμακευτικών ενώσεων. Στόχος της ερευνητικής ομάδας είναι η μελέτη της σχέσης δομής-δραστικότητας σημαντικών βιομορίων (εν δυνάμει φαρμακευτικών στόχων) και συγκεκριμένα η κατανόηση της λειτουργικής τους διαφοροποίησης ως συνάρτηση των μεταβολών στη δομή τους. Οι εφαρμογές της φασματοσκοπίας NMR δεν περιορίζονται στο πεδίο της δομικής βιολογίας, αλλά επεκτείνονται στην κλινική έρευνα/διαγνωστική με σκοπό την ανάλυση του μεταβολικού προφίλ ενός οργανισμού μέσα από την καταγραφή του συνόλου των μεταβολιτών του εξεταζόμενου βιολογικού δείγματος.  Από το 2013 το τμήμα Φαρμακευτικής έχει αποκτήσει κι εγκαταστήσει έναν μοντέρνο Φασματογράφο NMR, 700 MHz, εφοδιασμένο με κρυογονικά ψυχόμενη probe, και κατάλληλο για μελέτες πρωτεϊνών μεγάλου μοριακού βάρους (>25 kDa), μοναδικό στον Ελληνικό Ακαδημαϊκό χώρο.

Μέλη ερευνητικής ομάδας:

Υπ. Διδάκτορες: Κατερίνα Αργυρίου, Μαρία Μπίρκου, Κώστας Μαρούσης, Κατερίνα Τσίκα, Γαρυφαλλιά Μακρυνίτσα, Ανδριάνα Σταμοπούλου, Στέλλα Χασάπη Μεταπτυχιακοί Φοιτητές: Ρεβέκκα Καραβέλα,  Ιωάννα Γεωργακοπούλου, Δανάη Μοσχίδη, Μαρία Πολίτη, Σοφία Τσατσούλη, Μιχάλης Λυκούρας, Νατάσσα Σελιάμη Μεταδιδακτορικοί Ερευνητές: Σταύρος Μπαριάμης, Μίνωας Ματσούκας, Κατερίνα Ζώμπρα