Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

Το εργοστάσιο απορριμμάτων στο Φλόκα αντέχει μόνο τα μισά σκουπίδια της Πάτρας - Για τα υπόλοιπα, πρέπει να γίνουμε …Σουηδοί!

Το εργοστάσιο απορριμμάτων στο Φλόκα αντ...

Συνέντευξη του αντιδημάρχου Χρήστου Κορδά στο thebest.gr

Για το 2021 μετατίθεται η λειτουργία του Εργοστασίου Διαχείρισης των απορριμμάτων της Πάτρας (του Ερυμάνθου και της Δυτικής Αχαΐας), το οποίο αρχικώς προβλεπόταν να είναι έτοιμο το 2020. Βέβαια, θα πει κανείς «τι είναι ένα χρόνος μπροστά στα τόσα που πέρασαν χωρίς να γίνει το παραμικρό για το καυτό αυτό ζήτημα».

Και πράγματι μπορεί ο ένας χρόνος να είναι λεπτομέρεια, μπροστά σε άλλες διαστάσεις του προβλήματος.

Όπως επί παραδείγματι, να φτιαχτεί μεν το Εργοστάσιο, αλλά να μην αρκεί για να διαχειριστεί το σύνολο των σκουπιδιών που «παράγουμε»!!!

Γιατί, για να μπορεί το εργοστάσιο να λύσει το πρόβλημα, θα πρέπει μέσα στα επόμενα χρόνια, όλοι εμείς που ζούμε στην Πάτρα, στην Αχαγιά, στην Χαλανδρίτσα, να αποκτήσουμε περιβαλλοντική συμπεριφορά Σουηδού και να στέλνουμε στην ανακύκλωση, το 50% των απορριμμάτων που «παράγουμε».

Πόσα στέλνουμε σήμερα; Μόλις το 5%!!!

Για το καυτό θέμα της διαχείρισης απορριμμάτων, μιλήσαμε και με τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο Πατρέων κ. Κώστα Κορδά.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή…

 

TOY ΦΑΝΗ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΥ


ΤΑ ΜΙΣΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΣΤΟ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΤΟΥ ΦΛΟΚΑ

Το εργοστάσιο επεξεργασίας απορριμμάτων στο Φλόκα της Δυτικής Αχαΐας δεν θα είναι έτοιμο το 2020, όπως προέβλεπε ο αρχικός περιφερειακός σχεδιασμός, αλλά τουλάχιστον σε μια τριετία, δηλαδή το 2021, εάν φυσικά όλα πάνε κατ’ ευχήν και το έργο δεν μπλέξει σε διαδικασίες ενστάσεων, προσφυγών και δικαστηρίων. Και αν δεν «πάνε κατ΄ευχήν, έχει ο …Θεός».

Ωστόσο, το εργοστάσιο στου Φλόκα, όταν φτιαχτεί, θα μπορεί να διαχειρίζεται τα μισά απορρίμματα της περιοχής, καθώς θα έχει δυνατότητα επεξεργασίας περίπου 60.000 τόνων ετησίως (και οι Δήμοι Πατρέων, Δυτικής Αχαΐας και Ερυμάνθου «παράγουν» περίπου 120.000 τόνους ετησίως).

Και τι θα γίνεται με τα υπόλοιπα μισά απορρίμματα;

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΕΚΑΠΛΑΣΙΑΣΤΕΙ Η ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΚΑΙ Η «ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗ» ΣΕ 3 ΧΡΟΝΙΑ!

Υποτίθεται πρέπει τα μισά σκουπίδια να κατευθύνονται για ανακύκλωση, ή «κοσμποστοποίηση», δηλαδή οι κάτοικοι της περιοχής, να ξεχωρίζουν τα σκουπίδια και να πετάνε στους ειδικούς κάδους για ανακύκλωση.

Ως εκ τούτου, η «ανακύκλωση» και η «κοσμποστοποίηση» (κατ’ ουσία  και η κομποστοποίηση είναι μια μορφή ανακύκλωσης και αφορά τα οργανικά απόβλητα) πρέπει να φτάσουν στο 50%.

Πόσο είναι σήμερα;

Μόλις 5% και σε αυτό το ποσοστό (που είναι ένα από τα μικρότερα ποσοστά στην Ελλάδα) παραμένει καθηλωμένη εδώ και πολλά χρόνια η Πάτρα.

Άρα, μέσα στα επόμενα 3 χρόνια, προσδοκάμε η ανακύκλωση από 5% να φτάσει στο 50%!!! Πόσο ρεαλιστικό είναι, όταν ούτε σε προηγμένα Ευρωπαϊκά κράτη, δεν έχει επιτευχθεί ένας τέτοιος στόχος; Και κανείς φυσικά δεν μας λέει, τι θα συμβεί αν κατασκευαστεί μεν το Εργοστάσιο, αλλά δεν κατορθώσουμε να φτάσουμε την ανακύκλωση στο 50%. Τι θα γίνονται άραγε τα επιπλέον σκουπίδια; Μήπως είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να δαπανηθούν 30 εκατομμύρια, να φτιαχτεί Εργοστάσιο, αλλά να μην επιλυθεί το πρόβλημα στο σύνολό του;

ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΞΕΡΟΛΑΚΚΑ…

Πάντως όταν φτιαχτεί το Εργοστάσιο, τα δημοτικά τέλη θα αυξηθούν, αφού τα  απορρίμματα θα μεταφέρονται – με ειδικά μεγάλα φορτηγά-πρέσες – από την Ξερόλακα στο Φλόκα, μια απόσταση 35 χιλιομέτρων.

Όσο για την Ξερόλακα, θα κλείσει μεν ο Χώρος Υγειονομικής Ταφής, ωστόσο εκεί θα λειτουργήσουν, οπωσδήποτε, ο σταθμός μεταφόρτωσης των απορριμμάτων και η μονάδα κομποστοποίησης.

Με άλλα λόγια οι κάτοικοι της περιοχής θα πρέπει μια και καλή να ξεχάσουν τις παλιές υποσχέσεις για πλήρες κλείσιμο του χώρου και ανάπλασή του σε πάρκο.

ΦΤΑΙΝΕ ΟΙ ΑΛΛΟΙ…

Βέβαια, ο κ. Κορδάς στη συνέντευξη που έδωσε στο thebest.gr, υπερασπίζεται τις επιλογές της δημοτικής Αρχής, αρχής γενομένης από την αλλαγή του σχεδιασμού με την απόρριψη του σχεδίου δημιουργίας του πρώτου εργοστασίου και επιρρίπτει τις ευθύνες στην κυβέρνηση, την Περιφέρεια αλλά και στην ιδιωτική εταιρεία που έχει αναλάβει την ανακύκλωση.

Μάλιστα, όπως αναφέρει, ο Δήμος της Πάτρας είναι από τους πρώτους σε υλοποίηση του σχεδιασμού για τη διαχείριση των απορριμμάτων και δίνει τη σκοπιά του Δήμου στο πρόβλημα, το οποίο αργά ή γρήγορα θα απασχολήσει το σύνολο των Πατρινών, που κάθε πρωί ρίχνουν τις σακούλες με τα σκουπίδια τους στον κάδο της γειτονιάς τους.

ΤΙ ΛΕΕΙ Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ-Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΚΟΡΔΑ

Ακολουθεί η συνέντευξη που παραχώρησε στο thebest.gr, ο αντιδήμαρχος Αρχιτεκτονικού Έργου, Καθαριότητας, Ανακύκλωσης και Μηχανολογικού Εξοπλισμού Χρήστος Κορδάς:

Πού βρίσκεται σήμερα ο περιφερειακός σχεδιασμός για το εργοστάσιο επεξεργασίας απορριμμάτων στο Φλόκα; Ποια εταιρεία και με ποια διαδικασία έχει αναλάβει τη μελέτη του εργοστασίου;

Ο περιφερειακός σχεδιασμός και όλος ο σχεδιασμός διαχείρισης των απορριμμάτων, έχει νομοθετηθεί στο τέλος του 2016. Έχουν συμβασιοποιηθεί σε μεγάλα μελετητικά γραφεία των Αθηνών, κατόπιν διαγωνισμού, τρεις διαφορετικές μελέτες που αφορούν, το εργοστάσιο επεξεργασίας απορριμμάτων και τη μονάδα επεξεργασίας βιοαποβλήτων στο Φλόκα, την επέκταση του εκεί ΧΥΤΑ (σ.σ. Χώρου Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων) και τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Οι μελέτες αυτές είναι προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση των έργων.

Εντός του Νοεμβρίου, παραδίδεται η μελέτη για το εργοστάσιο επεξεργασίας, σύμφωνα με την υπάρχουσα σύμβαση. Οι άλλες δύο μελέτες που υποχρεωτικά ακολουθούν την πρώτη, θα παραδοθούν εντός του Φεβρουαρίου.

Πότε θα είναι έτοιμο το νέο εργοστάσιο, δεδομένου ότι ο σχεδιασμός προβλέπει πως θα ξεκινήσει να λειτουργεί το 2020;

Το νέο εργοστάσιο φιλοδοξούμε να λειτουργήσει, υπό κανονικές συνθήκες, εντός τριετίας, πλην όμως αυτό δεν εξαρτάται από τον Δήμο, αλλά από την απέραντη δυστυχώς γραφειοκρατία. Δηλαδή, να μην μπλέξουμε στα γρανάζια μακροχρόνιων διαδικασιών τυχόν ενστάσεων και προσφυγών, από τους υποψήφιους αναδόχους των έργων.

Σημειωτέον, και αυτό είναι το καθοριστικό, ότι έχει υποσχεθεί η Κυβέρνηση σε πολιτικό επίπεδο να χρηματοδοτηθούν αυτά τα έργα, εφόσον προϋπάρχουν οι μελέτες, τα οποία και εν συνεχεία θα δημοπρατηθούν.

Συνεπώς έχουμε μείνει πίσω από τον αρχικό σχεδιασμό των χρονοδιαγραμμάτων;

Η έγκριση του σχεδιασμού έγινε μόλις πριν από ενάμιση περίπου χρόνο, παρά τις αιτιάσεις μας προς τις κυβερνήσεις για fast track διαδικασίες, ενώ οι προσκλήσεις για χρηματοδότηση προγραμμάτων ΕΣΠΑ κ.τ.λ., που αφορούν τις μονάδες κομποστοποίησης, αναβάθμισης των ΚΔΑΥ, πράσινων σημείων και γωνιών ανακύκλωσης, δημοσιοποιήθηκαν π.χ. από την Περιφέρεια, πριν από ένα περίπου μήνα. Σε αυτές τις διακηρύξεις για χρηματοδότηση θα συμμετάσχει ο Δήμος Πατρέων. Αναφορικά με τις μελέτες για το εργοστάσιο Φλόκα, για όσους γνωρίζουν τις διαδικασίες, γίνονται με μεγάλη ταχύτητα. Ο Δήμος Πατρέων έχει σε πρώτη προτεραιότητα το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων και δίνει όλες του τις δυνάμεις, παρά την απουσία εξειδικευμένου στο αντικείμενο, επιστημονικού προσωπικού. Από όσο γνωρίζω, πλην δύο περιπτώσεων των ιδιωτικών μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων, που πολλαπλασιάζουν το κόστος και κατ’ επέκταση τα βάρη των ανταποδοτικών τελών, ο Δήμος της Πάτρας, βρίσκεται πολύ μπροστά από πολλούς άλλους Δήμους της Ελλάδας.

Η Πάτρα παράγει κάθε χρόνο 90 χιλιάδες τόνους απορριμμάτων και μαζί με τους Δήμους Δυτικής Αχαΐας και Ερύμανθου, 120 χιλιάδες τόνους. Πώς θα καλύψει τις ανάγκες το νέο εργοστάσιο, δεδομένου ότι είναι δυναμικότητας 60 χιλιάδων τόνων ετησίως;

Η Πάτρα παράγει κάθε χρόνο, μαζί με τα κλαδιά, περίπου 100 χιλιάδες τόνους απορρίμματα. Ο εθνικός και περιφερειακός σχεδιασμός επιβάλουν τα ποσοστά της ανακύκλωσης (πλαστικό, χαρτί, γυαλί, μέταλα) της λιπασματοποίησης (βιοαπόβλητα) και της επεξεργασίας στο εργοστάσιο συμμείκτων σκουπιδιών (πράσινος κάδος), τα οποία σημειωτέον σχεδιάζονται να επεξεργάζονται το πολύ 50% κατά βάρος του συνόλου των απορριμμάτων. Συνεπώς, δεν είναι στο χέρι κανενός Δήμου της χώρας, ούτε του Δήμου της Πάτρας, να αλλάξει η να παρεκκλίνει στο πώς θα γίνεται η διαχείριση των απορριμμάτων, διότι επιβάλλονται από το νόμο οι διαδικασίες και οι ποσοστώσεις. Εάν οι ποσότητες που θα οδηγούνται στις μονάδες επεξεργασίας είναι μεγαλύτερες από αυτές που επιβάλλει ο νόμος απλά δεν θα χρηματοδοτούνται τα έργα!!!

Το υπόλειμμα του εργοστασίου, σε τι ποσοστό των απορριμμάτων θα είναι και που θα πηγαίνει;

Το υπόλειμμα από τις διάφορες επεξεργασίες των απορριμμάτων θα ανέρχεται σε περίπου 28% και θα θάβεται στο ΧΥΤΑ του Φλόκα, ο οποίος θα επεκταθεί όπως προειπώθηκε.

Στον Περιφερειακό Σχεδιασμό (ΠΕΣΔΑ), αναφέρεται ότι από το 2016 επρόκειτο να ξεκινήσει μια καμπάνια ανακύκλωσης, ώστε σε μια πενταετία η προδιαλογή στην πηγή να είναι 30 χιλιάδες τόνοι από τους 5.000 τόνους. Σήμερα που βρισκόμαστε στην ανακύκλωση;

Δεν αναφέρονται τέτοιες καμπάνιες χρονικά και εξ’ άλλου ο ΠΕΣΔΑ εγκρίθηκε τέλος του 2016. Το ποσοστό της ανακύκλωσης τα τελευταία χρόνια είναι της τάξης του 5% του συνόλου. Προφανώς θα πρέπει να πολλαπλασιαστεί με τις κατάλληλες πολιτικές τις οποίες προωθούμε, που είναι τα «πράσινα σημεία», οι «γωνιές ανακύκλωσης», η ενημέρωση και προπαντός  προτάσσεται η πρόληψη παραγωγής απορριμμάτων. Ο σχεδιασμός μας που έχει ψηφιστεί με τεράστια πλειοψηφία από το Δημοτικό Συμβούλιο της Πάτρας, υπαγορεύεται και από τον εθνικό σχεδιασμό και επιβάλλεται από την Ε.Ε., που χρηματοδοτεί μέρος των έργων.

Δηλαδή, η ανακύκλωση δεν έχει προχωρήσει από το 2016;

Η ανακύκλωση δεν γίνεται από τις δημοτικές υπηρεσίες, αλλά από ιδιωτική εταιρεία που έχει αναλάβει παλαιότερα το έργο σε όλη τη χώρα. Ο Δήμος δεν έχει δυνατότητα πρόσληψης προσωπικού, ώστε να αναλάβει το έργο αυτό άμεσα όπως άλλωστε έχει ψηφίσει το Δημοτικό Συμβούλιο.

Το εργοστάσιο στο Φλόκα δυναμικότητας 60 χιλιάδων τόνων  θα κοστίσει 30 εκατ. ευρώ. Μήπως ήταν πιο συμφέρουσα η προηγούμενη πρόταση για εργοστάσιο δυναμικότητας 150 χιλιάδων τόνων με κόστος 60 εκατ. ευρώ;

Πριν από την παρούσα Δημοτική Αρχή ο σχεδιασμός ήταν ένας και μοναδικός: Η διαχείριση των απορριμμάτων να γίνει από πολύ μεγάλη εταιρεία, με εισαγόμενη και σύνθετη τεχνολογία και ο λαός να πληρώνει υπερδιπλάσια ανταποδοτικά τέλη. Συγκεκριμένα προβλεπόταν να πληρώνονταν στον επιχειρηματικό όμιλο, ως ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα και οι δημότες θα πλήρωναν την εταιρεία για επεξεργασία, 150 χιλιάδες τόνοι απορριμμάτων ετησίως, οι οποίοι ΔΕΝ υπάρχουν!!!

Επιπλέον, το υλικό που θα παραγόταν από την επεξεργασία στο εργοστάσιο, το SRF, θα κόστιζε πολύ ακριβά και το εξωφρενικό είναι ότι απαγορεύεται σήμερα να καεί στην Ελλάδα με αποτέλεσμα και να ακριβοπληρωνόταν και να κατέληγε στο ΧΥΤΑ.

Ο πατραϊκός λαός να ζητήσει από τις παρατάξεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ να απολογηθούν για το ποιόν εξυπηρετούσε και ποιόν ωφελούσε αυτός ο σχεδιασμός.

Το εργοστάσιο που σχεδιαζόταν θα κόστιζε στο λαό 70 εκατ. ευρώ, έναντι των 30 εκατομμυρίων ευρώ που θα κοστίσει αυτό που σχεδιάζεται σήμερα και θα γίνει με δημόσιες επενδύσεις και όχι σε βάρος των δημοτών μέσω των ανταποδοτικών τελών.

Δεδομένου ότι τα απορρίμματα θα καταλήγουν στο ΧΥΤΑ Φλόκα, μέσω της Ξερόλακκας όπου θα λειτουργήσει σταθμός μεταφόρτωσης, αυτό σημαίνει ότι θα αυξηθεί το κόστος της αποκομιδής και κατά συνέπεια τα δημοτικά τέλη;

Ο σταθμός μεταφόρτωσης στην Ξερόλακκα, είναι εντελώς απαραίτητος διότι χωρίς αυτόν, δεν μπορεί να γίνει η μεταφορά των απορριμμάτων στο ΧΥΤΑ Φλόκα ή αλλού. Ο σταθμός μεταφόρτωσης είναι στην ουσία δύο μεγάλες χοάνες, μέσω των οποίων θα ρίχνουν τα απορρίμματα τα απορριμματοφόρα του Δήμου σε τέσσερα τεράστια φορτηγά – πρέσες, τα οποία και θα πηγαίνουν τα σκουπίδια στον Φλόκα και θα γίνει με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ.

Είναι κατανοητό από όλους ότι τα απορριμματοφόρα του Δήμου, λόγω της παλαιότητάς τους αλλά και λόγω του κόστους, δεν είναι δυνατόν να διανύουν καθημερινά μια απόσταση 35 χιλιομέτρων, συνολικά 70, για το ΧΥΤΑ Φλόκα.

Τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας, με την νοικοκυρεμένη διαχείριση των οικονομικών του Δήμου, το 2019 δεν θα αυξηθούν, πιθανόν το αντίθετο. Όταν λειτουργήσει ο σχεδιασμός διαχείρισης των απορριμμάτων, το κόστος αποκομιδής θα αυξηθεί και γι’ αυτό διεκδικούμε κυβερνητικά κονδύλια και επιδοτήσεις, ώστε να μην επιβαρυνθεί ο πατραϊκός λαός.

Συνεπώς, ο ΧΥΤΑ της Ξερόλακας, δεν θα κλείσει, όταν λειτουργήσει ο νέος σχεδιασμός;

Επανειλημμένα έχουμε πει ότι ο σχεδιασμός μας είναι να κλείσει ο ΧΥΤΑ στην Ξερόλακα, δηλαδή να σταματήσει η απόρριψη απορριμμάτων στο χώρο. Όμως στον ευρύτερο χώρο, 400 στρεμμάτων, λειτουργεί το κέντρο ανακύκλωσης απορριμμάτων (ΚΔΑΥ), θα λειτουργήσει ο σταθμός μεταφόρτωσης απορριμμάτων- όπως τον περιέγραψα- και μια μικρή μονάδα κομποστοποίησης προδιαλεγμένων οργανικών, δηλαδή παραγωγής λιπάσματος, από τα οργανικά απορρίμματα. Όσο για το συνεργείο των οχημάτων της Καθαριότητας, ήδη βρισκόμαστε σε προχωρημένες συζητήσεις για την αγορά ακινήτου στη νότια πλευρά της Πάτρας, προκειμένου να μεταφέρουμε το σύνολο των 250 οχημάτων στόλου και των συνεργείων.

Συνεπώς θα σταματήσει να λειτουργεί ο ΧΥΤΑ δηλαδή ο χώρος υγειονομικής ταφής, ο ποίος εν συνεχεία θα αποκατασταθεί με πράσινο κλπ. Η δημοτική Αρχή είναι αυτή που διαχειρίζεται το όλο ζήτημα της διαχείριση των απορριμμάτων με κριτήριο το τι ωφελεί τους δημότες και το περιβάλλον και όχι τις μεγάλες εταιρίες.

Τέλος η Δημοτική Αρχή φιλοδοξεί να είναι αυτή που επιτέλους θα κλείσει τον ΧΥΤΑ στην Ξερόλακα.

 

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Ειδήσεις