Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

SPOTLIGHT

/

Aσπασία Καρατζά: Η πρώτη Μις Ελλάς ήταν Πατρινιά και άφησε εποχή- Η Αρσακειάδα κόρη του αρχαιότερου δημοτικού υπαλλήλου

Aσπασία Καρατζά: Η πρώτη Μις Ελλάς ήταν ...
Κοντογεωργοπούλου Γιώτα
[email protected]

Κατέκτησε την 2η θέση και στον διαγωνισμό Μιςς Ευρώπη

Μια Πατρινιά καλλονή, μια αρραβωνιασμένη Αρσακειάδα, η οποία για να λάβει μέρος στον διαγωνισμό που σκανδάλισε πολλούς παραιτήθηκε από τη θέση της στην τράπεζα εθνικής οικονομίας και μάλλον δεν το μετάνιωσε ποτέ, ήταν η πρώτη Ελληνίδα που κατέκτησε τη θέση της Μις Ελλάς και έφερε την Πάτρα στο επίκεντρο της προσοχής στα 1929, με τον τρόπο που έλκει την προσοχή ο πρώτος στα χρονικά τίτλος της ωραιότερης Ελληνίδας. Η Ασπασία Καρατζά, δεν κατάφερε μόνο να μαγέψει την Ελλάδα αλλά και να γοητεύσει την ...δύσκολη Ευρώπη, καθώς εξελέγη δεύτερη στον διαγωνισμό για την ωραιότερη Ευρωπαία  που διεξήχθη στη Γαλλία και επέστρεψε στην Πάτρα εν μέσω φοβερών επευφημιών, στο πλευρό του αρραβωνιαστικού αλλά και του αδελφού της που τη συνόδευαν στο ταξίδι της στο  εξωτερικό.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή με την βοήθεια και του Τύπου της εποχής ο οποίος επεφύλλαξε διθυράμβους για την καλλονή της Πάτρας.

Η πρόσκληση για τα πρώτα καλλιστεία δημοσιεύτηκε το Σάββατο 5 Ιανουαρίου 1929 στο «Ελεύθερο Βήμα» και είχε ως εξής: Η ΜΙΣΣ ΕΛΛΑΣ. Όσαι δεσποινίδες συγκεντρώνουν τα φυσικά χαρίσματα ώστε  να έχουν την πιθανότητα επιλογής των ως της ωραιοτέρας ελληνίδας παρακαλούνται να μην διστάσσουν να στείλουν την φωτογραφίαν των εις Ένωσιν Συντακτών Καραγεώργη της Σερβίας 8. Τηρείται απόλυτος εχεμύθεια ή δε φωτογραφία μετά τη λήξη του διαγωνισμού θα επιστραφεί".

Ο πρώτος διαγωνισμός για την ανάξειξη της ωραιότερης ΅Ελληνίδας  έγινε στην Αθήνα στις 20 Ιανουαρίου 1929, στο κέντρο "Delice" που βρισκόταν στη γωνία των οδών Πανεπιστημίου και Ιπποκράτους 7 με τις απέραντες  αίθουσες χορού. Έλαβαν μέρος 13 κορίτσια από τα 200 που είχαν αρχικά δηλώσει συμμετοχή. Ο λόγος προφανής. Ο διαγωνισμός ήταν για πολλούς σκανδαλώδης. Ανάμεσα στις υποψήφιες και η Πατρινή Ασπασία Καρατζά, η οποία έφτασε στην Αθήνα  στις 12 Ιανουαρίου συνοδεία του αδελφού της Δημοσθένη.

Τη κριτική Επιτροπή αποτελούσαν οι κκ, Ιακωβίδης, Παπαντωνίου, Μελάς, Θωμόπουλος  Βλάχος, Πεσματζόγλου, Καμπάνης, Ασπρέας, Κόκκινος, Δαραλέξης και Λύχνος.

Ο 7 απο τους 11 άνδρες κριτές, έδωσαν την ψήφο τους  στην Ασπασία η οποία αναδείχθηκε ως η ωραιότερη γυναίκα στην Ελλάδα και έγραψε την πρώτη σελίδα στην ιστορία των ελληνικών καλλιστείων.  Η επιτυχία της ήταν σημαντική για την εποχή και για αυτό η Ένωση Συντακτών αμέσως μετά τη νίκη της ενημέρωσε με τηλεγράφημα τον δήμαρχο Πατρών.

"Να μην είνε κανείς Πάρις, ούτε κατά την πλέον μακρυνήν προσέγγισιν, και να τον καλούν να δώση το μήλο... Άχ, Θεέ μου! Κ' επιτέλους ο υιός του Πριάμου είχε να κάμη με τρεις, ενώ εμείς, χθες το βράδυ, στο "Ντελίς", με δεκατρείς!" έγραφε το  ΕΘΝΟΣ την επόμενη μέρα, στις 21 Ιανουαρίου.
Το πρόγραμμα των καλλιστείων ξεκίνησε στις 10 το βράδυ. Μία ώρα αργότερα άρχισε ο χορός υπό τους εκκωφαντικούς ήχους μιας "τζαζ μπαντ". Η αίθουσα ήταν ασφυκτικά γεμάτη από κόσμο. Τα τραπεζάκι ήταν κλεισμένα από τριών ημερών, ενώ πολλοί στέκονταν όρθιοι για να παρακολουθήσουν το θέαμα.

Τα μεσάνυχτα ξεκίνησε μια σειρά τριών χορών των διαγωνιζομένων, όλες ντυμένες με λευκά φορέματα, ενώ μετά από μια ώρα έγινε η ανακήρυξη της νικήτριας.
Οι εμφανίσεις των κοριτσιών ήταν αρκετά συντηρητικές, ενώ μόνο μία ήταν εκείνη η οποία "κατά τα κρατούντα εν Ευρώπη, δεν εδίστασε να εμφανισθή εις τον προκριματικόν αγώνα με... μαγιώ", η δεσποινίς Ε. Χατζηγιάννη από τον Πύργο.

Εξάλλου, μία διαγωνιζόμενη, η Μελίτσα Βλαστού, αποκλείστηκε επειδή ήταν χήρα - τα καλλιστεία αφορούσαν μόνο ανύπαντρες. Τα κορίτσια δεν έφεραν αριθμούς, αλλά ο κόσμος εξέφραζε την υποστήριξη του φωνάζοντας το χρώμα του φορέματος των διαγωνιζομένων. Στην τελική τριάδα βρέθηκαν οι δεσποινίδες Πετρουνάκου, Κριεζή και Καρατζά, οι οποίες φορούσαν κόκκινο, λευκό και μαύρο φόρεμα αντίστοιχα. Κι ενώ οι θεατές φώναζαν ένα από τα τρία αυτά χρώματα, η επιτροπή κατέληξε στο.. μαύρο, δηλαδή στη δεσποινίδα Ασπασία Καρατζά

Τη επόμενη μέρα ο τύπος δημοσιεύει σεμνότατες φωτογραφίες της και σημειώνει: "Είναι σιτόχρους (έχουσα το χρώμα του σίτου) με καστανά μαλλιά και μάτια. Εις τον χορόν παρουσιάσθη εντελώς άβαφη. Το ανάστημά της είναι μέτριον. Το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, εγένετο δεκτόν με ανέκφραστον χαράν εκ μέρους της Πατραϊκής κοινωνίας.

Η επί της οδού Τσαμαδού οικία της εκλεγείσης βασιλίσσης της καλλονής, κατεκλύζετο καθ΄όλη την ημέρα από πλήθος κόσμου ο οποίος έσπευδε να συγχαρή τους γονείς και τους λοιπούς οικείους της θριαμβευσάσης συμπολίτιδος. Άφθονα ήσαν τα ληφθέντα εις την ενταύθα οικία της εξ Αθηνών και εξ άλλων μερών συγχαρητήρια τηλεγραφήματα και επισκεπτήρια δι ων εξεφράζετο η χαρά ολων δια το τιμητικόν δια την πόλη μας αποτέλεσμα του διαγωνισμού.

Συγκινητκή ήτο η στιγμή καθ΄ην η Μιςς Ελλάς ενεφανίσθη προ των γονέων της αίτινες δακρύοντες ησπάσθησαν την προσφιλή θυγατέρα των. Πλείσται ανθοδέσμαι προσφέρθησαν εις την Μιςς Ελλάδα εκ μέρους διαφόρων συμπολιτών δίδων και κυριών οίτινες συνεχάρησαν την Μιςς Ελλάδα, τους γονείς της και τον μνηστήρα της κ. Δ. Αναστασόπουλο. Ο συνωστισμός του πλήθους εις την οικίαν της διήρκεσε έως της 10 της νυκτερινής."

Ευχαριστώντας το κοινο η δις Καρατζά απέστειλε εις δημοσίευσιν το κάτωθι ευχαροιστήριον: "Εις άκρον συγκινημένη δια τον αυθόρμητον υποδοχήν των τε εν τω σιδηροδρομικώ σταθμώ και ιδία των εν τω οικία προσελθόντων συμπλιτών μου, όπως με συγχαρώσι, σπεύδω μετ΄ανεκφράστου χαράς να ευχαριστήσω αυτούς υπερήφανος διότι έλαχεν εις εμέ να τιμήσω τη γεννέτειρά μου".

Στον Νεολόγο γίνεται η σύσταση της θριαμβεύτριας των καλλιστείων: " Ποία η Ασπασία Καρατζά; Η Ασπασία Καρατζά είναι θυγάτηρ του αρχαιότερου και εντιμότερου υπαλλήλου της Δημαρχίας Πατρών κ. Παν. Καρατζά. Εγενήθη την 18η ΝοεΜβρίου 1905, ήτοι άγει σήμερον ηλικίας 23 ετών και 3 περίπου μηνών. Εφοίτησεν εις το ενταύθα Αρσάκειον μετά δεν την αποπεράτωσιν των σπουδών της διωρίσθη υπάλληλος εις το ενταύθα υποκατάστημα της Τραπέζης Εθνικής Οικονομίας όπου υπηρέτησε ευσυνειδήτως επί 7 έτη. Εκ της υπηρεσίας παρητήθη οικειοθελώς προ διμήνου".

Η Ασπασία καρατζά ήταν  κόρη του Παναγιώτη και της Κατίνας, εγγονή του αγωνιστή της Επαναστάσεως του 1821 Παναγιώτη Καρατζά και είχε άλλα έξι αδέλφια.

Ήταν αρκετά μορφωμένη για την εποχή της, ενώ μίλαγε αγγλικά και γαλλικά. Πριν το διαγωνισμό είχε παραιτηθεί από τη θέση της στην τράπεζα, για να συμμετάσχει σε αυτόν.

Αρχικά δεν επιθυμούσε να λάβει μέρος στον διαγωνισμό, αλλά το έκανε κατόπιν πιέσεων απ' όλους τους Πατρινούς και τα μέλη της οικογένειας της. Στην πρώτη της συνέντευξη αμέσως μετά τη νίκης της προς την εφημερίδα ΠΡΩΪΑ, η Ασπασία Καρατζά δήλωσε: "Δεν το περίμενα. Έλαβα μέρος εις τον διαγωνισμόν με κουράγιον, με ολίγας ελπίδας και ίσως περισσότερη αμφιβολία".

Γούρι της θεωρούσε τον αδερφό της, με τον οποία άλλωστε χόρεψε μπροστά στην επιτροπή και "εις τον οποίον οφείλεται ο σημερινός θρίαμβος μου", όπως σημείωσε χαρακτηριστικά. Μάλιστα, η Μις Ελλάς 1929 εξέφρασε την επιθυμία να εμφανιζόταν και στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό με την ίδια μαύρη τουαλέτα, όμως "δυστυχώς εκουρελιάσθην εις τον χορόν" (εφημερίδα ΠΡΩΪΑ, 21.01.1929).
Η Καρατζά ήταν αρραβωνιασμένη και μάλιστα ο μνηστήρας της, ο "μεγαλοβιομήχανος Αναστασόπουλος" κατά την περιγραφή της εφημερίδας "ΠΡΩΪΑ", είχε παρακολουθήσει από κοντά τη βραδιά του διαγωνισμού. Σε δηλώσεις του προς τους δημοσιογράφους δήλωσε ότι ήταν εξ αρχής σίγουρος για τη νίκη της αρραβωνιαστικιάς του, αποκαλώντας την "το ωραιότερο κορίτσι της Πάτρας", και υπογραμμίζοντας ότι δε φορούσε "κανένα φτιασίδι, ούτε πούντρα".

Σύμφωνα με την περιγραφή του συντάκτη της εφημερίδας ΣΚΡΙΠ, η δεσποινίς Καρατζά ήταν "μελαγχροινή και χαρίεσσα", ενώ η νίκη της θεωρήθηκε δίκαιη. Η εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ την περιέγραφε ως "καλλονή όχι εντυπωσιακή, αλλά πραγματική" με χαρακτηριστικά "γνησίως ελληνικά, σύμφωνα με τους κανόνας της συμμετρίας που δίδουν δια την γυναικείαν καλλονήν τα αριστουργήματα των Ελλήνων γλυπτών της αρχαιότητος". Κατά την εφημερίδα ΕΘΝΟΣ, η Καρατζά είχε μια ομορφιά "που απαντάται πολύ συχνά στα σλαυικά φύλα.... έχει αναμφισβήτητα την βάσιν της "μπελ-φαμ", συγκεντρώνει την πλαστική ωμορφιά και τη σωματικήν αρμονίαν και την ευγένεια της γραμμής και τη λεπτή έκφραση... είναι συνήθης γυναικείος τύπος του τόπου", ενώ υπογραμμιζόταν το γεγονός ότι "όχι μόνο δεν παρουσιάστηκε βαμμένη, αλλ' ούτε με μόριον πούδρας δεν κατεδέχθη να τροποποιήση το έργον του Δημιουργού".

 

Η Ασπασία Καρατζά

Η Ασπασία Καρατζά

Η Ασπασία Καρατζά

Σκίτσο του Φωκίωνα Δημητριάδη που δημοσιεύτηκε στην "Πρόοδο των Πατρών" στις 13 Ιανουρίου του 1930

Σκίτσο του Φωκίωνα Δημητριάδη που δημοσι...

Σκίτσο του Φωκίωνα Δημητριάδη που δημοσιεύτηκε στην "Πρόοδο των Πατρών" στις 13 Ιανουρίου του 1930

Η Καρατζά, όπως διαβάζουμε στο ola-ta-kala.blogspot.gr βρέθηκε από τη μια στιγμή στην άλλη αντιμέτωπη μ' ένα κύμα αναπάντεχης δημοσιότητας. Το σπίτι του ξαδέρφου της, που τη φιλοξενούσε στην οδό Φρεάτιδος 40 στον Πειραιά, έγινε κέντρο διερχομένων. Απλοί άνθρωποι, δημοσιογράφοι και καλλιτέχνες της εποχής ήθελαν να συγχαρούν την καλλονή. Οι παπαράτσι της εποχής, την κυνηγούσαν σε κάθε της βήμα.

Για παράδειγμα, στην πρώτη σελίδα της εφημερίδας ΕΜΠΡΟΣ με ημερομηνία 25.01.1929, δημοσιεύτηκε ρεπορτάζ για την επίσκεψη της δεσποινίδας Καρατζά στη θεατρική παράσταση "Βαβυλωνία" που παιζόταν στο τότε θέατρο Μοντιάλ, έξω από το οποίο είχε συρρεύσει τόσο πολύς κόσμος με σκοπό να δουν όλοι από κοντά την Μις Ελλάς, ώστε χρειάστηκε να παρέμβει η αστυνομία για ν' ανοίξει δίοδο στο πεζοδρόμιο! Λίγες μέρες αργότερα, το ίδιο θέατρο επρόκειτο να επισκεφτούν οι δύο επιλαχούσες των καλλιστείων επιχειρώντας να κάνουν επίδειξη δύναμης, μέσω διαρροών στις εφημερίδες.

Σε συνέντευξη της στην εφημερίδα ΣΚΡΙΠ που δημοσιεύτηκε στις 23.01.1929, η Ασπασία Καρατζά δήλωνε: "Δεν μπορώ πλέον ούτε να φάγω. Από το πρωί δεν κάμνω άλλο, παρά να δέχομαι κόσμον. Ιδίως αυτός ο συντάκτης της "Πατρίδος" με εκούρασε πολύ με τας φωτογραφίας του. Φαντασθήτε ότι μου επήρε τόσες πόζες, που κι εγώ δεν τας ενθυμούμαι".

Για τις  άλλες διαγωνιζόμενες δήλωσε: "Ήσαν πολύ χαριτωμέναι όλαι... αλλά το μόνον που έχουν τα κορίτσια αυτά (είναι) να βάφωνται" δήλωσε υπαινικτικά η Καρατζά, τονίζοντας ότι πίστευε εξ αρχής στη νίκη της, επειδή γνώριζε ότι διέθετε ένα προτέρημα, τη φυσική ομορφιά. "Ήλθον εις Αθήνας με την απόφασιν να νικήσω. Και ενίκησα".

 

 

Στις 28 Ιανουαρίου 1929,  η Ασπασία Καρατζά φεύγει για το Παρίσι για να συμμετάσχει στο διαγωνισμό για την ανάδειξη της "Μις Ευρώπη". Ο διαγωνισμός αυτός έγινε στις 7 Φεβρουαρίου στην Όπερα των Παρισίων. Οι υποψήφιες ήταν 20, προερχόμενες από την Ευρώπη και την Αμερική.

Πριν τον τελικό διαγωνισμό  παρουσιάστηκαν στο Παρισινό κοινό σε χορό εφημερίδας, στην όπερα και στον πρόεδρο της Γαλλικής Δημοκρατίας.

Την ημέρα του διαγωνισμού οι κοπέλες έφτασαν στο κτίριο της Όπερας επιβαίνοντας σε δύο επιβατικά τουριστικά αυτοκίνητα στις 2 μ.μ. Σύμφωνα με τον τύπο της εποχής είχε μαζευτεί πλήθος κόσμου και επευφημούσε τις κοπέλες, μάλιστα η αστυνομία δεν μπορούσε να συγκρατήσει το πλήθος που ήθελε να θαυμάσει από κοντά τις καλλονές.

Γράφει ο Νεολόγος:  "Την 28η Φεβρουαρίου η Ασπασία Καρατζά, ανεχώρησεν την 11.30 δια του Σπεμπλόν Οριάν δια Παρισίους όπως μετάσχη του εκεί διεξαχθησομένου διαγωνισμού καλλονής συνοδευόμενη από τον αδελφόν της και τον μνηστήρα της". Και λίγες ημέρες μετά η εφημερίδα σημειώνει:

"Συνεχίζει τας προπαρασκευάς της. Εις μέγας οίκος  της προσέφερε δώρον τουαλέτα χορού. Επίσης φωτογραφικά πρακτορεία ζητούν να την φωτογραφίσουν. Την παραμονή της εκλογής η δις Καρατζά επέσυρεν ιδιαιτέρως την προσοχήν και τον θαυμασμόν του πλήθους. Μόλις εμανισθεί  εις το  χωλ του ξενοδοχείου της όλοι λέγουν "να η ελληνική καλλονή"

Ο διαγωνισμός ξεκίνησε στις 3 μ.μ. και οι υποψήφιες πέρασαν μπροστά από την επιτροπή, που βρισκόταν στα γραφεία της Ζουρνάλ και μάλιστα πολλές φορές ξεχωριστά η κάθε μία και τέλος όλες μαζί. Η Καρατζά έκανε πολύ καλή εντύπωση στην επιτροπή η οποία την ανακήρυξε δεύτερη με πρώτη την Ουγγαρέζα Ελισάβετ Σιμόν. Τις επόμενες μέρες η Καρατζά προσκλήθηκε και πήγε σε πολλούς χορούς στη Γαλλία.

Στις 24 Φεβρουαρίου η εφημερίδα ΣΚΡΙΠ αναδημοσίευσε δημοσίευμα της Σερβικής εφημερίδας Μπετόμεζεν Νάπλο το οποίο έλεγε ότι η πρώτη νικήτρια, Ελισάβετ Σιμόν, ήταν συγγενής με τον διοργανωτή του διαγωνισμού Μωρίς ντε Βαλόφ, αμφισβητώντας έτσι το δίκαιο της νίκης της.

Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, το Δημοτικό Συμβούλιο της Πάτρας της πρόσφερε δώρο δύο ακριβά βάζα, ενώ διοργανώθηκε και προς τιμήν της χοροεσπερίδα στον σύλλογο "Ερμής" στις 25 Ιανουαρίου. Τον χορό άνοιξε η Ασπασία Καρατζά με καβαλιέρο τον Σπύρο Ν. Αγγελόπουλο που ως δωρεά χαράς προσέφερε στο ίδρυμα μια χρυσή λίρα.

 

 

 

Σ.Σ. Με πληροφορίες από τον Τύπο της εποχής, από τη wikipedia και το Βιβλίο του Νίκου Πολίτη ¨Το καρναβάλι της Πάτρας" και το blog ola-ta-kala

 

 

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Spotlight