Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΑΓΟΡΑ

/

Το νέο σύστημα εισαγωγής - Είναι γνωστά τα τμήματα ελεύθερης πρόσβασης

Το νέο σύστημα εισαγωγής - Είναι γνωστά ...

Άρθρο του Κυριάκου Σκιαθά, Εκπαιδευτικού- Συγγραφέα

Οι νομοθετικές προθέσεις που ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας για το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση περιορίζουν το Λύκειο σε δύο τάξεις (Α΄ και Β΄), εισάγουν πρόωρη εξειδίκευση στη Β΄ Λυκείου και μετατρέπουν τη Γ΄ Λυκείου σε προπαρασκευαστικό –φροντιστηριακό έτος για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Διπλές εξετάσεις στην Γ΄ Λυκείου (ενδοσχολικές εξετάσεις πανελλαδικού τύπου και πανελλαδικές) στα ίδια μαθήματα, συμπλήρωση δύο μηχανογραφικών δελτίων, περιορισμένες επιλογές για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ είναι κάποια από τα χαρακτηριστικά του προτεινόμενου συστήματος. Η πρόβλεψη να προσμετράται κατά 10% ο βαθμός απολυτηρίου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα προκαλέσει φαινόμενα βαθμοθηρίας. Στις μικρές τοπικές κοινωνίες της ελληνικής περιφέρειας οι εκπαιδευτικοί του δημοσίου θα δέχονται ισχυρές πιέσεις από τις οικογένειες για να βάζουν καλούς βαθμούς. Στο πρόσφατο παρελθόν (1980-87) που μετρούσε και πάλι ο βαθμός του απολυτηρίου, το πλήθος των αριστούχων είχε αυξηθεί σε ποσοστό 94%.

Το προτεινόμενο σύστημα εισαγωγής φυσικά και δεν καταργεί τις Πανελλαδικές, τουναντίον χαρακτηρίζεται με περισσότερες επίσημες εξετάσεις με τις Πανελλαδικές να διατηρούνται στο ακέραιο. Γίνεται προσπάθεια το εν λόγω σύστημα να συνδυάσει εκπαιδευτικές πρακτικές του παρελθόντος με νέες κινούμενο πάντα στα όρια του κοινωνικού συμβιβασμού στον οποίο προσβλέπει για την επιτυχία του. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Υπουργείου Παιδείας ο στόχος του νέου συστήματος είναι να εγκαινιάσει την ελεύθερη πρόσβαση και «με αυτόν τον τρόπο να δώσει βαθμιαία σε όλο και περισσότερους νέους τη δυνατότητα να εισάγονται στα ΑΕΙ της χώρας με μόνο εισιτήριο το αναβαθμισμένο απολυτήριο του Λυκείου και να μπορούν να σπουδάζουν στον επιστημονικό τομέα που επιθυμούν».  Ο υπουργός «ικανοποιεί» έτσι την τόση έντονη ζήτηση για σπουδές της ελληνικής οικογένειας εξαγγέλλοντας «ελεύθερη πρόσβαση» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση χωρίς όμως αυτή, όπως θα φανεί παρακάτω, να συμβάλλει στη δικαιότερη κατανομή των εκπαιδευτικών αγαθών και στην άμβλυνση των ανισοτήτων μεταξύ των διαφόρων κοινωνικών ομάδων. Στην πραγματικότητα το καινούργιο που φέρνει στην εισαγωγή για  την τριτοβάθμια εκπαίδευση, που είναι ο διαχωρισμός των τμημάτων σε ελεύθερης και μη ελεύθερης πρόσβασης, δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα στο υπάρχον σύστημα στο οποίο οκτώ στους δέκα φοιτητές δεν σπουδάζουν αυτό που θέλουν. Ένα σύστημα, το οποίο λειτουργεί επαρκώς κάθε χρόνο μόνο για το ¼ περίπου των υποψηφίων που μπορεί να πραγματοποιήσει τις πρώτες του επιλογές. Γι’ αυτούς οι οποίοι, παρόλη την αβεβαιότητα  που επικρατεί στην αγορά εργασίας λόγω της οικονομικής κρίσης, επιμένουν τα τελευταία χρόνια να έχουν στις πρώτες τους επιλογές Τμήματα Ιατρικής, Νομικής, Ψυχολογίας και Πολυτεχνικών Σχολών. Με αποτέλεσμα να συγκεντρώνουν τις περισσότερες πρώτες προτιμήσεις τα τμήματα αυτά όπως φαίνεται στον Πίνακα 1. Για την καλύτερη απεικόνιση του φαινομένου επιλέχτηκαν τα στατιστικά προτιμήσεων υποψηφίων Γενικών Λυκείων των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2017 επειδή έχουν αναλογική συνδεσιμότητα με τις προηγούμενες χρονιές και δεν επηρεάζονται από την εμφάνιση των Τμημάτων του νεοσύστατου Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (2018).

Το Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης Παντείου συγκέντρωσε το 2017 τις περισσότερες προτιμήσεις των υποψηφίων συνολικά 13.442. Η παρουσία στον Πίνακα 1 των Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας (733 πρώτες προτιμήσεις) και της Σχολής των Ανθυποπυραγών (540) είναι δικαιολογημένη, επειδή η είσοδος στις σχολές αυτές οδηγεί στη σιγουριά του δημοσίου. Πολλά από τα Τμήματα (Πίνακας 1) έχουν ανάλογες θέσεις στους πίνακες προηγούμενων χρόνων.

Σε κάθε περίπτωση το πρόβλημα δεν είναι το 20% των υποψηφίων που εισάγονται εκεί που θέλουν, αλλά το 80% των φοιτητών που αναγκάζεται να σπουδάσει κάτι που δεν θέλει. Μέχρι και σήμερα, κάθε χρόνο δημιουργείται ένα ντόμινο με τη μορφή «χιονοστιβάδας», η οποία σχηματίζεται από τους αποτυχόντες των περιζήτητων τμημάτων. Στη συνέχεια η «χιονοστιβάδα» μεγαλώνει με νέους αποτυχόντες και συνεχίζοντας την πορεία της προς τμήματα χαμηλότερης βαθμολογίας, τοποθετεί τυχαίως σε αυτά άλλους επιτυχόντες, που όμως δεν ενδιαφέρονται να σπουδάσουν το αντικείμενο αυτών των τμημάτων. Για παράδειγμα (πραγματικό) σε ένα Τμήμα χαμηλής ζήτησης οι προσφερόμενες θέσεις εισακτέων ήταν 144. Ως 1η προτίμηση το είχαν επιλέξει 20 υποψήφιοι, ως 2η προτίμηση 54 υποψήφιοι και ως 3η προτίμηση 54 υποψήφιοι, σύνολο 130 υποψήφιοι. Συνολικά, όμως, το τμήμα συγκέντρωσε 4.470 προτιμήσεις από το μηχανογραφικό. Από αυτούς που τελικά φοίτησαν στο τμήμα, στις τρεις πρώτες προτιμήσεις τους το είχαν θέσει μόνο 11 φοιτητές και οι υπόλοιποι 133 προήλθαν από τη χιονοστιβάδα του μηχανογραφικού, 120 από τους οποίους είχαν δηλώσει το τμήμα από 7η και πέρα επιλογή. Δηλαδή, δεν σπούδασαν στο τμήμα 119 από όσους το είχαν δηλώσει στις τρεις πρώτες τους προτιμήσεις.

Η διάκριση σε τμήματα ΤΕΠ και σε τμήματα ΤΠΠΕ δεν αντιμετωπίζει το domino effect (το φαινόμενο της χιονοστιβάδας) της ροής των φοιτητών που γεμίζουν τις κενές θέσεις των τμημάτων με τις χαμηλές βαθμολογίες, αλλά ενδέχεται να τα απαξιώσει και να τα μετατρέψει σε «πάρκινγκ» αποτυχημένων φοιτητών. Διότι ο μαθητής στο πρώτο Μηχανογραφικό (στη Β΄ Λυκείου) δεν θα δηλώνει τα τμήματα που πραγματικά επιθυμεί αλλά όσα υποθέτει ότι δεν θα δηλώσουν οι άλλοι συνυποψήφιοί του, άρα θα μπορεί εύκολα να μπει σε αυτά. Επιπλέον όλη αυτή η διαδικασία αγγίζει τα όρια του τζόγου, τουλάχιστον για τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του μέτρου. Όταν ο μαθητής συμπληρώνει το πρώτο Μηχανογραφικό δεν γνωρίζει ποια Τμήματα, από αυτά που δήλωσε θα χαρακτηριστούν εκ των υστέρων ως ΤΕΠ ή ως ΤΠΠΕ με κίνδυνο κανένα τμήμα, από όσα δήλωσε να μη χαρακτηριστεί ΤΕΠ και στο τέλος να μείνει εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Εύλογα γεννάται το ερώτημα: γιατί πρέπει να μπαίνουν οι μαθητές και οικογένειές τους σε «πεδία τζόγου» ώστε να καθορίζονται κάθε χρόνο τα τμήματα ΤΕΠ ή ΤΠΠΕ ενώ αυτό είναι ήδη γνωστό; Το υπουργείο παιδείας με τα δεδομένα που έχει ήδη μπορεί το ίδιο να διακρίνει τις σχολές σε τμήματα χαμηλής και υψηλής ζήτησης, σε τμήματα ΤΠΠΕ και ΤΕΠ. Μια διάκριση που επιτυγχάνεται εύκολα με την επεξεργασία των μορίων εισαγωγής κάθε τμήματος σε συνδυασμό με τις θέσεις εισακτέων και τη σειρά που είχε κάθε τμήμα στις προτιμήσεις όσων εισήχθησαν σ’ αυτό. Στον Πίνακα 2 παρουσιάζονται τα Τμήματα με τις λιγότερες πρώτες προτιμήσεις των υποψηφίων ΓΕΛ το 2017 σε συνδυασμό με τη σημερινή εικόνα των τμημάτων αυτών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (θέσεις εισακτέων – μόρια εισαγωγής 2018).

Με εξαίρεση τα 10 τμήματα που ανήκουν στις Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, το Οδοντιατρικό ΣΣΑΣ και το τμήμα των Μονίμων Υπαξιωματικών Στρατού (ΣΜΥ) – Σώματα όλα τα υπόλοιπα τμήματα του ΠΙΝΑΚΑ 2 είναι εν δυνάμει Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης (ΤΕΠ). 43 Τμήματα με χαμηλά μόρια εισαγωγής, που την τελευταία τουλάχιστον δεκαετία με μικρές διαφοροποιήσεις φιγουράρουν κάθε χρόνο στους πίνακες στατιστικών προτιμήσεων με τις ελάχιστες πρώτες επιλογές των υποψηφίων. Από τα 462 τμήματα του Μηχανογραφικού Δελτίου και άλλα τμήματα με χαμηλά μόρια εισαγωγής θα προστεθούν στην κατηγορία των ΤΕΠ. Τμήματα που το μεγαλύτερο ποσοστό των φοιτητών τους ανήκει στα κατώτερα και φτωχότερα στρώματα της ελληνικής κοινωνίας. Γενικότερα φοιτητές από τις επαγγελματικές κατηγορίες των εργατών και των αγροτών θα αποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό στα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης δηλαδή σε ΤΕΙ (όσα σωθούν από τις συγχωνεύσεις) και σε διάφορα ΑΕΙ χαμηλής επαγγελματικής προοπτικής. Η επικαλούμενη «ελεύθερη πρόσβαση» προσκρούει στην αντιφατική κατάσταση «αποκλεισμού μέσα από την ένταξη», καθώς θα εισάγονται νέοι άνθρωποι σε τμήματα προκειμένου να αποκτήσουν πτυχία τα οποία στην πλειονότητά τους παραπέμπουν σε επαγγελματικά δικαιώματα απολυτηρίου Λυκείου. Η ταξικότητα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα ριζώσει για τα καλά, εφόσον δεν θα μετριαστούν οι ανισότητες πρόσβασης μεταξύ των υποψηφίων εύπορων οικογενειών και εκείνων οι οποίοι προέρχονται από εργατικά και αγροτικά στρώματα. Η ανθρωπογεωγραφία των σχολών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα είναι απόλυτα συνδεδεμένη με το πορτοφόλι της οικογένειας του φοιτητή. Η μη πρόβλεψη κινητικότητας στο προτεινόμενο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα αφήσει άλυτο το πρόβλημα, δηλαδή ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των φοιτητών δε θα σπουδάζει αυτό που θέλει.

Σε κάθε περίπτωση οι γκρίζες ζώνες και οι παθογένειες του νέου τρόπου εισαγωγής ευκταίο είναι να βρουν λύση μέσα από τον δημόσιο διάλογο ωσότου - και αν - αυτός κατατεθεί ως σχέδιο νόμου προς ψήφιση στη Βουλή.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Αγορά