ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ

/

Αντί για Λατινικά… Βέμπερ και Μαρξ! Νάρκη η Κοινωνιολογία για τους υποψηφίους της Γ΄ Λυκείου!

Αντί για Λατινικά… Βέμπερ και Μαρξ! Νάρκη η Κοινωνιολογία για τους υποψηφίους της Γ΄ Λυκείου!

Άρθρο του Νίκου Χαλαζιά, φιλόλογος, Διευθυντής Σπουδών φροντιστηρίων ΟΡΑΜΑ/18plus

Οι υπουργοί φεύγουν· τα φροντιστήρια εκεί! Οι εκπαιδευτικές “μεταρρυθμίσεις” διαδέχονται η μια την άλλη· τα φροντιστήρια εκεί! Έναν αιώνα τώρα τα φροντιστήρια αναγνωρίστηκαν και καταξιώθηκαν ως θεσμός που όχι μόνο καλύπτει κενά της κρατικής εκπαίδευσης αλλά και πρωτοπορεί στην ποιότητα σπουδών, στη συγγραφή εκπαιδευτικών βιβλίων, στην αξιολόγηση προσωπικού και στην ανάδειξη σπουδαίων δασκάλων!

Τα λέω όλα αυτά γιατί πάλι τα φροντιστήρια θα κληθούν, ως συνήθως, να διαχειριστούν αστοχίες και να καλύψουν επιπολαιότητες κατά φαντασίαν μεταρρυθμιστών!

Ο απερχόμενος Υπουργός Παιδείας, λίγο πριν φύγει, ανακάτεψε για τα καλά την εκπαιδευτική χύτρα και, ανάμεσα στα άλλα, επεφύλαξε μια μάλλον δυσάρεστη έκπληξη για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών: από τα τέσσερα μαθήματα των Πανελλαδικών στα οποία εξετάζονται, έβγαλε τα Λατινικά και στη θέση τους έβαλε την Κοινωνιολογία, ένα μάθημα που εν τοις πράγμασι οι μαθητές το περνούσαν αβρόχοις ποσί, καθώς λίγα πράγματα διδάσκονταν και ακόμα λιγότερα συγκρατούσαν. Και, πολύ λογικά, οι διδάσκοντες ήταν άκρως επιεικείς στη βαθμολόγηση.

Αφήνοντας κατά μέρος την – ανεξήγητη; – αποστροφή ορισμένων κύκλων για την κλασική παιδεία, ας δούμε, ενδεικτικά, τι ακριβώς επιφυλάσσει στους μαθητές της Γ΄ Λυκείου το βιβλίο της Κοινωνιολογίας.  Διαβάστε ένα απόσπασμα από την εξεταστέα ύλη:

 

Η συνεχής αυτή αναδιαμόρφωση της πραγματικότητας μας επιτρέπει να συλλάβουμε αφενός τους κοινωνικούς θεσμούς ως τους επαναλαμβανόμενους και παγιωμένους τρόπους αμοιβαίων πρακτικών και αμοιβαίας (διυποκειμενικής) κατανόησης και συμπεριφοράς, και αφετέρου την κοινωνία ως μια πολιτισμική και συμβολική «κατασκευή» (ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ, Γ΄ Λυκείου, σ. 23).

 

Πιστεύει κανείς ότι μπορεί ο μαθητής της Γ΄ Λυκείου να κατανοήσει με μια σχετική άνεση το παραπάνω απόσπασμα; Κι ακόμα χειρότερα: αν ζητηθεί από τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών να αποστηθίσουν μηχανιστικά την ύλη, όπως γίνεται και στο μάθημα της ιστορίας, πιστεύει κάποιος ότι θα το καταφέρουν χωρίς επιπτώσεις στην ψυχολογική τους ισορροπία;

Βεβαίως τα ερωτήματα δεν εξαντλούνται εδώ.

Ποιος και γιατί αποφάσισε την «απόσυρση» από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις μιας κλασικής γλώσσας που διδάσκεται – μαζί με τα Αρχαία Ελληνικά – στα μεγαλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου; Ποιο θα είναι το παιδευτικό κόστος για τους μαθητές των κλασικών τμημάτων; Το μάθημα της Κοινωνιολογίας επιλέχθηκε βάσει κάποιων εκπαιδευτικών κριτηρίων ή απλώς κάποιοι σύμβουλοι του Υπουργού με πτυχίο Κοινωνιολογίας και με συντεχνιακή λογική προώθησαν το «δικό» τους μάθημα; Και ποιος  θα διδάξει την Κοινωνιολογία στα σχολεία; Υπάρχει επαρκής αριθμός κοινωνιολόγων ή θα κληθούν πάλι οι φιλόλογοι να βγάλουν το φίδι από την τρύπα;

Φοβάμαι ότι για μια ακόμα φορά οι μαθητές πέφτουν θύματα μιας βεβιασμένης, ρηχής και χωρίς προσανατολισμό εκπαιδευτικής «μεταρρύθμισης», που μάλλον απορυθμίζει την έτσι και αλλιώς κλυδωνιζόμενη μέση εκπαίδευση… Και φυσικά καλούνται να πληρώσουν τη νύφη γονείς και μαθητές ψάχνοντας να βρουν τον καλό δάσκαλο που θα μυήσει τους τελευταίους στις ατραπούς της Κοινωνιολογίας…

Σχόλια

Απόψεις