Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

Αρχαία ναυάγια λεηλατούνται από αρχαιοκάπηλους ανοιχτά των αλβανικών ακτών

Αρχαία ναυάγια λεηλατούνται από αρχαιοκά...

Συναγερμός για το φαινόμενο

Πολλές δεκάδες αρχαία πλοία, πολλά από αυτά χρονολογούνται στους πΧ αιώνες, βρίσκονται βυθισμένα όλα τούτα τα χρόνια σε απόσταση 450 χλμ ανοικτά των ακτών της Αλβανίας. Στην πλειονότητά τους ρωμαϊκά, αρχαιοελληνικά και ιλλυρικά πλοία, συχνά φορτωμένα με θησαυρούς, αλλά και πολλά νεότερα σκάφη. Μετά την πτώση του κομμουνιστικού καθεστώτος του Εμβέρ Χότζα, πολλά από τα πολύτιμα αυτά ναυάγια -συχνά γεμάτα με θησαυρούς, χρυσό κι άλλα πολύτιμα μέταλλα και αντικείμενα, ή νομίσματα της εποχής-- έχουν εξαφανισθεί, ή έχουν λεηλατηθεί.
Όλη αυτή η σκύλευση είναι έργο αρχαιοκάπηλων, παράνομων "κυνηγών αρχαιοτήτων", που αισχροκερδούν διαθέτοντας στις αγορές αρχαίων έργων τέχνης την παράνομη λεία τους. Στην Αλβανία ένας αμφορέας που "ψαρεύτηκε" στη θάλασσα κοστίζει 100 ευρώ, όμως στις ξένες αγορές αρχαιοτήτων η τιμή του εκτοξεύεται στη νιοστή δύναμη.
Επιπλέον, στην περίπτωση των νεότερων ναυαγίων, τα μεταλλικά τους τμήματα πωλούνται κερδοφόρα στη μαύρη αγορά μετάλλων, ιδίως λόγω της καλής ποιότητας χάλυβα που χρησιμοποιείται σήμερα για την κατασκευή χειρουργικών εργαλείων ακριβείας, ή επιστημονικών οργάνων. Για να τα αποσπάσουν, τονίζει ο ειδικός Ιλίρ Καπούνι, χρησιμοποιείται δυναμίτιδα.
Στην περίπτωση του αυστρο-ουγγρικού σκάφους SS Linz, που είχε βυθισθεί με 1.000 ταξιδιώτες από πρόσκρουση σε νάρκη τον Μάρτιο του 1918, η καμπάνα του κατέληξε στην ιδιωτική συλλογή του διοργανωτή υποθαλάσσιων ξεναγήσεων στην Αυστρία. Όσον αφορά το ουγγρο-κροατικό ατμόπλοιο Pozcony, που είχε βυθισθεί επίσης από νάρκη το 1916 έξω από το Δυρράχιο και εντοπίσθηκε ξανά το 2013, τέσσερα χρόνια αργότερα οι αρχαιολόγοι διαπίστωσαν πως δεν είχε απομείνει σχεδόν τίποτα από το σκαρί του.
Ίδια τύχη είχα και το ιταλικό πλωτό νοσοκομείο Πο, που τορπιλίσθηκε από τους Βρετανούς το 1941, στο οποίο επέβαινε και η κόρη του Μπενίτο Μουσολίνι, Έντα Τσάνο, η οποία υπηρετούσε ως νοσοκόμα και επέζησε του ναυαγίου. Όλα τα πολύτιμα τμήματά του, η καμπάνα, η πυξίδα, ο τηλέγραφος, τα φώτα και τα σερβίτσια εξαφανίσθηκαν και πωλήθηκαν προς 5.000 ευρώ, τονίζει ο Καπούνι.
Από τον περασμένο Ιούνιο, δια νόμου, τα αρχαία ναυάγια χαρακτηρίζονται εθνική πολιτιστική κληρονομιά και βάσει αυτού οι ερευνητές δύτες θα πρέπει να διαθέτουν ειδική άδεια.
Οι Αρχές, οι αρχαιολόγοι και οι ιστορικοί στα Τίρανα έχουν σημάνει τον συναγερμό μπροστά σε τούτο το φαινόμενο. Όμως, παρά την οικονομική ανάπτυξη που σημειώνει η χώρα επί διακυβέρνησης του φιλοευρωπαϊστή Έντι Ράμα και τις καλές προοπτικές της για ένταξη στην ΕΕ, η χώρα εξακολουθεί να μην έχει τα διαθέσιμα κονδύλια για να ενισχύσει με μέσα και προσωπικό τις αρμόδιες υπηρεσίες ασφάλειας για να προστατεύσει τους αρχαιολογικούς της θησαυρούς. Θησαυροί, που σύμφωνα με τους ειδικούς στην αρχαιολογία και νομισματική, είναι αμύθητοι.

Πολλές δεκάδες αρχαία πλοία, πολλά από αυτά χρονολογούνται στους πΧ αιώνες, βρίσκονται βυθισμένα όλα τούτα τα χρόνια σε απόσταση 450 χλμ ανοικτά των ακτών της Αλβανίας. Στην πλειονότητά τους ρωμαϊκά, αρχαιοελληνικά και ιλλυρικά πλοία, συχνά φορτωμένα με θησαυρούς, αλλά και πολλά νεότερα σκάφη. Μετά την πτώση του κομμουνιστικού καθεστώτος του Εμβέρ Χότζα, πολλά από τα πολύτιμα αυτά ναυάγια -συχνά γεμάτα με θησαυρούς, χρυσό κι άλλα πολύτιμα μέταλλα και αντικείμενα, ή νομίσματα της εποχής-- έχουν εξαφανισθεί, ή έχουν λεηλατηθεί.

Όλη αυτή η σκύλευση είναι έργο αρχαιοκάπηλων, παράνομων "κυνηγών αρχαιοτήτων", που αισχροκερδούν διαθέτοντας στις αγορές αρχαίων έργων τέχνης την παράνομη λεία τους. Στην Αλβανία ένας αμφορέας που "ψαρεύτηκε" στη θάλασσα κοστίζει 100 ευρώ, όμως στις ξένες αγορές αρχαιοτήτων η τιμή του εκτοξεύεται στη νιοστή δύναμη.

Επιπλέον, στην περίπτωση των νεότερων ναυαγίων, τα μεταλλικά τους τμήματα πωλούνται κερδοφόρα στη μαύρη αγορά μετάλλων, ιδίως λόγω της καλής ποιότητας χάλυβα που χρησιμοποιείται σήμερα για την κατασκευή χειρουργικών εργαλείων ακριβείας, ή επιστημονικών οργάνων. Για να τα αποσπάσουν, τονίζει ο ειδικός Ιλίρ Καπούνι, χρησιμοποιείται δυναμίτιδα.

Στην περίπτωση του αυστρο-ουγγρικού σκάφους SS Linz, που είχε βυθισθεί με 1.000 ταξιδιώτες από πρόσκρουση σε νάρκη τον Μάρτιο του 1918, η καμπάνα του κατέληξε στην ιδιωτική συλλογή του διοργανωτή υποθαλάσσιων ξεναγήσεων στην Αυστρία. Όσον αφορά το ουγγρο-κροατικό ατμόπλοιο Pozcony, που είχε βυθισθεί επίσης από νάρκη το 1916 έξω από το Δυρράχιο και εντοπίσθηκε ξανά το 2013, τέσσερα χρόνια αργότερα οι αρχαιολόγοι διαπίστωσαν πως δεν είχε απομείνει σχεδόν τίποτα από το σκαρί του.

Ίδια τύχη είχα και το ιταλικό πλωτό νοσοκομείο Πο, που τορπιλίσθηκε από τους Βρετανούς το 1941, στο οποίο επέβαινε και η κόρη του Μπενίτο Μουσολίνι, Έντα Τσάνο, η οποία υπηρετούσε ως νοσοκόμα και επέζησε του ναυαγίου. Όλα τα πολύτιμα τμήματά του, η καμπάνα, η πυξίδα, ο τηλέγραφος, τα φώτα και τα σερβίτσια εξαφανίσθηκαν και πωλήθηκαν προς 5.000 ευρώ, τονίζει ο Καπούνι.

Από τον περασμένο Ιούνιο, δια νόμου, τα αρχαία ναυάγια χαρακτηρίζονται εθνική πολιτιστική κληρονομιά και βάσει αυτού οι ερευνητές δύτες θα πρέπει να διαθέτουν ειδική άδεια.

Οι Αρχές, οι αρχαιολόγοι και οι ιστορικοί στα Τίρανα έχουν σημάνει τον συναγερμό μπροστά σε τούτο το φαινόμενο. Όμως, παρά την οικονομική ανάπτυξη που σημειώνει η χώρα επί διακυβέρνησης του φιλοευρωπαϊστή Έντι Ράμα και τις καλές προοπτικές της για ένταξη στην ΕΕ, η χώρα εξακολουθεί να μην έχει τα διαθέσιμα κονδύλια για να ενισχύσει με μέσα και προσωπικό τις αρμόδιες υπηρεσίες ασφάλειας για να προστατεύσει τους αρχαιολογικούς της θησαυρούς. Θησαυροί, που σύμφωνα με τους ειδικούς στην αρχαιολογία και νομισματική, είναι αμύθητοι.

ΑΠΕ ΜΠΕ

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Ειδήσεις